1)

A SOURCE TO PERMIT A TREIFAH

רב שישא בריה דרב אידי אמר משום דאיכא למימר ליהדר דינא ותיתי במה הצד
(a)

Answer #5 (Rav Shisha brei d'Rav Idi): A Tzad ha'Shavah would permit a Treifah (therefore, the verse is needed)!

מה למליקה שכן קדושתה אוסרתה חלב ודם יוכיחו
1.

We could not learn from Melikah, for the Kedushah causes the Isur. Chelev and blood counter this (they are forbidden to people and may be offered, even though their Kedushah does not cause their Isur!)

מה לחלב ודם שכן באים מכלל היתר
2.

Question: We could not learn from Chelev and blood, for the rest of what (the animal) they come from is permitted, whereas a Treifah is totally forbidden!

מליקה תוכיח
3.

Answer: Melikah counters this. (It is Neveilah, which is totally forbidden to people.)

וחזר הדין לא ראי זה כראי זה ולא ראי זה כראי זה הצד השוה שבהן שאסורין להדיוט ומותרין לגבוה אף אני אביא טרפה אף על פי שאסורה להדיוט תהא מותרת לגבוה
4.

The question against each of these does not apply to the other. The Tzad ha'Shavah of both is that forbidden to people and may be offered. We learn from this to Treifah!

מה להצד השוה שבהן שכן מצותה בכך
(b)

Rejection: We cannot learn from the Tzad ha'Shavah. In each of them, that is the Mitzvah!

אלא אמר רב אשי משום דאיכא למימר מעיקרא דדינא פרכא
(c)

Answer #6 (Rav Ashi): The Kal va'Chomer itself (forbidding a Treifah to be offered) is faulty!

מהיכא קא מייתית לה מבעל מום מה לבעל מום שכן עשה בו מקריבין כקריבין
1.

We cannot learn from a Ba'al Mum, for this is a Pesul even in Kohanim (but Treifah is not)!

אמר ליה רב אחא סבא לרב אשי יוצא דופן יוכיח שלא עשה בו מקריבין כקריבין ומותר להדיוט ואסור לגבוה
(d)

Question (Rav Acha Sava): Yotzei Dofen (one born through Caesarian section) refutes this. Such a Kohen is Kosher for Avodah, yet it is permitted to people and it may not be offered!

מה ליוצא דופן שכן אינו קדוש בבכורה
(e)

Answer: We cannot learn from Yotzei Dofen, for a firstborn Yotzei Dofen animal does not receive Kedushas Bechor, whereas a firstborn Treifah does!

בעל מום יוכיח
(f)

Question: Ba'al Mum counters this (it receives Kedushas Bechor, it is permitted to people and it may not be offered)!

מה לבעל מום שכן עשה בו מקריבין כקריבין
(g)

Answer: We cannot learn from Ba'al Mum, for it is a Pesul in Kohanim!

יוצא דופן יוכיח וחזר הדין לא ראי זה כראי זה ולא ראי זה כראי זה הצד השוה שבהן שמותרים להדיוט ואסורים לגבוה וכ"ש טרפה שאסורה להדיוט תהא אסורה לגבוה
(h)

Question: The question against each of these does not apply to the other. The Tzad ha'Shavah is that both are permitted to people and may not be offered. Treifah is forbidden to people, all the more so it may not be offered! (So why is a verse needed?)

מה להצד השוה שבהן שכן לא הותרו מכללן תאמר בטריפה שהותרה מכללה
(i)

Answer #1: We cannot learn from the Tzad ha'Shavah, for neither Ba'al Mum nor Yotzei Dofen is ever permitted (in Kodshim, where it is forbidden), but Treifah is permitted!

א"ל רב אחא בריה דרבא לרב אשי טרפה שהותרה מכללה מאי היא
1.

Question (Rav Acha brei d'Rava): In which case is Treifah permitted (but not Ba'al Mum or Yotzei Dofen)?

אילימא מליקה דעולת העוף לגבוה
i.

Suggestion: Melikah of Olas ha'Of makes it a Treifah, yet it is Huktar.

בעל מום נמי בעופות אשתרויי אשתרי
ii.

Rejection: Regarding birds, also a Ba'al Mum may be offered!

תמות וזכרות בבהמה ואין תמות וזכרות בעופות
iii.

It was taught that Zevachim must be unblemished and (sometimes) must be male, but regarding birds, we are never concerned (for minor blemishes or gender).

אלא מליקה דחטאת העוף לכהנים
2.

Answer: Kohanim eat Melikas Chatas ha'Of, even though it is Treifah.

כהנים משולחן גבוה קא זכו
(j)

Rejection: They eat from Hekdesh's table. (Regarding Hekdesh, also Ba'al Mum (of birds) is permitted.)

ואלא פריך הכי מה להצד השוה שבהן שכן מומן ניכר תאמר בטריפה שכן אין מומה ניכר
(k)

Answer #2: We cannot learn from the Tzad ha'Shavah, for the sources we learn from are known Pesulim. (Every Mum is visible, and people talk about a Yotzei Dofen, but some Treifos, e.g. a hole in the intestines, are not known to anyone, until after Shechitah);

מש"ה איצטריך קרא
1.

Therefore, a verse is needed.

וטריפה מהכא נפקא מהתם נפקא
(l)

Question: Other verses disqualify Treifah!

(יחזקאל מה) ממשקה ישראל מן המותר לישראל
1.

"Mi'Mashke Yisrael" - Kodshim must be from things (that if they were Chulin would be) permitted to Yisrael.

(ויקרא כז) מכל אשר יעבור תחת השבט נפקא פרט לטריפה שאינה עוברת
2.

"Kol Asher Ya'avor Tachas ha'Shavet" (regarding Ma'aser Behemah) excludes a Treifah, which does not pass (properly, for it is weak).

צריכי
(m)

Answer: All three verses are needed:

דאי ממשקה ישראל ה"א למעוטי היכא דלא היתה לה שעת הכושר דומיא דערלה וכלאי הכרם אבל היתה לה שעת הכושר אימא תתכשר כתב רחמנא כל אשר יעבור
1.

Had it said only "mi'Mashke Yisrael", one might have thought to exclude only things that were never permitted, such as Orlah and Kilai ha'Kerem, but something that was permitted and became forbidden would be acceptable;

ואי כתב רחמנא כל אשר יעבור הוה אמינא למעוטי היכא דנטרפה ולבסוף הקדישה דומיא דמעשר אבל הקדישה ולבסוף נטרפה דבעידנא דאקדשה הוה חזיא אימא תתכשר
2.

Had it said only "Kol Asher Ya'avor...", we would say that one cannot be Makdish a Treifah (to be Ma'aser or any other Korban), but if a Kosher Zevach became Treifah, it would be acceptable;

כתב רחמנא מן הבקר צריכי:
3.

Therefore, it must also say "Min ha'Bakar."

2)

PESULIM OF KEMITZAH

(משנה) אחד מנחת חוטא ואחד כל המנחות
(a)

(Mishnah): Each of the following disqualifies Minchas Chotei or any other Minchah:

שקמצן זר אונן טבול יום מחוסר בגדים מחוסר כיפורים שלא רחץ ידיו ורגליו ערל טמא
1.

Kemitzah was done by a Zar, Onen, Tevul Yom, Mechushar Begadim, Mechushar Kipurim, one who did not wash his hands and feet, Arel, or Tamei;

יושב עומד על גבי כלים על גבי בהמה ע"ג רגלי חבירו פסול
2.

It was done while sitting, or standing on top of a Kli, Behemah or another Kohen's foot.

קמץ בשמאל פסול
(b)

If Kemitzah was done with the left hand, it is Pasul;

בן בתירא אומר יחזיר ויחזור ויקמוץ בימין
(c)

Ben Beseira says, he returns the Kometz to the Minchah, and does Kemitzah again, with his right hand.

קמץ ועלה בידו צרור או גרגר מלח או קורט של לבונה פסול
(d)

If the Kometz included a pebble, grain of salt, or grain of Levonah (frankincense), it is Pasul;

מפני שאמרו הקומץ היתר והחסר פסול
1.

This is because a Kometz that is too big or Chaser (lacking) is Pasul.

ואיזהו היתר שקמצו מבורץ
(e)

A Kometz is too big if some of the Minchah sticks out (to the right or left of the three (middle) fingers (that he bends them back to his palm), or it some is between the end of one of these fingers and the palm);

וחסר שקמצו בראשי אצבעותיו:
(f)

A Kometz is Chaser if (it included a pebble, or grain, like above, or if) the fingers were curled, and not extended.

למה לי למתנא אחד מנחת חוטא ואחד כל המנחות ליתני כל המנחות שקמצן זר ואונן
(g)

(Gemara) Question: The Mishnah could have said 'any Minchah.' Why did it specify Minchas Chotei?

לר"ש איצטריך
(h)

Answer: This is a Chidush according to R. Shimon;

דתניא א"ר שמעון בדין הוא שתהא מנחת חוטא טעונה שמן ולבונה שלא יהא חוטא נשכר
1.

(Beraisa - R. Shimon): It would have been proper that Minchas Chotei require oil and Levonah, in order that a sinner will not 'profit' (pay less than one who brings a normal Minchah);

ומפני מה אינה טעונה שלא יהא קרבנו מהודר
i.

The Torah exempted it, in order that his Korban not be beautiful.

ובדין הוא שתהא חטאת חלב טעונה נסכים (דף ו,ב) שלא יהא חוטא נשכר
2.

It would have been proper that a Chatas require Nesachim, in order that a sinner not 'profit';

6b----------------------------------------6b
ומפני מה אינה טעונה שלא יהא קרבנו מהודר
i.

The Torah exempted it, in order that his Korban will not be beautiful.

סד"א הואיל ואמר ר"ש שלא יהא קרבנו מהודר כי קמצי לה פסולין נמי תתכשר
3.

One might have thought that since R. Shimon holds that the Torah does not want a sinner's Korban to be beautiful, if a Pasul did Kemitzah, it should be Kosher. The Mishnah teaches that this is not so.

קמ"ל
(i)

Question: If so, the corresponding Mishnah about Zevachim should also teach this!

אי הכי התם נמי ליתני
1.

It should disqualify Kabalah of Chatas Chelev (or any other Chatas brought for a transgression) or any other Chatas (e.g. Yoledes or of the Tzibur) done by a Zar or Onen...;

אחד חטאת חלב ואחד כל הזבחים שקבלו דמן זר ואונן
2.

This would be a Chidush according to R. Shimon (even though the Korban should not be beautiful, we do not Machshir Avodah of a Pasul!)

ולימא לר"ש אצטריך
3.

That Mishnah does not specify Chatas Chelev. It just says 'any Chatas.' Apparently, saying 'any' without saying 'except for' teaches all cases;

אלמא כיון דתנא ליה כל ולא קתני חוץ כולהו משמע
i.

Also here, since it says 'any' and does not list exceptions, this 'except for' teaches all cases;

ה"נ כיון דתנא כל ולא קתני חוץ כולהו משמע
(j)

Answer: Here, the Mishnah must teach that R. Shimon admits:

אצטריך
1.

Since the Reisha (the first Mishnah) is unlike R. Shimon (according to Rabah and Rava; Shitah Mekubetzes (32) - according to everyone, for it disqualifies Holachah Lo Lishmah), one might have thought that also the Seifa is unlike R. Shimon. Therefore, it teaches that this is not so.

3)

CAN A KEMITZAH PESULAH BE FIXED?

סד"א הואיל ואוקימנא לרישא דלא כר"ש סיפא נמי דלא כר"ש קמ"ל
(a)

(Rav): If a Zar did Kemitzah, he returns it (to the Minchah. The Minchah is Kosher, a Kohen will do Kemitzah.)

אמר רב זר שקמץ יחזיר
(b)

Question: The Mishnah said that a Zar is Posel!

והא אנן פסל תנן
(c)

Answer: It means that it is Pasul until it is returned.

מאי פסל פסל עד שיחזיר
(d)

Question: R. Yehudah ben Beseira says this. (Surely, the first Tana argues!)

אי הכי היינו בן בתירא
(e)

Answer #1: All agree when the Kometz is intact that he returns it. They argue only when it is Chaser;

אי דאיתיה לקומץ בעיניה לא פליגי רבנן עליה דבן בתירא כי פליגי דחסר קומץ
1.

Chachamim say that he may not bring more from his house to complete the lack. R. Yehudah says that he may.

רבנן סברי לא יביא מתוך ביתו וימלאנו בן בתירא סבר יביא מתוך ביתו וימלאנו
(f)

Objection (Mishnah - R. Yehudah ben Beseira): He returns the Kometz and does Kemitzah again...

אי הכי בן בתירא אומר יחזיר ויחזור ויקמוץ בימין
1.

If all agree to this, and the argument is whether or not he may bring more from his house, R. Yehudah should say, he returns it, brings more from his house and does Kemitzah again...!

בן בתירא אומר יחזיר ויביא מתוך ביתו וימלאנו ויחזור ויקמוץ בימין מיבעי ליה
(g)

Answer #2: Rav's law is like R. Yehudah.

כי קא אמר רב לבן בתירא
(h)

Objection: R. Yehudah explicitly says that he returns it! (What is Rav's Chidush?)

פשיטא
(i)

Answer: R. Yehudah only said this regarding Kemitzas Smol (taken with the left hand);

מהו דתימא עד כאן לא קא מכשר בן בתירא אלא בשמאל אבל בשאר פסולין לא קמ"ל
1.

One might have thought that other Pesulim cannot be fixed. Rav teaches that this is not so.

מאי שנא שמאל
(j)

Question: Why would we think that the left hand different, i.e. it is the only Pesul that can be fixed?

דאשכחן לה הכשירא ביום הכפורים
(k)

Answer: Smol is used in the Avodah on Yom Kipur.

זר נמי אשכחן לה הכשירא בשחיטה
(l)

Question #1: Also a Zar is Kosher for Shechitah!

שחיטה לאו עבודה היא
(m)

Answer: Shechitah is not an Avodah. (Rashi - because a Zar may do it; Tosfos Zevachim 14b - because the Shochet need not be in the Azarah, or because even Chulin requires Shechitah.)

ולא
1.

Question: It is an Avodah!

והא"ר זירא אמר רב שחיטת פרה בזר פסולה
i.

(R. Zeira citing Rav): If a Zar slaughtered the Parah Adumah, it is Pasul.

ואמר רב עלה אלעזר וחוקה כתיב בה
ii.

(Rav): (We know this because) it says "Elazar" (i.e. a Kohen) and "Chukah" (which teaches that it is Me'akev.)

שאני פרה דקדשי בדק הבית היא
2.

Answer: Parah Adumah is different. It is Kodshei Bedek ha'Bayis. (Avodah does not apply to them.)

ולאו כל דכן הוא קדשי בדק הבית בעו כהונה קדשי מזבח לא בעו כהונה
3.

Question: If Shechitah of Bedek ha'Bayis requires a Kohen, all the more so Shechitah of Kodshei Mizbe'ach! (Rashba - the questioner misunderstood the previous answer to mean that Shechitah of Bedek ha'Bayis is an Avodah that requires Kehunah, but we do not find this regarding Kodshei Mizbe'ach.)

אמר רב שישא בריה דרב אידי מידי דהוה אמראות נגעים דלאו עבודה נינהו ובעי כהונה
4.

Answer (Rav Shisha brei d'Rav Idi): Shechitah of Bedek ha'Bayis requires a Kohen just like seeing Tzara'as (to rule on it), even though neither is an Avodah.

ונילף מבמה
(n)

Question #2: We should learn from a Bamah (that a Zar is sometimes Kosher for Avodah, so surely Kemitzas Zar can be fixed, just like Kemitzas Smol!)

וכ"ת מבמה לא ילפינן
1.

Suggestion: We do not learn from (the fact that something is Kosher on) a Bamah.

והתניא מנין ליוצא שאם עלה לא ירד
2.

Rejection (Beraisa) Question: What is the source that if Yotzei (Eimurim that left the Azarah) came up on the Mizbe'ach, we do not take it down?

