1)

THE BEGINNINGS OF ROWS (Yerushalmi Peah Halachah 3 Daf 29b)

משנה ראשי שורות עומר שכנגדו מוכיח העומר שהחזיק בו להוליכו לעיר ושכחו מודים שאינו שכחה

(a)

(Mishnah): Concerning the beginnings of rows - the sheaf opposite it proves it. (This will soon be explained.) If the owner took a sheaf intending to bring it to the city and he forgot it, it is not Shichechah.

אילו הן ראשי השורות שנים שהתחילו באמצע השורה זה פנה לצפון וזה פנה לדרום ושכחו לפניהם ולאחריהם שלפניהם שכחה ושל אחריהם אינו שכחה

(b)

These are considered the beginnings of rows - if two people began (gathering) from the middle of the row, with one facing northwards and one facing southwards (moving away from each other) and they forgot (sheaves) - those forgotten in front of them are Shichechah; behind them are not Shichechah.

יחיד שהתחיל מראש השורה ושכח לפניו ולאחריו שלפניו אינו שכחה ושל אחריו שכחה שהוא בבל תשוב

(c)

If an individual started at the beginning of the row and forgot sheaves, those forgotten before him are not Shichechah, after him are Shichechah, as it is included in the phrase (Devarim 24:19), "you shall not go back (to take it)".

זה הכלל כל שהוא בבל תשוב שכחה וכל שאינו בבל תשוב אינו שכחה:

(d)

The general rule is - anything included in "you shall not go back" is Shichechah; anything that is not included in "you shall not go back" is not Shichechah.

גמרא מניין לראשי שורות

(e)

(Gemara) Question: What is the source that the beginnings of rows are not Shichechah?

אמר רבי יונה כתיב כי תקצור קצירך בשדך ושכחת מה שאתה קוצר אתה שוכח

(f)

Answer (R. Yona): The pasuk states (Devarim 24:19), "When you shall reap your harvest in the field and you shall forget" - from where you begin to harvest can be Shichechah.

עד כדון ראשי שורות קמה סוף שורות עומרים

(g)

Question: This only teaches the beginnings of rows of standing crops; what about the ends of rows of (detached) sheaves?

אמר רבי יונה לא תשוב לקחתו ממקומו שבאת לא תשוב לקחתו

(h)

Answer (R. Yona): The same pasuk states, "you shall not go back to take it".

עד כדון ראשי שורות קמה וסוף שורות עומרים ראשי שורות עומרים וסוף שורות קמה

(i)

Question: This only teaches the beginnings of rows of standing crops and the ends of rows of sheaves; what about the beginnings of the rows of sheaves and the ends of rows of standing crops?

אמר רבי יונה נילף ראשי שורות עומרים מראשי שורות קמה וסוף שורות קמה מסוף שורות עומרים

(j)

Answer (R. Yona): Let's learn beginnings of the rows of sheaves from beginnings of rows of standing crops and learn the ends of rows of standing crops from the ends of the rows of sheaves.

העומר שכנגדו מוכיח

(k)

The Mishnah taught: The sheaf opposite it prove it.

כיצד היו לו עשר שורות של עשרה עשרה עומרים עימר אחת מהן צפון ודרום ושכח אחד מהן אינו שכחה מפני שהיא נידון מזרח ומערב

(l)

How is that? If he had 10 rows of 10 sheaves - if he began gathering from north to south and forgot a sheaf in the middle of the row, it is not Shichechah, because we can assume he intended to gather (afterwards) from east to west.

עימר מזרח ומערב ושכחו מהו שיעשה שכחה

(m)

Question: If he then gathered from east to west and forgot that same sheaf, does it become Shichechah? (Note: The answer below was also given earlier in Perek 5 Halacha 2 - zevachim daf 49.)

נשמיענא מן הדא עימר את הראשון ואת השני ואת השלישי ושכח את הרביעי

(n)

Answer: (There are two versions of the ruling of a Baraisa) - If a person gathered (from a row of piles) the first pile, the second pile and the third pile, but forgot the fourth pile -

אית תניי תני אם נטל את החמישי הרי זו שכחה

1.

Version 1 - if he took the fifth pile, the fourth is Shichechah;

ואית תניי תני אם שהה ליטול את החמישי הרי זו שכחה

2.

Version 2 - if he delayed enough time to take the fifth pile, the fourth is Shichechah.

א"ר בון בר חייא מאן דאמר נוטל את החמישי כשיש שם ששי מ"ד אם שהה ליטול את החמישי כשאין שם ששי

3.

(R. Bun bar Chiya resolves them): In Version 1, there is also a sixth pile (so that he took three piles and left three piles, and since there are three remaining, they can be considered a separate row). In Version 2, there is no sixth pile, so that only the fourth and fifth remain and they are still considered to be part of the first row - if he forgot the fourth, even before he took the fifth, it can be considered Shichechah.

אם עד שלא נוטל את החמישי לא כבר נראה את הרביעי לידון בשור' ואת אמר שהוא שכחה וכא נמי שכחה

4.

Conclusion of proof: In Version 1, before he took the fifth pile, isn't the fourth pile already considered part of the separate row (containing the fourth, the fifth and the sixth, so that it was already saved from Shichechah) but you still say that it is Shichechah - here also, in your case, it should be Shichechah!

היה עומר א' גדול עימר צד החיצון בצד הפנימי נידון בשורה עימר צד הפנימי בצד החיצון מהו שידון כשורה

(o)

Question: If one sheaf was large (and there were two small sheaves next to it), if he gathered the outer half of the large sheaf, the inner half is viewed as part of a row (and is not Shichechah). But if he gathered the inner half, can the outer half be viewed as part of the row?

עימר צד העליון בצד התחתון נידון בשורה עימר [דף ל עמוד א] התחתון בצד העליון מהו שידון כשורה

1.

If he gathered the upper half, the lower half is viewed as part of the row. But if he gathered the lower half, can the upper half be viewed as part of the row? (The Gemara leaves these questions unanswered.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF