12th Cycle Dedication

ERCHIN 14 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the twelfth Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

TOSFOS DH B'OVEID-KOCHAVIM LO MISHKACHAS

תוס' ד"ה בעובד כוכבים לא משכחת

(Summary: Tosfos explains why and elaborates.)

משום דלאו בני אחוזה נינהו.

(a)

Reason: Because they are not eligible to inherit.

ואע"ג דאמרינן (קדושין דף יז:) 'עובד כוכבים יורש אביו דבר תורה...

(b)

Implied Question: And even though the Gemara says in Kidushin (Daf 17b) 'A Nochri inherits his father min ha'Torah ...

מ"מ לא היה להם אחוזה בארץ.

1.

Answer: Nevertheless, they dod not own land in Eretz Yisrael.

ודין זה לא שייך כי אם בא"י, דמצוה היא התלויה בארץ, ועובד כוכבים אין לו נחלה בארץ.

2.

Answer (cont,): And the current Halachah is confined to Eretz Yisrael, since it is a Mitzvah that is connected with the land, and a Nochri does not own land in Eretz Yisrael.

2)

TOSFOS DH HIKDISH SHELOSHAH ILANOS MI'MATA ASARAH L'BEIS SA'AH

תוס' ד"ה הקדיש שלשה אילנות ממטע עשרה לבית סאה

(Summary: Tosfos clarifies the case.)

והנך אילנות בנטיעות איירי ...

(a)

Clarification: The trees mentioned here are saplings ...

דאילו גדולים, בשלשה [אילנות] לבית סאה סגי.

1.

Reason: Because if they were fully-grown trees, three trees per Beis Sa'ah would suffice.

3)

TOSFOS DH PACHOS MI'KA'AN O YESER AL KEIN LO HIKDISH ES HA'KARKA'OS

תוס' ד"ה פחות מכאן או יתר על כן לא הקדיש את הקרקעות

(Summary: Tosfos reconciles this with the Sugya in Bava Basra and elaborates.)

ממטע עשרה לבית סאה מגיע לכל אילן ואילן ר"נ אמות.

(a)

Clarification: If one plants ten trees in a Beis Sa'ah, each tree has two and hundred and fifty Amos (See Avodah Berurah).

ותימה, דבפרק המוכר [את] הספינה (ב"ב דף פב.) תניא 'הקונה שלשה אילנות והם מח' אמות עד ט"ז, קנה תחתיהן וביניהן וצידיהן כמלא אורה וסלו ...

(b)

Question: In Perek has'Mocher es ha'Sefinah (Bava Basra, Daf 82a), the Beraisa states that 'Someone who purchases three trees which are between eight and sixteen Amos apart acquires underneath them, between them and at their side the space for the picker and his basket' ...

אלמא לא חשבינן להו כרצופין, כשאין בין זה לזה כי אם ח' אמות על ח' אמות בריבוע- דהיינו ס"ד אמות לכל אחד, ואית ליה קרקע בהכי ...

1.

Question (cont.): From which we see that they are not reckoned too close as long as there is a distance of not more than eight Amos square - which is sixty-four square Amos, and he receives land together with it ...

והכא אמרי' דפחות מר"נ אמות, לא הקדיש הקרקע?

2.

Question (concl.): Whereas here, the Gemara says that less than two hundred and fifty Amos, one has not been Makdish the ground?

ואור"י, דיש חילוק בין מוכר למקדיש -במוכר לא בעינן כולי האי.

(c)

Answer: The Ri draws a distinction between selling and declaring Hekdesh - inasmuch as a sale requires less land (See Avodah Berurah).

מיהו תימה, דהכא אמרי' דיתר על כן, אין לו קרקע, וגבי מוכר אמרי' עד ט"ז אמות על ט"ז אמות- דהיינו רנ"ו, ולא חשבינן להו כמפוזרים יותר מדאי, ויש להו קרקע?

(d)

Question: Here the Gemara says that 'more than that, he does not receive land, whereas regarding a sale the Gemara rules that up to sixteen Amos by sixteen Amos - two hundred and fifty six square Amos, and it is not considered too scattered, and they have land (See Avodah Berurah)?

וצ"ל דהני ט"ז אמות דגבי מכירה מיירי בעיגולא, והריבוע יתר על העיגול רביע...

(e)

Answer: We will have to explain that the sixteen Amos in the case of Mechirah is speaking by a circle, whereas a square is a quarter more than a circle ...

נמצא דגבי מכירה לא בעינן כולי האי כמו מקדיש.

1.

Answer (cont.): It therefore turns out that a sale does not require as much land as in the case of Makdish (See Avodah Berurah.

והקשה רבינו שמואל בבבא בתרא מהא דתניא בתוספתא דאין חילוק בין מוכר למקדיש לדין זה לקנות קרקע?

(f)

Question: Rabeinu Shmuel asks in Bava Basra from the Tosefta which states that there is no difference between MOcher and Makdish with regard to the current Din of purchasing land?

ותירץ דתנאי היא.

(g)

Answer: And he answers that it is a Machlokes Tana'im.

מיהו תימה, דר' שמעון אית ליה התם דח' אמות בין זה לזה לא חשיב רצופין- אף לענין הקדש...

(h)

Question: The question remains however, that Rebbi Shimon there holds that eight Amos between one tree and the other is not considered scattered - even regarding Hekdesh ...

וברייתא דהכא 'במטע עשרה לבית סאה' מוקי לה הכא בסמוך כר' שמעון?

1.

Question (cont.): And the Gemara here will shortly establish the Beraisa of ' 'Mata Asarah le'Beis Sa'ah' like Rebbi Shimon?

וי"ל, דלא מוקי כר' שמעון כ"א מדין ד'מקדיש בעין רעה מקדיש,' אבל מדין שיעור נטיעת האילנות לא הוי כר' שמעון.

(i)

Answer: The Gemara only establishes it like Rebbi Shimon regarding the Din of 'Someone who is Makdish, does so with an Ayin Ra'ah (stingily)', but as far as the Shi'ur of planting trees is concerned, it does not go like Rebbi Shimon.

14b----------------------------------------14b

4)

TOSFOS DH IBA'I L'HU L'RABANAN IS L'HU GEZEIRAH SHAVAH U'MAFKINAN LEIH L'CHOMESH O DILMA ETC.

תוס' ד"ה איבעיא להו לרבנן אית להו גז"ש ומפקין ליה לחומש או דלמא כו'

(Summary: Tosfos explains why they may not learn the Gezeirah Shavah.)

קשה לרבינו אלחנן אמאי לא נילף מינהון ג"ש? נהי דבנין אב לא ילפינן מינייהו, מ"מ ג"ש נילף מינייהו?

(a)

Question: Rabeinu Elchanan asks why they do not learn a Gezeirah Shavah from them? Granted we cannot learn a Binyan Av, but why not a Gezeirah Shavah?

ונראה לר', מדאיצטריך למיכתב "חומש" גבי מקדיש שדה אחוזה וגבי מקדיש את ביתו, ומצינו למילף חד מחבריה בג"ש ולא ילפינן ...

(b)

Answer: 'Rebbi' answers that since the Torah sees fit to mention "Chomesh" by both Makdish one's Sadeh Achuzah and Makdish one's house, and it did not rely on a Gezeirah Shavah even though it could have...

אלא כתב "חומש" לכל חד וחד...

(c)

Answer (cont.): And it opted to write "Chomesh" by each one independently ...

ש"מ שני כתובין הבאים כאחד, ולא ילפינן מינייהו בעלמא -אפילו בג"ש.

1.

Answer (concl.): This is a proof that that they are 'Two Pesukim that come to teach us the same thing, and we cannot apply it elsewhere - even via a Gezeirah Shavah.

5)

TOSFOS DH B'MU'AD IN B'TAM LO LEIMA MASNISIN D'LO K'REBBI AKIVA ETC.

תוס' ד"ה במועד אין בתם לא לימא מתני' דלא כרבי עקיבא כו'

(Summary: Tosfos clarifies to which part of the Mishnah this pertains.)

א'סיפא דסיפא קאי -דקתני 'חבל בזה ובזה, משלם נזק שלם' .

(a)

Authentic Explanation: It refers to the Seifa of the Seifa - 'If it wounded both of them, it pays full damages'.

אבל לא מצי למימר דקאי א'המית העבד' ולא א'המית בן חורין' ...

(b)

Refuted Explanation: It cannot however refer to 'If it damaged an Eved' or 'If it killed a free man' ...

דבהא לא פליג רבי עקיבא -דתם אינו משלם לא כופר ולא שלשים של עבד...

1.

Refutation: Since Rebbi Akiva does not argue with the ruling that a Tam pays neither Kofer nor the thirty Sela'imn of an Eved' ...

כדאיתא בב"ק בפ' שור שנגח ד' וה' (דף מב:).

2.

Source: As the Gemara states in Perek Shor she'Nagach Arba'ah va'Chamishah (Bava Kama, Daf 42b).

6)

TOSFOS DH YOMRU BAS MELACHIM CHAMISHIM BAS HEDYOT CHAMISHIM

תוס' ד"ה יאמרו בת מלכים חמשים בת הדיוט חמשים

(Summary: Tosfos queries the Gemara's change of wording from the Mishnah.)

יש תימה קצת, דבמשנה תני 'אחד הגדולה שבכהונה, ואחד הקטנה שבישראל נותן חמשים' ...

(a)

Question: It is somewhat surprising that whereas the Mishnah states "Echad ha'Gedolah she'bi'Kehunah, ve'Echad ha'Ketanah she'be'Yisrael, Nosein Chamishim' ...

ומאי שנא דהכא מזכיר בגמ' 'הגדולה בת מלכים' ובמשנה תנא 'גדולה שבכהונה ? '

1.

Question (cont.): Why does the Gemara here mention 'ha'Gedolah bas Melachim', when the Mishnah talked of 'Gedolah she'bi'Kehunah'?

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF