1)

IF THE OWNER SEPARATES TERUMAS MAASER (Yerushalmi Terumos Perek 1 Halachah 1 Daf 3b)

רבי יוחנן בשם רבי ינאי ישראל שאמר ללוי כור מעשר יש לך בידי והלך אותו בן לוי ועשאן תרומת מעשר על מקום אחר והלך ישראל ונותנן לבן לוי אחר אין לו עליו אלא תרעומת

(a)

(R. Yochanan citing R. Yannai): If a Yisrael said to a Levi, "You have a Kur of Maaser (Rishon) in my hand" and the Levi then declared it to be the Terumas Maaser for some other Maaser he owned; if the Yisrael then gave that Maaser (that he had 'pledged' to the first Levi) to another Levi, all that the first Levi has are complaints. (The only thing that the Yisrael did wrong was to negate his pledge to the first Levi.)

הדא דתימא בשנתנו זה עד שלא עשאו זה אבל אם עשאו זה עד שלא נתנו זה לא כהדא מתני'

(b)

This applies only when the Yisrael gave it to the second Levi before the first Levi had declared it to be Terumas Maaser; but if not, (the Yisrael may) not (give it to the second Levi as Maaser). It's like the following Mishnah...

ביטל אם עד שלא תרם ביטל אין תרומתו תרומה ואם משתרם ביטל תרומתו תרומה

1.

If a person sent an agent to separate Terumah - if he cancelled it before the agent separated the Terumah, it's not Terumah. If he only cancelled it after that, it is Terumah.

וכולה מיניה

(c)

Question: How could the first Levi declare the Maaser to be Terumas Maaser before he had acquired it?

מכיון שאמר לו כור מעשר יש לך בידי נעשה שלוחו נמצא כתורם ברשות ישראל

(d)

Answer: Once the Yisrael told him, "You have a Kur of Maaser in my hand", the Levi became his agent and the Levi could now declare it Terumas Maaser with the permission of the Yisrael. (And as for the question - how could the Yisrael appoint the Levi to do this if it's the Levi's obligation to separate Terumas Maaser?)

פתר לה כרבי יוסי דרבי יוסי אמר בעל הבית שתרם את המעשרות מה שעשה עשוי:

(e)

Answer: It follows R. Yosi, who said that if the owner separated Terumas Maaser for the Maaser (before he gave it to the Levi), it is valid.

רבי יוחנן בשם רבי ינאי ישראל שאמר לבן לוי כור מעשר יש לך בידי והילך את דמו [אינו] חושש לתרומת מעשר שבו

(f)

(R. Yochanan citing R. Yannai): If a Yisrael told a Levi, "You have a Kur of Maaser in my hand and take payment for it", (since the Yisrael wanted to buy it from the Levi) when the Levi then declares it to be Terumas Maaser, it is invalid.

כהדא אליפוסה יהב לר"ש בר אבא מעשר א"ל מתוקן הוא אתא שאל לרבי יוחנן א"ל אליפוסה אחינו נאמן הוא

(g)

It's like the case of Elifusa, who gave Maaser to R. Shimon bar Abba and told him that the Maaser was already tithed. R. Shimon bar Abba asked R. Yochanan, who told him that Elifusa is reliable.

רבי איסי בעי קומי דרבי יוחנן כמאן כרבי יוסי דרבי יוסי אמר בעל הבית שתרם את המעשרות מה שעשה עשוי

(h)

Question (R. Isi to R. Yochanan): Whose opinion does this follow? Is it like R. Yosi, who said that if the owner separated Terumas Maaser for the Maaser, it is valid?

אמר ליה אין בבליא קמת עליה

(i)

Answer (R. Yochanan to R. Isi): Yes, oh Babylonian, you have understood it.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF