1)

INTENT TO LEAVE OVER

והכא ג' מחלוקת בדבר
(a)

Answer #2: There is a three-way argument in the Beraisa:

ת"ק סבר בהנך פליגי להניח דברי הכל כשר
1.

The first Tana holds that they argue about improper intents. All agree that intent to leave over is Kosher;

(דף יח,א) ור' יהודה סבר בהנך פליגי להניח דברי הכל פסול
2.

R. Yehudah holds that they argue about improper intents. All agree that intent to leave over is Pasul;

מאי טעמא
i.

Question: What is the reason?

גזירה מקצת דמו אטו כל דמו וכל דמו פסולא דאורייתא
ii.

Answer: We decree that intent to leave some of the blood (until tomorrow) is Pasul, due to intent to leave all of the blood, which is Pasul mid'Oraisa;

דתניא אמר להם רבי יהודה אי אתם מודים לי שאם הניחו למחר שפסול חישב להניחו למחר נמי פסול
iii.

(Beraisa - R. Yehudah): You (Chachamim) agree with me that if he left all of the blood until tomorrow, it is Pasul (because Zerikah was not done). Also intent to leave all of the blood is Pasul!

ואתא ר' אלעזר למימר אף בזו ר' אליעזר פוסל וחכמים מכשירין
3.

R. Elazar says that they argue even about intent to leave over. R. Eliezer is Posel, and Chachamim Machshir.

וסבר ר' יהודה להניח מדמו למחר דברי הכל פסול והתניא אמר רבי כשהלכתי למצות מדותי אצל ר' אלעזר בן שמוע ואמרי לה למצות מדותיו של ר' אלעזר בן שמוע מצאתי יוסף הבבלי יושב לפניו והיה חביב לו ביותר עד לאחת
(b)

Question (Beraisa - Rebbi): When I went to learn from R. Elazar ben Shamu'a (to clarify my doubts, or to learn what R. Elazar knew that I did not know), I saw Yosef ha'Bavli learning in front of him.

אמר לו רבי השוחט את הזבח להניח מדמו למחר מהו
1.

Yosef: If one slaughtered a Korban with intent to leave some of the blood until tomorrow, what is the law?

אמר לו כשר
2.

R. Elazar: It is Kosher.

ערבית אמר לו כשר שחרית אמר לו כשר צהרים אמר לו כשר מנחה אמר לו כשר אלא שר' אליעזר פוסל צהבו פניו של יוסף הבבלי
3.

R. Elazar repeated this answer that night, the next morning, and noontime. In the afternoon, he said 'it is Kosher; R. Eliezer is Posel.' Yosef beamed with delight.

אמר לו יוסף כמדומה אני שלא כיווננו שמועתינו עד עתה
4.

R. Elazar: Do you think that what I said until now was not correct?!

אמר לו רבי הן
5.

Yosef: What you said until now was fine;

אלא שר' יהודה פסול שנה לי וחזרתי על כל תלמידיו ובקשתי לי חבר ולא מצאתי עכשיו ששנית לי פסול החזרת לי אבידתי
i.

I was delighted to hear that R. Eliezer is Posel, for R. Yehudah taught this to me, and I did not find anyone else who said so until now. You returned what I had lost! (I feared lest I forgot what I heard!)

זלגו עיניו דמעות של רבי אלעזר בן שמוע אמר אשריכם תלמידי חכמים שדברי תורה חביבין עליכם ביותר קרא עליו המקרא הזה (תהילים קיט) מה אהבתי תורתך כל היום היא שיחתי וגו'
6.

R. Elazar: Happy are Chachamim, that Torah is so dear to them - "Mah Ahavti Sorasecha";

הא מפני שר' יהודה בנו של ר' אלעאי ורבי אלעאי תלמידו של ר' אליעזר לפיכך שנה לך משנת רבי אליעזר
i.

Because R. Yehudah's father (R. Ilai) was a Talmid of R. Eliezer, he taught him R. Eliezer's opinion (that it is Pasul), even though it is not the Halachah.

ואי סלקא דעתך דברי הכל פסול אתנייה מאי החזרת לי אבידתי איהו פלוגתא קאמר ליה
7.

Summation of question: If R. Yehudah holds that all disqualify intent to leave over, this is unlike R. Elazar (who said that they argue about this. Yosef would not have rejoiced to hear unlike what he was taught!)

אלא מאי כשר ור' אליעזר פסול פוסל אתנייה
8.

Counter-question: You infer that R. Elazar taught exactly like R. Yehudah, i.e. it is Kosher, and R. Eliezer is Posel;

אי הכי מאי הא מפני <פלוגתא> [הא] אנן נמי פלוגתא קא מתנינן
i.

If so, why did R. Elazar say that R. Yehudah taught thusly because he heard from his father, who was a Talmid of R. Eliezer? R. Elazar taught just the same!

אלא לעולם דברי הכל פסול אתנייה
(c)

Answer: Rather, R. Yehudah taught (Stam) that all Tana'im are Posel;

ומאי החזרת לי אבידתי דהדר ליה מיהא שום פסלות בעולם:
1.

Yosef said 'you returned what I had lost', for at least he found someone else who says that (at least one Tana holds that) such intent is Posel.

2)

WHICH AVODOS ARE ME'AKEV

(משנה)
(a)

(Mishnah): (Even) if any of the following was not done to a Minchah, it is Kosher:

לא יצק לא בלל ולא פתת ולא מלח ולא הניף לא הגיש
1.

Yetzikah (the third application of oil), Belilah (mixing with oil), Petisah (breaking it into pieces), salting, Tenufah, or Hagashah

או שפתתן פתים מרובות ולא משחן כשירה:
2.

If it was broken into pieces Merubos (big, or many), or if oil was not smeared on it, it is Kosher.

מאי לא יצק
(b)

(Gemara) Question: What does it mean 'Yetzikah was not done'?

אילימא לא יצק כלל
1.

Suggestion: It was not done at all.

עיכובא כתב בה
2.

Rejection: The Torah teaches that it is Me'akev. (It repeated the command to do it. Aternatively, "vYatzakta... inchah Hi" implies that without Yetzikah, it is not a Minchah.)

אלא לא יצק כהן אלא זר
(c)

Answer: A Kohen did not do Yetzikah, rather, a Yisrael did.

אי הכי לא בלל נמי לא בלל כהן אלא זר
(d)

Question: If so, we should say similarly about Belilah, that a Kohen did not do Belilah, rather, a Yisrael did;

הא לא בלל כלל פסולה
1.

Inference: If Belilah was not done at all, it is Pasul.

18b----------------------------------------18b
(דף יח,ב) והתנן ששים נבללין ששים וא' אין נבללין
2.

Rejection (Mishnah): A Minchah of up to 60 Esronim of flour (may be brought in one Kli, for it) can be mixed with the oil, but 61 Esronim cannot (for only one Log of oil is put in a Kli. Some explain that even though one Log is put for each Isaron, there is not room to mix 61.)

והוינן בה כי אינם נבללין מאי הוי והתנן לא בלל כשרה
i.

Question: Why does it matter whether or not it can be mixed? Our Mishnah teaches that even if Belilah was not done, it is Kosher!

ואמר ר' זירא כל הראוי לבילה אין בילה מעכבת בו וכל שאינו ראוי לבילה בילה מעכבת בו
ii.

Answer (R. Zeira): If a Minchah could have been mixed, mixing is not Me'akev. If it could not have been mixed, (e.g. it is too big), mixing is Me'akev (i.e. it is Pasul).

מידי איריא הא כדאיתא והא כדאיתא
(e)

Answer: Belilah need not be like Yetzikah!

לא יצק לא יצק כהן אלא זר לא בלל לא בלל כלל:
1.

[Our Mishnah is Machshir if] Yetzikah was done by a Zar, and not by a Kohen, and if Belilah was not done at all.

או שפתת' פתים מרובות כשרה:
(f)

(Mishnah): If it was broken into pieces Merubos...

השתא לא פתת כלל כשרה פתין מרובות מיבעיא
(g)

Question: The Mishnah taught that if Petisah was not done at all, it is Kosher. All the more so (it is Kosher if partial Petisah was done, i.e.) if it was broken into big pieces!

מאי פתין מרובות שריבה בפתיתין
(h)

Answer #1: Pieces Merubos means many pieces. (Even though they are too small, it is Kosher.)

ואיבעית אימא לעולם פתים מרובות ממש
(i)

Answer #2: Really, it was broken into big pieces;

ומהו דתימא התם הוא דאיכא תורת חלות עליהן אבל הכא דלא תורת חלות איכא ולא תורת פתיתין איכא קמ"ל
1.

One might have thought that when Petisah was not done at all (except for Kemitzah), it is Kosher, for the loaves are (virtually) whole, but if it was broken into big pieces, we do not have whole loaves nor proper Petitim (pieces), so it is Pasul. The Mishnah teaches that this is not so.

לימא מתניתין דלא כרבי שמעון
(j)

Suggestion: If a Zar did Yetzikah, our Mishnah is Machshir. This is unlike R. Shimon!

דתניא רבי שמעון אומר כל כהן שאינו מודה בעבודה אין לו חלק בכהונה שנאמר (ויקרא ז) המקריב את דם השלמים ואת החלב מבני אהרן לו תהיה שוק הימין למנה מודה בעבודה יש לו חלק בכהונה שאינו מודה בעבודה אין לו חלק בכהונה
1.

(Beraisa - R. Shimon): If a Kohen denies that Hash-m commanded about the Avodah, he gets no share in Kehunah - "ha'Makriv... Lo Tihyeh... l'Manah."

ואין לי אלא זו בלבד מנין לרבות ט"ו עבודות היציקות והבלילות והפתיתות והמליחות והתנופות וההגשות והקמיצות והקטרות והמליקות והקבלות והזאות והשקאת סוטה ועריפת עגלה וטהרת מצורע ונשיאות כפים בין מבפנים בין מבחוץ מנין
2.

Question: This only teaches that he must admit to Holachah. What is the source that he must admit to the other 15 Avodos, namely Yetzikah (putting oil on a Minchah), Belilah, Petisah, salting, Tenufah, bringing close to the Mizbe'ach, Kemitzah, Haktarah, Melikah, Kabalah, sprinkling blood, giving a Sotah to drink, Eglah Arufah, Taharah of a Metzora, and giving Birkas Kohanim in and outside the Mikdash?

ת"ל מבני אהרן עבודה המסורה לבני אהרן כל כהן שאינו מודה בה אין לו חלק בכהונה
3.

Answer: "Mi'Bnei Aharon" - if a Kohen does not admit to all the Avodos of Kohanim, he has no share in Kehunah.

אמר רב נחמן לא קשיא כאן במנחת כהנים כאן במנחת ישראל
(k)

Version #1 - Rejection (Rav Nachman): It is even like R. Shimon. Our Mishnah discusses Minchas Yisrael. The Beraisa discusses Minchas Kohanim;

מנחת ישראל דבת קמיצה היא מקמיצה ואילך מצות כהונה לימד על יציקה ובלילה שכשירה בזר
1.

Minchas Yisrael requires Kemitzah. The Torah teaches that only after Kemitzah, Kohanim must do the Avodah;

מנחת כהנים דלאו בת קמיצה היא מעיקרא בעיא כהונה
2.

Minchas Kohanim does not require Kemitzah. Kohanim must do the Avodah from the beginning.

אמר ליה רבא מכדי מנחת כהנים מהיכא איתרבי ליציקה ממנחת ישראל מה התם כשירה בזר אף הכא נמי כשירה בזר
(l)

Objection (Rava): We learn that Minchas Kohanim needs Yetzikah from Minchas Yisrael. We should say, just like Yetzikah of a Zar is Kosher for Minchas Yisrael, also for Minchas Kohanim!

איכא דאמרי אמר רב נחמן לא קשיא כאן בנקמצות כאן בשאין נקמצות
(m)

Version #2 - Rejection (Rav Nachman): It is even like R. Shimon. Our Mishnah discusses Menachos that require Kemitzah. The Beraisa discusses Menachos that do not;

1.

In Menachos that require Kemitzah, the Torah teaches that only after Kemitzah, Kohanim must do the Avodah;

2.

In Menachos that do not require Kemitzah, Kohanim must do the Avodah from the beginning.

אמר ליה רבא מכדי שאין נקמצות מהיכא איתרבי ליציקה מנקמצות כנקמצות מה התם כשירה בזר אף הכא נמי כשירה בזר
(n)

Objection (Rava): We learn Yetzikah in Menachos that do not require Kemitzah from Menachos that require it. We should say that just like Yetzikah of a Zar is Kosher for the latter, also for the former! (End of Version #2)

אלא מחוורתא מתניתין דלא כר' שמעון
(o)

Affirmation: Indeed, our Mishnah is unlike R. Shimon.