1)

TOSFOS DH Amar Rava Lo Teima Safek Chaza...

תוספות ד"ה אמר רבא לא תימא ספק חזא...

(SUMMARY: Tosfos explains the case of Safek.)

פר"י כדאמרינן בפ' המפלת (נדה דף כב.) זיבה דפתיכא ביה שכבת זרע לא סתרה אלא יום אחד זיבה דלא פתיכא ביה שכבת זרע סתרה שבעה

(a)

Explanation (Ri): This is like we say in Nidah (22a), that Zivah in which semen is mixed cancels only that day. Zivah in which no semen is mixed cancels [all clean days counted, i.e. up to] seven days.

ורבא מיירי כגון שבדק עצמו ומצא שכבת זרע וגם זיבה על הבגד

1.

Rava discusses when he checked himself and found semen and also Zivah on the garment;

ולא נודע אם באה הזיבה לבדה והשכבת זרע לבד ויסתור שבע או פתיכא בשכבת זרע (כן נראה להגיה ע"פ קרן אורה) שבאו יחד ולא יסתור רק יום אחד.

2.

He does not know that if the Zivah came by itself and the semen by itself, and he cancels seven days, or if semen was mixed [with the Zivah], i.e. they came together, and he cancels only one day.

2)

TOSFOS DH Amar Lei Rava...

תוספות ד"ה אמר ליה רבא...

(SUMMARY: Tosfos explains the rejection.)

ה"ג ואמאי הא אין לך חולי גדול מזה

(a)

The text: The text says "what is the reason? There is no greater sickness than this!"

פר"י גר שראה קרי קודם שנתגייר ונתגייר וראה זיבה מטמא בזיבה ולא תפטור קרי את הזיבה

(b)

Explanation (Ri): A convert saw Keri before conversion, and converted, and saw Zivah. He is Mitamei through Zivah. The Keri does not exempt the Zivah;

ואם כדברי רב אדא ורב פפא דטעמא דקרי פוטר בזיבה הבא אחריו משום חולשא גבי גר נמי נימא הכי דאין לך חולי גדול מזה

1.

According to Rav Ada and Rav Papa, that the reason Keri exempts Zivah that comes afterwards is due to weakness, we should say so also regarding a convert. There is no greater sickness than this!

כי הכי דבדקינן אותו בכל הז' דרכים כן צריך לבדוק אותו (הגהת תפארת ציון) לפטור בקרי

2.

Just like we check him (a convert) with all seven ways, so we must check him to exempt him through Keri (if he saw Keri earlier in the day);

דמה לי קרי שראה כשהוא עובד כוכבים מה לי שראה כשהוא ישראל.

i.

What is the difference if he saw Keri when he was a Nochri, or if he saw when he was a Yisrael?!

3)

TOSFOS DH Ela Tanai Hi

תוספות ד"ה אלא תנאי [היא]

(SUMMARY: Tosfos explains that Rav Ada bar Ahavah and Rav Papa are rejected.)

כלומר דרב אדא ורב פפא ליתא דודאי טעמא דקרי לאו משום חולשא אלא משום גזירת הכתוב

(a)

Explanation: Rav Ada and Rav Papa are wrong. Surely, the reason for Keri (why it exempts Zivah) is not due to weakness. Rather, it is a Gezeras ha'Kasuv;

דדרשינן בספרי והיה לפנות ערב ירחץ במים מלמד שהקרי פוטר זיבה הבא אחריו (הגהת ר' בצלאל אשכנזי) כל מעת לעת ולכך ל"ש נזקק ול"ש לא נזקק אמרי' דקרי פוטר זיבה הבאה אחריו מעת לעת

1.

We expound in the Sifri "v'Hayah Lifnos Erev Yirchatz ba'Mayim" teaches that Keri exempts Zivah that comes afterwards within 24 hours. Therefore, there is no difference whether or not he already received Tum'as [Zav]. We say that Keri exempts Zivah afterwards within 24 hours.

ושכבת זרע דמתני' לאו בזיבה איירי כדאמר רב אדא בר אהבה אלא כדאמר מעיקרא למשא וכהני (הגהת כתר תורה) תנאי דאמרי דקרי של זב מטמא במשא

2.

Semen of our Mishnah does not discuss Zivah, like Rav Ada bar Ahavah said. Rather, it is like we initially said, regarding Tum'as Masa, and it is like the following Tana'im;

דתניא ש"ז של זב מטמא (הגהת ברכת ראש) במשא מעת לעת

i.

(Beraisa): Semen of a Zav has Tum'as Masa within 24 hours.

כלומר כשראה קרי תוך מעת לעת שראה בזיבה.

ii.

Explanation: This is when he saw Keri within 24 hours of seeing Zivah.

4)

TOSFOS DH R. Yosi Omer v'Chulei

תוספות ד"ה רבי יוסי אומר כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we brought a Beraisa, and not a Mishnah.)

וא"ת ולייתי מתני' דמסכת כלים (פ"א מ"ג) למעלה מהם רוקו של זב ושכבת זרעו שמטמא במשא ובפרק כיצד הרגל (ב"ק דף כה.) מייתי לה

(a)

Question: Why didn't we bring the Mishnah in Kelim (1:3), which says "spit and semen of a Zav are more Tamei. They are Metamei through Masa"? This is brought in Bava Kama (25a)!

[וי"ל] שרגלים לדבר דמתני' מיירי דוקא שכבת זרע שרואה סמוך לזיבות (והתם בעי לאתויי שיטמא במשא כל ז').

(b)

Answer: "There are Raglayim l'Davar" in our Mishnah discusses only semen seen shortly after Zivah. There (the Mishnah in Kelim) needs to bring that they have Tum'as Masa all seven days.

5)

TOSFOS DH b'Mai ka'Mipalgei bedi'Shmuel...

תוספות ד"ה במאי קמיפלגי בדשמואל...

(SUMMARY: Tosfos explains that we discuss a Zav who saw Keri within 24 hours.)

שהוא זב מקרה לילה כלומר שאם ראה קרי תוך מע"ל (הגהה בגליון מאורח מישור) אחר שראה הזיבה טמאה משאו לקרי

(a)

Explanation: [The verse discusses] a Zav who had Mikreh Laylah, i.e. he saw Keri within 24 hours after seeing Zivah. His semen has Tum'as Masa.

6)

TOSFOS DH b'Mai (part 2)

תוספות ד"ה במאי (חלק ב)

(SUMMARY: Tosfos explains how both opinions expound.)

וכתיב לפנות ערב

(a)

Citation of Gemara: And it says "Lifnos Erev."

אף אחר שפנה הערב והיינו עד מעת לעת וכדדרשינן נמי בספרי כדפרישי' לעיל דמשמע מעת לעת

(b)

Explanation: Even after nightfall, i.e. until 24 hours, like we expound also in the Sifri, like I explained above (DH Ela), that it connotes 24 hours.

מ"ד מעת לעת דייק מלפנות ערב ומ"ד יומו דייק מלילה

1.

The one who says 24 hours derives from Lifnos Erev. The one who says "that day" (until nightfall) derives from Laylah.

ואידך הא דכתיב לילה משום דאורחיה דקרי למיתיא בלילה

2.

The other opinion, how does he explain "Laylah"? The Torah wrote Laylah, for Keri normally occurs at night.

ונראה לומר דאידך דורש לפנות ערב כדדרשינן בסיפרי דקרי פוטר זיבה של אחריה כל מעת לעת.

(c)

Assertion: It seems that the other opinion [who says 24 hours] expounds Lifnos Erev like we expound in the Sifri, that Keri exempts Zivah after it for 24 hours.

1.

Note: Tosfos Yom Tov (Zavim 2:3) asks that the Mishnah explicitly says that R. Yosi holds that Keri exempts only until night! Some say that texts often confuse "R. Yosi" and "R. Yehudah". (Tosfos' text there said "R. Yehudah.") Birkas Rosh says that he expounds like in the Sifri, that Keri exempts Zivah, but not necessarily for 24 hours, like the Sifri holds.

TAM V'NISHLAM, B'EZRAS HA'TZUR

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF