hebrew
1)

What does the Pasuk mean when it writes that "Ya'akov set aside the lambs"?

1.

Rashi and Rashbam 1 : He set aside all the spotted and blotched lambs and those that were reddish-brown (born in the first two years - Rashbam) which he then placed at the head of the flock (as the Pasuk goes on to explain) 2 , so that the sheep followed them and saw them constantly, until their image was implanted in their minds and when he they gave birth, they gave birth accordingly. The Rashbam points out that Ya'akov did this in addition to the peeled sticks that he placed in the troughs.

2.

Ramban #1: After separating the sheep from the goats, he placed those with marked ankles (presumably, this incorporates the spotted and blotched ones) at the head of the goats and those that were reddish-brown at the head of the sheep. 3

3.

Ramban #2: He separated all the lambs 4 mentioned in the previous Pasuk from the rest of Lavan's sheep, by forming them into separate flocks.


1

See Ramban, who refutes this explanation.

2

According to Targum Yonasan, Ya'akov placed one such goat at the head of each flock (see Pirush Yonasan).

3

According to the other commentaries; according to him, Ya'akov placed both at the head of the sheep, seeing the brown babies that were his were confined to the sheep (See R. Chevel's commentary).

4

And he explains "P'nei ha'Tzon" with reference to the aforementioned lambs (as if it had written 'Osam').

2)

Why does the Pasuk mention brown sheep and sheep with marked ankles, and omit sheep that were spotted and blotched?

1.

Seforno: Because it is speaking after Lavan had unilaterally changed the conditions. 1


1

See chapter Bereishis 31:7,8.

3)

Why does the Torah sometimes call a lamb Kesev, and sometimes Keves?

1.

Tosfos ha'Shalem (3), Pane'ach Raza (Vayikra DH Im Kesev): Kesavim are big. Kevasim are small. 1


1

Ha'Amuk Davar (Vayikra 1:10): Both are yearlings, but Kesev is taller. Meshech Chachmah (Vayikra 5:6) - Kesavim includes older animals. See also Malbim (Vayikra 178), Shevet ha'Levi (8:236). Most Meforshim connote that there is no difference between them. (PF)

4)

"והכבשים הפריד יעקב" למה לא כתוב שיעקב הפריד את העזים הנקודים והטלואים?

1.

גור אריה: הפסוק ממשיך "ונתן פני הצאן אל עקוד וכל חום" וזה שייך בכבשים בהם הוא נזקק להפריד גם נקודים וטלואים וגם שחומים, ולכן הפסוק כאן מדבר על כבשים.

5)

למה לא הפריד גם את העיזים החומות?

1.

גור אריה: עיזים חומות אינן שכיחות, לעומת זאת מהכבשים נולדו הרבה נקודים וטלואים ע"י המקלות.

2.

גור אריה: על הכבשים יש להקשות שהמקלות לא הועילו ליעקב שהרי הכבשים הנקודים והטלואים לא שייכים לו? ולכן פירש הכתוב שהכבשים הללו שימשו להוליכם לפני הצאן. 1


1

הגו"א כאן הולך לפי הצד שהכבשים הנקודים והטלואים לא היו ליעקב.

6)

למה לא הוליך יעקב גם את העיזים הנקודות והטלואות לפני הצאן?

1.

גור אריה: פשוט שעשה כך ככתוב "וישת לו עדים לבדו" והחידוש הוא שגם את הכבשים שאינן שלו הוא הוליך בראש.

2.

גור אריה: נראה שאת העדר שלו הוליך יעקב בריחוק מקום מעדר לבן, שהרי הנולדים בעדרו [מהצאן ששייך לו על פי התנאי] נשארים שלו אע"פ שאינם נקודים וטלואים, וא"כ אי אפשר לקרב אותם אל צאן לבן, וזו הסיבה שיעקב הוליך את הצאן אחר העקוד והטלוא בכבשים וחום בעיזים, כי בהם אין ליעקב חלק. לפי"ז "והכשבים הפריד יעקב" הכוונה לכבשים שלא היה ליעקב חלק בהם, וכן "וכל חום בצאן לבן" הם העיזים החומות שבהן לא היה ליעקב חלק. ולא דובר כאן על הצאן שראויים ליעקב כי אותם נזקק להפריד גם אלמלא הצורך להוליכם לפני הצאן [ועליהם נאמר "וישת לו עדרים לבדו]. 1


1

כוונת הגו"א לפרש לא כרש"י, ויעקב לא יכל להסמיך את העזים שלו לעדרו של לבן כי אז לא ניתן יהיה להבדיל בין צאן לבן שאינם נקודים וטלואים לבין אותם שנולדו מהנקודים והטלואים הראויים ליעקב אע"פ שאינם נקודים וטלואים.

7)

רש"י: והכשבים הפריד יעקב - הנולדים עקודים נקודים הבדיל והפריד לעצמן: למה הוסיף רש"י "הנולדים עקודים נקודים"?

1.

גור אריה: אם התנאי היה שיעקב יקבל מהכבשים גם את הטלואים והנקודים [עי' בגו"א כאן ובפסוק לב] מובן שלבן הסיר את הכבשים העקודים והנקודים ולכן כתב רש"י "הנולדים [-מכאן ואילך] עקודים נקודים".

2.

גור אריה: נראה שלרש"י יעקב קיבל רק את הכבשים החומים ולבן לא הסיר את הכבשים הנקודים והטלואים, ומה שכתב רש"י "הנולדים עקודים" כוונתו שלא שכיח נקוד וטלוא בכבשים ועכשיו נולדו הרבה כאלה [בזכותו של יעקב].

8)

רש"י: והכשבים הפריד יעקב - הנולדים עקודים נקודים הבדיל והפריד לעצמן: למה כתב רש"י רק "הנולדים עקודים" ולא הוסיף גם 'הנולדים חומים'?

1.

גור אריה: הפסוק הקודם מזכיר שנולדו בצאן לבן עקודים נקודים וטלואים ולא כתוב שנולדו חומים, ולכן כתוב כאן שאותם הפריד יעקב._

9)

רש"י: וישת לו עדרים - כמו שפרשתי: מה כוונת רש"י?

1.

גור אריה: תחילת הפסוק מדבר על הפרדת הכבשים שאינן שלו, וכאן מדובר על העיזים הנקודים והטלואים הראויים לו, וכוונת הפסוק שלהם פשוט שעשה עדרים לבדם. 1


1

מדובר כאן לפי מה שמצדד הגו"א שהכבשים הנקודים והטלואים לא היו ליעקב.

10)

למה לא כתוב שנולדו כבשים חומים?

1.

גור אריה: זה סדר העולם ולא צריך לפרש זאת.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars