1)

CAN HAKTARAH BE MEFAGEL ANOTHER HAKTARAH?

אמרי (דף יז,א) חריפי דפומבדיתא הקטרה מפגלת הקטרה
(a)

(The sharp Chachamim of Pumbadisa, i.e. Eifah and Avimi): Haktarah is Mefagel Haktarah (e.g. if Haktaras Kometz was with intent to be Maktir the Levonah Chutz li'Zmano);

ואפילו לרבנן דאמרי אין מפגלין בחצי מתיר ה"מ היכא דחישב ביה בשירים ולבונה במילתא קיימא אבל הכא דחישב לה בלבונה כמה דחישב ביה בכוליה מתיר דמי
1.

Even Chachamim say only that intent during only part of the Matirim is not Mefagel, e.g. intent in the Kometz for the Shirayim, for there was no improper intent for the Levonah. When the intent is for the Levonah, it is as if he intended for all the Matirim, so they agree that there is Pigul. (Clearly, this is unlike R. Yosi on 13a.)

אמר רבא אף אנן נמי תנינא זה הכלל כל הקומץ ונותן בכלי והמוליך והמקטיר לאכול דבר שדרכו לאכול ולהקטיר דבר שדרכו להקטיר
(b)

Support (Rava - Mishnah): The general rule regarding Kemitzah, Nesinah, Holachah or Haktarah done with intent (Chutz) to eat something that is normally eaten, or to be Maktir something that is normally Huktar:

חוץ למקומו פסול ואין בו כרת
1.

If he intended Chutz li'Mkomo, the Minchah is Pasul, and there is no Kares;

חוץ לזמנו פגול וחייבין עליו כרת
2.

If he intended Chutz li'Zmano, it is Pigul, and there is Kares.

מאי לאו הקטרה דומיא דהנך מה הנך בין לאכול בין להקטיר אף הקטרה בין לאכול בין להקטיר
3.

Suggestion: Haktarah is like the other Avodos. It is Mefagel whether the intent was to eat or to be Maktir.

לא הנך בין לאכול בין להקטיר הקטרה לאכול אין להקטיר לא
(c)

Rejection: No, the other Avodos are Mefagel whether the intent was to eat or to be Maktir, but Haktarah is Mefagel only if the intent (during the entire Haktarah) was to eat.

יתיב רב מנשיא בר גדא קמיה דאביי ויתיב וקא אמר משמיה דרב חסדא אין הקטרה מפגלת הקטרה
(d)

(Rav Menasiya bar Gada citing Rav Chisda): Haktarah is not Mefagel Haktarah;

ואפילו לר"מ דאמר מפגלין בחצי מתיר ה"מ היכא דחישב בהו בשירים דקומץ מתיר דידהו אבל הכא דקומץ לאו מתיר דלבונה הוא לא מצי מפגל ביה
1.

Even R. Meir says only that intent during part of the Matirim is Mefagel when he intends for the Shirayim, for the Kometz permits them, but not when he intends for the Levonah, for the Kometz does not permit it.

א"ל אביי עני מרי משמיה דרב
(e)

Abaye: Did Rav Chisda say that in Rav's name?

א"ל אין
(f)

Rav Menasiya: Yes.

איתמר נמי אמר רב חסדא אמר רב אין הקטרה מפגלת הקטרה
1.

(Rav Chisda citing Rav): Haktarah is not Mefagel Haktarah.

אמר רב יעקב בר אידי משמיה דאביי אף אנן נמי תנינא שחט אחד מן הכבשים לאכול ממנו למחר הוא פיגול וחבירו כשר
(g)

Support (R. Yakov bar Idi - Mishnah): If he slaughtered one of the lambs with intent to eat it tomorrow, it is Pigul, and the other lamb is Kosher;

לאכול מחבירו למחר שניהם כשרין
1.

If he slaughtered it with intent to eat a k'Zayis of the other lamb tomorrow, both are Kesherim.

מ"ט לאו משום דכיון דלאו מתיר דידיה הוא לא מצי מפגל ביה
2.

Suggestion: One lamb does not permit the other. This is why one is not Mefagel the other.

לא התם הוא דלא איקבע בחד מנא
(h)

Rejection: One lamb is not Mefagel the other because they were not in a Kli together;

אבל הכא דאיקבע בחד מנא כי חד דמו
1.

Kometz and Levonah were in a Kli together, so they are like one. (Perhaps) Kometz can be Mefagel Levonah.

אמר רב המנונא הא מילתא אבלע לי רבי חנינא ותקילא לי ככוליה תלמודאי
(i)

Rav Hamnuna: R. Chanina taught the following to me, it is as dear to me as all my learning:

הקטיר קומץ להקטיר לבונה <ולבונה> לאכול שירים למחר פגול
1.

If Haktaras Kometz was with intent to be Maktir the Levonah with intent to eat the Shirayim tomorrow, it is Pigul.

מאי קמ"ל
(j)

Question: What is the Chidush?

אי הקטרה מפגלת הקטרה קמ"ל לימא הקטיר קומץ להקטיר לבונה
1.

If he teaches that Haktarah is Mefagel Haktarah, he should merely say 'if Haktaras Kometz was with intent to be Maktir the Levonah (tomorrow...', without mentioning eating the Shirayim)!

אי מפגלין בחצי מתיר קמ"ל לימא הקטיר קומץ לאכול שירים למחר
2.

If he teaches that intent for part of the Matirim is Mefagel, he should merely say 'if Haktaras Kometz was with intent to eat the Shirayim' (without mentioning the Levonah)!

אי תרוייהו <אתא> קמ"ל לימא הקטיר קומץ להקטיר לבונה ולאכול שירים למחר
3.

If he teaches that Haktarah is Mefagel Haktarah and that intent for part of the Matirim is Mefagel, he should say 'if Haktaras Kometz was with intent to be Maktir the Levonah or to eat the Shirayim (it is Pigul)!'

אמר רב אדא בר אהבה לעולם קסבר אין הקטרה מפגלת הקטרה ואין מפגלין בחצי מתיר
(k)

Answer (Rav Ada bar Ahavah): Really, Haktarah is not Mefagel Haktarah, and intent for part of the Matirim is not Mefagel;

ושאני הכא דפשטא ליה מחשבה בכולה מנחה
1.

This case is different, for all of the Minchah is involved in the intent Chutz li'Zmano.

תני תנא קמיה דרב יצחק בר אבא הקטיר קומץ לאכול שירים לדברי הכל פגול
(l)

(A reciter of Beraisos): If Haktaras Kometz was with intent to eat the Shirayim (tomorrow), all agree that it is Pigul.

והא מיפלג פליגי
(m)

Objection: Tana'im argue about this!

אלא אימא לדברי הכל פסול
(n)

Correction: Rather, all agree that it is Pasul (at least. Some say that it is even Pigul).

ולימא ה"ז פגול ור"מ היא
(o)

Question: We should amend the Beraisa to say that R. Meir says that it is Pigul!

תנא דברי הכל אתניוה פיגול בפסול מיחלף ליה
(p)

Answer: It is reasonable to say that the reciter heard 'all agree that it is Pasul', and mistakenly thought that he heard '...it is Pigul';

הרי זה בדברי הכל לא מיחלף ליה:
1.

It is unlikely that he heard 'R. Meir says that...' and mistakenly thought that he heard 'all agree that.'

PEREK HA'KOMETZ RABAH
2)

INTENT FOR ABNORMAL EATING OR HAKTARAH

מסכת מנחות פרק ג (דף יז,א משנה) הקומץ את המנחה לאכול דבר שאין דרכו לאכול ולהקטיר דבר שאין דרכו להקטיר כשר
(a)

(Mishnah): If Kemitzah was done with intent to eat (Chutz li'Zmano or Chutz li'Mkomo) something which is not normally eaten, or to be Maktir something not normally Huktar, it is Kosher;

ר"א פוסל
(b)

R. Eliezer says, it is Pasul.

לאכול דבר שדרכו לאכול ולהקטיר דבר שדרכו להקטיר פחות מכזית כשר
(c)

If he intended to eat less than a k'Zayis of something normally eaten, or to be Maktir less than a k'Zayis of something normally Huktar, it is Kosher;

לאכול כחצי זית ולהקטיר כחצי זית כשר שאין אכילה והקטרה מצטרפין:
(d)

If he intended to eat half a k'Zayis and to be Maktir half a k'Zayis, it is Kosher, because eating and Haktarah do not join.

(דף יז,א) א"ר אסי א"ר יוחנן מ"ט דר"א אמר קרא (ויקרא ז) ואם האכל יאכל מבשר זבח שלמיו בשתי אכילות הכתוב מדבר אחד אכילת אדם ואחד אכילת מזבח
(e)

(Gemara - Rav Asi citing R. Yochanan): R. Eliezer learns from "v'Im He'achel Ye'achel..." - the verse discusses two kinds of eating, of people and of the Mizbe'ach;

לומר לך כשם שמחשבין באכילת אדם כך מחשבין באכילת מזבח
1.

Just like intent (Chutz) for people to eat is Posel, also intent for the Mizbe'ach to 'eat' (Haktarah) is Posel;

וכשם שמחשבין מאכילת אדם לאכילת אדם ומאכילת מזבח לאכילת מזבח כך מחשבין מאכילת אדם למזבח ומאכילת מזבח לאדם
2.

Just like intent for people to eat what is proper for people (e.g. Shirayim), or for the Mizbe'ach to 'eat' what is fit for the Mizbe'ach (Kometz) is Posel, intent for people to eat what is fit for the Mizbe'ach or vice-versa is also Posel.

מ"ט
3.

Question: What is the source of this?

מדאפקינהו רחמנא להקטרה בלשון אכילה
4.

Answer: The Torah calls Haktarah 'eating' to teach this.

ורבנן האי דאפקינהו רחמנא בלשון אכילה (דף יז,ב) דלא שנא כי מחשב בלשון אכילה למזבח ול"ש כי מחשב בלשון הקטרה למזבח
5.

Chachamim (who disagree) learn from this that intent (Chutz) to be Maktir is Posel whether the intent was said in an expression of 'eating' or 'Haktarah'.

17b----------------------------------------17b
א"נ מה אכילה בכזית אף הקטרה בכזית
i.

Alternatively, they learn from this that the Shi'ur for Haktarah (that improper intent is Posel) is a k'Zayis, the Shi'ur for eating;

ולעולם אכילה דאורחא משמע
ii.

However, the intent must be for what is normally eaten (by the person or Mizbe'ach).

ור"א א"כ לכתוב רחמנא אם האכל האכל א"נ אם יאכל יאכל
6.

R. Eliezer says, the Torah could have said 'He'achel He'achel' or 'Ye'achel Ye'achel', and this would teach these two laws (the latter follows from the former);

מאי האכל יאכל שמעת מינה תרתי
i.

Rather, it used two different words "He'achel Ye'achel" to also teach that intent for abnormal eating also makes Pigul.

אמר ליה רבי זירא לרב אסי ואי טעמא דר"א משום הכי הוא כרת נמי ליחייב
(f)

Question (R. Zeira): If R. Eliezer learns from the verse, he should obligate Kares!

וכי תימא ה"נ
1.

Suggestion: Perhaps this is true!

והא את הוא דאמרת משמיה דרבי יוחנן מודה ר"א שאין ענוש כרת
2.

Rejection: You yourself (Rav Asi) cited R. Yochanan to say that R. Eliezer agrees that there is no Kares!

א"ל תנאי היא אליבא דר"א
(g)

Answer: (Rashba - R. Yochanan contradicted himself to teach that) Tana'im argue about R. Eliezer's opinion;

איכא למ"ד פסולה דאורייתא ואיכא למ"ד פסולה דרבנן
1.

Some say that he is Posel (and is Mechayev Kares) mid'Oraisa. Others say that he is Posel mid'Rabanan.

דתניא השוחט את הזבח
2.

(Beraisa): If one slaughtered a Korban with any of the following intents (Chutz li'Zmano), it is Kosher:

לשתות מדמו למחר להקטיר מבשרו למחר לאכול מאימוריו למחר כשר
i.

To drink some of the blood, to be Maktir some of the meat, or to eat some of the Eimurim.

ור"א פוסל
3.

R. Eliezer says, it is Pasul.

להניח מדמו למחר רבי יהודה פוסל
4.

R. Yehudah says, if he intended to leave some of the blood until tomorrow, it is Pasul;

אמר ר"א אף בזו ר"א פוסל וחכמים מכשירין
5.

R. Elazar (ben Shamu'a) says, even in this case, R. Eliezer is Posel, Chachamim Machshir.

רבי יהודה אליבא דמאן
(h)

Question: According to whom does R. Yehudah disqualify?

אילימא אליבא דרבנן
1.

Suggestion: This is according to Chachamim.

השתא ומה התם דקא מחשב בלשון אכילה מכשרי רבנן הכא לא כל שכן
2.

Rejection: They are Machshir even when he intended for the Mizbe'ach to eat (tomorrow, what is proper for people), and all the more so in this case!

אלא אליבא דר"א
(i)

Answer: It is according to R. Eliezer.

ואמר ר' אלעזר אף בזו ר"א פוסל וחכמים מכשירין ר' אלעזר היינו ר' יהודה
(j)

Question: Also R. Elazar says that R. Eliezer is Posel and Chachamim Machshir! (What do R. Elazar and R. Yehudah argue about?)

אלא לאו כרת איכא בינייהו
(k)

Answer #1: They argue whether or not R. Eliezer is Mechayev Kares;

דר' יהודה <דת"ק> סבר להניח פסולא בעלמא בהנך כרת נמי מיחייב
1.

The first Tana (R. Yehudah) holds that intent to leave over is only Posel, but intent for improper consumption is Mefagel;

ואתא ר' אלעזר למימר אידי ואידי פסול ואין בו כרת
2.

R. Elazar holds that both of these are only Posel, and there is no Kares.

לא דכולי עלמא כרת ליכא
(l)

Rejection: No, all agree that improper consumption is not Mefagel;