88b----------------------------------------88b
1)
THE GOLD OF THE NEROS
רבי יהושע בן קרחה אומר מנורה באה מן הככר ואין מלקחיה ומחתותיה ונרותיה באין מן הככר ואלא מה אני מקיים (שמות כה) את כל הכלים האלה שהיו כלים של זהב. זהב בהדיא כתיב בו (שם) ועשית את נרותיה שבעה והעלה את נרותיה והאיר על עבר פניה ומלקחיה ומחתותיה זהב טהור לא נצרכא אלא לפי נרות סד"א הואיל ופי נרות אשחורי משחר התורה חסה על ממונן של ישראל [דף פט עמוד א] וליעביד זהב כל דהו קמ"ל:
Translation: In a Beraisa, R. Yehoshua ben Korchah says, the Menorah was from the Kikar (the weight of gold from which the Torah said to make it), but the lamps, tongs and shovels were not. What do we learn from "Es Kol ha'Kelim ha'Eleh"? This teaches that they must be of gold. It explicitly says that they are of gold - "v'Asisa Es Neroseha... u'Malkacheha u'Machtoseha Zahav Tahor"! "Es Kol ha'Kelim ha'Eleh" teaches about the mouths of the lamps. One might have thought that since they become black, the Torah would be concerned for money of Yisrael and allow any gold. The verse teaches unlike this (also they must be made of pure gold).
(a)
Why does R. Yehoshua ben Korchah say that the Menorah lamps are not from the Kikar?
1.
Meshech Chochmah (Shemos 25:31): It says "v'Es Menoras ha'Ma'or v'Es Keleha v'Es Neroseha v'Es Shemen ha'Ma'or." The verse put Kelim between the Menorah and the Neros, to teach that just like the Kelim are not from the Kikar, also the Neros.
(b)
Why does the mouth of the lamp become black?
1.
Rashi: It is where the wick burns.

