AVODAH ZARAH 41 (4 Av 5785) - Dedicated by Rabbi Kornfeld in honor of the Yahrzeit of his aunt, Rivkah bas Elimelech Shmuel (Zelikovitz, nee Kornfeld), of Hungary/Haifa/Yerushalayim. Aunt Relly was a strong woman, who survived the holocaust and remained filled with Chesed and Ahavas Torah.
1)

WHICH IMAGES ARE FORBIDDEN?

(דף מא,א) אמר רבה מחלוקת בשל כפרים אבל בשל כרכים ד"ה מותרין
(a)

(Rabah): They argue about statues in villages, but all permit statues in big cities;

מ"ט לנוי עבדי להו
1.

This is because they are for beauty, and not to be Ne'evadim (worshipped).

ודכפרים מי איכא למ"ד לנוי קעבדי להו דכפרים ודאי למיפלחינהו עבדי להו
(b)

Objection: No one would say that statues in villages are for beauty (all agree that they are to be Ne'evadim, and are forbidden)!

אלא אי אתמר הכי אתמר אמר רבה מחלוקת בשל כרכים אבל בשל כפרים ד"ה אסורים:
(c)

Correction: Rather, they argue about statues in big cities, but all forbid statues in villages.

וחכ"א אינן אסורין וכו':
(d)

(Mishnah): Chachamim say, the only forbidden statues...

מקל שרודה את עצמו תחת כל העולם כולו כמקל: צפור שתופש את עצמו תחת כל העולם כולו כצפור: כדור שתופש את עצמו תחת כל העולם כולו ככדור
1.

If he holds a staff (or bird or ball), this shows that he rules over the entire world like over a staff (or bird or ball).

תנא הוסיפו עליהן סייף עטרה וטבעת
(e)

(Beraisa): Additionally, they said that if he holds a sword, crown or ring, it is forbidden.

סייף מעיקרא סבור לסטים בעלמא ולבסוף סבור שהורג את עצמו תחת כל העולם כולו
1.

Originally, Chachamim understood that a sword indicates a mere bandit; later, they understood that it indicates that he kills whomever he wants.

עטרה מעיקרא סבור גדיל כלילי בעלמא ולבסוף סבור כעטרה <למלך> {לכלב}
2.

Originally Chachamim understood that a crown indicates a craftsman that makes crowns; later they understood that it indicates kingship.

טבעת מעיקרא סבור אישתיימא בעלמא ולבסוף סבור שחותם את עצמו תחת כל העולם כולו למיתה:
3.

Originally Chachamim understood that a ring indicates that he is the king's messenger; later they understood that it indicates that his seal is supreme in the world.

רבן שמעון בן גמליאל כו':
(f)

(Mishnah): R. Shimon ben Gamliel says...

תנא אפילו צרור אפי' קיסם
(g)

(Beraisa): Even if he holds a pebble or chip of wood (it is forbidden).

בעי רב אשי תפש בידו צואה מהו
(h)

Question (Rav Ashi): If excrement is in his hand, what is the law?

מי אמרינן כ"ע זילו באפיה כי צואה
1.

Does it mean that the whole world is lowly in his eyes, like excrement?

א"ד הוא מיהו דזיל באפי כ"ע כצואה
2.

Or, does it mean that the whole world looks down on him, like excrement?

תיקו:
(i)

This question is not resolved.

2)

FRAGMENTS OF IDOLS

(משנה) המוצא שברי צלמים הרי אלו מותרין
(a)

(Mishnah): If one finds fragments of images, they are permitted;

מצא תבנית יד או תבנית רגל הרי אלו אסורין מפני שכיוצא בהן נעבד:
(b)

If one finds a form of a hand or leg, it is forbidden, for such forms are Ne'evadim.

אמר שמואל אפי' שברי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(c)

(Gemara - Shmuel): Even if one finds fragments of idols (the idols were definitely Ne'evadim), they are permitted.

והאנן תנן שברי צלמים
(d)

Question: The Mishnah permits fragments of images (it is doubtful if the images were ever Ne'evadim). This implies that fragments of idols are forbidden!

ה"ה דאפי' שברי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} והא דקתני שברי צלמים משום דקבעי למיתנא סיפא
(e)

Answer: Fragments of idols are also permitted. The Mishnah taught fragments of images due to the Seifa;

מצא תבנית יד תבנית רגל הרי אלו אסורין מפני שכיוצא בהן נעבד
1.

(Seifa): If one finds a form of a hand or leg, it is forbidden, for such forms are Ne'evadim. (Had the Reisha taught fragments of idols, it would imply that the Seifa forbids only a form of a hand or leg that came from an idol, but not from an image.)

תנן מצא תבנית יד תבנית רגל הרי אלו אסורין מפני שכיוצא בו נעבד
(f)

(Mishnah): If one finds a form of a hand or leg, it is forbidden, for such forms are Ne'evadim.

41b----------------------------------------41b
אמאי (דף מא,ב) והא שברים נינהו
(g)

Question: Even though it is a fragment, it is forbidden!

תרגמה שמואל בעומדין על בסיסן
(h)

Answer (Shmuel): The case is, it rests on a base (Rashi - it was fixed there, to be Ne'evad; Tosfos - it is not a fragment. It was made that way.)

אתמר <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שנשתברה מאיליה רבי יוחנן אמר אסורה
(i)

(R. Yochanan): If an idol broke by itself, it is forbidden;

רשב"ל אמר מותרת
(j)

(Reish Lakish): It is permitted.

רבי יוחנן אמר אסורה דהא לא בטלה
1.

R. Yochanan forbids, for the owner was not Mevatel it;

רשב"ל אמר מותרת מסתמא בטולי מבטיל לה מימר אמר איהי נפשה לא אצלה לההוא גברא מצלה ליה
2.

Reish Lakish permits, for presumably the owner was Mevatel it. He sees that it could not save itself, so he realizes that it cannot help him!

איתיביה ר' יוחנן לרשב"ל (שמואל א ה) וראש דגון ושתי כפות ידיו כרותות וגו' וכתיב (שמואל א ה) על כן לא ידרכו כהני דגון וגו'
(k)

Question (R. Yochanan): "V'Rosh Dagon u'Shtei Kapos Yadav Kerusos El ha'Miftan... Lo Yidrechu Kohanei Dagon... Al Miftan" (even though the idol was mutilated, they still revere it)!

אמר לו משם ראיה התם שמניחין את הדגון ועובדין את המפתן דאמרי הכי שבקיה איסריה לדגון ואתא איתיב ליה על המפתן
(l)

Answer (Reish Lakish): They do not consider it mutilated. They thought that it moved (parts of) itself!

איתיביה המוצא שברי צלמים הרי אלו מותרין
(m)

Question (against Reish Lakish - Mishnah): If one finds fragments of images, they are permitted;

הא שברי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} אסורין
1.

Inference: Fragments of idols are forbidden!

לא תימא שברי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} אסורין אלא אימא הא צלמים עצמן אסורין וסתמא כר' מאיר
(n)

Answer: No. Rather, it implies that complete images are forbidden. The Mishnah is like R. Meir.

ורבי יוחנן מדר"מ נשמע להו לרבנן
(o)

Question (against R. Yochanan): We can learn from R. Meir to Chachamim!

לאו אמר ר' מאיר צלמים אסורין שברי צלמים מותרין
1.

Even though R. Meir forbids complete images, he permits broken images;

לרבנן <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} נמי היא אסורה ושבריה מותרין
2.

Presumably, the same principle applies to Chachamim. Even though they forbid complete idols, they permit broken idols!

הכי השתא התם אימר עבדום אימר לא עבדום ואת"ל עבדום אימר בטלום
(p)

Answer: No. R. Meir permits broken images due to a double Safek. Perhaps the images were never Ne'evadim,and even if they were Ne'evadim, perhaps the owner was Mevatel them;

<עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ודאי עבדוה מי יימר דבטלה הוי ספק וודאי ואין ספק מוציא מידי ודאי
1.

An idol was definitely Ne'evad (and forbidden), and we do not know if it the owner was Mevatel it. A Safek does not permit what was definitely forbidden!

3)

CAN A 'SAFEK HETER' PERMIT WHAT WAS DEFINITELY FORBIDDEN?

ואין ספק מוציא מידי ודאי
(a)

Question: Is it really true that a Safek does not permit what was definitely forbidden?!

והתניא חבר שמת והניח מגורה מלאה פירות אפילו הן בני יומן הרי הן בחזקת מתוקנין
1.

(Beraisa): If a Chaver (one trustworthy about tithing) died and left Peros, even if they were harvested that day, we assume that he tithed them.

והא הכא דודאי טבילי ספק עשרינהו ספק לא עשרינהו וקאתי ספק ומוציא מידי ודאי
2.

Even though they were definitely Tevel, and we are in doubt whether he tithed them, we permit them!

התם ודאי וודאי הוא דודאי עשרינהו כדרבי חנינא חוזאה
(b)

Answer #1: There, he definitely tithed them, like R. Chanina Chuza'ah taught.

דאמר רבי חנינא חוזאה חזקה על חבר שאינו מוציא דבר שאינו מתוקן מתחת ידו
1.

(R. Chanina Chuza'ah): There is a Chazakah that anything one gets from a Chaver was tithed.

ואבע"א <מעיקרא לא טבילי> ספק וספק הוא [אפשר דעבד] כדר' אושעיא
(c)

Answer #2: The Peros were not definitely forbidden. Perhaps he did like R. Oshaya's scheme;

דאמר מערים אדם על תבואתו ומכניסה במוץ שלה כדי שתהא בהמתו אוכלת ופטורה מן המעשר
1.

(R. Oshaya): One may scheme, and bring Peros into his house with the chaff, and his animal (or himself, if he does not eat in a fixed way) may eat without tithing.