1)

ONE MUST 'KASHER' EVEN A 'KELI' THAT IS NOT A 'BEN YOMO'

מכאן ואילך לישתרי
(a)

Question: Kelim of Nochrim should not need to be Kashered for use after that day!

גזירה קדירה שאינה בת יומא משום קדירה בת יומא
(b)

Answer: Chachamim decreed to Kasher them, lest they be used the same day.

ואידך קדירה בת יומא נמי מפגם פגמה
1.

The opinion that forbids Nosen Ta'am li'Fgam holds that even absorptions in a Ben Yomo are slightly Pagum (therefore, we do not distinguish. All absorptions are forbidden, even after 24 hours, when they are very Pagum.)

2)

IS 'LIBUN' REQUIRED FOR KODSHIM?

רמי ליה רב עמרם לרב ששת
(a)

Rav Amram asked Rav Sheshes:

תנן השפודין והאסכלא מלבנן באור
(b)

(Our Mishnah): A roasting spit or grill (of a Nochri) is Kashered through Libun;

<והתני'> [והתנן] גבי קדשים השפוד והאסכלא מגעילן בחמין
(c)

Contradiction (Rav Amram - Mishnah): A roasting spit or grill (on which Kodshim were cooked) is Kashered through Hag'alah in hot water.

א"ל עמרם ברי מה ענין קדשים אצל גיעולי <עובדי כוכבים> {גוים} הכא היתירא בלע התם איסורא בלע
(d)

Answer #1 (Rav Sheshes): Kodshim Kelim are more lenient because they absorbed permitted taste. Nochri Kelim absorbed forbidden taste.

אמר רבא סוף סוף כי קא פליט איסורא קא פליט
(e)

Objection (Rabah): What difference does it make? In both cases, they emit forbidden taste! (After a day or two, Kodshim are Asur due to Nosar.)

אלא אמר רבא מאי הגעלה נמי שטיפה ומריקה
(f)

Answer #2 (Rabah): When the Mishnah says that Hag'alah is required for Kodshim Kelim, this means Shetifah u'Merikah (rinsing and scouring, in the Azarah, just like one must launder a garment that absorbed blood of a Chatas in the Azarah. However, Kashering is only through Libun.)

א"ל אביי מי דמי מריקה ושטיפה בצונן הגעלה בחמין
(g)

Objection (Abaye): Shetifah u'Merikah is with cold water. The Mishnah specifies Hag'alah, which is in hot water!

אלא אמר אביי (איוב לו) יגיד עליו רעו
(h)

Answer #3 (Abaye): Each Mishnah teaches about the other:

תנא הכא ליבון והוא הדין להגעלה
1.

Our Mishnah teaches that Nochri Kelim require Libun, and the same applies to Hag'alah;

תנא התם הגעלה וה"ה לליבון
2.

That Mishnah teaches that Kodshim Kelim require Hag'alah, and the same applies to Libun.

א"ל רבא אי הכי לתנינהו לכולהו בחדא וליתני חדא באידך אחריתי ולימא יגיד עליו רעו
(i)

Objection (Rava): If so, one of the Mishnayos should have taught Libun and Hag'alah, and the other should teach one of these methods, and we would learn the other method from the other Mishnah!

אלא אמר רבא קדשים היינו טעמייהו כדרב נחמן אמר רבה בר אבוה
(j)

Answer #4 (Rava): Kodshim Kelim do not require Libun due to Rav Nachman's reasoning;

דאמר כל יום ויום נעשה גיעול לחבירו
1.

(Rav Nachman): Cooking Kodshim in a pot purges the pot from absorptions of the previous day's Kodshim (before they become forbidden).

תינח שלמים דכיון דלשני ימים מיתאכלי מקמי דניהוי נותר קא הוי גיעול
(k)

Question: This applies only to Shelamim (which may be eaten for two days), for today's absorptions are still permitted when cooking in it tomorrow;

אלא חטאת כיון דליום ולילה מיתאכלא כי מבשל בה האידנא חטאת הוי נותר כי הדר מבשל בה למחר או שלמים או חטאת קא פליט נותר דחטאת דהאידנא בחטאת ושלמים דלמחר
1.

However, if Chatas is cooked today, one may cook in it tomorrow (for it will emit absorptions of today's Chatas, which will be forbidden)!

אמרי לא צריכא דכי מבשל בה חטאת האידנא הדר מבשל בה האידנא שלמים דחטאת דלמחר ושלמים דאתמול בהדי הדדי קא שלים זמנייהו והדר מבשל שלמים דלמחר
(l)

Answer: After cooking Chatas, one cooks Shelamim that same day (to purge the pot from absorbed Chatas). The absorptions of Shelamim will be purged tomorrow.

א"ה הגעלה נמי לא ליבעי
(m)

Objection: If so, Kodshim Kelim should not even need Hag'alah!

קשיא
1.

This is left difficult.

רב פפא אמר האי קריד האי לא קריד
(n)

Answer #5 (Rav Papa): Nochrim do not constantly cook in their Kelim, so the absorptions become hard, and Libun is required. Kodshim Kelim are used constantly, so the absorptions never become hard, and Hag'alah suffices.

רב אשי אמר לעולם כדאמרן מעיקרא הכא התירא בלע הכא איסורא בלע
(o)

Defense of Answer #1 (Rav Ashi): Kodshim Kelim are more lenient because they absorbed permitted taste;

ודקא קשיא לך דבעידנא דקא פליט איסורא קא פליט
1.

Objection (Rabah): In both cases, they emit forbidden taste!

בעידנא דקא פליט לא איתיה לאיסורא בעיניה:
2.

Answer (Rav Ashi): Genuine Isur never touched Kodshim Kelim, just the absorptions became Nosar.

3)

METHODS OF 'KASHERING'

ועד כמה מלבנן
(a)

Question: What level of Libun is required?

א"ר מני עד שתשיר קליפתן
(b)

Answer (Rav Mani): One must heat them until the surface peels off.

וכיצד מגעילן
(c)

Question: How is Hag'alah of Kelim done?

א"ר הונא יורה קטנה בתוך יורה גדולה
(d)

Answer (Rav Huna): A small pot is put in a bigger pot (of boiling water).

יורה גדולה מאי
(e)

Question: How is Hag'alah done for a big pot?

ת"ש דההוא דודא דהואי בי רב עקביה אהדר ליה (דף עו,ב) גדנפא דלישא אפומא ומליוה מיא וארתחה
(f)

Answer: Rav Ukva had a big pot to Kasher. He put dough around the brim, filled it with water up to the brim, and boiled the water.

76b----------------------------------------76b
אמר רבא מאן חכים למעבד כי הא מילתא אי לאו רב עקביה דגברא רבא הוא
(g)

Rava: Rav Ukva is a great Chacham. He knows that this suffices!

קסבר כבולעו כך פולטו מה בולעו בנצוצות אף פולטו בנצוצות:
1.

When Isur was cooked in the pot, sometimes (boiling) drops would splash on top of the brim. We purge the absorptions (Kasher it) the same way they were absorbed. It suffices that such drops splash on the brim.

הסכין שפה והיא טהורה:
(h)

(Mishnah): A knife is Kashered by rubbing it on a sharpening stone.

אמר רב עוקבא בר חמא ונועצה עשרה פעמים בקרקע
(i)

(Rav Ukva bar Chama): Also, he must (Rashi; Ramban - alternatively, he may) insert it 10 times in the ground

אמר רב הונא בריה דרב יהושע ובקרקע שאינה עבודה
(j)

(Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): He must insert it in virgin soil.

א"ר כהנא ובסכין יפה שאין בה גומות
(k)

(Rav Kahana): This refers to a knife without crevices.

תניא נמי הכי סכין יפה שאין בה גומות נועצה עשרה פעמים בקרקע
(l)

Support (Beraisa): A knife without crevices may be Kashered by inserting it 10 times in the ground.

אמר רב הונא בריה דרב יהושע לאכול בה צונן
(m)

(Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): This suffices to use for cold food.

כי הא דמר יהודה ובאטי בר טובי הוו יתבי קמיה דשבור מלכא אייתו לקמייהו אתרוגא פסק אכל פסק והב ליה לבאטי בר טובי הדר דצה עשרה זימני בארעא פסק הב ליה למר יהודה
1.

Mar Yehudah and Bati bar Tuvi were eating with Shevor Malka (a Nochri). Shevor Malka cut an Esrog and gave some to Bati bar Tuvi. He inserted the knife 10 times in the ground, cut a piece and gave it to Mar Yehudah.

א"ל באטי בר טובי וההוא גברא לאו בר ישראל הוא
2.

Bati bar Tuvi: You Kashered it for him because he is a Yisrael. You do not consider me to be a Yisrael?!

א"ל מר קים לי בגויה ומר לא קים לי בגויה
3.

Version #1 - Shevor Malka: I know that he would not eat unless I did so. I did not know that you are so particular.

איכא דאמרי א"ל אידכר מאי עבדת באורתא
4.

Version #2 - Shevor Malka: Remember what you did last night! (Rashi - Persian women were offered to Bati and Yehudah. Bati accepted, and Yehudah refused. Tosfos - slaves were offered to them. Bati accepted because he was a slave.)