1)

JOINING INTENTS

ומאי קמ"ל הא בהדיא קתני לה
(a)

Question: This is not a Chidush. The previous Mishnah teaches this explicitly!

לאכול כזית בחוץ וכזית למחר כזית למחר וכזית בחוץ כחצי זית בחוץ וכחצי זית למחר כחצי זית למחר וכחצי זית בחוץ פסול ואין בו כרת (דף יג,א) הא תו למה לי
1.

(Mishnah): If he intended to eat a k'Zayis b'Chutz and a k'Zayis tomorrow, or vice-versa; or, for half a k'Zayis tomorrow and half a k'Zayis outside, or vice-versa, it is Pasul, and there is no Kares.

אי לאכול ולאכול דבר שאין דרכו לאכול קמ"ל דמצטרף
2.

Suggestion #1: The Chidush of our Mishnah is the inference, that intents to eat join for Pigul, even for things not normally eaten.

מרישא <דסיפא> שמעת מינה <דקתני כחצי זית בחוץ כחצי זית למחר פסול הא כחצי זית למחר וכחצי זית למחר פיגול>
3.

Rejection: The previous Mishnah contradicts this!

אי לאכול ולהקטיר <דהיא גופא קמ"ל>
4.

Suggestion #2: Our Mishnah teaches that intents for eating and Haktarah do not join.

מדיוקא דרישא שמעת מינה
5.

Rejection: We infer this from the previous Mishnah!

דהשתא מה לאכול ולאכול דבר שאין דרכו לאכול אמרת לא מצטרף לאכול ולהקטיר מיבעיא
i.

Two intents to eat do not join if one is for something not normally eaten - surely, intent to eat and Lehaktir do not join!

אין לאכול ולהקטיר איצטריכא ליה
(b)

Answer (and defense of Suggestion #2): Indeed, it teaches that intents for eating and Haktarah do not join;

ס"ד אמינא התם הוא דלא כי אורחיה קמחשב אבל הכא דבהאי כי אורחיה קמחשב ובהאי כי אורחיה קא מחשב אימא לצטרף קמ"ל:
1.

One might have thought that two intents to eat (in the previous Mishnah) do not join because one of them is abnormal, but intent to eat and Lehaktir join, for both are normal.

PEREK HA'KOMETZ ES HA'MINCHAH
2)

INTENT FOR A MATIR

מסכת מנחות פרק ב (דף יג,א משנה) הקומץ את המנחה לאכול שיריה או להקטיר קומצה למחר מודה רבי יוסי בזה שהוא פיגול וחייבין עליו כרת
(a)

(Mishnah): R. Yosi admits that if Kemitzah was done with intent to eat the Shirayim tomorrow or be Maktir the Kometz tomorrow, the Minchah is Pigul, and there is Kares;

להקטיר לבונתה למחר רבי יוסי אומר פסול ואין בו כרת
(b)

R. Yosi says, if he intended to be Maktir the Levonah tomorrow, the Minchah is Pasul, and there is no Kares;

וחכ"א פיגול וחייבין עליו כרת
(c)

Chachamim say, it is Pigul, and to there is Kares.

אמרו לו מה שינה זה מן הזבח
1.

Chachamim: This is no different than a Zevach! (Intent to be Maktir Eimurim makes Pigul!)

אמר להן שהזבח דמו ובשרו ואימוריו אחד ולבונה אינה מן המנחה:
(d)

R. Yosi: That is different, for blood, meat and Chelev are all the same Min (species, i.e. all are from the animal), but Levonah is not from the Min of (the Kometz, i.e. of) the Minchah.

למה לי למיתנא מודה רבי יוסי בזו
(e)

(Gemara) Question: Why must the Mishnah teach that R. Yosi admits in the first case?

משום דקא בעי למיתנא סיפא להקטיר לבונתה למחר ר' יוסי אומר פסול ואין בו כרת מהו דתימא טעמא דר' יוסי משום דקסבר אין מפגלין בחצי מתיר ואפי' רישא נמי (דף יג,ב) קמ"ל דבהא מודה:
(f)

Answer: In the Seifa, R. Yosi exempts (from Kares) regarding intent for Levonah. One might have thought that he holds that intent for part of the Matirim does not make Pigul, and he exempts also in the first case.

13b----------------------------------------13b
להקטיר לבונתה למחר רבי יוסי אומר פסול ואין בו כרת:
(g)

(Mishnah - R. Yosi): If he intended to be Maktir the Levonah tomorrow, the Minchah is Pasul, and there is no Kares.

אמר ר"ל אומר היה ר' יוסי אין מתיר מפגל את המתיר
(h)

(Reish Lakish): R. Yosi holds that one Matir is not Mefagel another Matir;

וכן אתה אומר בשני בזיכי לבונה של לחם הפנים שאין מתיר מפגל את המתיר
(i)

The same applies to the two Bazichei (spoons of) Levonah that permit Lechem ha'Panim. One is not Mefagel the other.

מאי וכן אתה אומר
(j)

Question: What is the Chidush?

מהו דתימא טעמא דרבי יוסי בלבונה משום דלאו מינה דמנחה היא אבל בשני בזיכי לבונה דמינה דהדדי נינהו אימא מפגלי אהדדי
(k)

Answer: One might have thought that R. Yosi exempts from Kares in the Mishnah because Levonah is a different Min than the Minchah, but Levonah can be Mefagel Levonah, for they are the same Min;

קמ"ל
1.

Reish Lakish teaches that this is not true.

ומי מצית אמרת טעמא דר' יוסי בלבונה לאו משום דלאו מינה דמנחה היא והא קתני סיפא אמרו לו מה שינתה מן הזבח אמר להן הזבח דמו ובשרו ואימוריו אחד ולבונה אינה מן המנחה
(l)

Question: The Mishnah says that R. Yosi exempts because Levonah is not from (the Min of) the Minchah!

מאי אינה מן המנחה אינה בעיכוב מנחה דלאו כי היכי דמעכב להו קומץ לשירים דכמה דלאו מתקטר קומץ לא מיתאכלי שירים ה"נ מעכב לה ללבונה
(m)

Answer: No, it means that Levonah is not a part of the Minchah that is Me'ukav (by Haktaras ha'Kometz), i.e. Levonah can be offered before the Kometz, whereas Shirayim may not be eaten before this;

אלא אי בעי האי מקטר ברישא ואי בעי האי מקטר ברישא
1.

The Kometz or Levonah may be offered first.

ורבנן כי אמרינן אין מתיר מפגל את המתיר <גבי שחט אחד מן הכבשים לאכול מחבירו למחר דאמרת שניהם כשרים> ה"מ היכא דלא איקבעו בחד מנא אבל היכא דאיקבעו בחד מנא כחד דמי
2.

Chachamim say that one Matir is not Mefagel another Matir when they were never in one Kli together. Kometz and Levonah were in one Kli together, so they are Hukve'u (they become like one). Either is Mefagel the other.

3)

REMOVING THE LEVONAH

א"ר ינאי ליקוט לבונה בזר פסול
(a)

(R. Yanai): If a Zar took the Levonah off a Minchah, it is Pasul.

מ"ט
(b)

Question: What is the reason?

א"ר ירמיה משום הולכה נגעו בה
(c)

Answer (R. Yirmeyah): Taking it off is (partial) Holachah (he brings it closer to the Mizbe'ach);

קסבר הולכה שלא ברגל שמה הולכה והולכה בזר פסולה
1.

He holds that Holachah done without walking is considered Holachah. A Zar may not do Holachah.

אמר רב מרי אף אנן נמי תנינא זה הכלל כל הקומץ ונותן בכלי והמוליך והמקטיר
(d)

Support (Rav Mari - Mishnah): The general rule regarding Kemitzah, Nesinah in another Kli, Holachah or Haktarah (when they make Pigul...)

1.

(The four Avodos that can be Mefagel a Minchah correspond to the four Avodos of Zevachim.)

בשלמא קומץ היינו שוחט מוליך נמי היינו מוליך מקטיר היינו זורק
2.

Question: We understand three of these. Kemitzah corresponds to slaughter (separating the part to be offered to Hash-m), Holachah corresponds to Holachah, and Haktarah corresponds to Zerikah;

אלא נותן בכלי מאי קא עביד אילימא משום דדמי לקבלה מי דמי התם ממילא הכא קא שקיל ורמי
i.

Can we say that Nesinah in a Kli resembles Kabalah?! Kabalah happens by itself! (The blood falls into the bucket.)

אלא משום דכיון דלא סגיא ליה דלא עבד לה עבודה חשובה היא על כרחיך משוי לה כקבלה ה"נ כיון דלא סגיא לה דלא עבד לה עבודה חשובה היא על כרחיך משוי לה כי הולכה
3.

Answer: We must say that since Nesinah is indispensable, even though it does not resemble Kabalah, it is considered an Avodah. The same applies to taking Levonah off a Minchah.

לא לעולם דדמי לקבלה ודקא קשיא לך התם ממילא הכא קא שקיל ורמי מכדי תרוייהו קדושת כלי
(e)

Rejection: (Indispensability does not cause something to be considered an Avodah.) Nesinah indeed resembles Kabalah. The essence of both is Kedushas Kli;

הוא מה לי ממילא מה לי קא שקיל ורמי:
1.

The fact that one is active and the other passive is irrelevant.

4)

PARTIAL PIGUL

(משנה) שחט שני כבשים לאכול אחת מן החלות למחר הקטיר שני בזיכין לאכול אחד מן הסדרים למחר
(a)

(Mishnah): If the two lambs (Shalmei Tzibur of Shavu'os, which accompany Shtei ha'Lechem) were slaughtered with intent to eat one of the loaves tomorrow, or if Haktarah of the two Bazichei Levonah was with intent to eat one of the two Sedarim (sets of six loaves of Lechem ha'Panim) tomorrow:

רבי יוסי אומר אותו החלה ואותו הסדר שחישב עליו פיגול וחייבין עליו כרת והשני פסול ואין בו כרת
1.

R. Yosi says, the loaf or Seder intended for is Pigul, and there is Kares for (eating) it. The other is only Pasul, and there is no Kares for it;

וחכמים אומרים זה וזה פיגול וחייבין עליו כרת:
2.

Chachamim say, both are Pigul, and there is Kares for them.

אמר רב הונא אומר היה רבי יוסי פיגל בירך של ימין לא נתפגל הירך של שמאל
(b)

(Gemara - Rav Huna): R. Yosi would hold that if one was Mefagel in the right thigh, the left thigh is not Pigul.

מאי טעמא
(c)

Question: What is the reason?

איבעית אימא סברא ואיבעית אימא קרא
(d)

Answer: We can learn from reasoning or from a verse:

איבעית אימא סברא לא עדיפא מחשבה ממעשה הטומאה אילו איטמי חד אבר מי איטמי ליה כוליה
1.

Reasoning - intent does not forbid more than Tum'ah. If one limb became Tamei, it would not be Metamei others (unless it was still connected);

ואיבעית אימא קרא (ויקרא ז) והנפש האוכלת ממנו עונה תשא ממנו ולא מחבירו
2.

A verse - "veha'Nefesh ha'Ocheles Mimenu Avono Tisa" - from it, but not from other Kodesh (for which there was no intent).

איתיביה רב נחמן לרב הונא <וחכמים אומרים> לעולם אין בו כרת עד שיפגל בשתיהן בכזית
(e)

Question (Rav Nachman - Beraisa #1): There is Kares only if he was Mefagel (intended to eat Chutz li'Zmano) a (total of a) k'Zayis b'Shteihem (from both loaves).

בשתיהן אין באחת מהן לא
1.

Inference: If he intended to eat only from one, there would be no Pigul!

מני
2.

Question: Who is the Tana of the Beraisa?

אילימא רבנן
3.

Answer #1: It is Chachamim.

אפילו באחת מהן נמי
4.

Rejection: They say that intent for one makes Pigul!

אלא פשיטא רבי יוסי
5.

Answer #2: It is R. Yosi.

אי אמרת בשלמא חד גופא הוא מש"ה מצטרף
6.

If both thighs are considered like one entity (because they come from the same Korban, and the same applies to Shtei ha'Lechem), we understand why intents (for half a k'Zayis from each loaf) join;

(דף יד,א) אלא אי אמרת תרי גופי נינהו מי מיצטרפי
i.

However, if the thighs are considered like two entities, intents for the two loaves should not join!