שהרי יוצא כשר בבמה
3.

Answer: Because Yotzei is Kosher on a Bamah, it is not taken down from the Mizbe'ach.

תנא (ויקרא ו) אזאת תורת העולה סמיך ליה
(o)

Answer: Really, we do not learn from a Bamah. The Tana really learns from "Zos Toras ha'Olah" that they are not taken down.

4)

WHEN CAN THE PESUL BE FIXED?

אלא טעמא דאשמעינן רב הא לאו הכי הוה אמינא בשאר פסולין פסל בן בתירא
(a)

Inference: Rav had to teach that R. Yehudah says that other Pesulim can be fixed, otherwise, we would have thought that they cannot.

והתניא רבי יוסי ברבי יהודה ורבי אלעזר בר"ש אומרים מכשיר היה בן בתירא בכל הפסולין כולן
(b)

Question #1 (Beraisa - R. Yosi b'Rebbi Yehudah and R. Elazar b'Rebbi Shimon): R. Yehudah ben Beseira says that all Pesulim can be fixed. (Tosfos - everyone already knew this Beraisa or the next, therefore, Rav did not need to teach this.)

ותניא וקמץ משם ממקום שרגלי הזר עומדות
(c)

Question #2 (Beraisa): "V'Kamatz mi'Sham" - from where the Zar stands (Rashi - Ezras Yisrael, i.e. Tzafon is not required; Tosfos - it need not be where Hagashah is done (the southwest corner of the Mizbe'ach));

בן בתירא אומר מנין שאם קמץ בשמאל שיחזיר ויחזור ויקמוץ בימין
1.

Question (R. Yehudah ben Beseira): What is the source that if Kemitzah was done with the left hand, he returns the Kometz, and does Kemitzah again, with the right hand?

ת"ל וקמץ משם ממקום שקמץ כבר
2.

Answer: "V'Kamatz mi'Sham" - from the place where Kemitzah was already done.

וכיון דקרא סתמא כתיב בה מה לי שמאל ומה לי שאר הפסולין
i.

The verse does not specify why Kemitzah was repeated. Surely the same law applies to all Pesulim!

אלא הא קמשמע לן רב קמץ ואפילו קידש ולאפוקי מהני תנאי
(d)

Version #1 - Answer: Rav's Chidush is that R. Yehudah ben Beseira allows fixing the Pesul even after the Kometz was put in a Kli Shares. Tana'im argue about this;

דתניא רבי יוסי בן יוסי בן יאסיין ורבי יהודה הנחתום אמרו בד"א שקמץ ולא קידש אבל קידש פסל
1.

(Beraisa - R. Yosi ben Yosi and R. Yehudah ha'Nachtom): (R. Yehudah ben Beseira says that) the Pesul can be fixed only before the Kometz was put in a Kli. After this, it cannot. (Rav holds like Chachamim who argue with these two Tana'im.)

ואיכא דאמרי קמץ אין קידש לא כמאן כהני תנאי ולאפוקי מתנא קמא
(e)

Version #2 - Answer: Rav's Chidush is that R. Yehudah allows fixing the Pesul only before the Kometz was put in a Kli, like the following Tana'im, unlike Chachamim.

1.

(Beraisa - R. Yosi and...): The Pesul can be fixed only before the Kometz was put in a Kli Shares.

מתקיף לה רב נחמן מאי קא סברי הני תנאי
(f)

Objection (Rav Nachman): In any case, this is difficult!

אי קמיצת פסולין עבודה היא אע"ג דלא עביד ליה מתן כלי
1.

If these two Tana'im hold that Kemitzah Pesulah is considered Avodah, even if it was not put in another Kli, it cannot be fixed;

אי קמיצת פסולין לאו עבודה היא כי עבד לה מתן כלי מאי הוה
2.

If they hold that it is not Avodah, even after it was put in another Kli, it can be fixed!

הדר אמר ר"נ לעולם עבודה היא ולא גמרה עבודתה עד דעביד לה מתן כלי
(g)

Retraction (Rav Nachman): Indeed, it is Avodah. The Avodah is not finished until it is put in another Kli. (Therefore, it can be fixed.)