1)

PARTIAL PIGUL (cont.)

הא מני רבי היא
(a)

Answer #1 (and Answer #3 to Question (3)): Beraisa #1 is Rebbi.

דתניא השוחט את הכבש לאכול חצי זית מחלה זו וכן חבירו לאכול חצי זית מחלה זו רבי אומר אומר אני שזה כשר
1.

(Beraisa #2 - Rebbi): If one of the lambs (Shalmei Tzibur) was slaughtered with intent to eat (Chutz li'Zmano) half a k'Zayis of one loaf and the other was slaughtered with intent to eat half a k'Zayis of the other, it is Kosher.

טעמא דאמר חצי חצי אבל אמר כזית משתיהן מצטרף
2.

Inference: This is because he specified, half a k'Zayis from each. Had he said, a k'Zayis from both of them, they would join!

ורבי אליבא דמאן
(b)

Objection: Which Tana (in our Mishnah) does Rebbi hold like?

אי אליבא דרבנן אפי' באחת מהן נמי
1.

He does not hold like Chachamim. They say that even intent for a k'Zayis from one of them is Mefagel both of them!

אי אליבא דר' יוסי הדרא קושיין לדוכתיה
2.

If he holds like R. Yosi, we must say that Beraisa #1 is like R. Yosi, so this does not answer the question (13b, 4:e)!

לעולם אליבא דרבנן
(c)

Answer #2 (and defense of Answer #1 above (13b, 4:e:3)): Really, Beraisa #1 is Chachamim;

ולא תימא עד שיפגל בשתיהן אלא [אימא עד שיפגל] בשניהן ואפילו באחת מהן
1.

It should not say, 'unless he was Mefagel bi'Shteihem (the feminine form of 'both', it refers to Shtei ha'Lechem), rather, 'bi'Shneihem' (the masculine form of 'both', i.e. he intended during Shechitah of both lambs). It suffices if he intended to eat from one loaf.

ולאפוקי מדר' מאיר דאמר מפגלין בחצי מתיר קמ"ל דלא
2.

Chachamim say this to oppose the opinion of R. Meir, who says that intent during the Avodah of part of the Matirim (in this case, one of the lambs) makes Pigul.

אי הכי מאי לעולם
(d)

Objection #1: If so, why does it say 'there is never Kares unless...'? (This connotes, even though one factor suggests that there should be Kares, another factor is needed.)

אי אמרת בשלמא בשתיהן ובשניהן ורבי יוסי היא ולאפוקי מדר"מ ומדרבנן קאתי היינו דקאמר לעולם
1.

Granted, if the Beraisa is R. Yosi, he opposes R. Meir and Chachamim. He teaches that even if he intended to eat from Shteihem (both loaves), there is not Kares unless he intended in Shneihem (both lambs);

אלא אי אמרת רבנן ולאפוקי מדר"מ מאי לעולם
2.

However, if it is Chachamim, they say this just to oppose R. Meir. They should have said 'there is not Kares unless...'!

ועוד הא אמר רב אשי
(e)

Objection #2: Rav Ashi proved otherwise from a Beraisa!

ת"ש רבי אומר משום רבי יוסי פיגל בדבר הנעשה בחוץ פיגל בדבר הנעשה בפנים לא פיגל
1.

(Beraisa - Rebbi citing R. Yosi): Intent to do (Chutz li'Zmano) an outer Avodah (i.e. outside the Heichal, but in the Azarah) takes effect. Such intent to do (or while doing) an inner Avodah does not take effect;

כיצד היה עומד בחוץ ואמר הריני שוחט ע"מ להזות מדמו למחר לא פיגל שמחשבה בחוץ בדבר הנעשה בפנים
2.

If one slaughtered (an inner Chatas) outside with intent to do Haza'ah (an inner Avodah), it is not Pigul;

היה עומד בפנים ואמר הריני מזה ע"מ להקטיר אימורין למחר ולשפוך שיריים למחר לא פיגל שמחשבה בפנים בדבר הנעשה בחוץ
3.

If one did Haza'ah inside with intent to be Maktir Eimurim or be Zorek Shirayim (on the outer Mizbe'ach), it is not Pigul;

היה עומד בחוץ ואמר הריני שוחט ע"מ לשפוך שיריים למחר ולהקטיר אימורין למחר פיגל שמחשבה בחוץ בדבר הנעשה בחוץ
4.

If he slaughtered outside with intent to be Maktir Eimurim or be Zorek Shirayim, it is Pigul; for the action and intention were both outside.

לשפוך שיריים לאיפגולי מאי
5.

Question: When he intended to be Zorek Shirayim, what becomes Pigul?

אילימא לאיפגולי דם
6.

Answer #1: The blood becomes Pigul.

דם מי מיפגל והתנן אלו דברים שאין חייבין עליהן משום פיגול
7.

Rejection (Mishnah): Pigul does not apply to the following (in most cases, because they do not have Matirim):

הקומץ והלבונה והקטורת ומנחת כהנים ומנחת נסכים ומנחת כהן משיח והדם
i.

The Kometz, Levonah, Ketores, a Minchah of a Kohen, Minchas Nesachim, Minchas Chavitin (the daily Minchah of a Kohen Gadol), and blood.

אלא פשיטא לאפגולי בשר
8.

Answer #2: The meat becomes Pigul.

השתא ומה התם דלא חשיב ביה בבשר גופיה א"ר יוסי מיפגל הכא דחשיב ביה בזבח גופיה לא כ"ש דפיגל בירך ימין פיגל בירך שמאל
9.

Culmination of objection: R. Yosi says that Pigul without intent for meat (rather, for Shirei Dam) is Mefagel meat. All the more so, Pigul with intent for meat (i.e. for one thigh) is Mefagel meat (the other thigh)!

ועוד האמר רבינא תא שמע
(f)

Objection #3: Ravina proved otherwise from the first Mishnah of our Perek!

הקומץ את המנחה לאכול שיריה או להקטיר קומצה למחר מודה רבי יוסי בזו שפיגל וחייבין עליו כרת
1.

(Mishnah): R. Yosi admits that if Kemitzah was done with intent to eat the Shirayim tomorrow or to be Maktir the Kometz tomorrow, the Minchah is Pigul, and there is Kares.

להקטיר קומצה לאיפגולי מאי
2.

Question: When he intended to be Maktir the Kometz, what becomes Pigul?

אילימא לאיפגולי קומץ
i.

Suggestion: The Kometz becomes Pigul.

קומץ מי מיפגל והתנן אלו דברים שאין חייבין עליהן משום פיגול הקומץ כו'
ii.

Rejection (Mishnah): Pigul does not apply to the following - the Kometz...

אלא פשיטא לאיפגולי שיריים
3.

Answer: Rather, the Shirayim become Pigul.

השתא ומה התם דלא חשיב בהו בשיריים גופיה (דף יד,ב) מיפגלי הכא דחשיב בהו בזביחה גופה לא כ"ש
4.

Culmination of objection: R. Yosi says that Pigul without intent for Shirayim (rather, for the Kometz) is Mefagel Shirayim. All the more so, Pigul with intent for one thigh, which is part of a Korban, is Mefagel the other thigh!

14b----------------------------------------14b
2)

R. YOSI'S SOURCE

אלא א"ר יוחנן ה"ט דרבי יוסי
(a)

Answer #2 (to Question 4:c, 13b - R. Yochanan): R. Yosi learns from contradictory connotations in the verse of Shtei ha'Lechem:

הכתוב עשאן גוף אחד והכתוב עשאן שני גופין גוף אחד דמעכבי אהדדי
1.

They are considered to be one unit. If there are not two, it is Pasul. (Rashi - it says "Shtayim... Tihyenah." The root of Tihyenah is Havayah, which always teaches that something is Me'akev. Tosfos - "Tavi'u Lechem (singular) Tenufah" makes them like one.)

שני גופין דאמר רחמנא הא לחודה עבידא והא לחודה עבידא
2.

The verse also calls them two ("Shtayim Shnei Esronim"). Each must be kneaded and arranged by itself.

ערבינהו מתערבין דהכתוב עשאן גוף אחד
3.

If one had a joint intent (e.g. to eat a k'Zayis (Chutz li'Zmano) from both of them together), they become Pesulim, for the Torah made them like one;

פלגינהו מיפלגי דהכתוב עשאן שני גופין
i.

If his intent was individual (to eat only from one of them), only it becomes Pigul, for the Torah made them like two.

4.

(The verse teaches this about Shtei ha'Lechem, but intent for one thigh is Mefagel the other, like Rav Ashi and Ravina taught above. R. Yochanan argues with Rav Huna (13b).)

בעי רבי יוחנן פיגל בלחמי תודה מהו במנחת מאפה מהו
(b)

Question (R. Yochanan): If one was Mefagel in (one kind of bread of) Lachmei Todah or Minchas Ma'afe Tanur, what is the law?

תנא ליה רב תחליפא ממערבא וכן אתה אומר בלחמי תודה וכן אתה אומר במנחת מאפה
(c)

Answer (Rav Tachlifa - Beraisa): The same applies to Lachmei Todah and Minchas Ma'afe Tanur. (R. Yosi and Chachamim argue like they do about Shtei ha'Lechem and Lechem ha'Panim.)

3)

WHEN DO INTENTS JOIN?

ת"ר בשעת שחיטה חישב לאכול חצי זית ובשעת זריקה חישב לאכול חצי זית פיגול מפני ששחיטה וזריקה מצטרפין
(a)

(Beraisa): If one intended during Shechitah to eat half a k'Zayis (Chutz li'Zmano), and during Zerikah he intended for half a k'Zayis, this makes Pigul, for Shechitah and Zerikah join.

איכא דאמרי שחיטה וזריקה דתרווייהו מתירין אין קבלה והולכה לא
(b)

Version #1: Shechitah and Zerikah join, for both of them permit (Shechitah is Mekadesh the blood and permits Zerikah, and Zerikah permits the Eimurim to the Mizbe'ach (and in Korbanos that are eaten, it permits the meat to people). Kabalah and Holachah (do not permit, so) they do not join (with each other, or with Shechitah or Zerikah).

ואיכא דאמרי הנך דמרחקן וכ"ש הני דמקרבן
(c)

Version #2: Shechitah and Zerikah join, even though they are the first and last of the four Avodos. All the more so Kabalah and Holachah join (with each other or with Shechitah or Zerikah, for there is less time in between). (end of Version #2)

איני והא תני לוי ארבע עבודות אין מצטרפות לפיגול שחיטה וזריקה קבלה והולכה
(d)

Question: Levi taught that the four Avodos (Shechitah, Kabalah, Holachah and Zerikah) do not join for Pigul!

אמר רבא ל"ק הא רבי הא רבנן
(e)

Answer (Rava): The Beraisa is like Chachamim. Levi's teaching is like Rebbi:

דתניא השוחט את הכבש לאכול חצי זית מחלה זו וכן חבירו לאכול חצי זית מחלה זו רבי אומר אומר אני שזה כשר
1.

(Beraisa - Rebbi): If one slaughtered a lamb (Shalmei Tzibur) with intent to eat half a k'Zayis of one loaf, and the other lamb with intent to eat half a k'Zayis of the other loaf, the lambs (and loaves) are Kesherim;

א"ל אביי אימר דשמעת ליה לרבי חצי מתיר וחצי אכילה כולו מתיר וחצי אכילה מי שמעת ליה
(f)

Rejection (Abaye): This shows that Rebbi holds that intents for partial Shi'urim during partial Matirim do not join, but perhaps he holds that such intents during (different) full Matirim join!

א"ל רבא בר רב חנן לאביי ואי אית ליה לרבי כולו מתיר וחצי אכילה לגזור חצי מתיר וחצי אכילה אטו כולו מתיר וחצי אכילה דהא רבי יוסי גזר ורבנן גזרי
(g)

Question (Rava bar Rav Chanan): If Rebbi holds that intents for partial Shi'urim during full Matirim join, he should decree that such intents during partial Matirim join, lest people come to think that even the former do not join. We find that R. Yosi and Chachamim make such decrees!

ר' יוסי גזר דתנן להקטיר לבונתה למחר רבי יוסי אומר פסול ואין בו כרת
1.

(Mishnah - R. Yosi): If one intended to be Maktir the Levonah tomorrow, the Minchah is Pasul, and there is no Kares. (This is a decree, due to intent for the Shirayim or Kometz);

וחכ"א פיגול וחייבין עליה כרת
2.

Chachamim say, it is Pigul, and there is Kares. (The following proves that Chachamim also decree.)

ורבנן נמי גזרי דתנן פיגל בקומץ ולא בלבונה בלבונה ולא בקומץ ר"מ אומר פיגול וחייבין עליו כרת
3.

(Mishnah - R. Meir): If one was Mefagel (intended to eat the Shirayim Chutz li'Zmano during Haktarah of) the Kometz but not of the Levonah, or vice-versa, the Minchah is Pigul, and there is Kares (for eating the Shirayim);

וחכ"א אין בו כרת עד שיפגל בכל המתיר
4.

Chachamim say, there is no Kares unless he was Mefagel in (Avodah of) the entire Matir.

i.

(Inference: There is no Kares, but it is Pasul. This is a decree due to one who was Mefagel in both Matirim.)

א"ל הכי השתא בשלמא התם
(h)

Rejection (Abaye): No. In those cases, there is good reason to decree!

גזר רבי יוסי קומץ דלבונה אטו קומץ דמנחה
1.

R. Yosi decrees about intent to be Maktir a Kometz of Levonah, due to intent to be Maktir a Kometz of a Minchah (which makes Pigul);

רבנן גזרי קומץ אטו קומץ דמנחת חוטא ולבונה אטו לבונה הבאה בבזיכין
2.

Chachamim decree about Haktarah of a Kometz (by itself) and Levonah (by itself) due to cases in which this is the full Matir, i.e. Minchas Chotei (which has no Levonah) and Lechem ha'Panim (which has no Kometz);

כבשים נמי כבש אטו כבש חבירו בזך אטו בזך חבירו
3.

Chachamim also decree (16a, Mishnah) to disqualify a lamb due to (when he would have intent also in) the other, and one spoon (of Levonah) due to the other.

אלא הכא מי איכא חצי מתיר וחצי אכילה בעלמא דליקום וליגזר
4.

Here, there is intent in only half a Matir for only half a k'Zayis. There is no need to decree!

הכי נמי מסתברא דטעמא דרבנן מש"ה הוא דקתני סיפא מודים חכמים לר"מ במנחת חוטא ומנחת קנאות שאם פיגל בקומץ שפיגול וחייבין עליה כרת שהקומץ הוא המתיר
(i)

Support (Mishnah): Chachamim agree with R. Meir that if one was Mefagel in the Kometz of Minchas Chotei or Minchas Kena'os, it is Pigul, and there is Kares, for the Kometz is the Matir.

הא למה לי למיתנא כלל פשיטא מי איכא מתיר אחרינא
1.

Question: Obviously, there is no other Matir (they do not have Levonah). Why is it necessary to say this?

אלא לאו הא קמ"ל דטעמא דקומץ משום דאיכא קומץ דמנחת חוטא דדמי ליה:
2.

Answer: This teaches that the reason Chachamim disqualify when he was Mefagel in the Kometz of Minchas Nedavah is due to the Kometz of Minchas Chotei (for then there is Kares.)

4)

CAN A KORBAN TZIBUR BE DIVIDED?

(משנה) נטמאת אחת מן החלות או אחד מן הסדרים רבי יהודה אומר שניהם יצאו לבית השריפה שאין קרבן ציבור חלוק
(a)

(Mishnah - R. Yehudah): If one of the loaves (of Shtei ha'Lechem) or one Seder (of Lechem ha'Panim) became Tamei, both (loaves or Sedarim) are burned in Beis ha'Sereifah (a place outside the Azarah for burning Pasul Kodshim), for a Korban Tzibur is never divided (half Kosher and half Pasul);

וחכמים אומרים הטמא בטומאתו והטהור יאכל
(b)

Chachamim say, the Tamei one is burned, and the Tahor one is eaten.

א"ר אלעזר מחלוקת לפני זריקה אבל לאחר זריקה דברי הכל הטמא בטומאתו והטהור יאכל
(c)

(Gemara - R. Elazar): They argue in a case when it became Tamei before Zerikah (of the blood of the Shalmei Tzibur, or before Haktarah of Bazichei Levonah of Lechem ha'Panim). If it became Tamei after Zerikah, all agree that each is treated according to its status. (The Tamei one is burned, and the Tahor one is eaten.)