1)

MECHUSAR ZEMAN OF THE SAME DAY

ורשב"ל אמר מנחת העומר שקמצה שלא לשמה כשירה ושיריה אין נאכלין עד שתביא מנחת העומר אחרת ותתירנה <ששיריה אין נאכלין עד שתביא מנחת העומר אחרת>
(a)

(Reish Lakish): If Minchas ha'Omer was Nikmatz Lo Lishmah, it is Kosher. The remainder (after Kemitzah) may not be eaten until a second Omer will be offered (Lishmah, to permit Chodosh).

מקרב היכי קרבה (יחזקאל מה) ממשקה ישראל מן המותר לישראל
(b)

Question: Why is the first Omer Kosher? It may not be eaten (at the time). Korbanos must be "mi'Mashke Yisrael", from things (that if they were Chulin would be) permitted to Yisrael!

אמר רב אדא בר אהבה קסבר ר"ל אין מחוסר זמן לבו ביום
(c)

Answer #1 (Rav Ada bar Ahavah): Reish Lakish holds that Mechusar Zeman of the same day (something that will become permitted the same day) is considered as if it is already permitted.

מתיב רב אדא בריה דרב יצחק יש בעופות שאין במנחות יש במנחות שאין בעופות
(d)

Question #1 (Rav Ada brei d'Rav Yitzchak - Beraisa): There are ways in which Korbanos ha'Of are more important than Menachos, and vice-versa:

יש בעופות שהעופות באין בנדבת שנים <אבל מנחות נפש כתיבא> ומחוסרי כפרה <זב וזבה יולדת ומצורע> והותרו מכלל איסורן בקודש משא"כ במנחות
1.

The importance of birds over Menachos - two people can jointly bring a bird, birds are Machshir a Mechushar Kipurim (one who must bring a Korban to complete his Taharah to permit him to enter the Mikdash or eat Kodshim), and they are Hutru mi'Klalan (totally permitted. Kohanim may eat Chatas ha'Of, even though it is Neveilah, for it is not slaughtered. It is killed through Melikah, i.e. pressing the thumbnail through the neck);

ויש במנחות שהמנחות טעונות כלי ותנופה והגשה וישנן בציבור כביחיד מה שאין כן בעופות
2.

The importance of Menachos over birds - they require a Kli, Tenufah, Hagashah, and not only individuals bring them, rather, also the Tzibur brings Menachos.

ואם איתא במנחות נמי משכחת לה דהותרו מכלל איסורן בקודש ומאי ניהו מנחת העומר
3.

According to Rav Ada bar Ahavah, also Menachos are Hutru mi'Klalan, i.e. Chodosh! (Even though it is not "mi'Mashke Yisrael", it is permitted to the Mizbe'ach.)

כיון דאין מחוסר זמן לבו ביום לאו איסורא הוא
(e)

Answer: Since Mechusar Zeman does not apply to (something that will become permitted) the same day, it is as if there is no Isur.

מתיב רב ששת הקדים מתן שמן למתן דם ימלאנו שמן ויחזור ויתן שמן אחר
(f)

Question #2 (Rav Sheshes - Beraisa): If oil was put on the Behonos of a Metzora before the blood (of the Asham), we must replenish the oil (so it will be a full Log), put on the blood and then put on oil;

מתן דם מתן בהונות למתן שבע ימלאנו שמן ויחזור ויתן מתן בהונות אחר מתן ז'
1.

If oil was put on the Behonos before it was sprinkled seven times, we must replenish the oil, do the Haza'os and put oil on the Behonos again.

ואי אמרת אין מחוסר זמן לבו ביום אמאי יחזור ויתן מאי דעבד עבד
2.

If Mechusar Zeman does not apply to the same day, the applications of oil should be valid (b'Di'eved) even if done out of order!

אמר רב פפא שאני הלכות מצורע דכתיבא בהו הוייה דאמר הכתוב (ויקרא יד) זאת תהיה תורת המצורע תהיה בהוייתה תהא
(g)

Answer (Rav Papa): Taharas Metzora is different. "Zos Tihyeh (will be) Toras ha'Metzora" teaches that everything must be in order.

מתיב רב פפא הקדים חטאתו לאשמו לא יהיה אחר ממרס בדמה אלא תעובר צורתה ותצא לבית השריפה
(h)

Question #3 (Rav Papa): If Chatas (Metzora) was slaughtered before the Asham, we do not stir the blood (lest it harden), offer the Asham, and then finish offering the Chatas. Rather, we allow the Chatas to become Nosar (a Korban after the permitted time to offer it or eat it). It is burned in Beis ha'Sereifah (a place outside the Azarah for burning Pasul Kodshim).

אמאי קא מותיב רב פפא והא רב פפא הוא דאמר שאני הלכות מצורע דכתיבא בהו הוייה
1.

Interjection: Why does Rav Papa ask from Metzora? He himself said that Taharas Metzora must be in order, because it says "Tihyeh"!

אלא רב פפא הכי קא קשיא ליה אימא ה"מ עבודה שחיטה לאו עבודה היא
2.

Answer: "Tihyeh" applies only to Avodos. Shechitah is not an Avodah.

ואי אין מחוסר זמן לבו ביום יהא אחר ממרס בדמה ולקריב אשם והדר ליקרב חטאת
3.

Summation of question (h): If Mechusar Zeman does not apply to the same day, Shechitah out of order should be valid. We should stir the blood, offer the Asham, and then finish the Chatas!

2)

WHEN CHODOSH IS PERMITTED

אלא אמר רב פפא היינו טעמא דר"ל דקסבר האיר מזרח מתיר
(a)

Answer #2 (to Question (b) - Rav Papa): Reish Lakish holds that Chodosh is permitted from dawn of the 16th (of Nisan, the day that we bring the Omer);

דרבי יוחנן ור"ל דאמרי תרוייהו אפילו בזמן שבית המקדש קיים (דף ה,ב) האיר מזרח מתיר
1.

(R. Yochanan and Reish Lakish): Even when the Mikdash stands (and the Omer will be brought that day), Chodosh is permitted from dawn of the 16th.

5b----------------------------------------5b
והא דריש לקיש לאו בפירוש איתמר אלא מכללא איתמר
(b)

Reish Lakish did not explicitly say this law (that dawn of the 16th permits Chodosh). It was inferred from the following:

דתנן אין מביאין מנחת בכורים ומנחת בהמה קודם לעומר <דבעינן ממשקה ישראל> ואם הביא פסול
1.

(Mishnah): We may not bring (from Chodosh) Menachos, Bikurim (the first Peros to ripen from each of the seven species; one gives them to a Kohen in the Beis ha'Mikdash) or Minchas Nesachim (i.e. that accompanies a Zevach) before the Omer. If it was brought, it is Pasul;

קודם לשתי הלחם לא יביא <משום דאיקרו בכורים> ואם הביא כשר
2.

We may not bring any of them before Shtei ha'Lechem. If it was brought, it is Kosher.

ואמר רבי יצחק אמר ריש לקיש לא שנו אלא בארבעה עשר ובחמשה עשר אבל בששה עשר אם הביא כשר <וקשיא לי ליהוו כמחוסר זמן>
3.

(Reish Lakish): This applies only if it was brought before the 16th. If it was brought on the 16th (even before the Omer), it is Kosher.

אלמא קסבר האיר המזרח מתיר
4.

Inference: He holds that dawn of the 16th permits Chodosh.

ורבא אמר מנחת העומר שקמצה שלא לשמה כשירה ושיריה נאכלין ואינה צריכה מנחת העומר אחרת להתירה
(c)

(Rava): If Minchas ha'Omer was Nikmatz Lo Lishmah, it is Kosher. The remainder may be eaten (immediately after Haktarah). A second Omer is not needed to permit it;

שאין מחשבה מועלת אלא במי שראוי לעבודה ובדבר הראוי לעבודה ובמקום הראוי לעבודה
1.

This is because (improper) intent takes effect only if the Kohen (who had the intent), the Korban and the place were all Kosher for Avodah;

במי שראוי לעבודה לאפוקי כהן בעל מום
2.

The Kohen must be Kosher (for Avodah). This excludes a Ba'al Mum;

ובדבר הראוי לעבודה לאפוקי מנחת העומר דלא חזיא דחדוש הוא
3.

The Korban must be Kosher. This excludes Minchas ha'Omer (Rashi - because it comes from parched barley, when it is not Oleh l'Shem Chovah (due to improper intent), it cannot become any other Minchah; Tosfos - because Chodosh is forbidden until the Omer is offered Lishmah);

ובמקום הראוי לעבודה לאפוקי נפגם המזבח:
4.

The place must be Kosher. This excludes if the Mizbe'ach was dented.

3)

A TEREIFAH MAY NOT BE OFFERED

ת"ר כשהוא אומר (ויקרא א) מן הבקר למטה שאין ת"ל אלא להוציא את הטרפה
(a)

(Beraisa): A second verse says "Min ha'Bakar." This excludes a Tereifah (it may not be offered).

והלא דין הוא ומה בעל מום שמותרת להדיוט אסורה לגבוה טריפה שאסורה להדיוט אין דין שאסורה לגבוה
1.

Question: A Kal va'Chomer should teach this! One may eat a (Chulin) Ba'al Mum, yet a Ba'al Mum may not be offered. One may not eat a Tereifah, all the more so it may not be offered!

חלב ודם יוכיחו שאסורין להדיוט ומותרין לגבוה
2.

Answer #1: Chelev and blood refute this. They are forbidden to people, yet we offer them!

מה לחלב ודם שכן באין מכלל היתר תאמר בטריפה שכולה אסורה ולא תהא מותרת לגבוה
3.

Rejection: You cannot bring a refutation from Chelev and blood, for the rest of what (i.e. the animal) they come from is permitted, whereas a Tereifah is totally forbidden!

מליקה תוכיח שכולה איסור ואסורה להדיוט ומותרת לגבוה
4.

Answer #2: Melikah refutes this. Melikah (of Chulin) is totally forbidden to people, but Melikah of Kodshim is offered!

מה למליקה שכן קדושתה אוסרתה <בשעת קדושתה למזבח היא נאסרה להדיוט דהיינו מליקתה אבל קודם לכן לא נאסרה להדיוט> מה שאין כן בטריפה שאין קדושתה אוסרתה ואם השבתה
5.

Rejection: You cannot bring a refutation from Melikah, for the Kedushah causes the Isur! (Rashi - Melikah is Machshir to be offered, it makes a (Chulin) bird Neveilah. Tosfos - because the bird is Kodesh, it requires Melikah (and not slaughter).) This does not apply to Tereifah.

כשהוא אומר מן הבקר למטה שאין ת"ל להוציא את הטריפה
6.

Conclusion: If the Kal va'Chomer can be refuted, (the second) "Min ha'Bakar" excludes a Tereifah.

מה אם השבתה <סי' רקיח מר אדא לשישי"ה>
(b)

Question: How can the Kal va'Chomer be refuted?

אמר רב משום דאיכא למימר מנחת העומר תוכיח שאסורה להדיוט ומותרת לגבוה
(c)

Answer #1 (Rav): Minchas ha'Omer refutes it. It is forbidden to people (it is Chodosh), yet it is offered.

מה למנחת העומר שכן מתרת חדש
(d)

Objection #1: Minchas ha'Omer is different, for it permits Chodosh.

בשביעית
(e)

Answer: We use Minchas ha'Omer of Shemitah to refute the Kal va'Chomer. It does not permit anything (we do not produce grain the entire year!)

שביעית נמי שכן מתרת ספיחין בשביעית
1.

Objection: Even in Shemitah, it permits (Chodosh) Sefichin (things that grow by themselves)!

כר' עקיבא דאמר ספיחין אסורים בשביעית
2.

Answer: The Beraisa is like R. Akiva, who forbids all Sefichin (Rashi - after Bi'ur; Tosfos - even before Bi'ur).

אמר ליה רב אחא בר אבא לרב אשי לרבי עקיבא נמי לפרוך מה למנחת העומר שכן מתרת חדש בחוצה לארץ
3.

Question (Rav Acha bar Aba): Even according to R. Akiva, it permits Chodosh in Chutz la'Aretz!

ואפילו למ"ד חדש בחו"ל לאו דאורייתא שכן באה להתיר לאו שבתוכה
i.

Even according to the opinion that Chodosh does not apply in Chutz la'Aretz, the Omer permits itself (Tosfos - entirely; Rashi - it removes the Isur Chodosh, and it leaves only the Isur Shemitah!)

א"ל רב אחא מדיפתי לרבינא א"ה טריפה נמי תקריב ותתיר לאו שבתוכה
4.

Answer (Rav Acha mi'Difti): That is not difficult. It must say "Min ha'Tzon", lest we say that Tereifah may be offered, and it permits its Lav (allowing people to eat it), just like Minchas ha'Omer!

אלא פריך הכי מה למנחת העומר שכן מצותה בכך
(f)

Objection #2: Rather, Minchas ha'Omer cannot refute the Kal va'Chomer, for that is the Mitzvah (to bring it from Chodosh, but Zevachim need not be Treifos).

ריש לקיש אמר משום דאיכא למימר מפטם הקטרת יוכיח שאסור להדיוט ומותר לגבוה
(g)

Answer #2 (to Question (b) - Reish Lakish): Mefatem ha'Ketores is forbidden to people, yet it is offered. This refutes the Kal va'Chomer!

מפטם גברא הוא
(h)

Objection: This makes no sense. The Mefatem is the person who makes Ketores!

אלא פטום הקטרת יוכיח שאסור להדיוט ומותר לגבוה
(i)

Correction: Rather, Pitum (the making of) ha'Ketores (like the Torah specifies) refutes it. It is forbidden to people (for their own use), yet it is offered!

מה לפטום הקטרת שכן מצותו בכך
(j)

Rejection: Pitum ha'Ketores cannot refute the Kal va'Chomer, for that is the Mitzvah!

מר בריה דרבינא אמר משום דאיכא למימר שבת תוכיח שאסורה להדיוט ומותרת לגבוה
(k)

Answer #3 (Mar brei d'Ravina): (Melachah on) Shabbos refutes the Kal va'Chomer. It is forbidden to people, yet it is permitted for the Avodah. (We slaughter Temidim and Musafim on Shabbos.)

מה לשבת שכן הותרה מכללה אצל הדיוט במילה
1.

Question: (Melachah on) Shabbos cannot refute the Kal va'Chomer, for it is permitted to people, i.e. to circumcise!

אטו מילה צורך הדיוט הוא מילה מצוה היא
2.

Answer: Milah is a Mitzvah. It is not done for one's needs!

אלא מה לשבת שכן מצותה בכך
(l)

Rejection: Shabbos cannot refute the Kal va'Chomer, for that is the Mitzvah (to bring Temidim and Musafim on Shabbos)!

רב אדא בר אבא אמר משום דאיכא למימר כלאים תוכיח שאסורין להדיוט ומותרין לגבוה
(m)

Answer #4 (Rav Ada bar Aba): Shatnez refutes the Kal va'Chomer. It is forbidden to people, yet it is used (in Bigdei Kehunah) for the Avodah!

מה לכלאים שכן הותרו מכללן אצל הדיוט בציצית
1.

Question: Shatnez cannot refute the Kal va'Chomer, for it is permitted to people in Tzitzis!

אטו ציצית צורך הדיוט היא מצוה היא
2.

Answer: Tzitzis is a Mitzvah, it is not done for one's needs!

אלא (דף ו,א) מה לכלאים שמצותו בכך
(n)

Rejection: Shatnez cannot refute the Kal va'Chomer, for that is the Mitzvah!. (Some Bigdei Kehunah must be of Shatnez.)