1)

MIXTURES WITH 'YAYIN NESECH'

(דף עג,א משנה) יין נסך אסור ואוסר בכל שהוא יין ביין ומים במים בכל שהוא
(a)

(Mishnah): Yayin Nesech (R. Tam; Ramban - the same applies to all wine of Nochrim) is forbidden. (If it was mixed with other wine,) it forbids b'Mashehu (any amount).

יין במים ומים ביין בנותן טעם
(b)

If wine mixes with water or water mixes with wine, it (the forbidden liquid) forbids b'Nosen Ta'am (if it can be tasted in the mixture; Rif - if it improves the taste, i.e. at least one part in seven is wine, such a mixture is considered wine);

זה הכלל
(c)

The general rule is:

מין במינו במשהו
1.

Min b'Mino (if Isur (forbidden food) was mixed with the same variety of Heter (permitted food)), it forbids b'Mashehu;

ושלא במינו בנותן טעם:
2.

Lo b'Mino (if different varieties mixed), it forbids b'Nosen Ta'am.

כי אתא רב דימי א"ר יוחנן המערה יין נסך מחבית לבור אפילו כל היום כולו ראשון ראשון בטל
(d)

(Gemara - Rav Dimi citing R. Yochanan): If one pours Yayin Nesech from a barrel into a pit of wine, even for an entire day, each bit poured in becomes Batel (it is all permitted) (Tosfos - if all the Yayin Nesech is less than one part in 60 of the Heter wine; Ra'avad - as long as he does not pour this much Yayin Nesech (one part in 60 of the Heter wine) in at one time (i.e. without stopping); Rashi - even if he pours in this amount at once).

תנן יין נסך אסור ואוסר בכל שהוא
(e)

Question (Mishnah): Yayin Nesech is forbidden. It forbids b'Mashehu.

מאי לאו דקא נפיל איסורא לגו התירא
1.

Suggestion: This is even if Yayin Nesech fell into Heter.

לא דקא נפיל התירא לגו איסורא
(f)

Answer: No, it is if Heter fell into Yayin Nesech.

ת"ש יין במים בנותן טעם
(g)

Question (Mishnah): If wine mixes with water, it forbids b'Nosen Ta'am.

מאי לאו דקא נפיל חמרא דאיסורא למיא דהתירא
1.

Suggestion: Asur wine fell into Heter water.

לא דקא נפיל חמרא דהתירא למיא דאיסורא
(h)

Answer: No, Heter wine fell into Asur water (e.g. the water was Ne'evad).

ומדרישא במיא דאיסורא סיפא נמי במיא דאיסורא וקתני סיפא מים ביין בנותן טעם
(i)

Question: Since this clause discusses Asur water, also the next clause (if water mixes with wine, it forbids b'Nosen Ta'am) does. This refutes Rav Dimi, who says that each bit is Batel!

אמר לך רב דימי כולה מתני' התירא לגו איסורא ורישא דקא נפיל חמרא דהתירא למיא דאיסורא סיפא דקא נפיל מיא דהתירא לחמרא דאיסורא
(j)

Answer: No, the entire Mishnah discusses Heter that fell into Isur. The Seifa discusses Heter water that fell into Asur wine.

כי אתא רב יצחק בר יוסף א"ר יוחנן המערה יין נסך מצרצור קטן לבור אפילו כל היום כולו ראשון ראשון בטל
(k)

(R. Yitzchak bar Yosef citing R. Yochanan): If one pours Yayin Nesech from a small flask into a pit of wine, even for an entire day, each bit poured in becomes Batel;

ודוקא צרצור קטן דלא נפיש עמודיה אבל חבית דנפיש עמודיה לא
1.

This is only if he pours from a small flask. If he pours from a barrel, it flows in a large stream, it is forbidden.

כי אתא רבין אמר רבי יוחנן יין נסך שנפל לבור ונפל שם קיתון של מים רואין את ההיתר כאילו אינו והשאר מים רבין עליו ומבטלין אותו
(l)

(Ravin citing R. Yochanan): If Yayin Nesech fell into a pit of wine, and also water fell in, we ignore the Heter wine. If there is enough water to Mevatel the Yayin Nesech, it is permitted.

כי אתא רב שמואל בר יהודה א"ר יוחנן לא שנו אלא שנפל קיתון של מים תחלה אבל לא נפל שם קיתון של מים תחלה מצא מין את מינו וניעור
(m)

Version #1 (Rav Shmuel bar Yehudah citing R. Yochanan): Ravin's law applies only if the water fell in before the Yayin Nesech - but if the Yayin Nesech fell in first, it forbids the whole pit (and there is not enough water to Mevatel all the wine in the pit).

איכא דמתני לה אמתני' יין ביין כל שהוא אמר רב שמואל בר יהודה א"ר יוחנן לא שנו אלא שלא נפל שם קיתון של מים
(n)

Version #2 (Rav Shmuel bar Yehudah citing R. Yochanan): The Mishnah says that Yayin Nesech is forbidden and forbids b'Mashehu. This is only if water did not fall in also;

אבל נפל שם קיתון של מים רואין את ההיתר כאילו אינו והשאר מים רבין עליו ומבטלין אותו
1.

If water also fell in, we ignore the Heter wine, and if there is enough water to Mevatel the Yayin Nesech, it is permitted. (end of Version #2)

מאי איכא בין לדמתני לה אמתני' בין לדמתני לה אדרבין
(o)

Question: What difference does it make if Rav Shmuel explained the Mishnah or Ravin's law?

מאן דמתני לה אמתני' לא בעי תחלה
(p)

Answer: If he explained the Mishnah, he does not distinguish whether the water fell in before or after the Yayin Nesech;

ומאן דמתני לה אדרבין בעי תחלה
1.

If he commented on Ravin, he teaches that if the water did not fall first, it does not Mevatel the Yayin Nesech.

2)

IGNORING THE PERMITTED WINE

איתמר יין נסך שנפל לבור ונפל שם קיתון של מים
(a)

(Chizkiyah): If Yayin Nesech fell into a pit containing wine of Heter and water

73b----------------------------------------73b
(דף עג,ב) אמר חזקיה הגדילו באיסור אסור
(b)

(Chizkiyah): If the Isur increased (Rashi - i.e. the pit contained wine of Heter, and water and Yayin Nesech fell in, in either order; Tosfos - the water fell in after the wines already mixed and were all forbidden), the mixture is forbidden (there is not enough water to Mevatel all the wine);

הגדילו בהיתר מותר
1.

If the Heter increased (the pit contained Yayin Nesech, water fell in (and was Mevatel it), and later wine of Heter fell in), it is permitted.

ורבי יוחנן אמר אפי' הגדילו באיסור מותר
(c)

(R. Yochanan): Even if the Isur increased (Rashi - and the water preceded the Yayin Nesech), it is permitted

א"ל רבי ירמיה לרבי זירא לימא חזקיה ור' יוחנן בפלוגתא דר"א ורבנן קמיפלגי
(d)

Suggestion (R. Yirmeyah): Chizkiyah and R. Yochanan argue as R. Eliezer and Chachamim do!

דתנן שאור של חולין ושל תרומה שנפלו לתוך העיסה לא בזה כדי לחמץ ולא בזה כדי לחמץ ונצטרפו וחמצו ר"א אומר אחר אחרון אני בא
1.

(Mishnah - R. Eliezer): If Se'or of Chulin and of Terumah fell into a dough, and there was not enough of either one to be Mechametz the dough, and together they made it Chametz, the dough is like the last one that fell in;

וחכ"א בין שנפל איסור בתחלה ובין בסוף אינו אסור עד שיהא בו כדי להחמיץ
2.

Chachamim say, no matter which fell in last, it is forbidden (to a non-Kohen) only if there was enough (Se'or of) Terumah to be Mechametz it without the Chulin.

ותסברא והאמר אביי לא שנו אלא שקדם וסילק את האיסור אבל לא קדם וסילק את האיסור אסור
(e)

Rejection (R. Zeira): No. Abaye taught that this is only if the Terumah was removed before the Se'or fell in. If it was not removed, R. Eliezer forbids in both cases;

חזקיה דאמר כמאן
1.

In our case, the Isur was not removed. Chizkiyah is like neither Tana (R. Eliezer would forbid whether Isur or Heter increased, and Chachamim would permit)!

אלא הכא ברואין קמיפלגי לחזקיה לית ליה רואין לרבי יוחנן אית ליה
(f)

(R. Zeira): Rather, they argue about whether we ignore (the permitted wine). Chizkiyah says that we do not ignore it (when Isur increased). R. Yochanan says that we do.

ומי אית ליה לרבי יוחנן רואין
(g)

Question: R. Yochanan was unsure whether we ignore!

והא בעי מיניה ר' אסי מרבי יוחנן שני כוסות אחד של חולין ואחד של תרומה ומזגן ועירבן זה בזה מהו
1.

Question (Rav Asi): If two cups of wine (diluted with water) got mixed together, one was Chulin, the other was Terumah, what is the law? (There was 60 (R. Yitzchak - six) times as much water as Terumah wine, but not 60 (R. Yitzchak - six) times as much as all the wine. Do we ignore the Chulin wine?)

ולא פשט ליה
2.

R. Yochanan was unable to answer.

מעיקרא לא פשט ליה לבסוף פשט ליה
(h)

Answer: Originally, he was unsure. Later, he concluded that we ignore.

אתמר נמי א"ר אמי א"ר יוחנן ואמרי לה א"ר אסי א"ר יוחנן ב' כוסות אחד של חולין ואחד של תרומה ומזגן ועירבן זה בזה רואין את ההיתר כאילו אינו והשאר מים רבין עליו ומבטלין אותו:
(i)

Support (R. Ami citing R. Yochanan): If two cups of diluted wine, Chulin and Terumah, got mixed, we ignore the Chulin wine, and the water (if there is enough) is Mevatel the Terumah.

3)

WHICH 'ISURIM' FORBID B'MASHEHU?

זה הכלל מין במינו במשהו שלא במינו בנותן טעם:
(a)

(Mishnah): The general rule is: Min b'Mino forbids b'Mashehu. Lo b'Mino forbids b'Nosen Ta'am.

רב ושמואל דאמרי תרוייהו כל איסורין שבתורה במינן במשהו שלא במינן בנותן טעם
(b)

(Rav and Shmuel): All forbidden foods, if mixed b'Mino, forbid b'Mashehu. If mixed Lo b'Mino, they forbid b'Nosen Ta'am;

זה הכלל לאתויי מאי לאתויי כל איסורין שבתורה
1.

The Mishnah says 'the general rule is' to include all forbidden foods.

ר' יוחנן ור"ל דאמרי תרוייהו כל איסורין שבתורה בין במינן בין שלא במינן בנותן טעם
(c)

(R. Yochanan and Reish Lakish): All Isurim in the Torah are forbidden b'Nosen Ta'am, whether b'Mino or Lo b'Mino.

חוץ מטבל ויין נסך במינן במשהו ושלא במינן בנותן טעם
1.

Only Tevel (Tosfos - and other Isurim that have Matirim, i.e. one has a permitted way or time to eat them (without incurring a loss), such as Shemitah, Ma'aser Sheni, and Hekdesh) and Yayin Nesech forbid b'Mashehu Min b'Mino, and Lo b'Mino, b'Nosen Ta'am;

וזה הכלל לאתויי טבל
2.

The Mishnah says 'the general rule is' to include Tevel.

תניא כוותיה דרב ושמואל תניא כוותיה דרבי יוחנן ור"ל תניא כוותיה דרב ושמואל כל איסורין שבתורה במינן במשהו שלא במינן בנותן טעם
(d)

Support (for Rav and Shmuel - Beraisa): All forbidden foods, if mixed b'Mino, forbid b'Mashehu. If mixed Lo b'Mino, they forbid b'Nosen Ta'am.

תניא כוותיה דר' יוחנן ור"ל כל איסורין שבתורה בין במינן בין שלא במינן בנותן טעם
(e)

Support (for R. Yochanan and Reish Lakish - Beraisa): All forbidden foods forbid b'Nosen Ta'am, whether b'Mino or Lo b'Mino; (Note - normally, b'Mino the Isur tastes like the Heter; it is Batel in 60- Chulin 98a.)

חוץ מטבל ויין נסך במינן במשהו שלא במינן בנותן טעם
1.

The only exceptions are Tevel and Yayin Nesech. If mixed b'Mino, they forbid b'Mashehu. Lo b'Mino, they forbid b'Nosen Ta'am.

בשלמא יין נסך משום חומרא <דעבודת כוכבים> {דעבודה זרה}
(f)

Question: Granted, we are more stringent about Yayin Nesech due to the severity of idolatry;

אלא טבל מ"ט
1.

Why are we more stringent about Tevel (Tosfos - even when it does not have Matirim)?

כהיתירו כך איסורו
(g)

Answer: Its Isur resembles the way it becomes permitted:

דאמר שמואל חטה אחת פוטרת את הכרי
1.

(Shmuel): Separating even one grain of Terumah permits any quantity of Tevel (mid'Oraisa).

<ותניא> [ותנן] נמי הכי במה אמרו טבל אוסר בכל שהוא במינו שלא במינו בנותן טעם:
(h)

Support (Mishnah): Tevel forbids b'Mashehu b'Mino. Lo b'Mino, it forbids b'Nosen Ta'am (because the above reasoning does not apply).