INTERLOCKING BRANCHES OVER A FENCE (Yerushalmi Peah Halachah 3 Daf 12a)
משנה הכל מפסיקין לזרעים ואינו מפסיק לאילן אלא גדר ואם היה שער כותש אינו מפסיק אלא נותן פאה אחת על הכל ולחרובין כל הרואין זה את זה
(Mishnah): Everything divides a seed field but only a fence divides an orchard. And if there are interlocking branches (between trees from each side) over the fence, the fence does not divide; rather he gives one Peah for all of them. And for carob trees (that are not planted in any specific arrangement), as long as the trees are in sight of each other, one Peah is given.
אמר ר''ג נוהגין היו בבית אבא נותנין פאה אחת לזיתים שהיו להם בכל הרוח ולחרובין כל הרואין זה את זה
(Rabban Gamliel): In my father's house, they were accustomed to giving one Peah for the olives of each direction of the town and they would give one Peah for carobs trees that were in sight of each other.
[דף כא עמוד א (עוז והדר)] ר''א ב''ר צדוק אומר משמו אף לחרובים שהיו להם בכל העיר:
(R. Elazar b' R. Tzadok in R. Tzadok's name): Even for carobs, one Peah was given for all carobs in the town.
גמרא מה כותש כעלה במכתש או כותש על גבי גדר מן מה סער כותש אין הגדר [דף יב עמוד ב] כותש הדא אמרה כותש על גבי גדר
(Gemara): Do the interlocking branches also need to be resting on the fence in order to prevent the fence dividing? Since the Tanna referred to the branches rather than the fence, this shows that they do not need to rest on it.
ר' מנא אמר זימנין דהוי בה בתוך ארבע אמות וזמנין דהוי בה בתוך עשרה טפחים
Sometimes R. Mana said that they must be within 4 Amos (- only if the trees that had interlocking branches are positioned within 4 Amos of the fence do the branches prevent the fence from dividing); and sometimes he said that they must be within 10 tefachim...
בנטועין מטע עשר לבית סאה מה את ש''מ והוא שיהיו בתוך ארבע אמות לגדר [דף כא עמוד ב (עוז והדר)] והן שיהיו בתוך עשרה טפחים בין גוף לגוף ממטע עשרה לבית סאה:
This means that the trees must be within 4 Amos of the fence when ten are planted in an area of Beis Se'ah and the distance between the branches must be less than 10 tefachim.
ולחרובים כו' מי מכוון להם את הרוחות
Question: (The Mishnah taught that Rabban Gamliel said that in his father's house, they were accustomed to giving one Peah for the olives of each direction of the town and they would give one Peah for carobs trees that were in sight of each other.) Which directions is the Mishnah referring to?
העיר מכוונת להון את הרוחות אמר רבי יוסי בר' בון של בית ר' היו להם ד' בדים לד' רוחות העיר והן נותנים לכל בד לפי רוחו
Answer: The Mishnah is referring to the direction that the town is facing, (rather than the directions of the world of north, south etc.) - and they would position four poles, one in each direction from the town.
היו שם ג' אילנות הראש(ונ)ים רואים את האמצעים והאמצעים רואים את הראש(ונ)ים ואין הראש(ונ)ים רואין זה את זה מפריש מן הראשי' על האמצעים ומן האמצעים על הראשים ואינו מפריש מן הראשים על הראשים:
(R. Yosi b' R. Bun): (When the Mishnah taught that they would give one Peah for carobs trees that were in sight of each other) - if there were three sections of trees - if from the first ones one could see the middles ones and vice-versa, but from some of the first ones one cannot see other first ones (for example, if they are planted on a slope) - one gives Peah from the first ones on the middle ones and vice-versa, but not from the the first ones on the first ones (since they are not in sight of each other).