1)

WHEN VILLAGES READ EARLY (Yerushalmi Halachah 2 Daf 3b)

מתני' כיצד חל להיות בשני כפרים ועיירות גדולות קורין בו ביום ומוקפות חומה למחר

(a)

(Mishnah): How [do they read on these days]? If it (this will be explained) falls on Monday, villages and big (open) cities read that day, and Mukafos Chomah (cities surrounded by a wall) read the next day.

חל להיות בשלישי או ברביעי כפרים מקדימין ליום הכניסה ועיירות גדולות קורין בו ביום ומוקפות חומה למחר:

1.

If it falls on Tuesday or Wednesday, villages read earlier on the day of assembly, and big cities read that day, and Mukafos Chomah read the next day.

גמ' כל הן דתנינן חל להיות בארבעה עשר אנן קיימין

(b)

(Gemara) Explanation: Our entire Mishnah discusses which day the 14th falls on.

א"ר יוסא מתניתא אמרה כן מוקפות חומה למחר

(c)

Support (R. Yosa - Mishnah): Mukafos Chomah read the next day. (Surely, they read on the 15th!)

א"ר יוסה לית כאן חל להיות בשני ולית כאן חל להיות בשבת

(d)

Observation (R. Yosah): Nowadays (that the calendar was fixed), we do not find that [the 14th] falls on Monday or Shabbos;

חל להיות בשני צומא רבא בחד בשובא חל להיות בשבת צומא רבא בערובתא:

1.

[Since the months from Purim through Tishrei always alternate 29 days and then 30 days, if [the 14th would] fall on Monday, Yom Kipur would be on Sunday. If [the 14th would] fall on Shabbos, Yom Kipur would be on Friday. (They fixed the calendar to avoid these, for then vegetables picked before the two consecutive days of Kedushah would wilt. Also, there would be two consecutive days that a Mes could not be buried, and the body would putrefy.)

2)

WHEN DO WE READ WHEN IT FALLS ON SHABBOS? (Yerushalmi Halachah 3 Daf 3b)

מתני' חל להיות בחמישי כפרים ועיירות גדולות קורין בו ביום ומוקפות חומה למחר

(a)

(Mishnah): If [the 14th] falls on Thursday, villages and big cities read that day, and Mukafos Chomah read the next day.

חל להיות ע"ש כפרים מקדימין ליום הכניסה ועיירות גדולות ומוקפות חומה קורין בו ביום חל להיות בשבת כפרים ועיירות גדולות מקדימין ליום הכניסה ומוקפות חומה למחר:

1.

If it falls on Friday, villages read earlier on the day of assembly, and big cities and Mukafos Chomah read that day. If it falls on Shabbos, villages and big cities read earlier on the day of assembly, and Mukafos Chomah read the next day.

i.

Note: Korban ha'Edah's text adds "if it falls on Sunday, villages read earlier on the day of assembly, big cities read that day, and Mukafos Chomah read the next day."

[דף ד עמוד א] גמ' בעון קומי ר' זעירא איתא חמי חל להיות לכרכים בשבת קורין בערב שבת חל להיות לעיירות בשבת ידחו ליום הכניסה

(b)

Question (to R. Ze'ira): Let us see! If [the day to read] for Kerachim falls on Shabbos, they read on Friday. If [the day to read] for big cities falls on Shabbos, why do they read earlier on the day of assembly?

אמר (רב) [צ"ל ר' דפוס וילנא] לא מפני כבוד כרכים שלא יהו אומרים ראינו כרכים ועיירות קורין כאחת

(c)

Answer (R. Lo (i.e. R. Ila)): It is due to honor of Kerachim, lest people say "we saw Kerachim and cities reading the same day.

מעתה לא ידחו ליום הכניסה שלא יהו אומרין ראינו כפרים ועיירות קורין כא'

(d)

Question: If so, cities should not be pushed off to the day of assembly, lest people say "we saw villages and cities reading the same day"!

מעתה חל להיות בשני חל להיות בחמישי

(e)

Answer: If so, if [the 14th] falls on Monday or Thursday [we should enact that big cities read later. This is impossible, due to "Lo Ya'avor"! Also when it is on Shabbos, villages and cities read together.]

חל להיות בשבת אשכח תני כפרים ועיירות וכרכים קורין כאחת

(f)

(Beraisa): If [the 15th] falls on Shabbos, villages, cities and Kerachim read together.

וההן תנייה לא נסב אפי' לבירייה

(g)

Question: This Tana does not honor anyone! (He is not concerned that Kerachim read unlike cities, nor that cities read unlike villages - ha'Gaon Rav C. Kanievsky, Shlita. The abbreviation stands for "Apei", and not Afilu. )

דאית ליה שלא יקדמו כרכים לעיירות דאית ליה כל שהוא נדחה ממקומו ידחה ליום הכניסה

(h)

Answer: He holds that Kerachim may not precede cities, and he holds that anyone uprooted from his day, is pushed back to the day of assembly.

רבי אומר כולהם ידחו ליום הכניסה דאית ליה שלא יקדמו כרכים לעיירות דאית ליה כל שהוא נדחה ממקומו ידחה ליום הכניסה

(i)

Remark: Rebbi holds that [if the 15th falls on Shabbos], all of them are pushed back to the day of assembly. He holds that Kerachim may not precede cities, and he holds that anyone uprooted from his day, is pushed back to the day of assembly. (Pnei Moshe - the Beraisa is like Rebbi.)

היך עבדין עובדא

(j)

Question: How do we do? (Whom does the Halachah follow?)

אמר ר' יוסה כמתניתא

(k)

Answer (R. Yosah): We do like our Mishnah.

בעון קומי רבי זעירה כמה דאת אמר חל להיות לכרכים בשבת קורין בע"ש חל להיות לעיירות בשבת יקראו בע"ש

(l)

Question (to R. Ze'irah): Just like you say that if it falls for Kerachim on Shabbos, they read on Friday, if it falls for cities on Shabbos, they should read on Friday!

אלא מתניתא כתרין תנייא תניי קדמייא סבר מימר כל שהוא נדחה ממקומו [צ"ל לא - קרבן העדה] ידחה ליום הכניסה

(m)

Answer #1 (the ones who asked): Rather, [you must say that] our Mishnah is like two Tana'im. The first Tana holds that anyone uprooted from his day, is not pushed back to the day of assembly;

ותנייא חורנא סבר מימר כל שהוא נדחה ממקומו (לא - קרבן העדה מוחקו) ידחה ליום הכניסה

1.

The latter Tana holds that anyone uprooted from his day, is pushed back to the day of assembly.

אמר לון כן אמר רב חד תנייא הוא מפני מה אמרו חל להיות לכרכים בשבת קורין בע"ש

(n)

Rebuttal (and Answer #2 - R. Zei'rah): Rav said that one Tana taught [our Mishnah]. Why did they say that if it falls for Kerachim on Shabbos, they read on Friday?

דא"ר חלבו רב חונה רב בשם ר' חייה רבה הכל יוצאין בי"ד שהוא זמן קריאתה

1.

It is because [Friday is the 14th, and] R. Chelbo taught that everyone is Yotzei on the 14th, which is the day of reading;

ודכוותה חל להיות לעיירות בשבת דאמר ר' חלבו יום י"ג יום מלחמה היה והוא מוכיח על עצמו שאין בו ניחה

2.

Correspondingly, when it falls for cities on Shabbos [they do not read on Friday, Friday is the 13th, and] the 13th was a day of war. It proves about itself that it is not a day of rest. (Therefore, they should read on Thursday, the 12th.)

אשכח תני כפרים קורין בע"ש ועיירות גדולות ידחו ליום הכניסה ומוקפות חומה לאחר השבת

(o)

(Beraisa): Villages read on Friday, and big cities are pushed back to the day of assembly, and Mukafos Chomah [are pushed off to] Sunday.

היך עבדין עובדא

(p)

Question: How do we do? (Whom does the Halachah follow?)

א"ר יוסה לית איפשר ואין איפשר כמתניתה

(q)

Answer (R. Yosah): It is not possible [nowadays that the calendar was fixed]. When it is possible (when Beis Din is Mekadesh Rosh Chodesh based on witnesses), we follow our Mishnah.

ר' בא בשם רב יהודה כל שאמרו ידחה ממקומו ובלבד בעשרה

(r)

(R. Ba): Whenever they said that it is uprooted from its day, one must read among 10 [men, to publicize the miracle].

ואנן חמיין רבנן אפי' ביחיד

(s)

Question: We see that Rabanan read it even alone (at times that it is uprooted from its day)!

ר' אבינא בשם ר' אסי כל שאמרו ידחה ליום הכניסה ובלבד בעשרה

(t)

Answer (R. Avina): Whenever [villages] are pushed back to the day of assembly, one must read among 10.

ר' חנניה אמר איפלגון רב חונה ורב יהודה ח"א ובלבד בעשרה וחורנה אמר אפילו ביחידי

(u)

(R. Chananyah): Rav Huna and Rav Yehudah argued about this. One said that one must read among 10, and the other said that even an individual [may read].

מתיב מ"ד ובלבד בעשרה למ"ד אפי' ביחידי עד שהוא במקומו יקרא

(v)

Question (the one who said that one must read among 10, against the one who said even an individual): [If an individual may read, why are they pushed back to the day of assembly, when in any case they enter the cities? A villager] can read in his place [on the 14th]!

(א"ר) [צ"ל א"כ - קרבן העדה] סלקת מתניתה י"א י"ב וי"ג וי"ד וט"ו:

1.

If so, you nullify our Mishnah of the 11th, 12th, 13th, 14th and 15th!

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF