hebrew
1)

What does the Torah mean when it writes that "Leah's eyes were Rachos (tender)"?

1.

Rashi: When Le'ah overheard people saying that Rivka's older son would marry Lavan's older daughter, and Rivka's younger son, Lavan's younger daughter, she would weep uncontrollably. 1 And it was the constant weeping that affected her eyes and made them soft. 2

2.

Targum Unk'lus and Rashbam: It means that she had beautiful eyes. 3

3.

Moshav Zekenim: It teaches why Yakov chose Rachel. Leah was no less beautiful, just her eyes were tender, and wind would harm them.

4.

Tosfos ha'Shalem (6, citing R. Yosef Karo): They were b'Simchah and beautiful.

5.

Tosfos ha'Shalem (6): This is an expression of royalty. 4

6.

Tosfos ha'Shalem (10, citing Chatzi Menasheh citing Ben Efrayim brought by the Ibn Ezra): It means that they were Aruchos (long); it is written lacking the Aleph. 5


1

And pray that she not fall to the lot of Eisav (Targum Yonasan).

2

Maharsha (Bava Basra 123a) - due to Leah's pain and tears (the gates of tears are never closed - Berachos 32b), Le'ah merited to marry Ya'akov.

3

And Chazal have said that a Kalah whose eyes are beautiful does not require examination (for health). Da'as Zekeinim - Rachel's eyes hurt [after she married Yakov (PF)], for she was barren; she cried lest Yakov divorce her, and she fall to Esav.

4

Surely, this is because Yehudah would come from her (PF).

5

Bava Basra 123a says that her Matanos (Kehunah and kingship) were long (permanent). Refer to 29:16:152:1.

2)

What is the difference between "Yefas To'ar" and "Yefas Mar'eh"?

1.

Rashi, Seforno and Rashbam: The former refers to the shape of the face, 1 the latter, to its complexion. 2

2.

Tosfos ha'Shalem (2): The former refers to the face. The latter is grace in the eyes of those who saw her.

3.

Tosfos ha'Shalem (3): The former is beauty of stature and limbs.


1

The nose, the forehead, the mouth and the cheeks.

2

White or red (Rashbam).

3)

Why does the Torah mention that the Imahos were beautiful? "Sheker ha'Chen v'Hevel ha'Yofi"!

1.

Kol Eliyahu: This is without Yir'as Shamayim, but if she fears Shamayim, "Hi Sis'halal" also for grace and beauty. 1 Similarly, Chachmah, Gevurah and wealth are attributes only if the bearer knows (fears) Hashem (Yirmiyah 9:22-23).


1

Mishnas R. Aharon 3 p.177: Yefas To'ar and Yefas Mar'eh apply also to spiritual attributes.

4)

רש"י: שהיתה סבורה לעלות בגורלו של עשו וכו': בגמ' נחלקו האם לדרוש מכאן שמתנותיה ארוכות (בכהונה, לויה ומלכות) או שהייתה בוכה כי סברה שתעלה בגורלו של עשיו, וצריך ביאור כיצד יתפרש הפסוק לשני הפרושים?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קכה, ד"ה ראויה, ב"ב דף קכג א): מתנות ארוכות פרושו מתנות עליונות- כהונה לויה ומלכות, וכוונת הפסוק- מפני שהיו עיניה רכות לא היה לה גוף בשלמות שהרי כח הראיה הוא כח גשמי, ולכן זכתה במתנות קדושות בשלמות. למאן דאמר רכות ממש, פרושו שיש בלאה בחינה שהיא ראויה לעשיו כי היא הגדולה ועשיו הוא הגדול, אבל מצד אחר היא ראויה ליעקב כי יעקב גדול מעשיו מצד מדרגתו וקדושתו, ולכן הייתה לאה בוכה כי בזה יש לה התנגדות מעשיו [וסתירה בינה לבינו]. 1


1

נמצא שאין כאן גנות ללאה, אלא לפרוש הראשון זהו שבח שלה שמחמת שהייתה חסרה מעלה גופנית היא זכתה במעלה רוחנית, ולפרוש השני זהו שבחה שהיא סרבה לעלות בגורלו של עשיו.

5)

רש"י: שהיתה סבורה לעלות בגורלו של עשו וכו': וכי ידעה לאה שהיא ראויה לעלות בגורלו של עשיו?

1.

מהר"ל (נתיבות עולם נתיב הצניעות פ"א, עמ' קה, ד"ה ובבבא בתרא): גם אם היא לא ידעה- מזלה ידע, והייתה מבקשת מה' זיווג הגון.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars