hebrew
1)

It says that Hashem rested from all His work on the seventh, for He finished on the sixth (Pasuk 1). It says also that He finished His work on the seventh day!

1.

Rashi #1 1 and Seforno: In a Midrash, R. Shimon explains that, unlike a human, who is forced to add some time to Shabbos, in order to avoid transgressing Shabbos, Hashem, 'who knows His seconds', entered Shabbos the split second before.

2.

Rashi #2, Hadar Zekenim #1: The only thing that was lacking was rest, and that is what Hashem created with the advent of Shabbos.

3.

Hadar Zekenim #2: Adam thought that He will create more things on the seventh day. It was not recognized that He rested until the seventh day.

4.

Kol Eliyahu: Inanimate things were already perfected within six days. "His work", i.e. Ba'alei Chayim, need rest; this was created only on day seven. "All His work" alludes to 10 miraculous things created just before Shabbos, Bein ha'Shemashos. E.g. Hashem rested, and did not send manna on Shabbos..


1

Rashi almost always quotes a Midrash, even when he does not specifically say so.

2)

Why does it not say "va'Yhi Erev..." on the seventh day?

1.

Rosh (on Bereishis 3:16), Hadar Zekenim: There was light all of Shabbos. It did not get dark.

3)

Why does it not say "va'Yhi Erev..." on the seventh day?

1.

Rosh (on 3:16), Hadar Zekenim: There was light all of Shabbos. It did not get dark.

4)

רש"י: ונראה כאלו כלה בו ביום: מה כוונת רש"י?

1.

גור אריה: מדבריו נראה שכילה מלאכתו בשישי והיה נראה כאילו זהו השביעי, אבל במדרש מבואר שהקב"ה אינו צריך להוסיף מחול על הקודש ולכן סיים עם תחילת היום השביעי, ותחילת הדבר אינו גוף הדבר.

5)

רש"י: ונראה כאלו כלה בו ביום: קשה למה לא כתוב 'ויכל ביום השישי'?

1.

גור אריה: אם היה כתוב כך היה מקום לומר שהקב"ה כילה מלאכתו בשישי כי הסתיימה המלאכה, ולכן כתוב באופן שיש סתירה בפסוק ("ויכל...ביום השביעי... וישבות ביום השביעי") לומר ששבת בתחילת היום השביעי, וללמד שהקב"ה כילה מלאכתו מחמת קדושת השבת, ולא בגלל שהמלאכה הסתיימה- אלא השבת בעצמותה ראויה לשביתה ממלאכה.

6)

כיצד כתוב "ויכל...ביום השביעי" והרי ביום השביעי הוא שבת?

1.

מהר"ל, (תפארת ישראל פ"מ עמ' קכב): לדעה אחת בחז"ל הבריאה קיבלה את צורתה בשבת והשלמה זו איננה מלאכה אלא מנוחה (עיי"ש), לדעה שניה סוף יום השישי דבוק לתחילת השביעי ולכן נקרא שכילה מלאכתו בשביעי, ולדעות הנוספות במדרש השבת עצמה הייתה חסרה בבריאה ובה כילה הקב"ה מלאכתו, כי השבת היא החיבור של הבריאה אל הבורא והשלמות של הבריאה עצמה. עיי"ש.

7)

למה שבת ה', והרי הוא לא יִעף ולא יִגע?

1.

מהר"ל, (תפארת ישראל תחילת פ"מ): שביתה מורה על ההשלמה שאיליה הגיעה הבריאה בשבת. הקב"ה איננו זקוק למנוחה אלא זהו צורך הנבראים שבכל ששת ימי המעשה המשיכו להבראות, ובשביעי נחו. עיי"ש.

8)

למה הבריאה נבראה דוקא בששה ימים ובשביעי שבת?

1.

מהר"ל (תפארת ישראל פ"מ עמ' קכב): העולם הוא גשמי, ולכל גשם יש רוחק, ולגשם שלם יש 6 צדדים, ולכן נברא העולם ב-6 ימים. האמצע אין לו רוחק ולכן הוא מתיחס אל הבלתי גשמי, וכנגדו יום השבת. 1


1

לגשם [-לחומר] יש 3 מימדים- אורך, רוחב וגובה, ולכן יש לו רוחק, כלומר תפיסת מקום. ומשום שיש לו 6 צדדים (4 רוחות ומעלה ומטה) לכן העולם הגשמי מתחלק ל-6 ימים. נקודת האמצע לא תופסת מקום והיא כנגד הדבר שאיננו גשמי.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars