MENACHOS 10 (9 Elul) - Dedicated to commemorate the Yahrzeit ofֲ  Chana bas Mordechai Eliezer z'l.

מנחות דף י' ע"א

עבודות שכתוב בהן או אצבע או כהונה, האם צריכות להעשות דוקא בימין?

בעבודות המעכבות כפרה (כקמיצה וקבלה) בעבודות שאין מעכבות כפרה
(כהולכה)
במקום שכתוב כהונה לרבנן: דוקא בימין
לר' שמעון: לאו דוקא [1]
לאו דוקא
במקום שכתוב אצבע דוקא בימין לאו דוקא

מנחות דף י' ע"ב

האם עבודות הנעשות במנחה צריכות להעשות דוקא בימין?

קמיצה לקדש הקומץ בכלי הקטרת הקומץ
לרבנן דוקא בימין דוקא בימין דוקא בימין
לר' שמעון דוקא בימין לר' ינאי: אין צריך קידוש כלי
לרב נחמן: אפשר בשמאל [2]
כשעושה ביד: דוקא בימין - כחטאת
כשעושה בכלי: אפשר בשמאל - כאשם

האם אפשר לעשות זריקת הדם בשמאל אליבא דר' שמעון? [תד"ה והרי].

בכל הזבחים בחטאת [3]
לגירסתנו, לרש"י ולרבינו שמואל אפשר בשמאל [4] דוקא בימין
לגירסת רבינו תם דוקא בימין [5] דוקא בימין

-------------------------------------------------

[1] ס"ל לר"ש שכהונה לבד לא מצריכה דוקא ימין, עד שיהא כתוב אצבע. [אמנם במקום שכתוב אצבע לבד - צריך ימין]. ולכך ס"ל לר"ש גבי קבלת הדם שכתוב בה רק כהונה, אם עשאה בשמאל כשרה. וכן גבי זריקה נמי ס"ל לר"ש בברייתא - שאם זרק בשמאל כשר. [אמנם בחטאת לכו"ע פסול, ועי' להלן].

[2] ראה רש"י ד"ה ולרבי שמעון, שהביא את מחלוקתם מדף כ"ו ע"א.

[3] עי' בתד"ה והרי שהביא שבחטאת לכו"ע [גם לר' שמעון בעינן דוקא ימין], וראה עוד בסוגיא דזבחים דף כ"ד רע"ב.

[4] כן הביא אביי ברייתא, דס"ל לר"ש שגם זריקה בשאר זבחים כשרה בשמאל. ובהמשך דברי התוס' הביאו לרבינו שמואל שמיישב את גירסתנו [ועי' בתוס' בזבחים דף כ"ד ע"ב ודף כ"ה ע"א באורך].

[5] הקשו תוס', דאין משנה בשום מקום שמשכחת לר"ש זריקה בימין, ועוד דנילף לכל הזבחים מחטאת מהיקשא דוזאת התורה.

עוד חומר לימוד על הדף