1)

DRYING 'KELIM'

במה מנגבן
(a)

Question: How do we dry Kelim?

רב אמר במים
(b)

Answer #1 (Rav): We use water (this will be explained).

רבה בר בר חנה אמר באפר
(c)

Answer #2 (Rabah bar bar Chanah): We use ashes.

רב אמר במים במים ולא באפר רבה בר בר חנה אמר באפר באפר ולא במים
(d)

Objection: Does Rav say that we use only water, and does Rabah bar bar Chanah say that we use only ashes?!

אלא (דף עה,א) רב אמר במים והוא הדין לאפר רבה בר בר חנה אמר לאפר והוא הדין למים
(e)

Answer: No. Each mentioned one, but he agrees that we also use the other;

ולא פליגי הא ברטיבתא הא ביבשתא
1.

They do not argue. When it is wet, we first apply ashes. When it is dry, we first apply water.

(f)

(In all the following versions, we always alternate between applications of water and ashes. When it is wet, we first apply ashes; when it is dry, we first apply water. The last application is always water, but sometimes this is not counted.)

איתמר בי רב משמיה דרב אמרי תרתי תלת
(g)

Version #1 - Chachamim of Sura - (Rav): There are (a total of) two or three applications of water and ashes (depending on whether it was wet or dry, like we will explain)

ושמואל אמר תלת ד' בסורא מתנו הכי
(h)

(Shmuel): There are three or four applications.

בפומבדיתא מתנו בי רב אמרי משמיה דרב תלת ד'
(i)

Version #2 - Chachamim of Pumbadisa - (Rav): There are three or four applications;

ושמואל אמר ד' ה'
(j)

(Shmuel): There are four or five applications. (End of Version #2)

ולא פליגי מר קא חשיב מיא בתראי ומר לא קחשיב מיא בתראי
(k)

They do not argue. One of them does not count the final application of water (but he admits that it must be done), the other counts it.

(l)

(Version A (Rashi's Rebbeyim): According to Chachamim of Pumbadisa, Rav and Shmuel do not argue with each other. Rav does not count the final application of water (but he admits that it must be done), and Shmuel counts it.

1.

According to Chachamim of Sura, Rav and Shmuel both count the final application of water, and they argue with each other. Rav requires ashes (1) and water (2) when it is wet; when it is dry, he adds another application of water at the beginning. Shmuel agrees when it is dry, but if it was wet, he requires ashes (1), water (2), ashes (3), water (4). (See table on this Daf.)

(m)

Version B (Rashi's father): The Chachamim of Sura and Pumbadisa do not argue with each other. The former do not count the final application of water, but the latter do.

(n)

Version C (Tosfos): Chachamim of Sura and Pumbadisa argue with each other, but each of them holds that Rav and Shmuel do not argue with each other. Rav does not count the final application of water, and Shmuel counts it.)

2)

'TAHARAH' AND 'HECHSHER' OF 'KELIM' USED WITH WINE OR OIL

בעו מיניה מרבי אבהו הני גורגי דארמאי מאי
(a)

Question: What is the law of Akalim (a net of poles tied around grapes or olives being pressed) of Nochrim?

א"ל רבי אבהו תניתוה הרי שהיו גתיו ובית בדיו טמאין ובקש לעשותן בטהרה הדפין והעדשין והלולבין מדיחן
(b)

Answer (R. Avahu - Beraisa): To be Metaher a Gas or olivepress (used with Tamei wine or oil), one must rinse the boards, brooms and tub (used to press, gather and hold the grapes or olives);

והעקלין של נצרין ושל בצבוץ מנגבן
1.

Akalim of shoots and of Kanvus (hemp) must be dried;

ושל שיפה ושל גמי מישנן י"ב חדש
2.

If it is of rush (marsh reeds), one must wait 12 months before using them.

רשב"ג אומר מניחן מגת לגת ומבד לבד
3.

R. Shimon ben Gamliel says, one must wait until the next season of pressing grapes or olives.

4.

(Rambam - additionally, all these Kelim must be immersed; Me'iri - Kelim of wood (or other vegetation) without an interior cannot become Tamei, so it suffices to purge the Tamei liquids absorbed in them).

היינו תנא קמא
5.

Question: What is the difference between the first Tana and R. Shimon ben Gamliel? (There is one pressing season per year, after the harvest.)

איכא בינייהו חורפי ואפלי
6.

Answer: There can be more (or less) than 12 months if the grapes or olives are late (or early) to ripen.

ר' יוסי אומר הרוצה לטהרן מיד מגעילן ברותחין או חולטן במי זיתים
7.

R. Yosi says, one may be Metaher them immediately by Hag'alah (putting them in boiling water), or scalding through (pouring over them) water in which olives were cooked.

רשב"ג משום ר' יוסי אומר מניחן תחת צינור שמימיו מקלחין או במעין שמימיו רודפין וכמה עונה
8.

R. Shimon ben Gamliel says (in R. Yosi's name) that one may put them under a flow of water from a pipe or in a spring for an Onah (a period of time; this will be explained).

כדרך שאמרו ביין נסך כך אמרו בטהרות
9.

Just like we Kasher from Yayin Nesech, we are Metaher.

כלפי לייא בטהרות קיימינן
10.

Objection: This Beraisa taught how to be Metaher, and not how to Kasher!

אלא כדרך שאמרו בטהרות כך אמרו ביין נסך
11.

Correction: Rather, just like we Metaher, we Kasher from Yayin Nesech.

כמה עונה
(c)

Question: What is an Onah?

אמר רבי חייא בר אבא א"ר יוחנן או יום או לילה
(d)

Answer #1 (R. Chiya bar Aba citing R. Yochanan): It is a day (morning until evening) or a night.

ר' חנא שאינה ואמרי לה ר' חנא בר שאינה אמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן חצי יום וחצי לילה
(e)

Answer #2 (R. Chana Sheina citing R. Yochanan): It is 12 hours.

א"ר שמואל בר יצחק ולא פליגי הא בתקופת ניסן ותשרי הא בתקופת תמוז וטבת
(f)

(R. Shmuel bar Yitzchak): All agree that it is always 12 hours. R. Chiya bar Aba refers to Nisan or Tishrei, when the day and night are each 12 hours.

אמר רבי יהודה הני רווקי דארמאי
(g)

(Rav Yehudah): Strainers of Nochrim:

דמזיא מדיחן
1.

If they are made of hair, it suffices to rinse them;

דעמרא מנגבן
2.

If they are made of wool, it suffices to dry them;

דכיתנא מישנן
3.

If they are made of linen, one must leave them for 12 months before using them;

ואי איכא קטרי שרי להו
i.

If they have knots, one must untie them (before drying them - Rashi; Ramban - or before leaving them for 12 months).

הני דקולי וחלאתא דארמאי
(h)

Baskets for straining wine:

דחיטי בחבלי דצורי מדיחן
1.

If they are made of ropes of date shoots, it suffices to rinse them;

(דף עה,ב) דצבתא לנגבן
2.

If they are made of reeds, it suffices to dry them;

75b----------------------------------------75b
דכיתנא מישנן
3.

If they are made of linen, one must leave them for 12 months;

ואי אית בהו קיטרי שרי להו
i.

If they have knots, one must untie them.

איתמר עם הארץ שהושיט ידו לגת ונגע באשכולות רבי ורבי חייא חד אמר אשכול וכל סביבותיו טמאין וכל הגת כולה טהורה
(i)

(Rebbi or R. Chiya): If an ignoramus (who is Muchzak to be Tamei) touched grape clusters (resting in wine in a Gas), they and the surrounding clusters are Teme'im, and the rest of the Gas is Tahor;

וחד אמר כל הגת כולה נמי טמאה
(j)

(The other of Rebbi and R. Chiya): The entire Gas is Tamei.

ולמ"ד אשכול וכל סביבותיו טמאים וכל הגת כולה טהורה מאי שנא מהא
(k)

Question: According to the first opinion, why is this different than a Sheretz found in a grinder?

דתנן שרץ שנמצא ברחים אינו מטמא אלא מקום מגעו
1.

(Mishnah): If a Sheretz was found in an olive-grinder, only what it touched is Tamei;

ואם היה משקין מהלך הכל טמא
2.

If oil was flowing around the olives, everything (touching the oil) is Tamei.

התם לא מפסק ולא מידי הכא מפסקי אשכולות
(l)

Answer: There, the Sheretz touched olives in the oil. Here, the ignoramus touched the branches, and they themselves do not touch the wine (rather, the grapes do).

אורו ליה רבנן לר' ירמיה ואמרי לה לבריה דרבי ירמיה כדברי האומר אשכול וכל סביבותיו טמאין וכל הגת כולה טהורה:
(m)

Rabanan told R. Yirmeyah to follow the first opinion.

3)

'KASHERING' 'KELIM' OF 'NOCHRIM'

(משנה) הלוקח כלי תשמיש מן <העובדי כוכבים> {הגוי}
(a)

(Mishnah): If one buys from a Nochri a utensil used for food:

את שדרכו להטביל יטביל
1.

If it does not need to be Kashered, it suffices to immerse it;

להגעיל יגעיל
2.

If boiling liquids are cooked in it, it is Kashered through Hag'alah;

ללבן באור ילבן באור
3.

If it is used to cook over a fire without liquid, Libun is needed (he makes it glowing hot);

השפוד והאסכלא מלבנן באור
i.

A roasting spit or grill is Kashered through Libun.

הסכין שפה והיא טהורה:
4.

A knife is Kashered by rubbing it on a sharpening stone.

תנא וכולן צריכין טבילה בארבעים סאה
(b)

(Gemara - Beraisa): All of these must be immersed in a Mikveh of 40 Sa'im (Ramban - after it is Kashered; Tosfos - before or after Kashering).

מנהני מילי
(c)

Question: What is the source of this?

אמר רבא דאמר קרא (במדבר לא) כל דבר אשר יבא באש תעבירו באש וטהר הוסיף לך הכתוב טהרה אחרת
(d)

Answer (Rava): "Kol Davar Asher Yavo ba'Esh Ta'aviru ba'Esh v'Taher" - the Torah requires an additional Taharah after Kashering.

תני בר קפרא מתוך שנאמר (במדבר לא) במי נדה שומע אני שצריך הזאה שלישי ושביעי
(e)

Question (Bar Kapara): Since it says "b'Mei Nidah Yischata" (which refers to sprinkling with Mei Chatas (water on which ashes of the Parah Adumah were put)), perhaps one must sprinkle on it on the third and seventh day!

ת"ל אך חלק
(f)

Answer: "Ach" excludes this (unless the Keli is Tamei Mes).

א"כ מה ת"ל במי נדה
(g)

Question: If so, why does it say "b'Mei Nidah"?

מים שנדה טובלת בהן הוי אומר ארבעים סאה
(h)

Answer: This teaches that he must immerse it in water that a Nidah could immerse in, i.e. a Mikveh of 40 Sa'im.

איצטריך למיכתב וטהר ואיצטריך למיכתב במי נדה
(i)

The Torah needed to say "v'Taher", and also "b'Mei Nidah";

אי כתב וטהר ה"א וטהר כל דהו כתב רחמנא במי נדה
1.

Had it said only "v'Taher", one might have thought that a Mikveh of any size suffices. "B'Mei Nidah" teaches that 40 Sa'im are needed;

ואי כתב רחמנא במי נדה הוה אמינא הערב שמש כנדה כתב רחמנא וטהר לאלתר
2.

Had it said only "b'Mei Nidah", one might have thought that the Keli may not be used until Ha'arev Shemesh (the night after immersion). "V'Taher" teaches that it is permitted immediately after immersion.

אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה אפי' כלים חדשים במשמע דהא ישנים וליבנן כחדשים דמו ואפילו הכי בעי טבילה
(j)

(Rav Nachman): Even new Kelim must be immersed, for after Libun, a used Keli is like new (yet the Torah requires immersion).

מתקיף לה רב ששת אי הכי אפי' זוזא דסרבלא נמי
(k)

Question (Rav Sheshes): If so, even scissors used for cutting wool should require immersion!

א"ל כלי סעודה אמורין בפרשה
(l)

Answer (Rav Nachman): The Parshah discusses only Kelim (similar to those used with fire, i.e. Kelim) used for food.

אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה לא שנו אלא בלקוחין וכמעשה שהיה אבל שאולין לא
(m)

(Rav Nachman): The obligation to immerse is only when one buys from a Nochri, similar to the spoils of Midyan (which were taken to keep), but not if one borrows a Keli.

רב יצחק בר יוסף זבן מנא דמרדא <מעובד כוכבים> {מגוי} סבר להטבילה
(n)

R. Yitzchak bar Yosef thought to immerse a Keli made of earth (that he bought from a Nochri).

א"ל ההוא מרבנן ורבי יעקב שמיה לדידי מפרשא לי מיניה דרבי יוחנן כלי מתכות אמורין בפרשה
(o)

R. Ya'akov: The Parshah discusses only metal Kelim. (Nothing else need be immersed.)

אמר רב אשי הני כלי זכוכית הואיל וכי נשתברו יש להן תקנה ככלי מתכות דמו
(p)

(Rav Ashi): Since glass Kelim can be (melted and) made again if they break, they resemble metal Kelim, and they require immersion.

קוניא פליגי בה רב אחא ורבינא חד אמר כתחלתו
(q)

(Rav Acha or Ravina): The law of an earthenware Keli plated with lead is like the law of the original Keli (earthenware, it need not be immersed);

וחד אמר כסופו
(r)

(The other of Rav Acha and Ravina): It has the law of the plating (metal, it must be immersed).

והלכתא כסופו
1.

The Halachah is, it has the law of the plating.

איבעיא להו משכנתא מאי
(s)

Question: If a Nochri gave a Keli for a security for a loan, is this considered like a sale?

אמר מר בר רב אשי אבא משכן ליה <עובד כוכבים> {גוי} כסא דכספא ואטבליה ואישתי ביה
1.

Mar bar Rav Ashi: My father received a silver cup for a security, and he immersed it;

ולא ידענא אי משום דקסבר משכנתא כזביני דמיא אי משום דחזי <לעובד כוכבים> {לגוי} דדעתיה לשקועיה:
2.

I do not know whether he holds that giving a security is (always) like a sale, or if he immersed it because he sensed that the Nochri would never pay, rather, he would let him keep it.

4)

THE METHOD OF 'KASHERING'

ת"ר הלוקח כלי תשמיש מן <העובדי כוכבים> {הגוים} דברים שלא נשתמש בהן מטבילן והן טהורין
(a)

(Beraisa): If a Yisrael buys a new Keli from a Nochri, it suffices to immerse it;

דברים שנשתמש בהן
(b)

If he buys a used Keli:

ע"י צונן כגון כוסות וקתוניות וצלוחיות מדיחן ומטבילן והם טהורין
1.

If it was used with cold food, such as cups and flasks, he rinses and immerses it;

דברים שנשתמש בהן ע"י חמין כגון היורות הקומקמוסון ומחמי חמין מגעילן ומטבילן והן טהורין
2.

If it was used with hot liquids, such as pots and kettles, he does Hag'alah and immerses it;

דברים שנשתמש בהן ע"י האור כגון השפודין והאסכלאות מלבנן ומטבילן והן טהורין
3.

If it is used to cook over a fire without liquid, such as spits and grills, he does Libun and immerses it.

וכולן שנשתמש בהן עד שלא יטביל ושלא יגעיל ושלא ילבן תני חדא אסור
(c)

(Beraisa #1): If he used it before immersing (Ramban; Tosfos - before rinsing), Hag'alah or Libun, the food is forbidden;

ותניא אידך מותר
(d)

Contradiction (Beraisa #2): The food is permitted.

ל"ק הא כמאן דאמר נותן טעם לפגם אסור הא כמאן דאמר נותן טעם לפגם מותר
(e)

Resolution: The first Tana forbids Nosen Ta'am li'Fgam (we assume that it is not a Ben Yomo, i.e. the Nochri did not cook in it in the last 24 hours, so any absorbed taste is detrimental). The second Tana permits it.

ולמאן דאמר נותן טעם לפגם מותר גיעולי <עובדי כוכבים> {גוים} דאסר רחמנא היכי משכחת לה
(f)

Question: According to the opinion that permits Nosen Ta'am li'Fgam, why did the Torah require Kashering the Kelim taken from Midyan?

אמר רב חייא בריה דרב הונא לא אסרה תורה אלא קדירה (דף עו,א) בת יומא דלאו נותן טעם לפגם הוא
(g)

Answer (Rav Chiya bar Rav Huna): The Torah requires Kashering only a Ben Yomo. It is Nosen Ta'am li'Shvach.