1)

IS SALT ME'AKEV?

מתקיף לה רב הונא הרי מלח דלא תנא ביה קרא ומעכבא ביה
(a)

Question (Rav Huna): The Torah did not repeat salt, yet it is Me'akev!

דתניא (במדבר יח) ברית מלח עולם הוא שתהא (דף כ,א) ברית אמורה במלח דברי ר' יהודה
1.

(Beraisa - R. Yehudah): "Bris Melach Olam" - there is a covenant with salt.

ר' שמעון אומר נאמר כאן ברית מלח עולם הוא ונאמר להלן (במדבר כה) ברית כהונת עולם כשם שאי אפשר לקרבנות בלא כהונה כך אי אפשר לקרבנות בלא מלח
2.

R. Shimon says, it says "Bris Melach Olam", and it says "Bris Kehunas Olam." Just like Korbanos require Kehunah, they require salt.

אמר רב יוסף רב כתנא דידן ס"ל דאמר לא מלח כשר
(b)

Answer #1 (Rav Yosef): Rav holds like our Tana, who is Machshir a Korban without salt.

אמר ליה אביי אי הכי לא יצק נמי לא יצק כלל
(c)

Question (Abaye): If so, we should similarly be Machshir if Yetzikah was not done at all! (We did not explain the Mishnah (18a) this way!)

אלא לא יצק כהן אלא זר
1.

Rather, (the Mishnah is Machshir when) a Kohen did not do Yetzikah, rather, a Yisrael did.

הכא נמי לא מלח כהן אלא זר
2.

Similarly, (it is Machshir when) a Kohen did not salt, rather, a Yisrael did.

אמר ליה וכי תעלה על דעתך שזר קרב לגבי מזבח
(d)

Answer (Rav Yosef): A Yisrael may not approach the Mizbe'ach to salt. (Therefore, we must say that it was not salted at all.)

ואי בעית אימא כיון דכתיבא ביה ברית כמאן דתנא ביה קרא דמיא
(e)

Answer #2 (to Question (a)): Since it says "Bris", it is as if it was repeated.

ולא תנא ביה קרא והכתיב (ויקרא ב) וכל קרבן מנחתך במלח תמלח
(f)

Question: Salt is repeated - "v'Chol Korban Minchascha ba'Melach Timlach"!

ההוא מיבעי ליה לכדתניא
(g)

Answer: That is needed for the following teaching:

אילו נאמר קרבן במלח שומע אני אפילו עצים ודם שנקראו קרבן
1.

(Beraisa): Had it said 'Korban ba'Melach', one might have thought even wood and blood must be salted, for they are called Korban;

ת"ל מנחה מה מנחה מיוחדת שאחרים באין חובה לה אף כל שאחרים באין חובה לה
i.

Therefore, it says 'Minchas.' Just like a Minchah requires other things (it must be burned on wood), all Korbanos that require other things must be salted.

אי מה מנחה מיוחדת שמתרת אף כל שמתיר אביא דם שמתיר
2.

Suggestion: Perhaps we include things that permit, like Minchah. This would include blood!

ת"ל מעל מנחתך ולא מעל דמך
3.

Rejection: We put salt "me'Al Minchasecha", but not on blood.

יכול תהא מנחה כולה טעונה מלח
4.

Suggestion: Perhaps all of the Minchah must be salted!

ת"ל קרבן קרבן טעון מלח ואין מנחה כולה טעונה מלח
5.

Rejection: "Korban" - only the part that is a Korban (Huktar) must be salted.

ואין לי אלא קומץ <מנחה> מנין לרבות את הלבונה
6.

Question: This teaches only that the Kometz must be salted. What is the source for Levonah?

מרבה אני את הלבונה שכן באה עמה בכלי אחד
7.

Answer: We include Levonah, for it is in the Kli with the Minchah.

מנין לרבות
8.

Question: What is the source to salt the following?

את הלבונה הבאה בפני עצמה ולבונה הבאה בבזיכין והקטרת מנחת כהנים ומנחת כהן משיח ומנחת נסכים
i.

Levonah brought by itself, or in Bazichim (brought with Lechem ha'Panim), Ketores, Minchas Kohanim, Chavitiei Kohen Gadol, Minchas Nesachim;

אימורי חטאת ואימורי אשם ואימורי קדשי קדשים ואימורי קדשים קלים ואברי עולה ועולת העוף מנין
ii.

Eimurim of Chatas, Asham and other Kodshei Kodoshim, and of Kodshim Kalim, Ivrei Olah and Olas ha'Of.

תלמוד לומר (ויקרא ב) על כל קרבנך תקריב מלח
9.

Answer: "Al Kol Korbancha Takriv Melach."

2)

WHICH KORBANOS MUST BE SALTED?

אמר מר אין לי אלא קומץ <מנחה> מנין לרבות את הלבונה מרבה אני את הלבונה שכן באה עמה בכלי אחד והא אמרת מה מנחה מיוחדת שאחרים באין חובה לה
(a)

Question: The Beraisa includes Levonah because it is in the Kli with the Minchah. We already included Korbanos that require other things! (Levonah must be burned on wood.)

הכי קאמר אימא קרבן כלל ומנחה פרט כלל ופרט אין בכלל אלא מה שבפרט מנחה אין מידי אחרינא לא
(b)

Answer: The Beraisa suggested that perhaps we should expound "Korban... Minchah" according to Klal and Prat. From Klal and Prat we include only the Prat, i.e. Minchah;

הדר אמר על כל קרבנך חזר וכלל כלל ופרט וכלל אי אתה דן אלא כעין הפרט מה הפרט מפורש שאחרים באין חובה לה אף כל שאחרים באין חובה לה
1.

Since there is another Klal, "Korbancha", we expound Klal, Prat and Klal, and include everything similar to the Prat, i.e. Korbanos that require other things;

אחרים דבאין חובה לה מאי ניהו עצים אף כל עצים
i.

Just like Minchah requires wood (to burn the Kometz), we include all Korbanos that require wood.

אימא <אחרים דבאין חובה לה ניהו> לבונה ואייתי דם דאיכא נסכים
2.

Question: Why don't we say that just like Minchah requires Levonah (to accompany it), we include blood, for Nesachim (wine) accompanies it!

נסכים בהדי אימורין הוא דאתו
3.

Answer #1: Nesachim are considered an accompaniment for Eimurim, not for blood.

מ"ט
i.

Question: What is the reason?

אכילה ושתיה
ii.

Answer: (The Torah discusses 'Achilah' regarding the Mizbe'ach.) Eating and drinking go together.

אדרבה כפרה ושמחה
iii.

Objection: Rather, we should say that wine (which is "Mesame'ach Elokim va'Anashim") accompanies the blood, for after Kaparah (Zerikah), there is Simchah!

אלא לבונה באה עמה בכלי אחד [נסכים אין באין בכלי אחד]
4.

Answer #2: Nesachim are unlike Levonah. Levonah is in the Kli with the Minchah, but Nesachim are not in the Kli with the blood. (This completes the answer to Question (a). The Beraisa means that we include Korbanos such as Levonah that require other things (wood, to burn it) because it is in the Kli with the Minchah.)

אבל עצים כי היכי דמתכשרא בהו מנחה הכי מתכשרא בהו כולהו קרבנות
i.

However, all Korbanos (that are burned) require wood in the same way.

ואימא מה הפרט מפורש שאחרים באין חובה לה ומתרת אף כל שאחרים באין חובה לה ומתרת
(c)

Suggestion: We should include everything similar to the Prat, i.e. Korbanos that require other things and permit?

ומאי ניהו לבונה הבאה בבזיכין דשריא לחם אבל מידי אחרינא לא
1.

This would include only Levonah brought in Bazichim, which permits Lechem ha'Panim! (Yad Binyamin - obviously we do not exclude Levonah of a Minchah, which requires wood and permits, for it is in the same Kli with the Minchah.)

מדאיצטריך מעל מנחתך ולא מעל דמך מכלל דהנך כולהו אתו בחד צד
(d)

Answer: "Me'Al Minchasecha" excludes blood. If not for the verse, we would have included it (even though it does not require other things). This shows that we include Korbanos that (resemble the Prat in one way, i.e. they) require other things or permit.

אמר מר מעל מנחתך ולא מעל דמך
(e)

Question (Beraisa): "Me'Al Minchasecha" excludes blood;

ואימא מעל מנחתך ולא מעל איבריך
1.

Why don't we use this to exclude limbs?

מסתברא אברים הוה ליה לרבויי שכן <אשב"נ טמ"א סימן>
(f)

Answer: It is more reasonable to include limbs, for they resemble Minchah in the following ways (the Siman to remember them is AShBaN TaMEi):

אחרים באין חובה לה כמותה אישים כמותה בחוץ כמותה נותר כמותה טומאה כמותה מעילה כמותה
1.

They require Acherim (other things), they are burned on the Esh (fire), they are offered only b'Chutz (outside the Heichal), Nosar, Tamei and Me'ilah apply to them (Tosfos - the Gemara omitted the last similarity, that they are Ochel (food).)

20b----------------------------------------20b
(דף כ,ב) אדרבה דם הוה ליה לרבויי שכן מתיר כמותה נפסל בשקיעת החמה כמותה
(g)

Question: It is more reasonable to include blood, for it permits and it becomes Pasul at sundown, like a Minchah (the Kometz must be offered before sundown)!

הנך נפישן
(h)

Answer: There are more similarities to limbs.

אמר מר שומע אני אפילו עצים ודם שנקראו קרבן
(i)

(Beraisa): Had it said 'Korban ba'Melach', one might have thought even wood and blood must be salted, for they are called Korban.

מאן שמעת ליה דאמר עצים איקרי קרבן רבי לרבי מבעיא בעו מלח
(j)

Question: Our Tana is Rebbi, who says that wood is called Korban. Rebbi requires salt!

דתניא קרבן <מנחה> מלמד שמתנדבין עצים
1.

(Beraisa): "Korban" teaches that one may bring a Nedavah of wood.

וכמה שני גזרין וכן הוא אומר (נחמיה י) והגורלות הפלנו על קרבן העצים
i.

One must bring at least two large branches - "veha'Goralos Hipalnu Al Korban ha'Etzim".

רבי אמר עצים קרבן מנחה הן וטעונין מלח וטעונין הגשה
2.

Rebbi says, wood is considered a Korban Minchah and requires salt and Hagashah.

ואמר רבא לדברי רבי עצים טעונין קמיצה
3.

(Rava): According to Rebbi wood requires Kemitzah.

וא"ר פפא לדברי רבי עצים צריכין עצים
4.

(Rav Papa): According to Rebbi, a Nedavah of wood requires (must be burned on) other wood.

סמי מיכן עצים
(k)

Answer: We must delete 'wood' from the text of the Beraisa.