1)

ויקח לו יעקב מקל לבנה וגו': האם המקלות נעשו גם לצורך הכבשים?

1.

גור אריה (פסוק לב): אם התנאי היה רק על הכבשים החומים- נמצא שהמקלות נעשו רק לצורך העיזים, אבל אם התנאי היה גם על הכבשים הנקודים והטלואים, נמצא שהמקלות נעשו גם לצורך הכבשים. 1


1

הגו"א מסתפק בדעת רש"י האם יעקב קיבל מהכבשים רק את החומים או שגם את הנקודים והטלואים.

2)

לכאורה מעשה המקלות הוא רמאות וכיצד עשה יעקב כך?

1.

גור אריה (פסוק לז): לבן עשה שלא כדין בכך שלקח מהעדר את כל הטובים אשר לבן בהם (-אותם שלא היו נקודים וטלואים אלא היה בהם רק שתים או שלוש שערות לבנות), והמקלות היו אמורות להועיל פחות מלקיחת "כל אשר לבן בו" (אלא שהיה זה מעשה ה' להשלים לו את החסר).

שאלות על רש"י

3)

רש"י: מקל לבנה - עץ הוא ושמו לבנה: אולי "לִבנה" איננו שם העץ אלא הצבע הלבן?

1.

גור אריה: הפסוק ממשיך "ויפצל...פצלות לבנות", משמע שהעץ עצמו איננו לבן אלא הוא נקרא כך כי הוא נעשה לבן אחר הפיצול.

4)

רש"י: לוז - ועוד לקח מקל לוז: למה הוסיף רש"י "ועוד לקח מקל לח לוז"?

1.

גור אריה: לא כתוב 'מקל לוז' אלא "מקל...ולוז" ולכן פירש רש"י שזה מחובר ללמעלה, וכאילו כתוב 'ועוד לקח מקל לח לוז'. 1


1

נראה שהגו"א גרס ברש"י 'מקל לח לוז', לא כגירסא שלפנינו.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים