1) TOSFOS DH Iy Amrat Bishlama Pachos mi'Shetus l'Rabanan bi'Chdei she'Yar'eh v'Chulei

תוספות ד"ה אי אמרת בשלמא פחות משתות לרבנן בכדי שיראה כו'

(SUMMARY: Tosfos discusses what we infer from the merchants' Simchah, and their reversion to follow Rabanan.)

מעיקרא שמחו בר' טרפון משום דשתות לרבנן ידו על העליונה ויתר משתות נמי יכול לחזור בו בכדי שיראה

(a) Explanation: [Granted, if Rabanan allow retracting within the time to show,] initially [the merchants of Lud] were happy with R. Tarfon's opinion, because Rabanan hold that regarding a sixth, he (the afflicted party) has the upper hand, and also above a sixth, he can retract within the time to show;

ולר' טרפון כל פחות משליש קנה בע"כ ותגרי לוד לא היו חפצים שיתבטל המקח

1. According to R. Tarfon, regarding any [error] less than a third, he acquired Bal Korcho. The merchants of Lud did not want the sale to be Batel;

וכ"ש אי בטול מקח לרבנן לעולם חוזר דניחא להו טפי בר' טרפון דלאחר כדי שיראה הוי לדידיה מחילה

i. All the more so, if Bitul Mekach according to Rabanan is always returned, they were happy with R. Tarfon's opinion, that after the time to show [the Ona'ah] is pardoned.

וכי אמר להו כל היום חזרו דניחא להו בדרבנן דאמרי בפחות משתות ושתות ויתר על שתות הוי מחילה לאחר כדי שיראה ולר' טרפון עד לאחר כל היום

2. When he told them that the entire day [it can be returned], they reverted [to rule like Rabanan]. They preferred Rabanan's opinion, who say that an error of less than a sixth, a sixth, or more than a sixth, it is pardoned after the time to show. According to R. Tarfon, it is not until after the entire day.

ואי משום דלרבנן הוי שתות ויתר על שתות חזרה בכדי שיראה ולרבי טרפון קנה בע"כ

(b) Implied question: [They should prefer R. Tarfon, for] according to Rabanan, a sixth or more than a sixth can be returned within the time to show, and according to R. Tarfon, he acquired Bal Korcho!

נוח להם שתהא חזרה בכדי שיראה ואם לא בא תוך כדי שיראה תהא מחילה ממה שקנה בע"כ ויחזיר לו אונאה כל היום

(c) Answer: They preferred that one may return within the time to show, and if he did not come within the time to show, it is pardoned, than that he acquired Bal Korcho, and the Ona'ah is returned the entire day.

ומיהו אי בטול מקח לרבנן לעולם חוזר לא חזרו אלא משום פחות משתות ושתות

1. However, if Bitul Mekach according to Rabanan is always returned, they reverted only due to less than a sixth and a sixth.

אף על גב דביתר משתות ניחא להו בר' טרפון דקנה בע"כ ולאחר כל היום הויא מחילה ולרבנן לעולם חוזר

2. Implied question: Regarding more than a sixth, they preferred R. Tarfon's opinion that he acquired Bal Korcho, and after the entire day it is pardoned, for according to Rabanan he can always retract!

מ"מ ברווחא דפחות משתות ושתות ניחא להו טפי דבטול מקח לא שכיחא כולי האי

3. Answer: They were happier with the gain in the cases of less than a sixth and a sixth, for Bitul Mekach (more than a sixth) is not so common;

ואפי' שכיחא יותר מרויחים בשתות ופחות משתות שהוא מחילה לאחר כדי שיראה ולר' טרפון עד לאחר כל היום

i. And even if it were common, they gain more through a sixth and less than a sixth, which is pardoned after the time to show, and according to R. Tarfon it is after the entire day...

ממה שמפסידין ביתר משתות דריוח מועט הוא בין קנה ומחזיר אונאה לחזרה

ii. This is more than what they lose through in this case of more than a sixth, for it is a small difference between acquiring and returning the Ona'ah, or retracting [the sale].

והא דלאחר כל היום הוי לר' טרפון מחילה ולרבנן לעולם חוזר

(d) Implied question: After the entire day, according to R. Tarfon it is pardoned, and according to Rabanan he always retracts!

ליכא נפקותא נמי כל כך דרוב פעמים מי שחוזר חוזר בו ביום ומי שאינו חוזר בכל היום אינו חוזר לעולם

(e) Answer: Also this is not such a big difference, for usually, one who retracts, retracts the same day, and one who does not retract the entire day, he will never retract.

אלא אי אמרת לאלתר הויא מחילה אמאי חזרו הא בדר' טרפון ניחא להו טפי דהא כל היום דר"ט בשליש הוא דקאמר

(f) Explanation (cont.): However, if you will say that immediately it is pardoned, why did they revert? R. Tarfon's opinion is better for them, for R. Tarfon said the entire day [only] for [overcharging at least] a third!

ואף על גב דאי בטול מקח לרבנן בכדי שיראה ניחא להו בשליש ויתר משליש בדרבנן טפי דלרבנן לאחר שיראה הויא מחילה ולר"ט עד לאחר כל היום

1. Suggestion: They reverted because Bitul Mekach of Rabanan is within the time to show. It is better for them regarding a third and more than a third with Rabanan's opinion, for Rabanan hold that after [the time to] show it, it is pardoned, and according to R. Tarfon, it is after the entire day;

הא ודאי לא שכיח כלל ויזהרו מאונאת שליש ויהיה הכל מחילה לאלתר

2. Rejection: Surely this is not common at all. They would be careful [not to overcharge] Ona'ah of a third, and everything will be pardoned immediately!

מי סברת כו' לא משתות ועד שליש פירוש ושתות בכלל כשתות עצמה לרבנן דמי

(g) Explanation (cont.): [The Gemara answers] do you think [less than a third according to R. Tarfon is pardoned, like less than a sixth according to Rabanan]? No. Rather, between a sixth and a third, including a sixth itself according to R. Tarfon, is like a sixth itself according to Rabanan;

ואין חולק על חכמים אלא דבטול מקח דידהו משוי ליה אונאה

1. He argues with Rabanan only regarding their Bitul Mekach. [R. Tarfon] considers it Ona'ah.

אי הכי דרבי טרפון אבטול מקח לחודיה פליג במאי שמחו מעיקרא

(h) Explanation (cont.): [The Gemara asks] if so, that R. Tarfon argues only about Bitul Mekach, why were they happy initially?

תפשוט מדשמחו דלרבנן לעולם חוזר ולהכי שמחו דלר' טרפון הויא מחילה לאחר כדי שיראה ובשתות ופחות משתות הם שוים

1. Inference: Since they were happy, we infer that according to Rabanan, he can always retract. Therefore, they were happy, for according to R. Tarfon, it is pardoned after the time to show. Regarding a sixth and less than a sixth, they are the same.

וכי אמר להו כל היום חזרו דשתות הויא מחילה בכדי שיראה לרבנן ולר' טרפון לאחר כל היום

2. When he told them "the entire day", they reverted [to rule like Rabanan], for a sixth is pardoned after the time to show according to Rabanan, and according to R. Tarfon, it is after the entire day;

גם ביתר משתות נמי ניחא להו בדרבנן דשניהם כחם שוה לחזור ולר' טרפון ידו על העליונה כדין שתות

3. Also regarding more than a sixth, Rabanan's opinion is better for them, for both of them (the afflicter and the afflicted party) have equal rights to retract, and according to R. Tarfon's opinion, [the afflicted party] has the upper hand, like the law of a sixth.

ואף על גב דלרבנן לעולם חוזר ולר' טרפון כל היום ותו לא

4. Implied question: According to Rabanan he can always retract, and according to R. Tarfon he has only the entire day, but no longer!

ליכא נפקותא בין חזרה דכל היום ולעולם

5. Answer: There is not [much] difference between retracting the entire day, or forever (like Tosfos explained above (e)).

דאי ס"ד בכדי שיראה במאי שמחו הלא לכ"ע פחות משתות מחילה לאלתר ושתות ויתר משתות לכ"ע מחילה לאחר שיראה

6. Culmination of Inference: If you would say that [that according to Rabanan, he can retract only] within the time to show, why were they happy? All agree that less than a sixth is pardoned immediately, and a sixth and more than a sixth are pardoned after the time to show;

ואדרבה בדרבנן ניחא להו טפי דאמרי ביתר על שתות שניהם חוזרים מר' טרפון דאמר ידו על העליונה

i. Just the contrary, Rabanan's opinion was better for them, for they say that more than a sixth, both of them can retract. [This is better for them] than R. Tarfon's opinion, that [the afflicted party] has the upper hand [since the merchants were usually the afflicters].

ומשני שמחו בשתות עצמה פירוש לא נאמר דשתות עצמה הויא אונאה לר' טרפון כמו לרבנן כדאמר עד השתא

(i) Explanation (cont.): We answer that they were happy about a sixth itself. I.e. do not say that a sixth itself is Ona'ah according to R. Tarfon, like it is for Rabanan, like we said until now;

אלא משתות ואילך לרבי טרפון כשתות לרבנן אבל שתות עצמה לר' טרפון הויא כפחות משתות והויא מחילה לאלתר

1. Rather, from a sixth and above according to R. Tarfon is like a sixth for Rabanan. However, a sixth itself according to R. Tarfon is like less than a sixth, and it is pardoned immediately;

ולכך שמחו דלרבנן בכדי שיראה וגם ידו על העליונה וזה הריוח ניחא להו טפי מריוח דיתר על שתות דשניהם חוזרים לרבנן ולר' טרפון ידו על העליונה

2. This is why they were happy, for according to Rabanan, [a sixth itself can be retracted] within the time to show, and [the afflicted party] has the upper hand. They preferred this profit (according to R. Tarfon's opinion) more than the profit (according to Rabanan) of more than a sixth. Rabanan say that both can retract, and R. Tarfon holds that [the afflicted party] has the upper hand;

וכי אמר כל היום חזרו דריוח של יתר משתות דהויא מחילה בכדי שיראה ולר' טרפון אחר כל היום

3. When [R. Tarfon] said that [he can retract] the entire day, they reverted [to Rabanan's opinion], for the profit of more than a sixth, which is pardoned after the time to show, and according to R. Tarfon it is after the entire day;

ניחא להו טפי מריוח דשתות עצמה דהוי מחילה לאלתר לר' טרפון לפי שהוא דבר מצומצם

4. They prefer this more than the profit of a sixth itself, which is immediately pardoned according to R. Tarfon, for it is a very limited case.

ולפי שיטה זו נראה דגרס דאיבעיא להו דקאי אמסקנא דאוקימנא משתות עד שליש לר' טרפון כשתות עצמה לרבנן ושתות עצמה כפחות משתות

(j) Explanation #1: According to this, it seems that the text says "for they asked", for it refers to the conclusion that we establish between a third and a sixth according to R. Tarfon like a sixth itself according to Rabanan (Ona'ah), and a sixth itself [according to R. Tarfon] is like less than a sixth;

וקא מבעיא ליה בטול מקח לעולם חוזר או בכדי שיראה

1. [They] asked whether Bitul Mekach can always retract, or within the time to show.

ת"ש חזרו אי אמרת בשלמא בטול מקח בכדי שיראה להכי חזרו

2. The Gemara brings a proof from "[the merchants] retracted." Granted, if Bitul Mekach is within the time to show, this is why they reverted [to follow Rabanan];

דמעיקרא שמחו משום שתות עצמה דהויא לר' טרפון מחילה לאלתר

i. Initially, they were happy due to a sixth itself, which R. Tarfon says is pardoned immediately;

וכי אמר כל היום חזרו משום יותר משתות דהויא מחילה לרבנן לאחר כדי שיראה כדפירשנו (הגהת ב"ש) בשמחו משום שתות עצמה

ii. When he told them [that he can retract] the entire day, they reverted due to more than a sixth, which is immediately pardoned according to Rabanan after the time to show, like we explained regarding their joy due to a sixth itself;

אלא אי אמרת בטול מקח לעולם חוזר אמאי חזרו הלא שתות לר' טרפון מחילה לאלתר וגם יותר משתות מחילה לאחר כל היום ולרבנן לעולם חוזר

3. However, if you will say that Bitul Mekach can always retract, why did they revert? A sixth according to R. Tarfon is immediate pardon, and also more than a sixth is pardoned after the entire day, [whereas] according to Rabanan he can always retract!

ורש"י פי' דכי אמר בטול מקח לעולם חוזר שתות עצמה הוי אונאה לר' טרפון כמו לרבנן ואפ"ה פריך אמאי חזרו כדפרש"י

(k) Explanation #2 (Rashi): When he said that Bitul Mekach can always retract, a sixth itself is Ona'ah according to R. Tarfon, just like according to Rabanan, and even so [the Gemara] asked why they reverted [to follow Rabanan], like Rashi explained (50b DH Ela).

ודוחק דלעיל כי אמר דבטול מקח לרבנן לעולם חוזר הוה ניחא ליה חזרו לכן נראה כדפרישי'

(l) Objection: This is difficult. Above, when he said that according to Rabanan Bitul Mekach can always retract, he understood why they reverted! Rather, it seems like I explained.

ומשני בטול מקח לא שכיח

(m) Citation (50b) Answer: [They reverted because] Bitul Mekach is not common.

פירוש שתות עצמה דאמר לר' טרפון דהויא כפחות משתות שנויא דחיקא היא אלא שתות ויתר משתות כשתות עצמה לרבנן

(n) Explanation: We had said that according to R. Tarfon, a sixth itself is like less than a sixth. This is a poor answer. Rather, a sixth and more than a sixth are like a sixth itself according to Rabanan;

ולכך מעיקרא שמחו משום יתר משתות דלר' טרפון הויא מחילה בכדי (גירסת כתב יד) שיראה ולרבנן לעולם חוזר

1. Therefore, initially they were happy, because more than a sixth according to R. Tarfon is pardoned after the time to show, and according to Rabanan it is always returned;

וכי אמר כל היום חזרו משום שתות עצמה דלר' טרפון כל היום ולרבנן בכדי שיראה

2. When he told them [that it is returned] the entire day, they reverted [to follow Rabanan], because a sixth itself according to R. Tarfon is [returned] the entire day, and according to Rabanan it is within the time to show;

וביתר משתות נמי לרבנן שניהם חוזרים ולר' טרפון ידו על העליונה

3. Also more than a sixth [they preferred Rabanan for] according to Rabanan both can retract, and according to R. Tarfon, [the afflicted party] has the upper hand.

ואף על גב דלרבנן לעולם חוזר ולר' טרפון כל היום ותו לא

4. Implied question: According to Rabanan, he can always retract, and R. Tarfon allows the entire day, but no longer!

בטול מקח לא שכיח ואפי' שכיח אין נפקותא בין חזרה דכל היום ולעולם כן נראה הסוגיא לפי שיטת רש"י

5. Answer: Bitul Mekach is not common, and even if it were common, there is not a [big] difference between retracting the entire day or forever. So the Sugya appears according to Rashi.

וקשה דמעיקרא כי אמר מי סברת כו' הוי שתות לר' טרפון כמו לרבנן

(o) Question: Initially, when he said "do you think...", a sixth according to R. Tarfon was like according to Rabanan;

וכי אמר שמחו בשתות עצמה חוזר מסברתו וסובר דשתות לר' טרפון כפחות משתות וכן סוברת בעיא שניה

1. When he said they were happy about a sixth itself, he retracted from his reasoning, and holds that a sixth according to R. Tarfon is like less than a sixth, and so holds the second question;

ובמסקנא כי משני בטול מקח לא שכיח חוזר לסברתו הראשונה דשתות לר' טרפון כמו לרבנן

2. In the conclusion, when he answers "Bitul Mekach is not common", he retracts from his initial reasoning that a sixth according to R. Tarfon is like according to Rabanan.

והיה לו לגמרא לפרש מי סברת שתות לר' טרפון כמו לרבנן לא שתות כפחות משתות

i. The Gemara should have said "do you think that a sixth according to R. Tarfon is like according to Rabanan? No, a sixth according to R. Tarfon is like less than a sixth!

לכן נראה דמעיקרא נמי כי אמר מי סברת כו' הוי פירוש משתות עד שליש ולא שתות עצמה כשתות לרבנן אבל שתות הויא מחילה לאלתר

(p) Answer: Also initially, when he said "do you think...", he meant that from a sixth until a third, but not a sixth itself, is like a sixth according to Rabanan, but a sixth is immediately pardoned;

ולא חשש הגמ' לפרש דכיון דמה שהוא בטול מקח לרבנן עד שליש הויא אונאה לר' טרפון סברא הוא דאין לו אונאה אלא דוקא במקום בטול מקח לרבנן ולא בשתות

1. The Gemara was not concerned to explain this. Since what is Bitul Mekach according to Rabanan, i.e. until a third, is Ona'ah according to R. Tarfon, it is logical that [R. Tarfon] holds that there is Ona'ah only in a place that is Bitul Mekach according to Rabanan, but not a sixth;

א"ה במאי שמחו תפשוט דבטול מקח לעולם חוזר ולהכי שמחו מעיקרא

2. If so, why were they happy? We may resolve that Bitul Mekach always retracts [according to Rabanan], and initially they were happy for the following reason:

דשתות הויא מחילה לאלתר לר' טרפון ויתר משתות מחילה לאחר כדי שיראה ולרבנן שתות בכדי שיראה ויתר משתות לעולם חוזר

3. A sixth is pardoned immediately according to R. Tarfon, and more than a sixth is pardoned after the time to show, and according to Rabanan, a sixth is [pardoned] after the time to show, and more than a sixth can always retract;

וכי אמר כל היום חזרו דשתות עצמה דהויא מחילה לאלתר לר' טרפון דבר מצומצם הוא ולא שכיח

4. When he told them [that it is returned] the entire day, they reverted [to follow Rabanan], because a sixth itself, which is pardoned immediately according to R. Tarfon, is a limited case, and it is not common;

ויתר משתות דלרבנן לעולם חוזר ולר' טרפון כל היום ותו לא אין נפקותא בין חזרה דכל היום ולעולם

i. And more than a sixth, which returns forever according to Rabanan and the entire day but no longer according to R. Tarfon, there is no difference between returning the entire day or forever;

וניחא להו בדרבנן דאמרו ביתר על שתות שניהם כחם שוה לחזור מדר' טרפון דאמר ידו על העליונה

ii. They preferred to follow Rabanan, who say that more than a sixth both of them have equal rights to retract, over R. Tarfon's opinion that [the afflicted party] has the upper hand.

דאי בטול מקח בכדי שיראה במאי שמחו הלא ביתר משתות ניחא להו בדרבנן טפי דאמרו שניהם חוזרים מדר' טרפון דאמר ידו על העליונה

5. If we would say that Bitul Mekach is within the time to show, why were they [initially] happy? Regarding more than a sixth, they prefer Rabanan's opinion, who say that both of them can retract, over R. Tarfon's opinion that [the afflicted party] has the upper hand!

דבשתות עצמה שהוא דבר מצומצם אין ריוח כל כך במה שהוא מחילה לאלתר לר' טרפון

i. Regarding a sixth itself, which is a limited case, there is not so much advantage that it is pardoned immediately according to R. Tarfon!

ומשני שמחו בשתות עצמה דהויא מחילה לאלתר לר' טרפון ובהא ניחא להו טפי אף על גב דדבר מצומצם הוא מריוח דיתר על שתות דשניהם חוזרים לרבנן

(q) Explanation (cont.): We answer that they were happy about a sixth itself, which is pardoned immediately according to R. Tarfon, and they preferred this, even though it is limited, over the advantage of more than a sixth, in which both can retract according to Rabanan.

איבעיא להו בטול מקח לרבנן לעולם חוזר ת"ש חזרו לדברי חכמים

1. [The Gemara then] asked does Bitul Mekach always return, according to Rabanan? Let us learn from "they reverted to Chachamim's words";

והשתא סבר דפחות משליש לר' טרפון כפחות משתות לרבנן וסבר נמי דפחות משתות לרבנן ופחות משליש לר' טרפון בכדי שיראה ולא הויא מחילה לאלתר

(r) Explanation: Now he holds that less than a third according to R. Tarfon is [pardoned] like a sixth according to Rabanan, and he also holds that less than a sixth according to Rabanan and less than a third according to R. Tarfon is returned within the time to show, and it is not pardoned immediately.

דהכי משמע ליה פשטא דמתני' טפי

1. Source: The simple reading of the Mishnah connotes more like this.

i. Note: Maharam says that the next few lines, until "ul'Hachi Pashit", is a comment on our Tosfos that became incorporated into the text.

ועוד דאי משתות ועד שליש לר' טרפון הויא אונאה אתי שפיר שמחו וחזרו בין אי בטול מקח לרבנן לעולם חוזר בין בכדי שיראה כדאמר לעיל

2. Comment: Also, if from a third until a sixth were Ona'ah according to R. Tarfon, it would be fine that they were happy and [later] reverted, whether Bitul Mekach according to Rabanan is returned forever, or within the time to show, like the Gemara said above!

i. Note: On Amud B, just before this question of whether Rabanan always allow return of Bitul Mekach, the Gemara said that really, between a sixth and a third is Ona'ah according to R. Tarfon. It tried to prove that Rabanan hold that Bitul Mekach is returned forever, but rejected this, for even if it is only within the time to show, we can explain why they were happy and later reverted. This comment proves that now we do not hold that R. Tarfon considers this Ona'ah. If we did, how did our Gemara try to derive from our Mishnah how long Rabanan allow to return Bitul Mekach? Either way they hold, our Mishnah is fine!

ומשום קושיא זו דחק לפרש בקונט' דמעיקרא דקאמר משתות ועד שליש לר' טרפון כו' ושתות בכלל

3. Due to this question (if the Gemara now holds like it said above, we cannot bring a proof from our Mishnah, like I explained in the note above), Rashi had to give a poor answer that initially, it said that from a third until a sixth is Ona'ah, and a sixth is included;

דלפי זה לא פריך אמשנה (הגהת במהר"מ) אלא את"ל בטול מקח בכדי שיראה אבל אם לעולם חוזר לפי זה לא דקדק אמאי חזרו

4. According to this, [above] we questioned the Mishnah only if you will say that Bitul Mekach is within the time to show, but if he can always retract, we were not meticulous [to explain] why they reverted.

i. Note: It seems that this comment asks as follows. Above, we assumed that R. Tarfon holds that from a third until a sixth is Ona'ah, and a sixth is included. We tried to prove that Chachamim permit returning forever, for then we understand their Simchah and their reverse afterwards. However, if they permit only within the time to show, why were they happy? To reject this proof, we said that R. Tarfon holds that a sixth is pardoned. In the current question, we hold like this, that R. Tarfon holds that from a third until a sixth is Ona'ah, but a sixth is pardoned. If Chachamim permit returning within the time to show, we understand [their Simchah and] their reverse afterwards. However, if they permit returning forever, why did they revert? Above, after we said that R. Tarfon holds that a sixth is pardoned, we never explained why they reverted, if Chachamim allow returning forever. This ends the comment. The rest is Tosfos himself.

ולהכי פשיט שפיר ממתניתין אי אמרת בשלמא בטול מקח בכדי שיראה להכי חזרו ומעיקרא שמחו דשתות ויתר משתות עד שליש קנה המקח לר' טרפון ולרבנן יכול לחזור בו

5. Therefore, we resolve properly from our Mishnah. Granted, if you will say that Bitul Mekach is within the time to show, therefore they reverted. Initially they were happy, for a sixth, and more than a sixth until a third, the sale is acquired according to R. Tarfon, and according to Rabanan he can retract;

וכי אמר כל היום חזרו דלר' טרפון עד שליש לא הויא מחילה עד לאחר כל היום ולרבנן עד לאחר כדי שיראה

i. When he said [that it maybe returned] the entire day, they reverted, for according to R. Tarfon until a third there is no pardon until after the entire day, and according to Rabanan it is until after the time to show.

אלא אי (מכאן מעמוד ב) בטול מקח לעולם חוזר אמאי חזרו הלא לרבי טרפון לאחר כל היום הוי מחילה עד שליש ולרבנן לעולם חוזר

6. However, if Bitul Mekach returns forever, why did they revert? According to R. Tarfon, after the entire day it is pardoned up to a third, and according to Rabanan it returns forever!

50b----------------------------------------50b

ומשני בטול מקח לא שכיח ויותר יש ריוח בפחות משתות ושתות דהויא מחילה לרבנן לאחר כדי שיראה ולר' טרפון כל היום מריוח דיתר על שתות דלא שכיח ואין נפקותא בין חזרה דכל היום ולעולם

7. We answer that Bitul Mekach is not common. There is more gain in less than a sixth and a sixth, which is pardoned according to Rabanan after the time to show, and according to R. Tarfon [after] the entire day, than the gain [according to R. Tarfon] of more than a sixth, which is not common, and there is no [significant] difference between returning the entire day or forever.

וקשה קצת לפירוש זה לישנא דקאמר גמרא דקמשוי ליה אונאה כל היום ותו לא דצריך לפרש אונאה מה שקנה ומחזיר אונאה

(s) Question: According to this Perush, the Gemara's wording is difficult. When it said that Ona'ah is the entire day and no more, we must say that "Ona'ah" is when he acquired and the Ona'ah is returned;

ולעיל דקאמר כיון דאמר להו דהויא אונאה שמחו קרי אונאה הא דידו על העליונה

1. Above, it said that when he told them that it is Ona'ah, they were happy, it calls Ona'ah when [the afflicted party] has the upper hand;

ולפי' רש"י אתי שפיר דהך אונאה נמי הוי ידו על העליונה.

2. According to Rashi, this is fine. Also in this Ona'ah (here), he has the upper hand.

2) TOSFOS DH v'Ilu Yeser Al Shetus Sheneihem Chozrim

תוספות ד"ה ואילו יתר על שתות שניהם חוזרי'

(SUMMARY: Tosfos explains when only the afflicted party can retract.)

וא"ת דבפרק הספינה (ב"ב דף פג: ושם פד. ד"ה אי לא) אמר רב חסדא מכר לו שוה ה' בו' והוקר ועמד על ח' לוקח יכול לחזור בו ולא מוכר

(a) Question: In Bava Basra (83b), Rav Chisda taught that if one sold something worth five for six, and it rose in price to eight, the buyer can retract, but the seller cannot;

דאמר ליה לוקח אי לאו דאוניתני לא מצית הדר בך כו'

1. The buyer tells him "had you not deceived me, you could not have retracted. Now that you deceived me, may you retract?!"

וה"נ אמאי מאנה יכול לחזור נימא ליה נמי המתאנה אי לאו דאוניתני כו'

2. Also here, why can the afflicter retract? Also [here] the afflicted party should tell him "had you not deceived me..."!

וי"ל דהכא כיון שהוא יותר משתות ה"ל רחוק מן המקח יותר מדאי וכאילו לא מכר כלל

(b) Answer #1: Here, since it is more than a sixth, it is too far from [the value of] the Mekach. It is as if he did not sell at all.

דה"ל כיין ונמצא חומץ חומץ ונמצא יין דשניהם חוזרין (שם דף פג:)

1. It is like [one who sold] wine and it was found to be vinegar, or vinegar and it was found to be wine. Both of them can retract (83b).

וה"ר יצחק בר' מרדכי תירץ דהתם כשאין הלוקח תובע אונאתו לכך אין המוכר יכול לחזור בו

(c) Answer #2 (Rivam): There, when the buyer does not demand [to get back] his Ona'ah, the seller cannot retract;

אבל הכא מיירי כשמתאנה תובע אונאתו ולכך המאנה יכול לבטל המקח.

1. However, here we discuss when the afflicted party demands his Ona'ah, therefore the afflicter can nullify the sale.

3) TOSFOS DH Amar Rava Hilchesa Shetus Kanah u'Machazir Ona'ah

תוספות ד"ה אמר רבא הלכתא שתות קנה ומחזיר אונאה

(SUMMARY: Tosfos concludes that this is only if he wants to acquire.)

פ"ה קנה בע"כ כר' נתן דבסמוך

(a) Explanation #1 (Rashi): He acquired Bal Korcho, like R. Nasan teaches below.

לפי זה פחות משתות לאלתר הויא מחילה

(b) Consequence: Less than a sixth is pardoned immediately.

וזה יש בין שתות לפחות משתות

(c) Explanation: This is the difference between a sixth and less than a sixth.

וכן משמע לקמן (דף נא.) גבי ההוא גברא דנקט ורשכי לזבוני אמר אי יהיבנא ליה חמשא ופלגא הויא מחילה משמע דלאלתר הוי מחילה

(d) Support: Below (51a), regarding the man selling silk bands. [Ploni] reasoned "if I pay five and a half, it will be pardoned." (Rather, he paid six, in order to be able to claim the Ona'ah.) This connotes that pardon is immediate. (If not, he could have paid five and a half and claimed the Ona'ah immediately!)

ודקאמר זה וזה בכדי שיראה

(e) Implied question: It says "this and this are within the time to show"!

איתר משתות ושתות קאי ולא אפחות משתות

(f) Answer: This refers to more than a sixth and a sixth, but not to less than a sixth.

ורבא אית ליה שפיר דרב חסדא דקאמר בפ' הספינה (ב"ב דף פג:) מכר לו שוה ה' בו' לוקח יכול לחזור בו ולא מוכר

(g) Assertion: Rava can properly hold like Rav Chisda, who taught (Bava Basra 83b) that if one sold something worth five for six, and it rose in price to eight, the buyer can retract, but the seller cannot;

כיון שהוקר בכדי שיראה שזהו זמן שלוקח יכול לתבוע אונאתו והוקר על בטול מקח לכך לוקח יכול לחזור בו

1. Since it rose in price within the time to show, which is the time when the buyer can claim his Ona'ah, and it rose in price to/more than Bitul Mekach, therefore the buyer can retract;

ולכך קאמר ועמדו על ח' ולא קאמר ועמדו על ז' שאין זה בטול מקח

2. Support: This is why it says that the price became eight, and it did not say that it became seven, for this is not Bitul Mekach.

וק' לר"ת וכי חולק רבא על סתם מתניתין (לקמן נא.) דקתני מי שהוטל עליו ידו על העליונה

(h) Question #1 (R. Tam): Does Rava argue with our Stam Mishnah (below, 51a) which says that the afflicted party has the upper hand?

ועוד דהלכה כרבי מחבירו

(i) Question #2: The Halachah follows Rebbi against his colleague (R. Nasan)!

ועוד דרבא גופיה מוקי מתני' כר' יהודה הנשיא ולא כר' נתן א"כ משמע דסבר ליה כוותיה

(j) Question #3: Rava himself establishes our Mishnah like Rebbi, and not like R. Nasan. This connotes that he holds like him (Rebbi)!

ועוד מה שייך למימר תניא כוותיה בדבר שיש מחלוקת תנאים כתוב באותה ברייתא

(k) Question #4: It is not appropriate to say "a Beraisa supports him" in a matter that Tana'im argue about in the Beraisa!

ומפ' ר"ת דרבא דאמר שתות קנה היינו אם רצה כר' יהודה

(l) Explanation #2 (R. Tam): Rava said that [Ona'ah of] a sixth acquires, i.e. if [the afflicted party] wants, like R. Yehudah (51a);

ולא חש לפרש בהדיא רצה משום דקאי אמתני'

1. He was not concerned to explicitly specify, for he refers to our Mishnah.

ותניא כוותיה מייתי משום דקתני בברייתא זה וזה בכדי שיראה כדרבא

2. We bring a Beraisa like him, because the Beraisa teaches "this and this are within the time to show", like Rava [taught this amount of time];

אבל מרבי יהודה הנשיא לא מייתי דאמר רצה אמר לו כו' דאדרבה ה"ל לאתויי מתניתין

i. We do not bring [a support for Rava's teaching that the afflicted party has the upper hand] from Rebbi, who says "if he wants, he tells him..." Just the contrary! [If we wanted to support this ruling,] he should have brought the Mishnah.

ולקמן (דף נא.) פריך שפיר אי ר' נתן מתניתין קתני רצה ברייתא לא קתני רצה

(m) Implied question: Below (51a), we ask properly 'our Mishnah cannot be like R. Nasan. Our Mishnah says "if he wants [the sale to be valid]." The Beraisa did not teach "if he wants"!'

משום דר' נתן לא קאי אמתניתין וה"ל לפרושי אבל רבא דקאי אמתני' לא חש לפרש

(n) Answer: This is because R. Nasan does not discuss our Mishnah, so he should have specified. Rava discusses our Mishnah, so he did not need to specify.

ואף על גב דרבא נקיט לישנא דמילתא דרבי נתן אין פי' קנה דהכא כקנה דרבי נתן.

(o) Observation: Even though Rava adopted the wording of R. Nasan, "he acquired" here (in Rava's words means "if he wants") is unlike "he acquired" of R. Nasan.

4) TOSFOS DH Iy Amrat Bishlama Mocher l'Olam Chozer Mishum Hachi Chazru

תוספות ד"ה אי אמרת בשלמא מוכר לעולם חוזר משום הכי חזרו

(SUMMARY: Tosfos points out that they also used to buy.)

אף על פי שגם תגרי לוד היו לוקחים ולא היה להם לחזור

(a) Implied question: Also the the merchants of Lud used to buy, and [according to Rabanan] they could not retract!

מ"מ חזרו משום דתגרי לוד היו מוכרים תמיד במעט מעט והיו לוקחים בבת אחת.

(b) Answer: Even so, the merchants of Lud reverted [to follow Rabanan] because they used to sell constantly little by little, and they bought at once (so they could be careful not to overpay).

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF