USING COMBINATIONS OF ANIMALS (Yerushalmi Kilayim Perek 8 Halachah 2 Daf 37b)
משנה בהמה עם בהמה וחיה עם חיה בהמה עם חיה וחיה עם בהמה טמאה עם טמאה וטהורה עם טהורה טמאה עם טהורה וטהורה עם טמאה אסורין לחרוש ולמשוך ולהנהיג:
(Mishnah): The following combinations of animals may not plow, pull or lead together - a Behemah (domesticated animal) with a Behemah; a Chaya (beast) with a beast; a Behemah with a Chaya; a Chaya with a Behemah; a non-Kasher with a non-Kasher; a Kasher with a Kasher; a non-Kasher with a Kasher and a Kasher with a non-Kasher.
[דף עב עמוד א (עוז והדר)] המנהיג סופג את הארבעים והיושב בקרון סופג את הארבעים. רבי מאיר פוטר. והשלישית שהיא קשורה לרצועתיהן [דף לח עמוד א] אסורה:
One who leads them incurs forty lashes; one who sits in a carriage (that is pulled by them) incurs forty lashes. R. Meir exempts in that case. It's prohibited to tie a third animal to their straps.
גמרא בהמה עם בהמה כו'. יכול לא יהא מעמיד זכרים אצל הנקבות ונקבות אצל הזכרים תלמוד לומר (ויקרא יט) בהמתך לא תרביע אין את אסור אלא מלהרביע אבל מעמיד את זכרים אצל נקבות ונקבות אצל זכרים. וכי מה עשה מעשה לא בשהטיל ולפי דעתו הוא מטיל.
(Gemara): A Beheymah with a Beheymah... I might think that one may not stand males and females of different breeds together (as it might cause them to mix-breed), but the pasuk states (Vayikra 19:19), "You shall not crossbreed your animals'' - the prohibition is only to actively mate them, but to stand males and females together is permitted, as the animal is doing it of its own volition.
איסי בן עקביה אמר אסור לרכב על גבי פרדה מקל וחומר ומה אם בבגדים שאת מותר ללבוש זה על זה את אסור בתערובתן. בהמה שאת אסור להנהיג בה בזו עם זו לא כל שכן את אסור לרכוב עליה.
(Issi ben Akavia): Through a Kal Vechomer, we learn that one may not ride on a mule (which is a mixed breed of a horse and a donkey) as- if concerning clothes, that one may wear one on top of another (when one is wool and the other is linen), one may not mix them (in the same garment); concerning an animal that one may not lead two species together, certainly one may not ride on a mixed breed.
והא כתיב (שמואל ב יג) וירכבו איש על פרדו וינוסו.
Question: But the pasuk states (Shmuel 2:13:29), "and they rode off, each one on his mule, and they fled''?
אין למדין מן המלכות.
Answer: One cannot learn from the monarchy. (Even though they acted wrongly, nobody could protest them.)
והא כתיב (מלכים א א) והרכבתם את שלמה בני על הפרדה אשר לי.
Question: But the pasuk states (Melachim 1:1:33), "and you shall cause Shlomo my son to ride on my own mule''?
בריה מששת ימי בראשית היתה.
Answer: (That wasn't a mixed breed as) it was from the six days of creation.
רבי חמא בר עוקבא בשם רבי יוסי בי רבי חנינה אמר המנהיג בקול בכלאים לוקה.
(R. Chama bar Ukva citing R. Yosi bei R. Chanina): One who leads two different species with his voice incurs lashes.
ותני כן הנהיגה המשיכה קרא לה ובאת אחריו נתחייב בה לשלם כשואל.
Support (Baraisa): (One who borrows an animal) if he led it, pulled it or called it and it came, he becomes obligated to pay the lender (if something happened to the animal).
והתני שמואל היתה עומדת חוץ לתחום וקרא לה ובאת אחריו הרי זה פטור.
Question (Shmuel) (Baraisa): If an animal was standing beyond the Shabbos limits (2000 Amos around the city) and he called for it and it came, he is exempt...?
תמן לדעתה היא מהלכת. ברם הכא על כורחה היא מהלכת.
Answer: There, it worked of its own volition (as it could have run away); here, he yells at it, thereby forcing it to walk (from fear).
והתני טיפח כנגד עינו וסימייה כנגד אזנו וחרשה לא יצא לחירות.
Question (Baraisa): (Concerning a Canaanite slave that goes free when the master knocked out his teeth, his eyes or other extremities of the body) if he hit the wall near his eye and blinded him or on the wall near his ear and deafened him, he does not go free...? (This shows that mere sound is not significant.)
[דף עב עמוד ב (עוז והדר)] אמר רבי לעזר בי רבי יוסי קומי רבי יוסי שנייא היא שהוא יכול לברוח. תדע לך שהוא כן דתני תפש בו הרי זה חייב.
(R. Elazar bei R. Yosi to R. Yosi): He is exempt because the slave could have escaped the shock. This is certainly true, as the Baraisa then continues to teach that if he had grabbed the slave, he would be obligated (to free him).
היושב בקרון רבנין אמרין משקל הוא. ר' מאיר אמר אינו משקל.
(The Mishnah taught that) if one sits in a carriage (he is liable. R. Meir exempts). Rabbanan say that by sitting there, he is affecting the carriage (through his weight and movement). R. Meir says that he is not.
בראשונה לא היו אלא שתים דכתיב (בראשית מא) וירכב אותו במרכבת המשנה אשר לו. עמד פרעה ועשה שלש דכתיב (שמות יד) ושלישים על כולו. עמדה מלכות הרשעה ועשה אותן ארבעה:
Originally, people would tie two animals to pull a carriage, as the pasuk states (Bereishis 41:43), "And he had him ride in his secondary chariot'' - secondary refers here to two animals. Paroh arose and had three (horses) tied to his chariot (to pursue Bnei Yisrael), as the pasuk states (Shemos 14:7), "(...and all of the chariots of Mitzrayim) and Shalishim over all of them. (Shalishim here refers to three horses tied to each chariot.) The evil kingdom (of Rome) arose and had four horses tied to it.