1)

BELILAH AND MESHICHAH

חלות בוללן דברי רבי וחכמים אומרים סולת:
(a)

(Mishnah - Rebbi): Belilah is done after the Minchah is baked into Chalos. Chachamim say, it is while it is Soles.

ת"ר (ויקרא ב) סלת בלולה מלמד שנבללת סולת
(b)

(Beraisa): "Soles Belulah" teaches that Belilah is done while it is Soles;

רבי אומר חלות בוללן שנאמר (ויקרא ב) חלות בלולות
1.

Rebbi says, Belilah is done when it is Chalos - "Chalos (Matzos) Belulos."

אמרו לו והלא לחמי תודה נאמר בהן חלות ואי אפשר לבוללן כשהן חלות אלא סולת
2.

Chachamim: Regarding Lachmei Todah it also says "Chalos Belulos", even though Belilah cannot be done when they are Chalos. It must be while it is Soles!

כיצד עושה נותן שמן בכלי קודם לעשייתן ונותנה ונותן שמן עליה ובוללה ולשה ואופה ופותתה ונותן עליה שמן וקומץ
i.

First oil is put in the Kli, then the Soles, and then more oil. We mix, knead, bake them, break up the Chalos and put on oil (Yetzikah), and do Kemitzah.

רבי אומר חלות בוללן שנאמר חלות בלולות בשמן
3.

Rebbi says, Belilah is done when they are Chalos;

כיצד עושה נותן שמן בכלי קודם לעשייתה ונותנה ולשה ואופה ופותתה ונותן עליה שמן ובוללה וחוזר ונותן עליה שמן וקומץ
i.

Oil is put in the Kli, and then the Soles. We knead, bake them, break up the Chalos and put on oil, mix, put on more oil, and do Kemitzah.

אי אפשר דקאמרי ליה רבנן לרבי מאי היא
(c)

Question: Why do Chachamim say that it is impossible to do Belilah with Chalos?

אמר רבי שמואל בר רב יצחק רביעית שמן היא היאך מתחלקת לכמה חלות:
(d)

Answer (R. Shmuel bar Rav Yitzchak): Only a quarter (Rashi Kesav Yad - of the half-Log for all the Lachmei Todah; Rashi - a quarter Log) of oil is not enough to mix with the Chalos Matzos. (They are made from over three Esronim of Soles, about 100 times the volume of the oil. Baked Chalos are dry and absorb much oil.)

החלות טעונות בלילה ורקיקין משיחה:
(e)

(Mishnah): Chalos require Belilah. Rekikim require Meshichah.

תנו רבנן חלות בלולות ולא רקיקין בלולין
(f)

(Beraisa): Chalos require Belilah. Rekikim do not require Belilah;

שיכול והלא דין הוא
1.

Suggestion: A Kal va'Chomer should teach that Rekikim require Belilah!

ומה חלות שאינן טעונות משיחה טעונות בלילה רקיקין שטעונין משיחה אינו דין שטעונין בלילה
i.

Chalos do not require Meshichah, yet they require Belilah. Rekikim require Meshichah, all the more so they should require Belilah!

תלמוד לומר חלות בלולות ולא רקיקין בלולין
2.

Rejection: "Chalos (are) Belulos", but Rekikim are not Belulos.

רקיקין משוחין ולא חלות משוחות
(g)

Rekikim require Meshichah. Chalos do not require Meshichah;

שיכול והלא דין הוא
1.

Suggestion: A Kal va'Chomer should teach that Chalos require Meshichah!

ומה רקיקין שאינן טעונין בלילה טעונין משיחה חלות שטעונות בלילה אינו דין שטעונות משיחה
i.

Rekikim do not require Belilah, yet they require Meshichah. Chalos require Belilah, all the more so they should require Meshichah!

תלמוד לומר רקיקין משוחים ולא חלות משוחות
2.

Rejection: "Rekikim (are) Meshuchos", but Chalos are not Meshuchos.

מאי תלמודא
(h)

Question: How does "Chalos Belulos" teach that Rekikim are not Belulos, and how does "Rekikim Meshuchos" teach that Chalos are not Meshuchos?

אמר רבא לא לישתמיט ולכתוב חלות משוחות ורקיקין בלולין:
(i)

Answer (Rava): In many places the Torah says "Chalos Belulos" and "Rekikim Meshuchos." If Rekikim required Belilah (or if Chalos required Meshichah), at least once the Torah should have said 'Rekikim Belulos' (or 'Chalos Meshuchos').

כיצד מושחן כמין כי והשאר נאכל וכו':
(j)

(Mishnah): Meshichah is done like 'Chai'. The rest of the oil is eaten...

מאי כמין כי
(k)

Question: What is the meaning of like 'Chai'?

אמר רב כהנא כמין כי יווני:
(l)

Answer: It is like the Greek letter 'Chai' ('X'; Tosfos brings other opinions).

תנו רבנן מנחה הבאה מחצה חלות ומחצה רקיקין מביא לוג שמן וחוצהו חציו לחלות וחציו לרקיקין וחלות בוללן ורקיקין מושחן
(m)

(Beraisa): If a Minchah is half Rekikim and half Chalos (R. Shimon (63a) permits this), one brings a Log of oil. Half is mixed with the Chalos, and half is used for Meshichah of the Rekikim.

ומושח את הרקיק על פני כולו ושאר השמן מחזירו לחלות
1.

Meshichah is done on the entire Rekikim. The leftover oil is added to the oil used for the Chalos;

רבי שמעון בן יהודה משום רבי שמעון אומר מושחן כמין כי ושאר השמן נאכל לכהנים:
2.

R. Shimon ben Yehudah citing R. Shimon says, Meshichah is like 'Chai'. The leftover oil is eaten by Kohanim.

תניא אידך רקיקין הבאים בפני עצמן מביא לוג שמן ומושחן וחוזר ומושחן עד שיכלה כל שמן שבלוג
(n)

(Beraisa): If a Minchah is entirely Rekikim, one brings a Log of oil. He keeps doing Meshichah until all the oil is consumed;

רבי שמעון בן יהודה אומר משום ר"ש מושחן כמין כי ושאר השמן נאכל לכהנים:
(o)

R. Shimon ben Yehudah citing R. Shimon says, Meshichah is like 'Chai'. The rest is eaten by Kohanim.

2)

WHICH MENACHOS REQUIRE PETISAH

(משנה) כל המנחות הנעשות בכלי טעונות פתיתה:
(a)

(Mishnah): All Menachos that are made in a Kli require Petisah (breaking it into pieces).

למעוטי מאי
(b)

(Gemara) Question: What does 'made in a Kli' exclude?

אמר רב פפא למעוטי שתי הלחם ולחם הפנים
(c)

Answer (Rav Papa): It excludes Shtei ha'Lechem and Lechem ha'Panim.

תנו רבנן (ויקרא ב) פתות אותה פתים מנחה לרבות כל המנחות לפתיתה
(d)

(Beraisa): "Pasos Osah Pitim... Minchah" includes all Menachos for the law of Petisah;

יכול שאני מרבה אף שתי הלחם ולחם הפנים
1.

Suggestion: Perhaps we include even Shtei ha'Lechem and Lechem ha'Panim!

ת"ל אותה
2.

Rejection: It says "Osah". (Only it requires Petisah.)

(ויקרא ב) ויצקת שמן מנחה לרבות כל המנחות ליציקה
(e)

"V'Yatzakta (Aleha) Shemen Minchah" include all Menachos for the law of Yetzikah;

יכול שאני מרבה אף מנחת מאפה
1.

Suggestion: Perhaps we include Ma'afe Tanur!

תלמוד לומר עליה שמן
2.

Rejection: It says "Aleha" (only on it).

אוציא את החלות ולא אוציא את הרקיקין
3.

Suggestion: Perhaps we exclude only (one kind of Ma'afe Tanur, e.g.) Rekikim!

תלמוד לומר היא
4.

Rejection: "Hi" is another exclusion.

מאי תלמודא אימא להוציא מנחת כהנים
(f)

Question: How do we know to exclude Ma'afe Tanur? Perhaps we exclude Minchas Kohanim instead!

75b----------------------------------------75b
(דף עה,ב) אמר רבה איזהו דבר שצריך שני מיעוטין הוי אומר זו מנחת מאפה:
(g)

Answer (Rabah): One exclusion would suffice for Minchas Kohanim. Since there are two, we use them for the two kinds of Ma'afe Tanur.

3)

PETISAH

(משנה) מנחת ישראל קופל אחד לשנים ושנים לארבעה ומבדיל
(a)

(Mishnah): To do Petisah of Minchas Yisrael, each Chalah is folded into two, then into four, and it is broken (into four parts);

מנחת כהנים קופל אחד לשנים ושנים לארבעה ואינו מבדיל
(b)

Minchas Kohen is folded into two and then four, but it is not broken.

מנחת כהן משיח לא היה מקפלה
(c)

Chavitei Kohen Gadol are not folded.

רבי שמעון אומר מנחת כהנים ומנחת כהן משיח אין בהן פתיתה מפני שאין בהן קמיצה
(d)

R. Shimon says, Petisah does not apply to Minchas Kohanim and Chavitim, for Kemitzah is not done;

וכל שאין בהן קמיצה אין בהן פתיתה
1.

Whenever there is no Kemitzah, there is no Petisah. (Rashba - R. Shimon expounds based on reasoning. Petisah is only for the sake of Kemitzah.)

וכולן פותתן כזיתים:
(e)

Petisah of any Minchah is until the pieces are the size of olives.

תנו רבנן פתות יכול לשנים
(f)

(Gemara - Beraisa) Suggestion: Perhaps "Pasos" teaches that each Chalah is broken into only two pieces!

תלמוד לומר פתים
1.

Rejection: "Pitim" (teaches another two).

אי פתים יכול יעשנה פירורין
2.

Suggestion: Perhaps "Pitim" teaches that it should be crumbled!

תלמוד לומר אותה אותה לפתיתים ולא פתיתה לפתיתים
3.

Rejection: "Osah" teaches that it (a Chalah) is broken into pieces, but the pieces are not broken into pieces!

הא כיצד מנחת ישראל קופל אחד לשנים ושנים לארבעה ומבדיל
4.

Resolution: It is folded into two, then into four, and it is broken.

מנחת [כהנים] וכהן משיח היה מקפלה וכו'
(g)

(Continuation of Beraisa): Minchas Kohen and Chavitim are folded...

והא אנן תנן לא היה מקפלה
(h)

Contradiction (Mishnah): Chavitim are not folded.

אמר רבה אינו מקפלה לארבעה אבל מקפלה לשנים:
(i)

Resolution (Rabah): They are folded in half, but they are not folded into four.

רבי שמעון אומר מנחת כהנים ומנחת כהן משיח אין בהן פתיתה:
(j)

(Mishnah - R. Shimon): Petisah does not apply to Minchas Kohanim and Chavitim...

4)

BREAD CRUMBS

אמר רב יוסף האי חביצא דאית בה פירורין כזית מברכינן עליה המוציא לחם מן הארץ
(a)

(Rav Yosef): If Chavitza (Rashi - a food cooked with bread crumbs; Tosfos - bread crumbs stuck together via a liquid) contains pieces the size of an olive, its Berachah is ha'Motzi;

אי לית בה פירורין כזית מברכינן עליה בורא מיני מזונות
1.

If all the pieces are less than a k'Zayis, one blesses Borei Minei Mezonos.

אמר רב יוסף מנא אמינא לה דתניא
(b)

Rav Yosef: I learn from a Beraisa:

היה עומד ומקריב מנחות בירושלים אומר ברוך שהחיינו וקימנו
1.

(Beraisa): If a Kohen (Rashi Kesav Yad - Yisrael) was offering a Minchah for the first time (in his life; alternatively, the first time this year, i.e. from Chodosh), he blesses Shehecheyanu;

נטלן לאכלן אומר המוציא לחם מן הארץ
2.

If he eats it, he blesses ha'Motzi.

ותנן וכולן פתיתי' בכזית
3.

(Mishnah): Petisah of any Minchah is until the pieces are the size of olives.

אמר ליה אביי ולתנא דבי רבי ישמעאל דאמר מפרכן עד שמחזירן לסלתן הכי נמי דלא מברך המוציא
(c)

Question (Abaye): Tana d'Vei R. Yishmael says that they are broken very finely, like flour. Surely, Kohanim would bless ha'Motzi!

וכי תימא הכי נמי
1.

Suggestion: Perhaps they do not bless ha'Motzi!

והתניא ליקט מכולן כזית ואכלו
2.

Rejection (Beraisa #1): If one gathered (altogether) a k'Zayis of bread crumbs (Tosfos - of the five grains) and ate it (on Pesach):

אם חמץ הוא ענוש כרת
i.

If they are Chametz, he is Chayav Kares;

אם מצה הוא אדם יוצא בהן ידי חובתו בפסח
ii.

If they are Matzah, he is Yotzei (to eat Lechem Oni on the first night).

הכא במאי עסקינן בשעירסן
(d)

Answer #1: The case is, he combined them into one mass.

אי הכי היינו דקתני עלה והוא שאכלן בכדי אכילת פרס
(e)

Objection (Seifa): This is when he ate them within Kdei Achilas Pras (the time to eat half a loaf).

ואי בשעירסן שאכלו מיבעי ליה
1.

If he combined them into one mass, it should say 'ate it'!

אלא הכא במאי עסקינן בבא מלחם גדול
(f)

Answer #2: The case is, (a k'Zayis of) the loaf (from which the crumbs came) is still intact. (Since it retains its importance and its Berachah, its crumbs retain their Berachah.)

מאי הוי עלה
(g)

Question: What was the conclusion?

רב ששת אמר אפי' פירורין שאין בהן כזית
(h)

Answer (Rav Sheshes): (One blesses ha'Motzi) even on crumbs less than a k'Zayis.

אמר רבא והוא דאיכא תוריתא דנהמא עלייהו:
(i)

(Rava): This is only if they still look like bread.