TOSFOS DH Mei Chatas she'Nitm'eu Metaherin
תוספות ד"ה מי חטאת שנטמאו מטהרין
(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Yevamos.)
וא''ת א''כ למה גזרו שלא יעביר אדם מי חטאת ואפר חטאת בנהר ובספינה כמעשה שהיה כדאיתא ביבמות פרק האשה שלום (דף קטז: ובחגיגה כג.)
Question: If so, why did they decree not to take Mei Chatas or Efer Chatas (the ashes of Parah Adumah) on a river or in a boat, like the episode that occurred, like it says in Yevamos (116b, Chagigah 23a)!
וי''ל דהתם קודם קידוש והכא לאחר קידוש
Answer: There, it was before Kidush (putting the ashes on the water. "Mei Chatas" is Mayim Chayim proper for Kidush). Here is after Kidush.
TOSFOS DH Nitaz Min ha'Tzavar Al ha'Beged Ein Ta'un Kivus
תוספות ד"ה ניתז מן הצואר על הבגד אין טעון כיבוס
(SUMMARY: Tosfos explains why we do not know this from the Reisha.)
מרישא לא שמעינן
Implied question: Why don't we know this from the Reisha? (Since it splashed on a garment, the blood is Pasul for Haza'ah!)
דהוה אמינא הכא שאני משום דבבת אחת:
Answer: One might have thought that here is different, for [the Pesul and splashing on a garment] are at once. (In the Reisha, it was Pasul beforehand.)
93b----------------------------------------93b
TOSFOS DH Mah Ta'am ka'Amar
תוספות ד"ה מה טעם קאמר
(SUMMARY: Tosfos infers what the question was.)
מתוך התירוץ משמע דהא דקשיא ליה הא תו ל''ל קאי אלפי שאין טעון כיבוס כו'
Inference: The answer connotes that the question "why is also this needed?" refers to "Kivus is needed only for..."
ותימה ונשפך על הרצפה למה לי הא שמעינן לה מניתז מן הצואר
Question: Why must it teach when it spilled on the ground? We know this from when it splashed from the neck!
TOSFOS DH Ela Etzba'o b'Mai Mekane'ach
תוספות ד"ה אלא אצבעו במאי מקנח
(SUMMARY: Tosfos discusses why he cannot clean it on the Parah Adumah itself.)
בפ''ק דמנחות (דף ז:) פי' בקונטרס לפי שהיה מזה מדמה בהר המשחה אל נכח פני אהל מועד ופרה לפניו נשרפת לאחר שיורד מן ההר
Explanation #1: In Menachos (7b), Rashi explained that [we ask] because he sprinkled the blood on Har ha'Mishchah facing Pnei Ohel Mo'ed, and the Parah Adumah was burned in front of him after he descended from the mountain;
והיאך היה יורד בין כל הזאה והזאה מהר המשחה לקנח בגוף הפרה
How could he descend between each Haza'ah and the next from Har ha'Mishchah to clean [his finger] on the cow itself?
וקשה מהא דאמר לקמן בריש פרק בתרא (דף קיג.) שחטה שלא כנגד הפתח פסולה שנאמר ושחט והזה מה הזאה כנגד הפתח אף שחיטה כנגד הפתח
Question: It says below (113a) that if he slaughtered it not facing the opening [of Ohel Mo'ed] it is Pasul, for it says "v'Shachat v'Hizah" - just like Haza'ah is opposite the opening, also Shechitah is opposite the opening;
דמשמע שהיה הכל במקום אחד
Inference: Everything (Shechitah and Haza'ah) was in one place!
ונראה כמו שפירש כאן בקונטרס שלא היה יכול לקנח אצבעו בגוף הפרה שלא יתלכלך אצבעו מן הנימין
Explanation #2: What Rashi explained here is correct. He could not clean his finger on the cow itself, lest his finger get dirty from hairs.
והכי נמי אשכחן דחיישינן לנימין פרק כל כתבי הקדש (שבת קטז:) גבי מפשיטין את הפסח עד החזה
Support: We find that we are concerned for hairs in Shabbos (116b) regarding "they flayed the Pesach until the chest (lest hairs stick to the Eimurim)."
TOSFOS DH Minayin Lerabos Sak v'Chol Minei Begadim v'Chulei
תוספות ד"ה מנין לרבות שק וכל מיני בגדים כו'
(SUMMARY: Tosfos discusses when Tum'ah and Kivus Dam Chatas apply to hide.)
מדאוקי ריבויא לשק וכל מיני בגדים משמע דעור אף משהופשט לא בעי כיבוס לרבי אלעזר
Inference: Since we establish the inclusion for Sak, this implies that hide, even after it was flayed, need not be laundered according to R. Elazar;
וגרסי' במילתיה יכול שאני מרבה את העור משהופשט כדפי' בקונטרס ול''ג עד שלא הופשט דא''כ הוה משמע משהופשט בעי כיבוס וזה אינו דר''א לא מביא (מרבה - שיטה מקובצת) אלא שק ומיני בגדים
The text of his teaching is "I might think to include hide after it was flayed." The text does not say "until it was flayed", for if so it would connote that after flaying it must be laundered. This is not so, for R. Elazar includes only Sak and kinds of garments;
ושמעינן ליה נמי במתני' דאף משהופשט אין טעון כבוס
We know also from our Mishnah that he holds that even after it was flayed it need not be laundered.
זה אינו דיוק דאדרבה דעור משהופשט ואינו מחוסר שום דבר לא תיקון ולא מחשבה לקבל טומאה טעון כבוס אפילו לר''א
Rebuttal: This is not an inference. Just the contrary, hide after it was flayed and it is not lacking anything - not fixing and not intent in order to receive Tum'ah, it must be laundered even according to R. Elazar;
דהא (משהופשט נמי) לא ממעט אלא מטעם דבעינן דבר המקבל טומאה כדאיתא בברייתא אלמא אי מקבל טומאה השתא טעון כיבוס
He excludes only because we require something that receives Tum'ah, like it says in a Beraisa. This shows that if it receives Tum'ah now, it must be laundered!
ובסמוך נמי קאמר עוצבא שחישב לקצעה איכא בינייהו דלרבי אלעזר לא בעי כיבוס משום דאינו מקבל טומאה עד שיקצענה
Also below (94a), it says that they argue about a cloth mat that he intended to cut it [before using it]. R. Elazar does not obligate laundering, because it is not Mekabel Tum'ah until he cuts it;
אבל אם קצעה או לא חישב לקצעה דהשתא אי (שיטה מקובצת וצאן קדשים מוחקים "אי") מקבל העור טומאה טעון כיבוס
Inference: If he cut it, or he did not intend to cut it, that now the hide is Mekabel Tum'ah, it must be laundered.
והא דמרבי שק ושאר מיני בגדים
Implied question: Why does [the Beraisa] include [only] Sak and other kinds of garments?
משום דאפילו הני דאינן (אינן - צאן קדשים) בכלל בגד כי אם צמר ופשתים כדפרש''י וצריך יתור לרבות' וה''ה דמההוא יתור נמי אתי עור
Answer: It is because even these are not included in "Beged." Only wool and linen are, like Rashi explained, and we need an inclusion to include them. Likewise, from that inclusion we include also hide.
ואי גרסי' בר''א משהופשט מיירי שעדיין צריך מחשבה קודם שיקבל טומאה אי (או - צאן קדשים) צריך שיבטל מחשבתו שחישב העוצבא לקצעה
Alternative text: If the text of R. Eliezer says "from when it was flayed", we discuss when it still needs intent before it is Mekabel Tum'ah, or he needs to nullify his intent to cut the mat.
וכן פרש''י דהשתא אינו מקבל טומאה (ומשום הכי - שיטה מקובצת) לא בעי כיבוס
Support: And so Rashi explained, that now it does not receive Tum'ah, and therefore it need not be laundered;
ולרבי יהודה בעי כיבוס כיון דראוי לקבל בלא מעשה ע''י ייחוד מודי (לחודא - הגהת צאן קדשים)
And according to R. Yehudah it needs to be laundered, since it is proper to receive [Tum'ah] without an action, through designation alone.
אבל ר''א לא מיירי בעור שצריך תיקון ומעשה קודם שיקבל טומאה
However, R. Elazar does not discuss a hide that needs fixing or an action before it receives Tum'ah;
דההוא אפי' רבי יהודה מודה דלא בעי כיבוס דהא אינו ראוי לקבל דהא מחוסר מעשה
Such [a hide], even R. Yehudah agree that it need not be laundered, for it is not proper to receive [Tum'ah], for it is Mechusar Ma'aseh.
אבל קשה אי גריס משהופשט מאי בעי מאי בינייהו ליבעי פירוש דר''א
Question: If the text says "from when it was flayed", why did [the Gemara] ask (94a) "what do they argue about? It should ask the Perush of [the words of] R. Elazar!
עור משהופשט דאינו מקבל טומאה השתא אבל ראוי לקבל ע''י מחשבה היכי משכחת לה דאי מחוסר מעשה אפי' רבי יהודה מודה דהא אינו ראוי
A hide that was flayed that is not Mekabel Tum'ah now, but it is proper to receive through intent - how do we find this?! If it is Mechusar Ma'aseh, even R. Yehudah agrees, for it is not proper!
מיהו היינו נמי מאי בינייהו דקאמר שצריך לעשות הבעיא מכח דברי שניהם
Answer #1: This is what it means "what do they argue about?" The question must be based on both of them. (I.e. how can we find something proper for Tum'ah according to R. Elazar, that does not receive Tum'ah? It cannot be Mechusar Ma'aseh, for then R. Yehudah would not obligate laundering!)
ואי גרסינן אף במילתיה דר''א עד שלא הופשט א''ש דבעי מאי בינייהו
Answer #2: If the text says even in R. Elazar's words "until it is flayed", it is fine that [the Gemara] asks "what do they argue about?"
אבל קשה ממתניתין אי גריס (דגריס - צאן קדשים) אף משהופשט
Objection: However, this is difficult from our Mishnah, in which the text is "even after it was flayed."
הג''ה השתא אפילו גרס משהופשט ע''כ לא פליגי ר''י ור''א אלא דר''י דריש מה בגד ראוי לקבל טומאה ור''א דריש מה בגד מקבל טומאה
Comment: Now, even if the text says "after it was flayed", R. Yehudah and R. Elazar argue only about this - R. Yehudah expounds "just like a Beged is proper to receive Tum'ah", and R. Elazar expounds "just like a Beged receives Tum'ah";
ומשום הכי ר''י דדריש ראוי מרבה עור משהופשט דראוי לקבל טומאה במחשבה ואין מחוסר מעשה
Therefore, R. Yehudah who expounds proper [to receive Tum'ah]" includes a hide after it was flayed, for it is proper to receive Tum'ah through intent, and it is not Mechusar Ma'aseh;
ור''א דדריש מקבל ממעט עור שהופשט אע''ג דראוי משום דבעי דבר המקבל טומאה שאין מחוסר אפילו מחשבה
R. Elazar expounds that it receives Tum'ah. He excludes a hide after it was flayed, even though it is proper, because he requires something that receives Tum'ah. It is not lacking even intent;
אבל לאחר מחשבה מקבל טומאה בלא שום מעשה דאי מחוסר מעשה אפילו ר''י מודה דלא בעי (מכאן מדף הבא) כיבוס דהא אינו ראוי
However, after intent it receives Tum'ah without any action. If it were Mechusar Ma'aseh, even R. Yehudah would agree that it need not be laundered, for it is not proper [for Tum'ah].