TOSFOS DH Meisivei Ra'uhu Echav ha'Kohanim
תוספות ד"ה מיתיבי ראוהו אחיו הכהנים כו'
(SUMMARY: Tosfos explains how the Makshan understood.)
למאי דס''ד דלא מיירי בכהני חדתי יש תימה דלא פריך מרישא דתני קידוש בתורם את הדשן
Question: According to the Havah Amina that we do not discuss new Kohanim, this is astounding that we do not ask from the Reisha, which taught Kidush of one who does Terumas ha'Deshen!
ויש לומר דפשיטא דההוא דתרומת הדשן הוי בכהני חדתי
Answer: It is obvious that the case of Terumas ha'Deshen refers to new Kohanim.
וקצת קשה דאמאי ס''ד דלא הוו חדתי דבמתניתין דתמיד (דף לג.) משמע דכולהו הוו חדתי שהעזרה היתה ננעלת והם היו באין ממקום שהיו ישנים שם בבית המוקד
Question: What was the Havah Amina that [the Seifa] does not discuss new [Kohanim]? Our Mishnah in Tamid (33a) connotes that all of them were new, for the Azarah was locked and they came from where they were sleeping in Beis ha'Mokad!
[הג''ה ויש לומר דסלקא דעתיה דמאן דלא פסיל בלינה לא פסיל בהיסח הדעת ומאן דפסיל בהאי פסיל בהאי
Comment - Answer: One might have thought that the one who does not disqualify due to Linah, he does not disqualify due to Hesech Da'as, and the one who disqualifies for this, disqualifies for this;
והני כהני הוה להו היסח הדעת שהיו ישנים בבית המוקד. ע''כ הג''ה]:
These Kohanim had Hesech Da'as, since they were sleeping in Beis ha'Mokad. Until here is a comment.
20b----------------------------------------20b
TOSFOS DH Yetzi'ah Mahu she'To'il b'Kidush Yadayim v'Raglayim
תוספות ד"ה יציאה מהו שתועיל בקידוש ידים ורגלים
(SUMMARY: Tosfos discusses whether Yotzei applies to Kodshim after Kidush Kli.)
פירש בקונטרס כדרך שפוסלת בכל הקדשים שקדשו בכלי שאם יצאו נפסלין ביוצא
Explanation (Rashi): [We ask whether Yetzi'ah disqualifies Kidush] like it disqualifies all Kodshim that became Kodesh in a Kli, that if they left [the Azarah], they are Pasul due to Yotzei.
ואי אפשר לומר כן אלא כדמפרש טעמא משום דכיון דפריש אסוחי מסח דעתיה מיניה וס"ד דמאן דלא פסיל בלינה פסיל בהיסח ה דעת (הגהת צאן קדשים)
Rebuttal: You cannot say so. Rather, it is like [the Gemara] explains the reason. Since he separated (left the Azarah), he diverted his mind from [Avodah]. We are thinking that the one who does not disqualify due to Linah, he disqualifies due to Hesech Da'as.
אבל (הגהת צאן קדשים) דמשום קידוש כלי לא מיפסל ביוצא במידי שלא נעשה בו עבודה עדיין כדמוכח בפ''ק דמנחות (דף ט.) (הגהה בגליון)
However, due to Kidush in a Kli, [Kodshim] are not disqualified through Yotzei for something with which Avodah was not yet done, like is proven in Menachos (9a);
דאמר בללה חוץ לחומת העזרה רבי יוחנן אמר פסולה וריש לקיש אמר כשרה
It says that if he mixed [the flour and oil] outside the wall of the Azarah, R. Yochanan disqualifies and Reish Lakish is Machshir;
אלמא לרבי יוחנן לא פסיל אלא משום (הגהת שיטה מקובצת) עבודה בחוץ אבל משום יציאה לא
Inference: R. Yochanan disqualifies only due to Avodah outside, but not due to Yetzi'ah.
[וכן משמע] בפרק התכלת (שם מז.) גבי שתי הלחם דלא קדוש ליפסל ביוצא אלא בשחיטת הזבח אע''ג דכבר נתקדש בכלי
Support #1: It connotes like this also in Menachos (47a) regarding Shtei ha'Lechem. It becomes Kodesh, to be disqualified through Yotzei, only through Shechitah of the Zevach (Shalmei Tzibur), even though it already became Kodesh in a Kli;
דרבי סבירא ליה דתנור מקדש בפרק רבי ישמעאל (שם עב:)
Rebbi holds that the oven is Mekadesh in Menachos (72b).
ומיהו יש לדחות דבאין עם הזבח שאני דהא נסכים הבאין עם הזבח לא מיפסלי בלינה כי אם בשחיטת הזבח כדאמר זעירי בפרק התודה (שם עט.)
Rebuttal: We can reject this. What comes with the Zevach is different, for Nesachim that come with the Zevach are disqualified through Linah only [after] Shechitah of the Zevach, like Ze'iri said there (79a);
ואילו באין בפני עצמן תנן קדשו בכלי נפסלין בלינה
Whereas [Menachos] that come by themselves, a Mishnah teaches that if they were Hukdash in a Kli, they are disqualified through Linah.
ויש עוד ראיה מהא דתנן במעילה פרק ב' (דף ט.) גבי מנחות ושתי הלחם קרמו בתנור הוכשרו ליפסל במחוסר כיפורים ובלינה אבל יוצא לא קתני
Support #2: Also, a Mishnah in Me'ilah (9a) teaches that if Menachos or Shtei ha'Lechem formed a crust in the oven, they are Huchshar to become Pasul through a Mechusar Kipurim or Linah. It does not list Yotzei!
ואע''ג דגבי עופות וזבחים הוה מצי למיתני יוצא
Implied question: Regarding birds and Zevachim it could have taught [that they are disqualified also through] Yotzei!
אגב אחרים לא תני אגב שתי הלחם ולחם הפנים ומנחות
Answer: Due to others it did not teach [Yotzei, i.e.] due to Shtei ha'Lechem and Lechem ha'Panim and Menachos.
והא דאמר בפרק כל שעה (פסחים לו.) גבי לישה דמנחות נהי דבזריזין ליתא במקום זריזין איתא
Implied question: It says in Pesachim (36a) about kneading Menachos "granted, it is not done through zealous people (Kohanim), but it is done in a place of zealous people" (i.e. it must be kneaded in the Azarah)!
אורחא דמילתא נקט שדרך לעשותם במקום זריזין
Answer: It discusses the normal case. It is normally done in a place of zealous people.
והא דאמר פרק המזבח מקדש (לקמן פח.) כלי שרת אין מקדשין ליקרב אבל מקדשין ליפסל
Implied question: It says below (88a) that a Kli Shares is not Mekadesh to cause something to be offered, but it is Mekadesh to be disqualified!
היינו בטבול יום ובמחוסר כיפורים ובלינה אבל לא ביוצא
Answer: [It is disqualified] through a Tevul Yom, Mechusar Kipurim or through Linah, but not through Yotzei!
וצ''ע מה שפירש בקונטרס פ' שתי מדות (מנחות פז:) גבי שלחן אבל מקדש (כן נראה להגיה) ליפסל בלינה וביוצא
Question: This requires investigation, what Rashi explained in Menachos (87b) regarding the Shulchan "but it is Mekadesh to become disqualified through Linah or Yotzei";
ולקמן בסוף המזבח מקדש (דף פח.) פירש בקונט' אבל מקדשין ליפסל ביוצא אם יצא חוץ לקלעים או נגע בו טבול יום
And [also it is difficult what] Rashi explained below (88a), [that Klei Shares] are Mekadesh [Kodesh] to be disqualified through Yotzei if it went outside the curtains (the Azarah), or if a Tevul Yom touched it.
והא דאמר פרק שתי הלחם (מנחות צה:) [א' שתי הלחם וא'] לחם הפנים לישתן ועריכתן בחוץ אלמא מדת יבש לא נתקדשה
Implied question #1: It says in Menachos (95b) "the same law applies to Shtei ha'Lechem and Lechem ha'Panim. Kneading and arranging [making loaves] may be done outside [the Azarah]. This shows that dry measures did not become Kodesh." (I.e. if they were Kodesh, the Pesul of Yotzei would apply!)
וכן בסוף כל המנחות באות מצה (שם סג.) דריש ר''ש תנור תנור שתי פעמים שתהא אפייתן בתנור ושיהא הקדשן בתנור
Implied question #2: In Menachos (63a), R. Shimon expounded that it says "Tanur" twice, to teach that [Minchas Ma'afe Tanur] must be baked in an oven and made Hekdesh in an oven;
ופריך והתנן ר''ש אומר לעולם הוי רגיל לומר שתי הלחם ולחם הפנים כשרות בעזרה וכשירות בבית פאגי
It asks that R. Shimon says that one should say that Shtei ha'Lechem and Lechem ha'Panim are Kosher whether [they were baked] in the Azarah, or in Beis Pagi. (I.e. the oven is never Mekadesh. If it were, they would be disqualified due to Yotzei!)
לאו משום דאי נתקדשה הוה מיפסלא ביוצא אלא משום דדבר מכוער להוציא לחוץ לאחר שנתקדשה
Answer: This is not because if it became Kodesh it would be disqualified due to Yotzei. Rather, it is repulsive to take it outside after it became Kodesh.
ואם תאמר וכיון דבקדושת כלי לא מיפסלא ביוצא מנחת כהנים וחביתי כ''ג דלית בהו קמיצה אימתי מיפסלי ביוצא
Question: Since it is not disqualified due to Yotzei [even] through Kedushas Kli, Minchas Kohanim and Chavitei Kohen Gadol, for which there is no Kemitzah, from when are they disqualified due to Yotzei?
ושמא באותן מועיל קידוש כלי
Answer: Perhaps for them, Kidush Kli helps. (Shitah Mekubetzes - we find like this in Me'ilah (10a). Something without Matirin, Kidush Kli helps for it, to enable one to be liable for it for Nosar and Tamei.)
ומהאי טעמא יתכן פי' הקונט' דהכא
Defense (of Rashi's Explanation): For this reason, Rashi's Perush here is feasible.
TOSFOS DH Kidesh bi'Chli Shares b'Chutz v'Chulei
תוספות ד"ה קידש בכלי שרת בחוץ כו'
(SUMMARY: Tosfos infers that Yotzei does not disqualify the water, and explains why.)
תימה דמשמע הא הכניס בכלי שרת בפנים וקידש עבודתו כשרה אלמא לא מיפסלא ביציאת המים
Question: Here it connotes that if he entered [the water] in a Kli Shares inside and was Mekadesh, his Avodah is Kosher. This shows that it is not disqualified through the water leaving!
וי''ל דלא שייך הסח הדעת במים כמו בידים
Answer #1: Hesech Da'as does not apply to water, the way it applies to hands.
ועוד דאין כלי מקדש ליפסל ביוצא אלא בפנים כדמשמע בההיא דסוכה (דף נ.)
Answer #2: Only inside [the Azarah], a Kli is Mekadesh to become Pasul through Yotzei, like it connotes in Sukah (50a);
דפריך ונייתי במקודשת
[The Gemara] asks that we should bring [water for Nisuch ha'Mayim to the Azarah] in a Kodesh Kli.
ועוד כדפירשנו דאין כלי מקדש ליפסל ביוצא עד שנעשית מצוותו והיינו הקידוש כמו מנחה עד שעת קמיצה
Answer #3: Also, this is like we explained that a Kli is not Mekadesh to become Pasul through Yotzei until its Mitzvah is done, i.e. Kidush, like a Minchah [is not Mekudash] until Kemitzah.
ולכן מיבעיא ליה בקידוש ידים ורגלים טפי מבמים
Support: This is why we ask about Kidush of hands and feet more than about water.
TOSFOS DH Kol ha'Matil Mayim Ba'i Kidush Yadayim v'Raglayim
תוספות ד"ה כל המטיל מים בעי קידוש ידים ורגלים
(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot resolve from here the question about Yotzei.)
תימה דתיפשוט מהכא דאין יציאה מועלת דמשמע הא בחנם לא פסלה יציאה
Question: We should resolve from here that Yotzei does not help [to disqualify Kidush], for it connotes that if he left for no reason (not to urinate or defecate), leaving does not disqualify!
וי''ל דודאי אי נפיק בשעת עבודה לא מיפסל בהכי כיון דאין שוהא אלא מעט:
Answer: Surely, if he left at the time of Avodah, he is not disqualified through this, since he delays only a little. (We cannot infer about a long delay.)