hebrew
1)

Why does the Torah see fit to tell us how long Yishmael lived?

1.

Rashi: To learn from it that Ya'akov must have spent fourteen years in the Yeshivah of Eiver, after leaving is father's house, before arriving in Charan. 1

2.

Ramban #1: It tells us about the children and the life-span of Yishmael, to teach us the extent to which the sons of Tzadikim are blessed. 2

3.

Ramban #2: Because he did Teshuvah and is considered a Tzadik, the Torah writes about him like it does about Tzadikim.

4.

Rashbam: In honor of Avraham, since it informed us of his birth and his Bris, it also tells us how many years he lived.


1

From the fact that Yishmael died at that time (for more details, see Rashi at the end of Toldos [Bereishis 28:9]).

2

See Ramban as to why, by the same token, it does not inform us how long Eisav lived.

2)

Why does the Torah write "va'Yigva va'Yamos"?

1.

Rashi, Ramban and Targum Onkelos: It is a Lashon that pertains exclusively to Tzadikim 1 - and is another indication that he did Teshuvah. 2

2.

Ramban (citing the Midrash):following stomach trouble, which is the classical death of Tzadikim.


1

Even though it uses the term "va'Yigva" by the Dor ha'Mabul too, there it does add "va'Yamos" and "va'Ye'asef" (See Ramban).

2

As is "va'Ye'asef el Amav" (Refer to 25:8:2:1).

3)

רש"י: למה נמנו שנותיו של ישמעאל: פעמים רבות התורה מונה שנות אנשים ולמה דוקא כאן התקשו בכך?

1.

גור אריה: הקושיה הייתה שאין צורך למנות שנותיו של רשע, ואמנם עשה תשובה בסוף ימיו, אבל בשנים המנויות כאן הוא היה רשע.

4)

רש"י: לא נאמרה גויעה אלא בצדיקים: הגמ' בב"ב (דף טז:) מוסיפה שגויעה נאמרה גם בדור המבול, אבל גויעה ואסיפה נאמרה רק בצדיקים, וצריך ביאור- למה כך הדבר?

1.

גור אריה: 'גויעה' היא אפיסה גמורה וזה נאמר בדור המבול כי הם אבדו לגמרי, לעומת זאת 'גויעה ואסיפה' מורים על גויעת הגוף והשארות הנפש, ולכן זה נאמר רק בצדיק כי אצלו הגוף גווע כאשר כלים כוחות הגוף, ונפשו השכלית נשארת, ואילו הרשעים- נפשם אינה זכה אלא נוטה אל הגוף, והנפש לא גוועת.

5)

מאת שנה ושלושים שנה ושבע שנים: אצל שרה ואברהם דרשו ממה שכתוב 'שנה, שנה שנִים' שהיו שנותיהם שוות, וקשה למה אצל ישמעאל לא דרשו כך?

1.

רא"ם (לעיל, כג,א): מהיתור של 'שנה, שנה שנִים' אין לדרוש שהיו שנותיהם שוות כי אדרבא- היתור הזה מחלק בין השנים, אלא אצל שרה דרשו מ"שני חיי שרה" שכולם שווים לטובה, וכן אצל אברהם מ"שני חיי אברהם". לעומת זאת אצל ישמעאל יש ללמוד שלא היו שנותיו שוות כי הרשיע ושב בתשובה. 1

2.

גור אריה (לעיל, כג,א): דרך המקרא לכתוב 'שנה' בנפרד [על כל קבוצת שנים] כי כך היו שניו- תחילה מאה, אח"כ שלושים ואח"כ שבע. רק אצל שרה ואברהם דרשו כך כי כתוב שם "שני חיי שרה" משמע שהפסוק בא לומר את כל ימי חייה ולא לחלק בהם, וכן אצל אברהם כתוב "ימי שני חיי אברהם". אבל אצל ישמעאל כתוב רק "שני חיי ישמעאל".


1

הרמב"ן (לעיל, כג,א) חלק על רש"י שחז"ל דרשו מ"שני חיי שרה" שכולם שווים לטובה, אבל אצל אברהם וישמעאל אין לדרוש כך. רש"י לעיל (פסוק ז) כן דרש כך גם לגבי אברהם ולכן היקשו למה לא דרשו כך כלפי ישמעאל.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars