1)

WHERE THE HALACHAH FOLLOWS R. SHIMON SHEZURI

אלא אמר רב פפא אשידה
(a)

Answer #5 (Rav Papa): He said this (the Halachah follows R. Shimon Shezuri here and in all places) concerning the Mishnah about a chest.

רב נחמן בר יצחק אמר איין
(b)

Answer #6 (Rav Nachman bar Yitzchak): He said this concerning the Mishnah about wine.

רב פפא אמר (דף לא,א) אשידה דתנן [השידה] ב"ש אומרים נמדדת מבפנים
(c)

(The Mishnah concerning a chest - Beis Shamai): (Wooden Kelim are equated to a sack. They are Mekabel Tum'ah only if they are moved when empty and when full. This excludes a Kli whose volume is at least 40 Sa'im.) We measure the volume of the interior;

ובית הלל אומרים מבחוץ
(d)

Beis Hillel say, we measure the volume from the outside (i.e. the walls are included);

ומודים אלו ואלו שאין עובי הרגלים ועובי הלבזבזין נמדד
(e)

All agree that the volume of the legs and rims themselves is not included

ר' יוסי אומר מודים שעובי הרגלים ועובי הלבזבזין נמדד
(f)

R. Yosi says, all agree that (Shitah Mekubetzes - not only the walls, but even) the volume of the legs and rims themselves is included;

וביניהן אין נמדד
1.

The volume between the legs or within the rims is not included.

ר"ש שזורי אומר אם היו רגלים גבוהות טפח אין ביניהן נמדד ואם לאו ביניהן נמדד
(g)

R. Shimon Shezuri says, if the legs are a Tefach tall (they are important, and they are not Batel to the chest), what is between them is not included. If they are less than a Tefach, what is between them is included.

רב נחמן בר יצחק אמר איין דתנן רבי מאיר אומר שמן תחלה לעולם
(h)

(The Mishnah concerning wine - R. Meir): Oil is (a liquid. Therefore, mid'Rabanan, whenever it is Tamei, it is) always a Rishon l'Tum'ah. (Tosfos - this entire Mishnah discusses liquids that congealed);

וחכ"א אף הדבש
(i)

Chachamim say, even honey (is always a Rishon);

ר"ש שזורי אומר אף היין
(j)

R. Shimon Shezuri says, even wine.

מכלל דת"ק סבר יין לא
(k)

Question: Do the previous Tana'im say that wine is not (a Rishon)?!

אימא רבי שמעון שזורי אומר ייl
(l)

Correction: Rather, R. Shimon Shezuri says, wine (is a Rishon, but oil and honey are not).

תניא אמר ר"ש שזורי פעם אחת נתערב לי טבל בחולין ובאתי ושאלתי את רבי טרפון ואמר לי לך קח לך מן השוק ועשר עליו
(m)

(Beraisa - R. Shimon Shezuri) Version #1: Once, Tevel became mixed with (a greater quantity of) Chulin. R. Tarfon told me to buy in the market (Demai, from an Am ha'Aretz), and to separate Ma'aser from it on the Tevel in the mixture;

קסבר דאורייתא ברובא בטל ורוב עמי הארץ מעשרים הן והוה ליה כתורם מן הפטור על הפטור
1.

(Because Tevel is the minority, mid'Oraisa it is Batel, and the mixture is Chulin.) R. Tarfon holds that most Amei ha'Aretz take Ma'aser, therefore mid'Oraisa, also Demai is exempt. He tithes from what is exempt on what is exempt. (For both of these, the obligation to tithe is only mid'Rabanan.)

ולימא ליה לך קח מן <העובד כוכבים> {הגוי}
(n)

Question: Why didn't R. Tarfon tell him to buy from a Nochri? (Also his produce is exempt mid'Oraisa!)

קסבר אין קנין <לעובד כוכבים> {לגוי} בארץ ישראל להפקיע מיד מעשר והוה ליה מן החיוב על הפטור
(o)

Answer: R. Tarfon holds that even if a Nochri buys land in Eretz Yisrael, it retains its Kedushah. The produce must be tithed mid'Oraisa. One may not separate from what is obligated to exempt produce that is exempt (mid'Oraisa).

איכא דאמרי אמר ליה לך קח מן <העובד כוכבים> {הגוי}
(p)

Version #2: R. Tarfon told him to buy produce from a Nochri, and to separate from it on the Tevel in the mixture;

קסבר יש קנין <לעובד כוכבים> {לגוי} בארץ ישראל להפקיע מיד מעשר והוה ליה מן הפטור על הפטור
1.

He holds that if a Nochri buys land in Eretz Yisrael, it loses its Kedushah. The produce is exempt from tithes (mid'Oraisa). He tithes from what is exempt on what is exempt.

ולימא ליה קח מהשוק
(q)

Question: Why didn't R. Tarfon tell him to buy Demai?

קסבר אין רוב עמי הארץ מעשרין
(r)

Answer: R. Tarfon does not hold that most Amei ha'Aretz take Ma'aser. Rather, it is like an even doubt. Ma'aser must be taken mid'Oraisa. One may not separate from what is obligated to exempt produce that is exempt. (end of Version #2)

שלח ליה רב יימר בר שלמיא לרב פפא הא דאמר רבין בר חיננא אמר עולא א"ר חנינא הלכה כר"ש שזורי ולא עוד אלא כל מקום ששנה רבי שמעון שזורי הלכה כמותו אף בנתערב ליה טבל בחולין
(s)

(Rav Yemar bar Shalmiya): (Ravin bar Chinena taught that the Halachah follows R. Shimon Shezuri in all places. Does this include this Beraisa?

אמר ליה אין
(t)

Answer (Rav Papa): Yes.

אמר רב אשי אמר לי מר זוטרא קשי בה ר' חנינא מסורא פשיטא (דף לא,ב) מי קאמר במשנתינו כל מקום ששנה קאמר
(u)

Question (Mar Zutra citing R. Chanina of Sura): Why was Rav Yemar unsure? Ravin did not say, the Halachah always follows R. Shimon Shezuri in the Mishnah. He said 'in all places'!

31b----------------------------------------31b
2)

A TEAR IN THE PARCHMENT

אמר רב זעירא אמר רב חננאל אמר רב קרע הבא בשני שיטין יתפור בשלש אל יתפור
(a)

(Rav Ze'ira): If a tear in the parchment goes through two lines, it may be fixed. If it goes through three lines, it may not be fixed;

א"ל רבה זוטי לרב אשי הכי אמר רבי ירמיה מדיפתי משמיה דרבא הא דאמרינן בשלש אל יתפור לא אמרן אלא בעתיקתא אבל חדתתא לית לן בה
(b)

(Rabah Zuti): A tear through three lines may not be fixed in an old parchment (Rashi - because it does not look nice; Nimukei Yosef - because it is prone to tear again). In a new parchment it may be fixed;

ולא עתיקתא עתיקתא ממש ולא חדתתא חדתתא ממש
1.

It does not depend just on old or new;

אלא הא דלא אפיצן הא דאפיצן
2.

Version #1 (Rashi): Rather, if the parchment was Afitzan (processed with gallnuts), it is dark, so this is like an old parchment. If it was not Afitzan, this is like new.

3.

Version #2 (Nimukei Yosef): Rather, if the parchment was Afitzan, it is strong, like a new parchment. If it was not Afitzan, this is like old.

וה"מ בגידין אבל בגרדין לא
(c)

A tear must be fixed with sinews, but not with thread.

בעי רב יהודה בר אבא בין דף לדף בין שיטה לשיטה מאי
(d)

Question (Rav Yehudah bar Aba): If the tear is between columns or between lines, what is the law?

תיקו
(e)

This question is not resolved.

3)

THE SHAPE OF THE WRITING IN A MEZUZAH

אמר ר' זעירי אמר רב חננאל אמר רב מזוזה שכתבה שתים שתים כשרה
(a)

(R. Ze'iri): If two words were written on every line of a Mezuzah, it is Kosher;

איבעיא להו שתים ושלש ואחת מהו
(b)

Question: If two words were written on a line, three on the next, and one on the next, what is the law?

אמר רב נחמן בר יצחק כל שכן שעשאה כשירה
(c)

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak): All the more so this is Kosher, for (there is a precedent for this;) this is like a Shirah (a part of the Torah in which parts of the lines are left blank).

מיתיבי עשאה כשירה או שירה כמותה פסולה
(d)

Question (Beraisa): If text that should be written normally was written like a Shirah, or vice-versa, this is Pasul.

כי תניא ההיא בס"ת
(e)

Answer: That refers to a Sefer Torah, but in a Mezuzah it is Kosher.

אתמר נמי אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן ואמרי לה אמר רב אחא בר בר חנה אמר רבי יוחנן מזוזה שעשאה שתים ושלש ואחת כשרה
(f)

(Rabah bar bar Chanah): If two words were written on a line, three on the next, and one on the next, it is Kosher;

ובלבד שלא יעשנה כקובה ובלבד שלא יעשנה כזנב
1.

If it was written like Kubah (1,2,3, it gets progressively wider) or a tail (3,2,1) it is Pasul.

אמר רב חסדא על הארץ בשיטה אחרונה
(g)

(Rav Chisda): "Al ha'Aretz" (the last two words) must be (the only words) on the last line.

א"ד בסוף שיטה ואיכא דאמרי בתחלת שיטה
1.

Some say that it should be at the end of the line. Some say that it should be at the beginning of the line;

מ"ד בסוף שיטה (תהילים קג) כגבוה שמים על הארץ
2.

The first opinion learns from "chi'Gvo'ah Shamayim Al ha'Aretz" - "Al ha'Aretz" should be at the end of the line, in order that it will be right underneath the previous two words "ki'Yemei ha'Shamayim";

ומ"ד בתחילת שיטה כי היכי דמרחקא שמים מארץ
3.

The second opinion intends to maximize the distance between "Al ha'Aretz" and "ki'Yemei ha'Shamayim." (The blessing is that our days will be as great as this distance.)

א"ר חלבו חזינא ליה לרב הונא דכריך לה מאחד כלפי שמע ועושה פרשיותיה סתומות
(h)

(R. Chelbo): I saw Rav Huna roll his Mezuzah from "Echad" (which is towards the end of the first line, i.e. from the left) towards Shma (on the right). The Parshiyos were closed. (In an open break between Parshiyos, there is a large space extending to the end of the line).