DECLARING PARTS AS TERUMOS MAASER OR MAASER SHENI (Yerushalmi Demai Perek 1 Halachah 3 Daf 5a)
רבי בון בר חייא בעי קומי ר' זעירא עד כדון בכסף מעשר של דמאי אפילו בודאי
Question (R. Bun bar Chiya to R. Zeira): (The Mishnah taught that produce bought with Maaser Sheni money is exempt from Demai.) Does this also refer to Maaser Sheni of Demai or only Maaser Sheni that was separated from certain Tevel)? (This question remains unanswered.)
תני וכולן שקרא שם לתרומת מעשר או למעשר שני שלהן מה שעשה עשוי.
The Baraisa earlier (Zevachim daf 83(v)) taught that in all the cases of the Mishnah, if parts of them were declared Terumas Maaser or Maaser Sheni, it is valid.
רבי אלעזר אמר חוץ משירי מנחות רבי ירמי' אמר השאר במחלוקת:
(R. Elazar): 'In all cases' does not include remnants of Menachos (since the Kohen receives them from the 'Shulchan Gavoah' - from Hash-m's table, he cannot declare them Terumah); R. Yirmiyah said that all of the other cases are actually in the dispute (between R. Meir and R. Yehuda over the status of an item bought with Maaser Sheni money - whether it is from Shulchan Gavoah (R''M) or whether it is considered to be owned by man (R''Y)).
רבי יוסי בעי היידו מחלוקת מה נן קיימין אין כר''מ היא מעשר היא שירי מנחות לא עשה ולא כלום כרבי יהודא מה שעשה עשוי:
Question (R. Yosi): Which dispute is R. Yirmiyah referring to? Whose opinion are we following? If it's R. Meir, whether it's Maaser Sheni or remnants of Menachos, declaring them Terumah achieves nothing! And according to R. Yehuda, even for Maaser Sheni it's considered to be his own money...?
[דף יא עמוד א (עוז והדר)] אמר ר' מנא אזלית לקסרין ושמעית רבי חזקיה יתיב ומתני המקדש בחלקו בקדשי קדשים או בקדשים קלים אינה מקודשת רבי אלעזר אומר ד''ה רבי יוחנן אמר במחלוקת
(R. Mana): I went to Kisarin and heard R. Chizkiyah sitting and teaching - "a Kohen who betrothed a woman using his portion of a Kodshei Kodoshim or a person who used a Kodshim Kalim sacrifice, she is not betrothed (because it is considered belonging to Gavoah). R. Elazar said that this law is according to all opinions. R. Yochanan said that it depends on the dispute (about Maaser Sheni between R. Yehuda and R. Meir).''
ואמרית לי' מאן שמע ר' הדא מילתא ואמר לי מן רבי ירמיה ואמרית יאות רבי ירמיה דהוא שמע הדא דר''א ד''ה הוא דאמר במחלוקת
And I (R. Mana) said to R. Chizkiyah - From whom did you hear this teaching? He replied that it was from R. Yirmiyah. I said that this is correct, because R. Yirmiyah himself, having heard R. Elazar (above (c)), said that all of the other cases are a dispute.
רבי יוסי דלא שמיע לי' צריכה ליה הוא דאמר היידה מחלוקת אין כר''מ היא מעשר שני היא שירי מנחות לא עשה ולא כלום אין כרבי יהודא מה שעשה עשוי:
But R. Yosi, who had not heard who had disagreed, he asked (above (d)) as to which dispute R. Yirmiyah was referring and according to whose opinion - whether it was R. Meir or R. Yehuda etc.
תני אמר רבי יודה לא פטרו בית הלל אלא שמן של פלייטון בלבד אחרים אומרים בשם רבי נתן מחייבין היו ב''ה בשמן וורד ווירדינון:
Baraisa (R. Yehuda): Beis Hillel only exempted Plaiton (Aparsimon) oil (since it is for smelling rather than for consumption). Others say from R. Nasan that Beis Hillel obligated rose oil, meaning oils of various roses and perfumes (since they are used for anointing).