1)

'ISURIM' THAT FORBID B'MASHEHU? (cont.)

(דף עד,א משנה) אלו אסורין ואוסרין בכל שהו
(a)

(Mishnah): These are forbidden, and if they became mixed (b'Mino and the Isur is not recognizable), they forbid a mixture of any amount:

יין נסך <ועבודת כוכבים> {ועבודה זרה} ועורות לבובין ושור הנסקל ועגלה ערופה וציפורי מצורע ושער נזיר ופטר חמור ובשר בחלב ושעיר המשתלח וחולין שנשחטו בעזרה הרי אלו אסורין ואוסרין בכל שהוא:
1.

Yayin Nesech, idolatry, hides with a hole (from which the heart was removed, an idolatrous practice), an ox sentenced to be stoned, a calf beheaded (when a murdered body is found), birds used to be Metaher a Metzora, a Nazir's hair, a firstborn donkey (before it is redeemed), meat cooked with milk, the goat sent to Azazel on Yom Kipur, and Chulin slaughtered in the Azarah.

תנא מאי קחשיב
(b)

(Gemara) Question: What does the Tana list?

אי דבר שבמנין קחשיב ליתני נמי חתיכות נבילה
1.

If he lists Devarim sheb'Minyan (things that are sold by number), he should also list pieces of a Neveilah;

אי איסורי הנאה קא חשיב ליתני נמי חמץ בפסח
2.

If he lists Isurei ha'Na'ah (things one may not benefit from), he should also list Chametz during Pesach!

א"ר חייא בר אבא ואיתימא ר' יצחק נפחא האי תנא תרתי אית ליה דבר שבמנין ואיסורי הנאה
(c)

Answer (R. Chiya bar Aba): The Tana only lists (Rashba - things forbidden due to idolatry, of any size, and) Devarim sheb'Minyan that are also Isurei ha'Na'ah. (Rashi - he holds that only things with both properties forbid b'Mashehu. Tosfos - even though some things with only one property forbid b'Mashehu, the Tana does not list them.)

וליתני אגוזי פרך ורימוני בדן דדבר שבמנין ואיסורי הנאה הוא
(d)

Question: Why didn't he list (Orlah) nuts of Parech (a place) and pomegranates of Badan? These are Devarim sheb'Minyan and Isurei ha'Na'ah!

הא תנא ליה התם
(e)

Answer: Another Mishnah already teaches them:

הראוי לערלה ערלה הראוי לכלאי הכרם כלאי הכרם
1.

(Mishnah): The following, if they are forbidden due to Orlah (e.g. fruits) or Kil'ayim (forbid any amount: nuts of Parech, pomegranates of Badan... )

וליתני ככרות של בעה"ב לענין חמץ בפסח
(f)

Question: Why didn't he list Chametz loaves of a Ba'al ha'Bayis?

מאן שמעת דא"ל ר"ע הא תנא ליה התם ר"ע מוסיף אף ככרות של בעה"ב:
(g)

Answer: R. Akiva holds that they forbid b'Mashehu, and indeed he lists them in the above Mishnah!

הרי אלו:
(h)

(Mishnah): These are forbidden...

למעוטי מאי
(i)

Question: What does this come to exclude?

למעוטי דבר שבמנין ולאו איסורי הנאה א"נ למעוטי איסורי הנאה ולא דבר שבמנין:
(j)

Answer: It excludes Devarim sheb'Minyan that are not Isurei ha'Na'ah, and Isurei ha'Na'ah that are not Devarim sheb'Minyan.

2)

MAY ONE SELL THE MIXTURE?

(משנה) יין נסך שנפל לבור כולו אסור בהנאה
(a)

(Mishnah): If Yayin Nesech fell into a pit (of Kosher wine), one may not benefit from all the wine;

רשב"ג אומר ימכר כולו <לעובד כוכבים> {לגוי} חוץ מדמי יי"נ שבו:
(b)

R. Shimon ben Gamliel says, one may sell it all to a Nochri, except for the value of the Yayin Nesech.

אמר רב הלכה כרשב"ג חבית בחביות אבל לא יין ביין
(c)

(Gemara - Rav): The Halachah follows R. Shimon ben Gamliel if a barrel of Yayin Nesech was lost among barrels of (Kosher) wine, but not if the wines mixed;

ושמואל אמר אפי' יין ביין וכן אמר רבב"ח א"ר יוחנן אפי' יין ביין וכן א"ר שמואל בר נתן א"ר חנינא אפי' יין ביין וכן א"ר נחמן אמר רבה בר אבוה אפי' יין ביין
(d)

(Shmuel, R. Yochanan, R. Chanina and Rav Nachman): The Halachah follows him even if the wines mixed.

א"ר נחמן הלכה למעשה יי"נ יין ביין אסור חבית בחבית מותר סתם יין אפי' יין ביין מותר:
(e)

(Rav Nachman): In practice, we rule that if Yayin Nesech mixed with other wine, it is forbidden. If a barrel was lost among barrels, they are permitted (like R. Shimon). If Stam wine of Nochrim (we do not know that it was offered to idolatry) was mixed with Kosher wine, it is permitted.

74b----------------------------------------74b
3)

'KASHERING' A 'GAS'

(דף עד,ב משנה) גת של אבן שזפתה <עובד כוכבים> {גוי} מנגבה והיא טהורה
(a)

(Mishnah): If a Nochri applied pitch to a stone Gas (winepress; presumably, he put wine on the pitch to absorb the bitterness (this is the usual practice), so it will not affect the wine that will be made), it suffices to (rinse and) dry it.

ושל עץ רבי אומר ינגב
(b)

Rebbi says, if it is made of wood, it suffices to dry it;

וחכ"א יקלוף את הזפת
(c)

Chachamim say, he must peel off the pitch.

ושל חרס אע"פ שקלף את הזפת הרי זו אסורה:
(d)

If it is made of earthenware, even if he peels off the pitch it is forbidden.

אמר רבא דוקא זפתה אבל דרך בה לא
(e)

Version #1 (Gemara - Rava): The Mishnah says that he must dry it only if the Nochri applied pitch, but not if he pressed grapes in it. (In the latter case, it suffices to rinse it.)

פשיטא זפתה תנן
(f)

Objection: This is obvious. The Mishnah taught only about applying pitch!

מהו דתימא הוא הדין אפילו דרך בה והאי דקתני זפתה אורחא דמלתא קתני קמ"ל
(g)

Answer: One might have thought that the same applies if he pressed grapes. The Mishnah mentioned applying pitch to teach that the practice is to put wine on it.

איכא דאמרי אמר רבא דוקא זפתה אבל דרך בה לא סגי לה בניגוב
(h)

Version #2 (Rava): The Mishnah says that drying is enough if the Nochri applied pitch, but if he pressed grapes in it, drying is not enough (one must peel off the pitch).

פשיטא זפתה תנן
(i)

Objection: This is obvious. The Mishnah taught only about applying pitch!

מהו דתימא ה"ה דאפילו דרך בה והאי דקתני זפתה אורחא דמלתא קתני קמ"ל דוקא זפתה אבל דרך בה לא סגי לה בניגוב
(j)

Answer: One might have thought that the same applies if he pressed grapes. The Mishnah mentioned applying pitch to teach that the practice is to put wine on it.

כי ההוא דאתא לקמיה דרבי חייא א"ל הב לי גברא דדכי לי מעצרתאי א"ל לרב זיל בהדיה וחזי דלא מצוחת עלי בי מדרשא
(k)

A man asked R. Chiya for someone who can Kasher his Gas. R. Chiya told Rav to be careful to do it properly.

אזל חזייה דהוה שיעא טפי אמר הא ודאי בניגוב סגי לה
1.

Rav saw that it was very smooth. He said that it suffices to dry it.

בהדי דקא אזיל ואתי חזא פילא מתותיה וחזא דהוה מלא חמרא אמר הא לא סגי לה בניגוב אלא בקילוף
2.

Rav saw that there were cracks under the pitch, and there was wine inside. He said that the pitch must be peeled off.

והיינו דא"ל חביבי חזי דלא מצוחת עלי בי מדרשא
3.

Rav: This is why R. Chiya told me to be careful!

4)

'KASHERING' KELIM USED WITH WINE OF 'NOCHRIM'

ת"ר הגת והמחץ והמשפך של <עובדי כוכבים> {גוים} רבי מתיר בניגוב
(a)

(Beraisa - Rebbi): It suffices to dry a Gas, bucket (used to draw wine from the Gas) or funnel (all made of earthenware) of a Nochri;

וחכמים אוסרין
(b)

Chachamim forbid.

ומודה רבי בקנקנים של <עובדי כוכבים> {גוים} שהן אסורין
1.

Rebbi agrees that a Nochri's bottles are forbidden.

ומה הפרש בין זה לזה
2.

Question: What is the difference between bottles and the other Kelim?

זה מכניסו בקיום וזה אין מכניסו בקיום
3.

Answer: People leave wine in bottles for a long time, unlike the other Kelim.

ושל עץ ושל אבן ינגב ואם היו מזופפין אסורין
(c)

If they are made of wood or stone, it suffices to dry them. If pitch was applied to them, they are forbidden.

והתנן גת של אבן שזפתה <עובד כוכבים> {גוי} מנגבה והיא טהורה
(d)

Question (Mishnah): If a Nochri applied pitch to a stone Gas, it suffices to dry it.

מתניתין דלא דרך בה ברייתא דדרך בה
(e)

Answer: The Mishnah discusses when he never pressed grapes in it. The Beraisa teaches that if he pressed grapes, drying is not enough.

אמר מר הגת והמחץ והמשפך של <עובדי כוכבים> {גוים} רבי מתיר בניגוב וחכמים אוסרין
(f)

(Beraisa - Rebbi): It suffices to dry aGas, bucket or funnel (all made of earthenware) of a Nochri. Chachamim forbid it.

והאנן תנן של חרס אע"פ שקלף את הזפת הרי זו אסורה
(g)

Question (Seifa of Mishnah): If it is made of earthenware, even if he peels off the pitch it is forbidden.

אמר רבא סיפא דמתני' אתאן לרבנן
(h)

Answer (Rava): The Seifa is like Chachamim.

דרש רבא נעוה ארתחו
(i)

(Rava): We use boiling water to Kasher a Gas.

רבא כי הוה משדר גולפי להרפניא סחיף להו אפומייהו וחתים להו אבירצייהו
(j)

Version #1: When Rava would send empty barrels to Herpanya, he would put them upside down in a bag and seal the bag by the bottom of the barrel (to know if a Nochri used them, this is like a double seal; Rosh - since they were arranged this way in the wagon, one could not turn them over to use them);

(k)

Version #2 (Ramban): When Rava would send empty barrels to Herpanya, he would seal them at the top and bottom (this is like a single seal); (end of Version #2)

קסבר כל דבר שמכניסו לקיום אפילו לפי שעה גזרו ביה רבנן
1.

He holds that Chachamim decreed to forbid Kelim used to store wine (for a long time) if forbidden wine was put in even for a short time.