TOSFOS DH Mei Kiyor Nifsalin l'Matirin k'Matirin
תוספות ד"ה מי כיור נפסלין למתירין כמתירין
(SUMMARY: Tosfos explains that this is at sunset.)
פי' לדם וקומץ נפסלים מימיו בשקיעת [החמה] כמו שהמתירין נפסלין בשקיעת החמה כדאמר באיזהו מקומן (לקמן דף נו.):
Explanation: Water [of the Kiyor] for the sake of blood and the Kometz, becomes Pasul at Shki'ah, just like those Matirin become Pasul at Shki'ah, like it says below (56a).
TOSFOS DH Kiyor Kivan she'Shak'o Ein Mailehu
תוספות ד"ה כיור כיון ששקעו אין מעלהו
(SUMMARY: Tosfos discusses why we did not challenge this from Mishnayos.)
למאי דס''ד השתא דהעלאת לילה פוסלן לכל עבודות יש תימה דתיקשי ליה כמה משניות דמסכת תמיד (דף כח.) שהיה מקדש לתרומת הדשן ואחיו הכהנים שהיו מקדשים כמו כן בלילה
Question: According to the current Havah Amina that raising the water disqualifies it for all Avodos, this is astounding! We should challenge him from several Mishnayos in Tamid that he was Mekadesh for Terumas ha'Deshen, and his fellow Kohanim were similarly Mekadesh at night!
ומיהו איכא לאוקמינהו כר' אלעזר בר''ש וכמאן דפשיט לעיל כמחלוקת בזו כך מחלוקת בזו והא כרבי
Answer: #1: We could establish [those Mishnayos] like R. Elazar b'Ribi Shimon, like [Ilfa according to Ravin,] who resolved above (20a) "like they argue about this (whether Linah disqualifies Kidush), they argue about this (whether it disqualifies the water)", and this (R. Yochanan's teaching) is like Rebbi.
אבל קשה אכתי היאך היו עושין תרומת הדשן לרבי
Question: Still, how did they do Terumas ha'Deshen according to Rebbi?
וי''ל בכהנים ישנים שניעורו כל הלילה ואין צריכין לקדש
Answer #1: They did it with old Kohanim who were awake the entire night, and did not need Kidush;
ומתני' דיומא (דף כב.) דמוכחא שהיה תרומת הדשן בכהני חדתי דקאמר עלה דלכך לא הוה פייס בתחילה בתרומת הדשן משום אונס שינה כר' אלעזר בר''ש
Our Mishnah in Yoma (22a), which proves that Terumas ha'Deshen was with new Kohanim, for it says about it "therefore initially there was not a lottery for Terumas ha'Deshen, due to Ones of sleep (since it is hard to wake up early, few Kohanim will want to do it)", is like R. Elazar b'Ribi Shimon.
(הגהת לשם זבח) ועוד יש לומר דמקידוש תרומת הדשן לא קשיא מידי דפסול עבודת לילה דרבנן
Answer #2: Kidush of Terumas ha'Deshen is not difficult at all, for the Pesul of night Avodah is mid'Rabanan. (They did not decree about Terumas ha'Deshen, for there is no alternative. Other night Avodah is possible through Kohanim who were Mekadesh during the day.)
ויש עוד טעם להכשיר בתרומת הדשן טפי מבכולה לילה כדפירש בקונטרס בסמוך
There is another reason to be Machshir [Kidush for] Terumas ha'Deshen more than [other Avodah of] the entire night, like Rashi explained below (21b, DH veha'Amar. If they raise the water for Kidush, perhaps they will not return it before dawn. This does not apply to Terumas ha'Deshen, which is shortly before dawn. Surely they will return it immediately!)
אי נמי י''ל שהיה להם מים בכלי שרת אחר כדי קידוש של תרומת הדשן (הגהת לשם זבח)
Alternatively, they had water in a different Kli Shares for Kidush of Terumas ha'Deshen. (They would not raise the Kiyor for it. They did not decree about this water, for there is no alternative, like Tosfos said.)
עוד יש לומר דניחא ליה למיפרך מדר' יוחנן אדר''י טפי ממתניתין דתמיד משום דאיכא לדחויי דסבירא ליה למתני' דמקרות הגבר עד צפרא לא פסלה לינה אפי' במים אע''ג דסוגיא דשמעתין ודאי לאו הכי סבירא
Answer #2 (to Question (a)): [The Gemara] prefers to ask a contradiction in R. Yochanan, rather than from the Mishnah in Tamid, because we could dispel it and say that our Mishnah holds that Linah does not disqualify from Kros ha'Gever until morning (dawn), even for water, even though surely our Sugya does not hold like this.
ולהאי פירוש ניחא השתא דלא מצי לאקשויי מברייתא דלעיל דפליגי בה רבי ורבי אלעזר בר''ש דקתני קידש בלילה צריך לקדש ביום דמשמע הא בלילה מיחזי חזי:
Support: According to this, it is fine that we could not ask from the Beraisa above (19b) in which Rebbi and R. Elazar b'Ribi Shimon argue. It taught that if he was Mekadesh at night, he must be Mekadesh during the day, which connotes that the entire night he is proper [for Avodah]. (L'Shem Zevach - this belongs after the answer above that the Pesul of night Avodah is only mid'Rabanan. We could not ask from the Beraisa, because it discusses Torah law.)
TOSFOS DH Kiyor Kivan she'Shak'o
תוספות ד"ה כיור כיון ששקעו
(SUMMARY: Tosfos explains that this is only before it was disqualified.)
פירוש האי דמהני שיקוע למים היינו קודם שנפסלו דלאחר שנפסלו אמרי' בפ' כל שעה (פסחים דף לד:) דאין זריעה להקדש
Explanation: Submerging in the water helps, i.e. before it was disqualified, for after it was disqualified, we say in Pesachim (34b) that Zeri'ah (connection to a Mikveh) does not apply to Hekdesh.
TOSFOS DH Kiyor she'Lo Shak'o
תוספות ד"ה כיור שלא שקעו
(SUMMARY: Tosfos explains that we conclude that this is precise.)
השתא ס''ד דלאו דוקא אלא אפילו שקעו מעלהו [ומקדש] לעבודת לילה
Explanation: Now we are thinking that this is not precise. Rather, even if he submerged it, he raises it and is Mekadesh for night Avodah;
אלא רבותא נקט הכי אע''פ שלא היה משוקע בשקיעת החמה כשר לעבודת לילה
Rather, it taught [when he did not submerge it] for a bigger Chidush. Even though it was not submerged when the sun set, it is Kosher for night Avodah.
אבל לבסוף דמשני ומסיק דאיכא ביניהו גזירת שיקוע ניחא דנקט שלא שקעו דאם איתא דשקעו אין מעלהו עד תרומת הדשן
However, at the end [the Gemara] answers and concludes that they argue about the decree about submerging, it is fine that it says that it was not submerged, for if it was submerged, he may not raise it until Terumas ha'Deshen.
TOSFOS DH Mai Ein Mailehu deka'Amar l'Avodas ha'Yom
תוספות ד"ה מאי אין מעלהו דקאמר לעבודת היום
(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of this.)
פי' שיהא כשר לקדש לענין שיועיל לו קידוש לעבודת יום כגון קומץ ודם אבל לעבודת לילה כגון לאיברים חזי
Explanation #1: [He cannot raise it] so it will be Kosher for Kidush, so the Kidush will help for day Avodah, e.g. Kometz. However, for night Avodah, such as limbs, it is proper;
ופריך היינו דר' חייא בר' יוסף ומשני איכא בינייהו גזרת שיקוע
The Gemara asks that [if so, R. Yochanan] holds just like R. Chiya bar Yosef, and answers that they argue about a decree of submerging;
כלומר לר''י אסור להעלותו גזירה שמא יפשע ולא יחזור וישקיענו
I.e. according to R. Yochanan it is forbidden to raise it. This is a decree lest he be negligent and not submerge it again;
דר' יוחנן אית ליה גזירת שיקוע ולהכי נקט שלא שקעו דאם שקעו לא יעלהו עד תרומת הדשן דלמא פשע
R. Yochanan holds that there is a decree of submerging. Therefore it mentioned that he did not submerge it, for if he submerged it, he may not raise it until Terumas ha'Deshen, lest he be negligent.
אבל אם לא שקעו או שקעו והעלהו מקדש ממנו
However, if he did not submerge it, or he submerged it and raised it, he may be Mekadesh from it.
ור' חייא בר יוסף לא גזר וסבירא ליה דמעלהו כל שעה שירצה ולא חיישינן דלמא פשע
R. Chiya bar Yosef does not decree. He holds that he may raise it whenever he wants. We are not concerned lest he be negligent.
וא''ת ולמה היו משקעין אותו כלל בערב היה להם להמתין עד סמוך לעמוד השחר כדי שיהי יכולין כל הלילה לקדש לאברים
Question: Why did they submerge it at all at night? They should have waited until close to dawn, so that they could be Mekadesh the entire night for limbs!
וי''ל (דלמא) לא רצו להמתין זמן שיקועו עד סמוך לזמן פסולו דלמא פשע ולא משקע ליה בעמוד השחר
Answer: They did not want to delay the time of submerging it until close to the time when it becomes Pasul, lest he be negligent and not submerge it at dawn.
וה''ה שהיו יכולין לקבוע זמן שיקוע בתחילת הלילה או באמצעה דכדי שיהא זכור בעמוד השחר
Implied question: Likewise, they could have fixed the time of submerging it at the beginning of the night or in the middle, [since the whole reason is] so he will remember at dawn!
אלא לפי שהוא זמן פסול מתירים של דם וקומץ קבעו זמנו בערב
Answer: Because [Shki'ah] is the time of Pasul of Matirin, i.e. blood and Kometz, they fixed the time [during the day, before] evening.
ולר' יוחנן אע''פ שעל כרחן יש להן להעלותן לתרומת הדשן לא דמי כדפי' בקונטרס [לקמן
And according to R. Yochanan, even though they are forced to raise [the Kiyor] for Terumas ha'Deshen, that is different, like Rashi explained below (21b DH veha'Amar);
וז''ל] דלא סגיא ליה בלאו קידוש זה שזכה לפייס של תרומת הדשן
Citation (Rashi): The one who merited in the lottery of Terumas ha'Deshen cannot manage without this Kidush;
ולגזירת שיקוע ליכא למיחש דכיון שמצאו שקוע והעלהו ועכשיו הגיע זמן הסמוך לפסולו לא פשע ליה והדר משקע ליה
We need not be concerned for the decree of submerging, since he found it submerged and raised it, and the time arrived close to when it is Pasul. He will not be negligent; he will submerge it.
ולא דמי למעלהו בלילה שמניחו לקדש כהנים הבאין תמיד להקטיר ואתי למיפשע
This is unlike one who raised it at night. He leaves it to be Mekadesh Kohanim who come constantly for Haktarah, and he may come to be negligent.
וא''ת ויפסול מימיו ומה בכך והא השתא נמי כשמשקעו בעמוד השחר וחוזר ומעלהו ביום לא היה יכול לקדש במימיו למתירין
Question: Let its water become Pasul! What is wrong with this? Also now, when he submerges it at dawn and returns to raise it during the day, he could not be Mekadesh with its water for Matirin!
דכבר נפסלו ולא מהני להו זריעה אלא לאברים היה יכול לקדש
[The water] already become Pasul, and Zeri'ah does not help for it. He could be Mekadesh only for limbs;
ומי הוא שוטה שיכול לקדש ביום קידוש גמור שיועיל לכל העבודות והוא עומד ומקדש קידוש שאינו מועיל אלא לאברים
Who is so foolish, that he could be Mekadesh during the day a full Kidush that will help for all Avodos, and he stands and does a Kidush that helps only for limbs?!
וי''ל דכיון דקידש להו המים בכלי שרת מצוה לשומרן כשאר קדשים שלא יפסלו כדפי' בקונטרס בהך דשמעתין
Answer #1: Since he was Mekadesh the water in a Kli Shares, it is a Mitzvah to guard it like other Kodshim, so it not become Pasul, like Rashi explained in this Sugya (21b).
אי נמי כדי שלא יבואו לידי נותר ויטמאו את הידים ובשמעלין את הכיור ביום היו מערין מימיו בכלי שרת
Answer #2: It is in order that [the water] not come to Nosar, and it will be Metamei the hands. When they raised the Kiyor during the day, they poured from it to a Kli Shares;
דפעמים שמקדשין הרבה כהנים בכל דדין ומי שיש לו לקדש לאברים מקדש מן המים שבכלי שרת ושנים עשר כהנים היו (הגהת שיטה מקובצת כתב יד, וצאן קדשים) מקדשין בבת אחת מן הכיור לצורך התמיד
Sometimes many Kohanim are Mekadesh at all the spouts, and one who needs to be Mekadesh for limbs is Mekadesh from the water in a Kli Shares, and 12 Kohanim were Mekadesh at once from the Kiyor for the need of the Tamid. (In such a case it is not foolish to do a Kidush that helps only for limbs.)
אף על פי שהיה פייס של תמיד קודם ע''ה כדמוכח במסכת תמיד (פ''א)
Implied question: The lottery for the Tamid was before dawn, like is proven in Tamid (1:2)!
מ''מ לא היו מקדשין בלילה עד שהיה יום ומעלין הכיור ונותנים מימיו בכלי שרת וממלאין אותו מים חדשים ומקדשים מהם
Answer: Even so, they were not Mekadesh at night, until it was day, and they raise the Kiyor and put its water in a Kli Shares, and fill it again with new water and are Mekadesh from [the new water];
שהרי היה זורק דם התמיד ונפסלו מימיו למתירין ולא מהני להו זריעה
[We must say so, for a Kohen] would throw the blood of the Tamid, and [the old] water was Pasul for the Tamid, and Zeri'ah does not help for it.
והא דפסלה להו לינה במים בכולה שמעתין היינו כרבי ולא כרבי אלעזר בר''ש למאי דפשיט אילפא לעיל כמחלוקת בזו כך מחלוקת בזו
Explanation #1 (cont.): In our entire Sugya, Linah disqualifies water. This is like Rebbi, and unlike R. Elazar b'Ribi Shimon, according to how Ilfa resolved above (20a) "like they argue about this (whether Linah disqualifies Kidush), they argue about this (whether Linah disqualifies water)."
[וכולהו אמוראי דלעיל מודו דלכל הפחות ספיקא הוי והכא מפשט פשט
Support: All of the Amora'im above agree that it is at least a Safek, and here it is obvious (that Linah disqualifies, for here we discuss according to Rebbi).
ועוד צריך לומר דהא דאמר אביי לעיל דמקרות הגבר עד צפרא לא פסלא לינה היינו קידוש אבל במים פוסלת
Consequence: Also, we must say that Abaye's teaching above (20a) that from Kros ha'Gever until dawn, Linah does not disqualify, this refers to Kidush, but it does disqualify water [of the Kiyor];
והאי דפסלה נמי לינה במים אינו אלא מדרבנן דכיון דלא פסיל בקידוש לא פסיל במים דהכל [אחד] כדאמר לעיל כמחלוקת בזו כך מחלוקת בזו]
And this that it disqualifies water is mid'Rabanan. [Mid'Oraisa,] since it does not disqualify Kidush, it does disqualify water, for both have the same law, like it says above (20a) "like they argue about this, they argue about this."
ורבינו פי' בענין אחר וזה לשונו ומאי אינו מעלהו דקאמר משום חשש עבודת היום
Explanation #2 (Rabbeinu): What does it mean "he does not raise it"? It is due to concern for Avodah of the day;
שאם יעלהו לעבודת לילה קודם תרומת הדשן יהיו סבורים העולם שמשקעין אותו בשקיעת החמה שלא יפסלו המים למתרין וקודם השחר שלא יפסלו לאברים
If he raises it for night Avodah, before Terumas ha'Deshen, people will think that they submerge it at Shki'ah so the water will not be Pasul for Matirin, and before morning, so it will not be Pasul for limbs;
ויבא לקדש ממנו למחר למתירין אף על פי שלא היה משוקע (מכאן מעמוד ב) כל הלילה רק בשקיעת החמה ובעמוד השחר
They will come to be Mekadesh from it tomorrow for Matirin, even though it was not submerged the entire night, rather, only at Shki'ah and dawn.
21b----------------------------------------21b
והיינו גזירת שיקוע דקאמר בסמוך דגזרינן שיהא משוקע כל הלילה עד תרומת הדשן כדי שידעו העולם שלא שקעוהו מבעוד יום כי אם להיות זכורים על ידי כך שיקוע דסוף כל הלילה
This is the decree of submerging that it says below. We decree that it be submerged the entire night until Terumas ha'Deshen, so everyone will know that they submerged it before night only so they will remember through this submerging at the end of every night;
שכשימצאוהו (הגהת שיטה מקובצת) משוקע בשעת תרומת הדשן יחזרוהו וישקעוהו קודם היום
When they will find it submerged at the time of Terumas ha'Deshen, they will return and submerge it before day (dawn);
כי אם יעלוהו לאחר שקיעת החמה יש לגזור שמא יאמרו שלהכשירו לעבודת מתירין למחר שיקעוהו בשקיעת החמה וכשר למתירין אף על פי שיעלהו לאחר שקיעת החמה
If they would raise it after Shki'ah, we should decree lest they say that they submerged it at Shki'ah to be Machshir it for Avodas Matirin tomorrow, and it is Kosher for Matirin even though they raised it after Shki'ah.
ופריך אי הכי היינו דרבי חייא ברבי יוסף שפוסל למתירין בשקיעת החמה
Explanation #2 (cont.): [The Gemara] asks that if so, [R. Yochanan] holds just like R. Chiya b'Ribi Yosef, who disqualifies it for Matirin at Shki'ah;
כי לרב חסדא שאינו פוסל למתירין אלא בעמוד השחר לא איכפת לן במה שיכשירום למחר למתירין כי בשיקוע דעמוד השחר מתכשר אפי' למתירים
According to Rav Chisda, that it is Pasul for Matirin only at dawn, we are not concerned that they will be Machshir it for Matirin tomorrow, for submerging at dawn permits even for Matirin.
ומשני איכא בינייהו גזירת שיקוע דרבי יוחנן גזר להשהותו בשיקוע דשקיעת החמה משום שיקוע (הגהת צאן קדשים) שאנו צריכין אז לשקעו כדי להזכיר שיקוע דסוף הלילה
[The Gemara] answers that they argue about the decree of submerging. R. Yochanan decrees to leave it submerged in the submersion [done] at Shki'ah, because the submersion we require then is to remind about submersion at the end of the night;
שלא יאמרו שאינו להזכיר אלא להכשיר למתירין ולכך צריך להשהותו עד תרומת הדשן כדפרישית
People should not say that it is not to remind, rather, to be Machshir for Matirin. Therefore, one must leave it [submerged] until Terumas ha'Deshen, like I explained.
ופריך (הגהת צאן קדשים) והא''ר יוחנן קידש ידיו לתרומת כו'
Explanation #2 (cont.): [The Gemara] asks that R. Yochanan taught that if one was Mekadesh for Terumas [ha'Deshen, he need not be Mekadesh again after dawn]!
בשלמא לרבא דמוקי ליה לההיא כרבי אלעזר בר' שמעון הא כרבי איכא למימר דסבירא ליה לרבא דלרבי אלעזר ברבי שמעון לא פסלה לינה במי כיור
Granted, Rava, who establishes this (teaching that he need not be Mekadesh again after dawn) like R. Elazar b'Ribi Shimon, and this (teaching that once he submerged it, he does not raise it) like Rebbi, we can say that Rava holds that according to R. Elazar b'Ribi Shimon, Linah does not disqualify water of the Kiyor;
כמאן דאמר לעיל כמחלוקת בזו כך מחלוקת בזו ולא כההיא דלא פשיט ליה לעיל
This is like [Ravin,] who said above (20a) "like they argue about this (whether Linah disqualifies Kidush), they argue about this (whether it disqualifies the water)", and unlike [R. Yitzchak bar Bisna,] who did not resolve this above (there);
ולמחר אינו מקדש דבמילתיה דאילפא אינו צריך לקדש קאמר כרבי אלעזר ברבי שמעון ולא קאי אמי כיור לפוסלם למחר כי כשרים הם לרבי אלעזר בר''ש
"He is not Mekadesh the next day" that Ilfa said, he means that he need not be Mekadesh in the morning, like R. Elazar b'Ribi Shimon. It does not refer to the water of the Kiyor to disqualify them tomorrow, for it is Kosher according to R. Elazar b'Ribi Shimon.
אלא לאביי דמוקי לה כרבי קשיא דרבי אדרבי
Distinction: However, according to Abaye, who establishes [also that teaching of R. Yochanan] like Rebbi, Rebbi contradicts himself!
דמאי שנא בהא דכיון דשקעו שוב אינו מעלהו דמצריך לשקעו כדי להזכיר שישקעוהו בסוף הלילה
Why is this different, that since he submerged it, later he may not raise it - he requires submerging it to remind that they submerge it at the end of the night...
ומאי שנא בהא דקאמר דכבר קידש מתחילת עבודה דמשמע דתרומת הדשן תחלת עבודת היום שמשם ואילך עסוקים בעבודת היום בלא הפסק וכל שעה מקדש ועובד כל הבא לעבוד משם ואילך
Why is it different from this that he said that he was already Mekadesh at the beginning of Avodah, which connotes that Terumas ha'Deshen is the beginning of the day's Avodah, that from then and onwards they engage in Avodas ha'Yom without ceasing, and constantly he is Mekadesh and serves, everyone who comes to serve from then and onwards?
משמע דלא משקע ליה אחר שהעלהו לתרומת הדשן שאם כן יש הפסק בדבר
Inference: He does not submerge it after he raised it for Terumas ha'Deshen, for if he did, there is an interruption!
ומשני הא דקרי ליה תחילת עבודה לאו משום דלא משקע ליה דודאי מסלק ליה והדר משקע ליה
Explanation #2 (cont.): [The Gemara] answers that the reason he calls it the beginning of Avodah is not because he does not submerge it, for surely he raises it and submerges it.
וקצת יש תימה בין לפי' זה בין לפירוש אחר לישנא דמסלק ליה דהא נמי היה יודע דמסלק ליה ואין קשה לו אלא משיקוע (דבתרא)
Question: Both according to this Perush, and the other (Explanation #1), the expression "he raises it" is difficult, for also [the Makshan] knew that he raises it. His question was only from submerging;
מאי שנא הכא דמשקע ליה ומאי שנא התם דלא משקע ליה
Why is it different here that he submerges it, and there he does not submerge it?
TOSFOS DH Iy Meshake'a Lei
תוספות ד"ה אי משקע ליה
(SUMMARY: Tosfos explains the question.)
שהיה למעלה וכרב חסדא ומורידו (הגהת שיטה מקובצת) לבור הלא אין קולו נשמע
Explanation: [If] it was above, like Rav Chisda, and he lowers it to the pit, it would not be heard.
וא''ת לישני דנשמע קולו דקתני היינו בהעלותו
Question: We should answer that it was taught "its sound is heard", i.e. when he raises it!
וי''ל היינו דקא אמר דמשקע ליה בגלגלא (כגון) לבור והקול שנשמע היינו בהוציאו מן הבור ומעלהו
Answer #1: This is what he said, that he lowers it through a pulley, and the sound that is heard is when he takes it out of the pit and raises it.
ואי בעית אימא דמשקע בחומרתיה דהיה בגלגלא אף השיקוע כדי להשמיע קול הרבה בהורידו ובהעלותו
Answer #2: He submerges it through the pulley so that the sound will be heard greatly when he lowers it and raises it.
TOSFOS DH Hagahah Ika Beinaihu Gezeiras Shiku'a
תוספות ד"ה הגה''ה איכא בינייהו גזירת שיקוע
(SUMMARY: Tosfos concludes that they argue about the Pesul if it was not submerged.)
פירש רש''י משקעו בערב שלא ישכח לשקעו בעמוד השחר אבל לילה אינו פוסלו כלל לעבודת דם למחר אם משקעו בעמוד השחר ולרבי חייא לילה פוסלו
Explanation #1 (Rashi): He submerges it before night, so he not forget to submerge it at dawn, but night does not disqualify at all for Avodas Dam tomorrow if he submerges it at dawn. According to R. Chiya, night disqualifies [the water].
וקשה אם כן איכא בינייהו טובא דלרבי יוחנן לילה אינה פוסלת ולרבי חייא פוסלת
Question #1: If so, there are great differences between them. According to R. Yochanan, night does not disqualify, and according to R. Chiya, it disqualifies!
ועוד דליפרך מיד היינו דרב חסדא
Question #2: Also, it should ask immediately "this is Rav Chisda's teaching!"
ועוד דבסמוך פריך מכח למחר אינו צריך לקדש אלמא למתירין חזי היינו דרב חסדא
Question #3: Below, we ask based on "tomorrow, he need not be Mekadesh." This implies that it is proper for Matirin. This is Rav Chisda's teaching!
משמע דבלאו ההיא דלמחר וכו' לא הוה מצי למפרך מידי
Inference: Without "tomorrow..." he could not ask at all!
לכך נראה לי גזירת שיקוע ואם לא שיקעו יהא פסול מדרבנן לעבודת דם משום לינה (הגהת שיטה מקובצת) אפילו שקעו בעמוד השחר ולר' חייא יהא פסול מן התורה
Explanation #2: [They argue about] the decree of submerging, and if he did not submerge, it is Pasul mid'Rabanan for Avodas Dam, due to Linah, even if he submerged it at dawn. According to R. Chiya, it is Pasul mid'Oraisa.
ולכך פריך למחר אינו צריך לקדש אלמא אפילו מדרבנן כשרה לעבודת דם ואין לילה פוסלן ואם כן היינו דרב חסדא
Therefore, we ask based on "tomorrow, he need not be Mekadesh." This shows that even mid'Rabanan, it is Kosher for Avodas Dam, and night does not disqualify. If so, this is R. Chiya's teaching!
וקאמר איכא בינייהו מצות שיקוע. ברו''ך:
[The Gemara] answers that they argue about the Mitzvah of submerging. This is from R. Baruch.