PEREK EIZEHU ARIS
1)

VINES SUPPORTED BY A TRELLIS (Yerushalmi Kilayim Perek 6 Halachah 1 Daf 28a)

[דף כח עמוד א] משנה איזהו עריס הנוטע שורה של חמש גפנים בצד הגדר שהוא גבוה [דף נג עמוד ב (עוז והדר)] עשרה טפחים או בצד החריץ שהוא עמוק עשרה ורחב ד' נותנין לו עבודתו ד' אמות.

(a)

(Mishnah): What is an Aris (vines supported by a trellis that are considered a vineyard)? If one plants a row of five vines next to a fence that is 10 Tefachim tall or next to a furrow that is 10 Tefachim deep and is 4 Tefachim wide; it's given work access of 4 Amos.

ב''ש אומרי' מודדין ד' אמות מעיקר גפנים ולשדה וב''ה אומרי' מן הגדר ולשדה.

(b)

Beis Shammai say that they measure 4 Amos from the base of the vine (in order to be able to plant); Beis Hillel say from the fence to the field.

א''ר יוחנן בן נורי טועין כל האומרין כך. אלא אם יש ד' אמות מעיקר גפנים ולגדר נותנין לו עבודתו וזורע את המותר וכמה היא עבודת הגפן ששה טפחים לכל רוח.

(c)

(R. Yochanan ben Nuri): It's a mistake (to express Beis Hillel's view this way). Rather, if there's a distance of 4 Amos from the base of the vines to the fence, they give him work access and he plants the rest. What's the measurement of work access? 6 Tefachim in every direction.

ור''ע אומר שלשה:

1.

(R. Akiva): 3 Tefachim.

גמרא וקשיא על דעתי' דבית שמאי בלא כך אינו אסור משום כרם.

(d)

(Gemara) Question: According to Beis Shammai (who said earlier (in the Perek 4 Halachah 5) that one row (of 5 vines) can be considered a vineyard), why would the Mishnah specify that he planted 5 vines next to a fence?

רבי שמעון בן לקיש אמר בעריס המעוקם שנו.

(e)

Answer (R. Shimon ben Lakish): The Mishnah is referring to when they are planted in a zig zag (a line of 2 next to a line of 3) rather than in a line.

אם בעריס המעוקם שנו בלא גדר אינו אסור משום כרם.

1.

In such a case, without a fence it would not have been prohibited as a vineyard.

רבי יונה בעי מהו ליזרע בנתים.

(f)

Question (R. Yona): May one sow in between such vines?

[דף נד עמוד א (עוז והדר)] (במכוונת)[כמכוונת] הן ואת אמר אסור ליזרע בנתיים

(g)

Response: It is as if they are aligned and you are suggesting that one may not plant between them?

מהו ליזרע בין הגפנים

(h)

Rewording of question: May one sow between the vines (whether or not they are aligned)?

כמה דתימר גבי מוקשה אסור ליזרע בין הגומות אוף הכא אסור ליזרע בין הגפנים.

(i)

Answer: Just as one may not plant a row of Muksha plants between the holes (of vegetables in the row), so too here, one may not plant between the vines.

רבי יוחנן אמר בעריס המכוון שנו.

(j)

(R. Yochanan): The Mishnah is referring to when they are planted in a line.

אם בעריס המכוון שנו בלא גדר אינו אסור משום כרם

(k)

Question: If so, according to Beis Shammai, wouldn't it prohibited as a vineyard without a fence?

נימר בגין בית הלל תניתה.

(l)

Answer: We can say that the Mishnah was taught according to Beis Hillel.

אמר רבי חנניה מסתברא מודה רבי שמעון בן לקיש לרבי יוחנן בעריס המכוון שנו בגין בית הלל.

(m)

(R. Chananya): It is logical to say that R. Shimon ben Lakish agrees with R. Yochanan that according to Beis Hillel, the Mishnah was discussing an Aris in a line.

ומודה רבי יוחנן לר''ש בן לקיש בעריס המעוקם שנו בגין רבי יוחנן בן נורי דרבי יוחנן בן נורי אמר טועין כל האומרים כן. אין תימר בעריס המכוון שנו [דף כח עמוד ב] מה אית בה טועין.

1.

And R. Yochanan agrees with R. Shimon ben Lakish that according to R. Yochanan ben Nuri the Mishnah was even discussing a zig zag - as R. Yochanan ben Nuri said that all those that say this are mistaken. But if you say that the first Tanna was referring to an Aris in a line, what was the mistake?

בין כמאן דאמר מעיקר הגפנים מושחין ובין כמאן דאמר מעיקר הגדר מושחין מה ביניהון.

(n)

Question: What's the different between the opinion (Beis Shammai) that you measure the 4 Amos from the base of the vine and the opinion (Beis Hille) that you measure from the base of the wall?

[דף נד עמוד ב (עוז והדר)] אמר ר' יונה תיפתר שהיו הכרתין נתונין מקצתן בתוך ארבע אמות ומקצתן חוץ לארבע אמות. מאן דאמר מעיקר הגפנים מושחין ניחא. מאן דאמר מעיקר הגדר מושחין מקום שהחוט כלה אסור והשאר מותר.

(o)

Answer (R. Yona): (If the Aris was in a zig zag) some of the vine trunks were within 4 Amos of the field and some were outside. According to Beis Shammai, it is fine; according to Beis Hillel, until the place of the string measuring 4 Amos is prohibited for planting; the rest is permitted.

היו שם שתי אמות מאן דאמר מעיקר הגפנים מושחין אינו אסור אלא שתי אמות. מאן דאמר מעיקר הגדר מושחין אסור עד שתי אמות אחר.

1.

(If the Aris was in a line) there were two Amos between the wall and the vines - according to Beis Shammai, only the first two Amos (on the opposite side of the wall) are prohibited to plant; according to Beis Hillel, an additional two Amos are prohibited.