PAST DEDICATION
BAVA KAMA 110 (23 Nisan) - dedicated by Mr. Avy Reichman of Queens, NY, l'Iluy Nishmas his father, Dovid ben Avraham, for the day of his Yahrzeit, and in honor of the Siyum of Seder Moed that he is making with his grandson, Simcha Dovid Lebovic of Beitar Illit, Israel.

1)

TOSFOS DH D'CHI AVID AL-Y'DEI HA'DECHAK AVODAH HI

תוס' ד"ה דכי עביד ע"י הדחק עבודה היא

(Summary: Tosfos clarifies the statement.)

דלא מצינו בכהנים פסול בשנים ...

(a)

Clarification: Since we do not find the Kohanim becoming Pasul with age ...

אלא דנתנו חכמים שיעור 'עד שירתת' ...

1.

Clarification (cont.): Only the Rabanan gave the Shi'ur - 'until the Kohen begins to shake' ...

בהכל שוחטין (חולין ד' כד:).

(b)

Reference: In 'ha'Kol Shochtin' (Chulin, Daf 24b).

2)

TOSFOS DH ACHILAH GASAH LA'AV K'LUM HI

תוס' ד"ה אכילה גסה לאו כלום היא

(Summary: Tosfos cites the source of the statement and reconciles it with the Sugya in Nazir.)

מפיק לה ריש לקיש ב'החולץ' (יבמות ד' מ. ושם) וקאמר 'האוכל אכילה גסה ביום הכפורים, פטור מ"לא תעונה" . '

(a)

Carification: Resh Lakish leans it, in 'ha'Choletz' (Yevamos, Daf 40a, See Tosfos there, DH 'Achilah'), where he says that 'Someone who eats Achilah Gasah on Yom Kipur, is Patur' - from the Pasuk "Lo Se'uneh".

וא"ת, דבפרק מי שאמר הריני נזיר ושמע (נזיר דף כג. ושם) גבי הא דאמר רבה בר בר חנה אמר ר' יוחנן 'מאי דכתיב "צדיקים ילכו בם, ופושעים יכשלו בם" ...

(b)

Question: In Perek MI sha'Amar Hareini Nazir ve'Shama ... (Nazir, Daf 23a & 23b) Rabah bar bar Chanah said in the name of Rebbi Yochanan 'What does the Torah mean when it writes "Tzadikim Yeilchu bam, u'Posh'im Yikashlu bam"? ...

משל לשני בני אדם שצלו פסחיהם אחד אכלו לשם מצוה ואחד אכלו לשם אכילה גסה, זה שאכלו לשם אכילה גסה "ופושעים יכשלו בם" ...

1.

Question (cont.): This can be compared to two people who roasted their Pesachim; one of them ate it for the sake of the Mitzvah, the other one for the sake of Achilah Gasah, about the latter one the Torah writes "u'Posh'im Yikashlu bam".

א"ל ריש לקיש 'רשע קרית ליה? נהי דלא עבד מצוה מן המובחר, מצוה מיהא עביד? - 'משמע דיצא ידי חובה?

2.

Question (concl.): Resh Lakish said to him 'Do you call him a Rasha? Granted he has not fulfilled the M itzvah ideally, but a Mitzvah he has performed? - implying that he has fulfilled his obligation?

וי"ל, דהתם לא קאמר דיצא, אלא דלא מיקרי רשע.

(c)

Answer #1: He does not mean that he has fulfilled his obligation, only that he is not considered a Rasha.

ועוד, דהתם לא מיירי באוכלו אכילה גסה ממש, אלא כלומר שאין אוכלו לשם פסח אלא כדי להיות שבע.

(d)

Answer #2: Moreover, it nis not speaking there where he really ate it with an Achilah Gasah, only that he ate it, not in order to fulfill the Mitzvah, but in order to be satiated.

תדע דלא קאמר 'אכילה גסה' ,אלא 'לשם אכילה גסה' .

1.

Proof: Proof of this lies in the fact that he did not say 'Achilah Gasah', but 'le'Shem Achilah Gasah'.

ועי"ל דשתי אכילות גסות הן.

(e)

Answer #3: Alternatively, there are two levels of Achilah Gasah (See Mesores ha'Shas).

3)

TOSFOS DH I D'IKA TEHORIN TEME'IN MI MATZU AVDI

תוס' ד"ה אי דאיכא טהורין טמאין מי מצו עבדי

(Summary: Tosfos explains why the Kashya is specifically on Rav Sheishes.)

לרב ששת פריך, דשמעינן ליה לרב ששת דאמר בפ"ק דיומא (דף ו:) 'טומאה דחויה בצבור' ,ואי איכא טמאים וטהורין, לא מצו עבדי טמאים ...

(a)

Clarification: The Gemara is asking on Rav Sheishes, who says in the first Perek of Yoma (Daf 6b) that Tum'ah is Dechuyah be'Tzibur' (i.e. permitted Bedi'eved), so that if there are Teme'im and Tehorim, the Teme'im are not allowed to bring it.

ואיכא דפליג התם ואמר ד'טומאה הותרה בצבור' ,ואפי' איכא טמאים וטהורים, מצו עבדי טמאים.

(b)

Other Opinion: And there are others who argue there, who hold that 'Tum'ah Hutrah be'Tzibur' (permitted Lechatchilah), in which case even if there are Teme'im and Tehorim, the Teme'im are permitted to bring it.

4)

TOSFOS DH L'BA'ALEI MUMIN TEHORIN

תוס' ד"ה לבעלי מומין טהורין

(Summary: Tosfos queries the ruling.)

תימה, ועורה אמאי הויא לבעלי מומין?

(a)

Question: Why does skin belong to the Ba'alei Mumin? (See Hagahos haa'G'ra).

5)

TOSFOS DH TANINA KOHEN GADOL MAKRIV ONEIN

תוס' ד"ה תנינא כ"ג מקריב אונן

(Summary: Tosfos asks why the Gemara does not ask on Rav Sheishes.)

תימה, אמאי לא פריך נמי לרב ששת 'תנינא, דטמא מותר בקרבן ציבור ? '

(a)

Question: Why does the Gemara not query Rav Sheishes from the Mishnah that permits a Tamei person to bring a Korban Tzibur?

6)

TOSFOS DH L'MAI NAFKA MINAH L'AFUKEI MI'MASNISIN

תוס' ד"ה למאי נ"מ לאפוקי ממתניתין

(Summary: Tosfos asks why the Gemara does not say to preclude from Rava.)

תימה, אמאי לא קאמר לאפוקי מדרבא, כדקאמר לעיל?

(a)

Question: Why does the Gemara not say here that it comes to preclude from Rava, like it said earlier?

7)

TOSFOS DH O EINO ELA HA'MUSHAV ZEH KEFEL

תוס' ד"ה או אינו אלא המושב זה כפל

(Summary: Tosfos queries the suggestion that it refers to Kefel.)

תימה, היכי מ"ל 'זה כפל' ?והלא אין מתחייב כאן אלא בהודאתו דכתיב "והתודו" ,וכפל לא מחייב בהודאה?

(a)

Question: How can one possibly say 'Zeh Kefel', seeing as is only Chayav here on account of his admission, as the Torah writes (in Bamidbar, 5) "Ve'hisvadu", and one is not Chayav Kefel when one admits (as we learned on Daf 106a).

110b----------------------------------------110b

8)

TOSFOS DH O DILMA KEIVAN D'LO CHAZI LI'YEHOYARIV L'YADAYAH KA'I

תוס' ד"ה או דלמא כיון דלא חזי ליהויריב לידעיה קאי

(Summary: Tosfos clarifies the case.)

ויכול להביא אשם מיד וליתבה לפני יהויריב להתכפר, אע"פ שהכסף נתון לידעיה ...

(a)

Clarification: And he is able to then bring the Asham immediately and place it before Yehoyariv for his atonement, even though the money is given to Yedayah ...

כדקתני בפירקין 'נתן את הכסף ליהויריב והאשם לידעיה ,יצא.

1.

Source: As we learned in the Mishnah 'If he gave the money to Yehoyariv and the Asham to Yedayah, he is Yotzei'.

9)

TOSFOS DH L'MAI NAFKA MINAH L'GAZAL CHAMETZ V'AVAR ALAV HA'PESACH

תוס' ד"ה למאי נ"מ לגזל חמץ ועבר עליו הפסח

(Summary: Tosfos amends the text to forestall the otherwise obvious answer to the Kashya.)

תימה, אמאי לא פשיט ליה מדידיה, דאמר לעיל 'גזל הגר שאין בו שוה פרוטה לכל אחד ואחד, לא יצא' ...

(a)

Question: Why does the Gemara not resolve the She'eilah from his (Rava's) own statement earlier, where he said that if there is not sufficient Gezel ha'Ger that each one receives a P'rutah, he is not Yotzei ...

אלמא מקבלי מתנות הוו...

1.

Question (cont.): From which we see that they are Mekablei Matanos ...

דאי יורשין הוו, אמאי 'לא יצא' -מאי דשבק להון אבוהון, יהב להון ?

2.

Question (concl.): Because, if they were Yorshin, why would he not be Yotzei (See Maharav Renchberg). seeing as what their father left them, that is what he gave them?

ונראה דבחד מנהון גרסינן 'רבה ' .

(b)

Answer: We therefore need to say that one of the two reads 'Rabah'.

10)

TOSFOS DH BI'CHELAL U'FERAT U'CHELAL U'BERIS MELACH

תוס' ד"ה בכלל ופרט וכלל וברית מלח

(Summary: Tosfos refers to the Sugya in Perek ha'Zero'a.)

הך שמעתא מפורש בפרק הזרוע (חולין דף קלג:).

(a)

Reference: This Sugya is explained in Perek ha'Zero'a (Chulin, Daf 133b).

11)

TOSFOS DH V'GEZEL HA'GER

תוס' ד"ה וגזל הגר

(Summary: Tosfos asks how Gezel ha'Ger can be labelled 'bi'Gevulin'.)

תימה, אמאי חשיב גזל הגר מ'עשרה בגבולין? ' ...

(a)

Question: How can Gezel ha'Ger possibly be considered among 'the ten bi'Gevulin'? ...

דכי היכי דאמר רבא 'החזירו בלילה ולחצאין, לא יצא -ד"אשם" קרייה רחמנא,' ה"נ אם החזירו בגבולין, לא יצא, כדין אשם?

1.

Question cont.): Because just as Rava says that one is not Yotzei if one returns it at night or in halves - since the Torah refers to it as an "Asham". so too, should he not be Yotzei if he returns it in the Gevulin (outside Yerushalayim), like the Din of an Asham?

12)

TOSFOS DH KESEF MECHAPER MECHTZAH

תוס' ד"ה כסף מכפר מחצה

(Summary: Tosfos extrapolates a Halachah from here.)

מכאן נראה דכהן אין יכול למחול, כיון דהוי כפרה.

(a)

Inference: From here it appears that a Kohen is not able to be Mochel, since it is a Kaparah.

13)

TOSFOS DH D'ADA'ATA D'HACHI LO KIDSHAH NAFSHAH

תוס' ד"ה דאדעתא דהכי לא קדשה נפשה

(Summary: Tosfos clarifies the case and elaborates.)

נראה דבנפלה מן האירוסין איירי...

(a)

Clarification: It speaks where she fell (to Yibum) from the betrothal ...

דאי מן הנישואין, ודאי מקדשה נפשה, כדי שתהא נשואה לבעל ...

1.

Reason: Because if it was from the marriage, she definitely entered into the betrothal in order to marry her husband ...

משום אחר מיתת בעלה לא מסקא א'נפשה מלהיות נשואה.

2.

Reason (cont.): Since after her husband's death it does not enter her mind not to be married ...

אלא מן האירוסין איירי...

3.

Clarification (concl.): So it must be speaking where she was betrothed ...

דמקדושין אין לה שום טובה.

4.

Reason: Since sh gains nothing from the betrothal.

וא"ת, אדם שקנה מחבירו שום דבר ונתקלקל, יבטל המקח, דאדעתא דהכי לא קנה?

(b)

Question: If the article that one purchases from one's ffriend becomes spoilt, why does the sale not become invalid, seeing as he did not purchase it on that condition?

וי"ל, דהתם לאו בלוקח לחודיה תליא מילתא אלא כמו כן בדעת מוכר, ומוכר אקנה ליה א'דעתא דהכי ...

(c)

Answer: There, it does depends, not solely on the purchaser, but also on the seller, who sells it even on that condition ...

אבל הכא קדושין בדידה קיימא, והוא אינו חושש היאך דעתה להתקדש.

1.

Answer (cont.): Whereas here where the betrothal depends entirely on her, since he couldn't care less what she has in mind when she becomes betrothed ...

וכן גבי 'מקדיש' נמי בדידיה קאי.

(d)

Precedent #1: And likewise in the case of 'Makdish', it depends entirely on the Makdish.

וכן 'נותן הגזל' בדידיה קאי [וע' בתוספות כתובות מז: ד"ה 'שלא'].

(e)

Precedent #2: And so too, in the case of the one who returns the theft, it depends entirely on him (See Tosfos Kesuvos, 47b, DH 'she'Lo'),

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF