1)

TOSFOS DH Amar Rav Kol Makom she'Asru Chachamim v'Chulei (pertains to Daf 64b)

תוספות ד"ה אמר רב כל מקום שאסרו חכמים כו' (שייך לדף סד:)

(SUMMARY: Tosfos discusses whether the Halachah follows this.)

י''מ דאין הלכה כרב מדתני בחולין (דף מא.) אין שוחטין לתוך גומא ברשות הרבים שלא יחקה האפיקורסים ובחצר מותר

(a)

Pesak: Some say that the Halachah does not follow Rav, since it says in Chulin (41a) that one may not slaughter into a cavity in Reshus ha'Rabim, lest one support (or act like) the heretics (who do so in order to throw the blood to idolatry). In the Chatzer it is permitted (for others do not see it).

ומיהו אין זה ראיה דבחצר מותר דאף הרואה אותו אומר לנקר חצרו הוא צריך

(b)

Disclaimer: This is not a proof. In the Chatzer it is permitted, for even one who sees him says "he does so because he needs his Chatzer to be clean";

אבל בעלמא שאם יראה אדם הרואה יחשדנו אפילו בחדרי חדרים אסור

1.

However, in other cases that one who sees will suspect [that he transgresses], it is forbidden even in inner rooms (where no one can see him).

2)

TOSFOS DH Li'avad Lah Pulsa

תוספות ד"ה ליעבד לה פולסא

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Bava Metzi'a.)

פ''ה חתיכה של עץ ויצור עליה צורה

(a)

Explanation (Rashi): This is a piece of wood. He will make a form on it.

ולפירושו ניחא מה שמקשים דבעלמא אמר מאי אסימון פולסא ופ''ה התם היינו דבר שאין עליו צורה

(b)

Support: This resolves what people ask, that elsewhere (Bava Metzi'a 47b) it says "what is Asimon? It is Pulsa", and Rashi explained there that this is something without a form;

וקשה דהכא משמע דפולסא הוא דבר שיש עליו צורה

1.

Question: Here it connotes that Pulsa has a form!

ולפירש''י ניחא דפירש ליעבד פולסא בלא צורה ויצור עליו הצורה

2.

Answer: According to Rashi, this is fine. He will make a Pulsa without a form, and make a form on it.

אבל לפיר''ת קשה דפירש אסימון הוי של מתכת ויש עליו צורה אבל אינה חשובה ואינה יוצאה

(c)

Question: This is difficult for R. Tam, who explained that Asimon is of metal and it has a form, but (the form) is not important, and it is not accepted (like money);

אם כן הכא מאי איריא סלע אפילו אסימון

1.

If so, why do we discuss a Sela (coin)? Even an Asimon [should help]!

ושמא י''ל דצורת סלע צריך

(d)

Answer: Perhaps specifically the form of a Sela is required.

3)

TOSFOS DH u'Maftzei b'Yomei Tishrei

תוספות ד"ה ומפצי ביומי תשרי

(SUMMARY: Tosfos gives two explanations why they used mats.)

פ''ה מפני הטיט שלא יהיה חציצה ונותנות המפץ תחת רגליהן

(a)

Explanation #1 (Rashi): This is due to the mud, lest it be a Chatzitzah. They put mats under their feet.

ורבינו תם פירש שהיו נותנות מפצי זקופות שלא יראו אותן העולם ויתביישו מהם ולא יטבלו היטב:

(b)

Explanation #2 (R. Tam): They used to put mats vertically so everyone will not see them, and they will be ashamed from them, and [rush and] not immerse well.

65b----------------------------------------65b

4)

TOSFOS DH Pesulos li'Kehunah

תוספות ד"ה פסולות לכהונה

(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of this.)

פי' לכהונה גדולה דלאו בתולה שלימה היא ואע''ג דכהן גדול בימי שמואל לא הוה היה מחמיר

(a)

Explanation #1: They are Pesulos to Kehunah Gedolah. She is not a full Besulah. Even though there was no Kohen Gadol in the days of Shmuel, he was stringent.

וי''מ משום זונה ופסולות אף לכהן הדיוט

(b)

Explanation #2: Some say that [he forbade them] due to Zonah, and they are Pesulos even to a Kohen Hedyot.

וכן משמע בפ' הערל (יבמות עו.) דקאמר התם לית הלכתא [לא כברא ולא] כאבא

(c)

Support (Yevamos 76a): The Halachah does not follow the son (Rabah bar Rav Huna), and not the father (Rav Huna, who disqualifies women who rub their genitals together from Kehunah);

[וקאמר] ואפילו לרבי אלעזר דאמר פנוי הבא על הפנויה שלא לשם אישות עשאה זונה כו' משמע דטעמא משום זונה

1.

And it says that even R. Elazar, who says that Bi'as Zenus makes a woman a Zonah... This connotes that [Rav Huna's] reason is due to Zonah.

5)

TOSFOS DH Sahada Rabah Peras

תוספות ד"ה סהדא רבה פרת

(SUMMARY: Tosfos discusses the testimony.)

פי' הקונטרס פרת מעיד שהוא יורד מא''י לבבל וגדל ממי גשמים

(a)

Explanation #1 (Rashi): The Peras river testifies [in Bavel], for it flows down from Eretz Yisrael to Bavel, and it rises due to rain (in Eretz Yisrael).

ולא נהירא שהרי בבל במזרח א''י קאי וכל הנהרות יורדים ממזרח למערב

(b)

Rebuttal: Bavel is east of Eretz Yisrael, and all rivers flow from east to west! (Rashash questions this, and points out that the Dano river flows from west to east. Perhaps Tosfos refers to the known rivers, of Gan Eden.)

לכך פר''ת שהיו מכירים שירדו הגשמים לא''י ע''י שחוזר פרת לאחוריו על ידי גדילתו בא''י מתוך הגשמים

(c)

Explanation #2 (R. Tam): They could recognize [in Bavel] that rain fell in Eretz Yisrael through the Peras backing up through its increase in Eretz Yisrael due to rain.

6)

TOSFOS DH Shema Yirbu ha'Notfim

תוספות ד"ה שמא ירבו הנוטפים

(SUMMARY: Tosfos explains why this is a problem.)

פירוש מי גשמים על מי נהרות שהיו זוחלין והוו להו מקוה ואמרינן דאין מקוה מטהר בזוחלין כ''א באשבורן

(a)

Explanation #1: Rainwater will be the majority over river water, i.e. Zochalin, and they are a Mikveh, and we say that a Mikveh is not Metaher through Zochalin, only through Ashboren (contained water);

דתנן במסכת מקוואות (פ''ה מ''ה) הזוחלין כמעיין והנוטפין כמקוה

1.

A Mishnah (Mikva'os 5:5) teaches that Zochalin are like a spring, and Notfim (rainwater) is like a Mikveh;

ותניא בת''כ יכול מילא מים על כתיפו ועשאו מקוה בתחילה יהא טהור תלמוד לומר מעיין מה מעיין בידי שמים אף מקוה בידי שמים

2.

A Beraisa in Toras Kohanim says "one might have thought that if he filled [Kelim] with water and carried it on his shoulder and made a Mikveh from the beginning, it is Tahor! [It answers] it says "Mayan" - just like a Mayan is bi'Ydei Shamayim, also a Mikveh is bi'Ydei Shamayim;

אי מה מעיין מטהר בזוחלין אף מקוה מטהר בזוחלין פי' אף בזוחלין וכ''ש באשבורן תלמוד לומר אך מעיין מעיין מטהר בזוחלין ומקוה באשבורן ומהו אשבורן דקוו וקיימי

3.

We ask that just like a Mayan is Metaher through Zochalin, we should say that a Mikveh is Metaher through Zochalin, i.e. even through Zochalin, and all the more so through Ashboren! It says "Ach Mayan" - a Mayan is Metaher through Zochalin, and a Mikveh is Metaher [only] through Ashboren. What is Ashboren? It is contained and endures.

ויש מפרשים שלא היה רוצה להטבילן בהן משום דהוו להו ספק זבות וזב וזבה טעונים מים חיים ושמא ירבו הנוטפין והוו להו מכונסין

(b)

Explanation #2: Some say that Shmuel's father did not want his daughters to immerse in [rivers] because they were Safek Zavos, and a Zav and Zavah require Mayim Chayim (running water). Perhaps rainwater will be the majority, and it is considered gathered.

ולא נהירא חדא דמ''ט עביד להו מקוואות והא בעינן מים חיים

(c)

Rebuttal #1: This is wrong. Firstly, why did he make Mikva'os for them? They require Mayim Chayim!

ועוד (דבת''כ) [דבתוספתא פ''ג דזבים] קאמר חומר בזב מבזבה שהזב טעון מים חיים והזבה אינה טעונה מים חיים

(d)

Rebuttal #2: The Tosefta (Zavim 3:1) says that a stringency of a Zav over a Zavah is that a Zav requires Mayim Chayim, and a Zavah does not require Mayim Chayim!

וא''ת ולשמואל דאמר אין המים מטהרין בזוחלין אלא פרת ביומי תשרי זב דבעי מים חיים איך יטבול ביומי ניסן

(e)

Question: According to Shmuel, we say that the only water (river) that is Metaher through Zochalin is the Peras in Tishrei, how can a Zav, who needs Mayim Chayim, immerse in Nisan?

וי''ל במעיין מכוסה שאין מי גשמים יורדין בתוכו

(f)

Answer: He can immerse in a covered spring into which rainwater does not fall.

וא''ת אמאי חיישינן שמא ירבו הנוטפים לימא קמא קמא בטיל כדאמר בפ''ה דמסכת ע''ז (דף עג.) המערה יין נסך לבור אפילו כל היום כולו כשר דאמרינן קמא קמא בטיל

(g)

Question: Why are we concerned lest rainwater become the majority? We should say that every drop that falls in is Batel, like it says in Avodah Zarah (73a) that one who pours Yayin Nesech into a pit [of wine], even the entire day, it is all Kosher, for every bit that falls in is Batel!

וי''ל דלא מהני טעמא דקמא קמא בטיל כיון שהאיסור רבה מכשיעור

(h)

Answer: "Every bit that falls in is Batel" does not help once the Isur is greater than the Shi'ur (i.e. here, the majority is rainwater);

וההיא דיין נסך דקאמר קמא קמא בטיל היינו קודם שרבה האיסור עד כדי נתינת טעם בהיתר

1.

In the case of Yayin Nesech, we say that "every bit that falls in is Batel" [only] before the Isur is enough to give taste to the Heter. (Bitul helps so that we do not forbid due to Mashehu of Yayin Nesech, like we forbid when Heter fell into it.)

7)

TOSFOS DH d'Amar Shmuel Nahara mi'Kipei Misbarech

תוספות ד"ה דאמר שמואל נהרא מכיפיה מיתבריך

(SUMMARY: Tosfos explains why this permits immersing in rivers at any time.)

פי' ממקומו ומסלעו סלע מתרגם כיפיה מנביעתו מיתבריך ולא ממי גשמים

(a)

Explanation: It is blessed from its Sela. The Targum of Sela is Kipei. I.e. it is blessed (increases) from its source, and not from rainwater.

וא''ת והא קא חזינן שמחמת הגשמים הם גדילים

(b)

Question: We say that [rivers] increase due to rain!

וי''ל כדאמר במסכת תענית (דף כה:) שאין לך טפח יורד מלמעלה שאין טפחיים עולים כנגדו מלמטה

(c)

Answer: This is due to what it says in Ta'anis (25b) that for every drop [of rain] that descends from above, two drops ascend from the ground corresponding to it (the majority of the river's increase is due to water from the ground).

ואור''ת דהילכתא כוותיה דשמואל

(d)

Pesak (R. Tam): The Halachah follows [this teaching of] Shmuel.

ומייתי ראיה מפרק בתרא דבכורות (דף נה:) דתניא רבי מאיר אומר לא פרת שמו אלא יובל שמו ולמה נקרא שמו פרת שמימיו פרין ורבין

(e)

Source (R. Tam): This is proven from Bechoros (55b). A Beraisa says that R. Meir says that Peras is not the [real] name of the river, rather, it is Yuval. It is called Peras because its waters are Parin v'Rabim (increase);

ולאו דוקא נקט פרת דה''ה לכל נהרות והא דנקט פרת משום שהוא גדול מכל נהרות ולפי שהוא מא''י

1.

This is not only regarding Peras. The same applies to all rivers. It mentioned Peras because it is greater than all rivers, and it is from Eretz Yisrael.

וקאמר התם מסייע ליה לשמואל דאמר נהרא מכיפיה מיתבריך ועל זה אנו סומכין לטבול בנהרות אפילו אם גדלו מאד

2.

It says there that this supports Shmuel, who says that a river is blessed from its source. We rely on this to immerse in rivers, even if they increased greatly.

8)

TOSFOS DH ha'Kite'a Yotzei b'Kav Shelo

תוספות ד"ה הקיטע יוצא בקב שלו

(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of this.)

פ''ה קיטע שנקטעה רגלו עושה כמין דפוס רגל וחוקק בו מעט לשום ראש שוקו בתוכו ואינו [ס''א והוא] נסמך עליו ומש''ה יוצא בקב שלו דמנעל דידיה הוא

(a)

Explanation #1 (Rashi): An amputee whose foot was cut off makes the form of a foot and carves out a little to put the end of his leg in it. He does [not - some texts omit this] lean on it. Therefore, he may go out with his Kav, for it is his shoe;

ור' יוסי אוסר דלאו תכשיט הוא ואינו מנעל והוי משוי

1.

R. Yosi forbids, for it is not an ornament, and it is not a shoe. It is a load.

והקשה רבינו תם דבמסכת יומא (דף ח: ושם) משמע דלכ''ע מנעל הוא ואסור לנעול בו ביוה''כ

(b)

Question (R. Tam): In Yoma (8b) it connotes that all agree that it is a shoe, and they forbid wearing it on Yom Kipur!

ולענין שבת בהא הוא דפליגי דרבי יוסי גזר דילמא מיפסיק ואתי לאתויי ורבי מאיר לא גזר

1.

They argue about Shabbos. R. Yosi decrees lest it break, and he will come to carry it. R. Meir does not decree.

וי''ל דה''נ בהא פליגי דטעמא דר' יוסי דכיון דלא הוי של עור לא מיהדק ואיכא למיחש דילמא מיפסיק ואתי לאתויי

(c)

Answer: We can say that also here, they argue about this. R. Yosi holds that since it is not of leather, it does not fit snugly, there is concern lest it fall, and he will come to carry it.

אך קשה מהא דאמר בגמרא חלצה בסנדל כו' חליצתו כשרה ואמר שמואל ר''מ הוא

(d)

Question: It says in the Gemara that if she did Chalitzah with a sandal... the Chalitzah is Kosher, and Shmuel said that this is like R. Meir;

משמע דלר' יוסי חליצתו פסולה ואמאי כיון דמנעל הוא

1.

Inference: According to R. Yosi, the Chalitzah is Pasul. What is the reason? It is a shoe!

וי''ל דהאי נמי בהא תליא דכיון דלענין שבת גזר דילמא מיפסיק אינו ראוי להלך בו ודמי לקטן שחלץ במנעל גדול דחליצתו פסולה כדאיתא בפ' מצות חליצה (יבות קג:) משום דנעלו כתיב נעלו הראוי לו

(e)

Answer: Also this (Chalitzah) depends on this (the law of Shabbos). Since regarding Shabbos he decrees lest it break, it is not proper to walk in it. It is like a small person who did Chalitzah with a big person's shoe. It is Pasul, like it says in Yevamos (103b), because it says "Na'alo" - what is proper for him.

וא''ת היכי גזרי דילמא נפיל ואתי לאתויי הלא אין לו אלא רגל אחד ואי נפיל לא יזוז ממקומו

(f)

Question: How do they decree lest it fall and he will come to carry it? He has only one foot. (Without the Kav, his cut leg does not reach to the ground.) If it falls, he will not move from his place!

ואומר ר''י דמיירי שנושא בידו מקל ועיקר הליכתו היא בסמיכת המקל והשתא אי נמי מיפסיק יוכל להלך

(g)

Answer (Ri): We discuss when he carries in his hand a staff, and primarily he walks [with his good leg,] supported by the staff. Now, even if it falls, he can walk.

מכאן יש להתיר למי שכווצו גידי שוקיו ללכת במקלו בשבת

(h)

Pesak: From here, if one's leg sinews shriveled, we can permit him to walk with his staff on Shabbos. (Since he cannot walk without it, it is like his shoe - Rosh Beitzah 3:5).

והרב פור''ת פי' דקיטע יש לו סמך שקושר בכרעו ומגיע לארץ והשוק כפופה לאחוריה ובראש השוק במקום הרגל עושה לו קב להראות כמו שיש לו רגל

(i)

Explanation #2 (Rav Pores): An amputee has a support that he ties on his knees and it reaches to the ground. The shin is bent back, and at the end of the shin, in place of the foot, he makes a Kav to appear as if he has a foot.

ובהא פליגי ר' יוסי סבר כיון שאינו נסמך עליו אלא תלוי באויר חיישינן דילמא נפיל ור''מ לא חייש

1.

They argue about the following. R. Yosi holds that since he does not support himself on [the Kav], rather, it hangs in the air, we are concerned lest it fall. R. Meir is not concerned.

ולפי זה אין ראיה להתיר לקיטע לצאת במקלו

(j)

Consequence: According to this, there is no proof to permit an amputee to go out with his staff.

אמנם יש להתיר מסיפא דמתניתין דאינו אוסר אלא סמוכות שלו לפי ששוקיו תלויין באויר ודילמא נפיל ואתי לאתויי

(k)

Observation: We can permit from the Seifa of our Mishnah, which forbids only his Semuchos (leather that he puts under his knees), because his shins hang in the air, and perhaps it will fall, and he will come to carry it;

(אבל הכסא) והספסלים שבידיו (כן צריך להגיה) אינו אוסר ואינהו הוו דומיא דמקל

1.

However, [the Mishnah] does not forbid the [small] benches in his hands. They are like a staff.

וק''ק לפי זה אמאי מטמא ליה רבא משום מדרס כיון שאינו נסמך עליו

(l)

Question: According to this, why is Rava Metamei [the Kav] due to Midras? He does not lean on it!

ושמא כשהוא יושב פעמים הוא נסמך עליו ולכך עושה לו בית קבול כתיתין שלא יוזק בקישוי (הגהת ר"מ בנעט) העץ כשהוא יושב:

(m)

Answer: Perhaps when he sits, sometimes he leans on it. Therefore, he makes a receptacle for tufts, lest he be damaged through the hardness of the wood when he sits.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF