מנחות דף י"ט ע"א
לאיזה ענינים במנחה צריך ללומדם מדשנה הכתוב לעכב (היינו משני הפסוקים דלהלן), ואיזה לא? [תד"ה ושאני].
מסלתה ומשמנה - דשאר מנחות (ויקרא ב' ב') | מגרשה ושמנה - דמנחת העומר (שם ב' ט"ז) | |
לענין שמעכבים זה את זה | צריך | צריך |
לענין שמיעוטן מעכב את רובן / ועיכובא דנפשיה | לא צריך | צריך [1] |
מנחות דף י"ט ע"ב
פסוק הנאמר לדורות ושנה עליו במקומות דלהלן, האם מועיל לעכב?
שנה עליו בדורות | שנה עליו בשעה | שנה עליו כמה פעמים בשעה | |
לרב | מועיל לעכב | מועיל לעכב | מועיל לעכב |
לשמואל | מועיל לעכב | אינו מועיל לעכב [2] | מועיל לעכב |
להיכן מגישים את המנחה קודם קמיצה, והיכן היה נמצא המזבח?
היכן מגיש? | היכן היה המזבח? | |
לתנא קמא | כנגד חודה של קרן דרומית מערבית | כנגד ההיכל [3] |
לר' אליעזר | בדרום באמה הסמוכה לקרן דרומית מערבית | כולו בצפון [4] |
-------------------------------------------------
[1] כן תירצו תוס' על מה שקשה שמתחילה פירש"י שהלימוד מגרשה ושמנה - מדלא כתוב מגרש ומשמן, ובהמשך בדברי שמואל פירש שהלימוד מדשנה עליו לעכב.
[2] ולא חשוב שנה עליו לעכב מה שכתוב במילואים ויקרב את המנחה וימלא כפו ממנה, לענין שדוקא בידו קומץ ושלא יעשה כלי למדת קומצו.
[3] והיינו חציו בצפון וחציו בדרום, וא"כ כל צד הדרום ששם הכבש אינו לפני ה', וכדי לקיים את הפסוק לפני ה' צריך להגישה דוקא בחוד הקרן הנ"ל. ועי' שטמ"ק אות ז'.
[4] ולכך גם בצד דרום חשוב לפני ה', אמנם יקריבנו כמה שאפשר לצד מערב, אבל לא צריך ממש כנגד חודה של קרן.