1)

AN ERRANT ASSESSMENT OF FATALITY OF A BLOW (Yerushalmi Perek 9 Halachah 5 Daf 46b)

מתני' המכה את חבירו ואמדוהו למיתה היקל ממה שהיה ולאחר מיכן הכביד ומת חייב

(a)

(Mishnah): If David hit Levi, and they assessed that Levi will die, and he improved, and afterwards got worse and died, David is liable [for murder];

רבי נחמיה פוטר שרגלים לדבר:

(b)

R. Nechemyah exempts him, for there are Raglayim l'Davar [that he did not die due to the blow, for he improved].

גמ' כיני מתניתה ר' נחמיה פוטר וחכמים מחייבין שרגליים לדבר

(c)

(Gemara) Correction: Our Mishnah should say 'R. Nechemyah exempts, and Chachamim obligate, for there are Raglayim l'Davar (they initially assessed that Levi will die).

רבנין אמרין שני עומדין רבים על עומד אחד רבי נחמיה אומר עומד האמצעי רבה על שניהם

(d)

Rabanan hold that two assessments (the first, and now we say that he died) outweigh one assessment. R. Nechemyah holds that the middle assessment outweighs both of them.

מה טעמא דרבי נחמיה [שמות כא יט] אם יקום והתהלך בחוץ על משענתו ונקה המכה וכי עלת על דעתך שיהא זה מהלך בשוק והלה נהרג על ידיו אלא אפילו מת מחמת עמדה ראשונה פטור

(e)

What is the reason of R. Nechemyah? He learns from "Im Yakum v'His'halech ba'Chutz Al Mish'anto v'Nikah ha'Makeh" - would we think that the victim walks in the market, and this one (who struck him) is killed?! Rather, even if he 'died' according to the first assessment, (if he improved and later died, the murderer) is exempt.

מה טעמון דרבנין ולא ימות ונפל למשכב וכי אין אנו יודעים שאם אינו מת שהוא נופל למשכב אלא בשלא אמדוהו למיתה

(f)

What is the reason of Rabanan? They learn from "v'Lo Yamus v'Nafal l'Mishkav" - do we not know that if he did not die, he was bedridden (why did the Torah need to write both)? Rather, this is when they did not evaluate him for death.

אם בשלא אמדוהו למיתה הה"ד אם יקום והתהלך בחוץ על משענתו הא אם לא קם חייב אלא [דף מז עמוד א] בשאמדוהו למיתה

1.

If they did not evaluate him for death, would it say about this "Im Yakum v'His'halech ba'Chutz Al Mish'anto v'Nikah ha'Makeh", which implies that if he did not recover, he is liable?! Rather, they evaluated him for death.

אם בשאמדוהו למיתה הה"ד רק שבתו יתן

(g)

Question: If they evaluated him for death, would it say "Rak Shivto Yiten [v'Rapo Yerapei]"? (There was no estimation for money!)

ר' אילא בשם רשב"ל חידוש מקרא הוא שיתן

(h)

Answer #1 (R. Heila citing Reish Lakish): The Torah was Mechadesh that he pays.

ר' אבהו בשם ר' יוסי בן חנינה עמד של טעות היה

(i)

Answer #2 (R. Avahu citing R. Yosi ben Chaninah): The evaluation was mistaken.

מה נפק מביניהון

(j)

Question: What is the difference between them?

הקל ממה שהיה והכביד ומת

(k)

Answer #1: He improved from how he was, and afterwards got worse and died;

מ"ד חידוש מקרא הוא שיתן אם נתן נתן

1.

The one who says that it is a Chidush of the verse that [if he improved,] he pays - if he paid, he paid (he does not get back his money when the victim died. It is not clear according to the opinion that the evaluation was mistaken.)

לא נתן מהו שיתן

(l)

Answer #2: If he did not pay, must he pay?

מ"ד עומד של טעות לא נתן אין אומרין לו שיתן

1.

According to the opinion that the evaluation was mistaken, if he did not pay, we do not tell him to pay (for now we say that the first evaluation was correct. According to the opinion that it is a Chidush, it is not clear.)

נתן מהו שיטול

(m)

Question: If he paid (after he recovered, and afterwards he died), does he take back [what he paid from the heirs]?

מתניתא מסייע לדין ומתניתא מסייע לדין

(n)

A Beraisa supports this opinion, and a Beraisa supports this opinion;

מתניתא מסייע לרבי יוסי בן חנינה עמדוהו למיתה וחיה מאימתי נותנין לו משעה שיקל) ) [צ"ל מונין לו כו' משעה ראשונה - הגהות ר' יוסף דיננער]

1.

Support (for R. Yosi bar Chanina - Beraisa #1): If they estimated that he will die, and he lived, from when do we count for him [days that he cannot work while ill, to calculate Sheves]? It is from the beginning (when he hit him);

[צ"ל הדא אמרה אומד של טעות היתה ואין תימר חידוש מקרא הוא שיתן יתן משעה שיקל - הגהות ר' יוסף דיננער]

i.

Inference: The evaluation was mistaken. If you will say that it is a Chidush of the verse, he should pay [Sheves] from when he recovered!

מתניתא מסייעא ליה לרשב"ל אמדוהו לחיים ומת (מאימתי נותנין לו משעה שיכביד) [צ"ל מונין לו משעה שיכביד אבל קודם לזה נותן - הגהות ר' יוסף דיננער]

2.

Support (for Reish Lakish - Beraisa #2): If they estimated that he will live, and he died, from when do we count for him [to stop giving Sheves]? It is from when he got sicker [and we expect him to die]. However, before this he gives;

(אמר רבי יוסי לית כאן משעה שיכביד אלא משעה שיקל) [צ"ל הדא אמרה חידוש מקרא הוא שיתן ואין תימר אומד של טעות גם מקודם אינו נותן דהא איגלא למפרע דהאומד בטעות היה - הגהות ר' יוסף דיננער]

i.

Inference: It is a Chidush of the verse that he pays. If you will say that the evaluation was mistaken, also before [he worsened] he should not pay, for it is revealed retroactively that the evaluation was mistaken (from the beginning he was destined to die from the blow! We explained according to HAGAHOS R. DINAR, Sanhedrin 9:3.)

הכהו על ידו וצמתה אמרין אסייא אין מקטעה היא חייה הוא מהו שיתן דמי היד

(o)

Question: If he hit him on his hand and it swelled, and the doctor said that if he cuts off his hand, he will live, does he pay the value of his hand?

נישמעינה מן הדא [שמות כא כב] וכי ינצו וכי יריבון והלא היא מצות היא מריבה היא מריבה היא מצות מה ת"ל וכי ינצו וכי יריבון

(p)

Answer: We learn from the following [Beraisa]. "Ki Yinatzu", "v'Chi Yerivun" - Matzos is the same as Merivah (fighting), and Merivah is the same as Matzos! Why does the Torah say Ki Yinatzu and Ki Yerivun?! (Both verses teach that if the victim died, he does not pay.)

אלא ליתן את המתכוין על שאינו מתכוין ואת שאינו מתכוין על המתכוין

1.

Rather, it gives [the law of Ki Yerivun, i.e.] one who intends, to [Ki Yinatzu, i.e.] one who does not intend (to kill the victim, rather, someone else) and the law of one who does not intend, to one who intends.

אם בשאינו מתכוין הוא חייב לא כ"ש במתכוין

2.

Question: If one who does not intend is liable, all the more so one who intends! (Why did this need to be taught?)

אלא כיני הכהו על ידו וצמתה אמרין אסייא אין מקטעה היא חיה הוא מהו שיתן דמי היד כמה דאת אמר תמן חידוש מקרא הוא שיתן דמי וולדות וכא חידוש מקרא הוא שיתן דמי היד:

3.

Answer: Rather, he hit him on his hand and it swelled, and the doctor said that if he cuts off his hand, he will live. Does he pay the value of his hand? Just like you say there, that the Torah was Mechadesh that he pays the value of the fetus, so the Torah was Mechadesh here that he pays the value of the hand.

2)

WAS SHMUEL HA'NAVI A NAZIR? (Yerushalmi Perek 9 Halachah 6 Daf 47a)

מתני' נזיר היה שמואל כדברי רבי נהוריי

(a)

(Mishnah): Shmuel was a Nazir. R. Nehorai says so;

שנאמר [שמואל א א יא] ומורה לא יעלה על ראשו נאמר בשמשון מורה ונאמר בשמואל מורה [דף מז עמוד ב] מה מורה האמורה בשמשון נזיר אף מורה האמורה בשמואל נזיר

1.

It says [about him] "u'Morah (a Ta'ar) will not pass over his head". It says "Morah" about Shimshon, and Morah about Shmuel. Just like Morah about Shimshon refers to Nazir, also Morah about Shmuel is Nazir.

אמר רבי יוסי והלא אין מורה אלא של בשר ודם

(b)

R. Yosi: "Morah" refers to [Mora, i.e. fear] of people (Shmuel will not fear anyone).

אמר לו רבי נהוראי והלא כבר נאמר [שמואל א טז ב] ויאמר שמואל איך אלך ושמע שאול והרגני וכבר היה עליו מורא של בשר ודם:

(c)

Objection (R. Nehorai): "Shmuel said 'how can I go? Sha'ul will hear and kill me'". This shows that he feared people!

גמ' אמר רבי ינאי כתיב [ישעי' ז כה] וכל ההרים אשר במעדר יעדרון לא תבוא שמה יראת שמיר ושית מה הדין (ביזרא דחיל מן הדין פרזלא אף הדין סערה דחיל) [צ"ל סירא לא מדחל אלא מן פרזלא אף הדין שערא לא מדחל אלא - חידושי הג"ר מאיר שמחה סו:א] מן הדין פרזלא:

(d)

(Gemara - R. Yanai): It says "v'Chol he'Harim Asher ba'Mader Ye'aderun Lo Savo Shamah Yir'as Shamir va'Shayis" - just like thorns fear only the iron [sickle], so hair fears only iron (a razor. This supports R. Nehorai, that Morah is a razor - R. MEIR SIMCHAH.)

הדרן עלך פרק העכו"ם אין להם נזירות וסליקא לה מסכת נזיר ברחמי שמעיא
HADRAN ALACH PEREK HA'AKUM EIN LAHEM NEZIRUS U'SELIKA LAH MASECHTA D'NAZIR B'RACHAMEI SHEMAYA

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF