1)

TOSFOS DH Hachi Garsinan Aval Sof Chatas v'Olah

תוספות ד"ה ה''ג אבל סוף חטאת ועולה

(SUMMARY: Tosfos discusses whether this is even for the first Matanah of Olah.)

במתנה שניה של עולה מיירי שהיא בקרן מערבית דרומית דזה מקום שירים של חטאת

(a)

Explanation: We discuss the second Matanah of Olah, which is in the southwest corner. This is the place of Shirayim of Chatas.

אבל במתנה ראשונה של עולה ישפך לאמה לרבנן דאין זה מקום שירים דדם עולה בקרן מזרחית צפונית ושירים בקרן מערבית דרומית

(b)

Opinion #1: However, if the first Matanah of Olah [became mixed], it is spilled to the Amah according to Rabanan, for this is not the place of Shirayim [of Chatas], for [the first Matanah of] Dam Olah is in the northeast corner, and Shirayim are in the southwest corner.

מיהו י''ל כיון דיסוד דרומי אינו מן הפסוק אלא מטעמא דבעי' בסמוך לו (לעיל דף נג.) דומיא דשירים פנימיים א''כ אין קפידא אם יתנם במזרחית צפונית להכשיר דם תחלת עולה

(c)

Rebuttal: (We need not say so.) We can say that since the southern Yesod is not from a verse, rather, from the reason "we require what is nearby", similar to inner Shirayim, if so it is not a problem if we put them in the northeast corner in order to be Machshir the initial blood of Olah.

וכן מוכיח קצת בסמוך גבי נתן למעלה ולא נמלך יחזור ויתן למטה ובעי לאוכוחי דמקום עולה מקום שירים ומשמע שלא נתן עדיין כלל מתנות עולה (בלבדן)

(d)

Support (of Rebuttal): It is somewhat proven like this below (81b), regarding one who put above and did not consult. He puts again below. [The Makshan] wants to prove that the place of Olah is the place of Shirayim. It connotes that he did not yet put at all Matanos Olah.

א''נ יפנה דרך שמאל ויתן תחלה בקרן מערבית דרומית שהוא מקום שירים ויתן שירים בשתי קרנות:

(e)

Opinion #2: Alternatively, he turns to the left and puts first in the southwest corner, which is the place of Shirayim, and he puts Shirayim in two corners.

2)

TOSFOS DH Hachi Garsinan Mai Ka Mashma Lan

תוספות ד"ה ה''ג מאי קמ''ל

(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)

תימה טובא קא משמע לן דיקרבו למר כדאית ליה ב' מתנות שהן ד' ולמר מתן אחד אע''ג דעבר על בל תגרע או בל תוסיף

(a)

Question: This teaches a lot! [If Olah became mixed with Bechor], it is offered according to this [Tana] like he holds, two Matanos that are four, and according to this opinion, one Matanah, even though he transgresses Bal Tigra or Bal Tosif!

ושמא י''ל כיון דיהיב לשם מים ליכא בל תוסיף וגם לא משום בל תגרע כיון דשב ואל תעשה ומתקן קרבנו ובלא קרא נמי. ברו''ך

(b)

Answer: Since he puts for the sake of water, there is no Bal Tosif, and also not Bal Tigra, since he is passive and fixes his Korban, and also without a verse [we know this]. This is from R. Baruch.

3)

TOSFOS DH Tanai Hi Ika d'Nafka Lah mi'Hacha v'Ika d'Nafka Lah mi'Hacha

תוספות ד"ה תנאי היא איכא דנפקא לה מהכא ואיכא דנפקא לה מהכא

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Menachos.)

תימה למה דוחק לומר תנאי היא דבהקומץ רבה (מנחות כב:) פריך ואימא עד דאיכא מין ומינו ועולין קשיא

(a)

Question #1: Why does he give a difficult answer that Tana'im argue about this? In Menachos (22b), it asks "say [that there is no Bitul] only when they are Min b'Mino, and Olim! This is left difficult;

לימא קרא קדש הם איצטריך דאם אינו ענין למין ומינו ועולין תנהו לענין לעולין לחוד אפילו הוי שלא מינו

1.

He should say that the verse "Kodesh Hem" is needed. Im Eino Inyan (if it is not needed) for Min b'Mino and Olim, use it for Olim alone, even b'Eino Mino!

ועוד קשה דהכא אליבא דר' יוחנן קיימא והתם קאמר רבי יוחנן לההיא דרשה דולקח מדם הפר

(b)

Question #2: Here we hold according to R. Yochanan, and there R. Yochanan [learned this from] the Drashah "v'Lakach mi'Dam ha'Par"!

וע''ק נימא דאיצטריך משום דס''ד שישפך לאמה כדי שלא יעבור על בל תוסיף ועל בל תגרע

(c)

Question #3: We should say that we need it, for one might have thought that it is poured to the Amah, lest he transgress Bal Tosif or Bal Tigra!

וע''ק דמאי שנא שנתערבו למטה בלמעלה דמודה ר' יהושע דישפך ואין משנים זה להכשיר זה

(d)

Question #4: Why is it different when Nisnim below were mixed with Nisnim above? R. Yehoshua agrees that they are poured [to the Amah], and we do not deviate in this [Korban] to be Machshir this;

ומתן אחת במתן ד' משנים ועובר על בל תגרע

1.

When blood that needs one Matanah [became mixed] with blood that needs four Matanos, [he holds that] we deviate, and transgress Bal Tigra!

וכי תימא משום דמתן א' במתן ד' אי אמרת ישפך אין שייך לשלם תחתיהם כגון בכור ומעשר שנפסל אבל עולה וחטאת שנפסל דאפשר לשלם תחתיהם ישפך

2.

Suggestion: It is because blood of one Matanah [mixed] with blood of four Matanos, if you will say that it is poured to the Amah, one cannot pay (bring another Korban to compensate) for them, e.g. Bechor or Ma'aser that became Pasul. (Any animal brought to compensate, if it was not a firstborn, and it was not the 10th to leave the pen, it cannot become Bechor or Ma'aser.) However, if Olah or Chatas became Pasul, he can pay in place of them!

i.

Note: Acharonim ask that Pesach has one Matanah, and one can pay in place of it. They also ask why inability to pay changes the Torah law. In any case this animal is lost!

עולת נדבה מאי איכא למימר

3.

Rejection: How can you answer for Olas Nedavah?! (There is no Achrayus. If he brings another Nedavah, it is not payment or compensation.)

ומיהו י''ל דלא דמי דניתנים למעלה בניתנים למטה אין לו לפסול בידים דם עולה להכשיר דם חטאת

(e)

Answer: We can say that Nisnim above [mixed] with Nisnim below is different. We should not overtly disqualify Dam Olah in order to be Machshir Dam Chatas;

אבל הכא שאינו פוסלו בידים אלא עומד במקומו שב ואל תעשה שאני

1.

However, here that he does not overtly disqualify it, rather, he [puts one Matanah, and] stands in his place passively [and does not give more.

ומיהו לר''א קשה דמשנה ליתן ב' מתנות ובכור אינו אלא (הגהת שיטה מקובצת) מתנה אחת ועובר משום בל תוסיף

(f)

Question: However, this is difficult for R. Eliezer, [who says that] he deviates to put two Matanos [that are four], and Bechor should have only one Matanah, and he transgresses Bal Tosif;

ובניתנין (מכאן מעמוד ב) למעלה בלמטה לא מכשיר למעלה אלא ע''י רואין לשם מים

1.

And regarding Nisnim above [mixed with Nisnim] below, he is Machshir above only because we view it as if it were water!

81b----------------------------------------81b

ומיהו הא נמי חד טעמא הוא דמשום דאית ליה לשם מים הוא דלא עבר משום בל תוסיף

(g)

Answer: Also this is the same reason. Because he holds that [one may put] l'Shem water, he does not transgress Bal Tosif!

ועוד כשעובר על בל תוסיף אינו משנה בדם לפסול אבל בניתנין למעלה ולמטה וניתנין בחוץ בניתנין בפנים כולהו משנה בדם לפסול

1.

Also, when he transgresses Bal Tosif, he does not deviate with blood to disqualify. However, regarding Nisnim above and below, and Nisnim outside [mixed with] Nisnim inside, in all of them he deviates with the blood to disqualify.

4)

TOSFOS DH Minayin Afilu Nis'arev b'Asham v'Chulei

תוספות ד"ה מנין אפי' נתערב באשם כו'

(SUMMARY: Tosfos asks why the other Tana'im need only one verse.)

תימה כי היכי דלהאי תנא איצטריך קרא לתודה לעולה ולאשם

(a)

Question: Just like according to this Tana we need the verse for Todah, Olah and Asham (and we need another Drashah to teach about Bechor, Ma'aser and Pesach)...

ולמאן דנפקא ליה נמי מולקח מדם הפר ומדם השעיר דעולין אין מבטלין דלמא ה''מ פר ושעיר ששוין לגמרי במתנותיהן מתן אחד במתן ד' מנין או עולה בנאכלין

1.

Also according to the opinion that learns from v'Lakach mi'Dam ha'Par umi'Dam ha'Sa'ir that Olim are not Mevatel each other, perhaps this is only for the bull and goat, which have exactly the same Matanos. What is the source for Nisnim one Matanah [mixed] with Nisnim four Matanos, or Olah with Korbanos that are eaten?

וכן למאן דנפקא ליה מקודש הם מנא ליה נתערב בדם עולה דלמא בקדשים הנאכלין מיירי

2.

And similarly according to the one who learns from Kodesh Hem, what is his source for [other Korbanos] that became mixed with Olah? Perhaps it discusses [only] Korbanos that are eaten!

5)

TOSFOS DH v'Ein Temuraso Kereivah

תוספות ד"ה ואין תמורתו קריבה

(SUMMARY: Tosfos questions the Gemara in Temurah from here.)

תימה כיון דתנאי היא אמאי הדר ביה בפ''ק דתמורה (דף ה:)

(a)

Question: Since Tana'im argue about this, why did [the Gemara] retract in Temurah (5b? Initially, it said that Rava expounds "Hem" to forbid offering Temuros Bechor and Ma'aser. It said that Abaye learns this from "la'Shem Hu");

דקאמר ורבא אין ה''נ אלא הם למה לי כו'

1.

It said that indeed, Rava [also learns from "... la'Shem Hu."] Rather, what does he learns from "Hem"? [It teaches that if blood mixed with Dam Bechor or Ma'aser...]

6)

TOSFOS DH Ha Ukimna b'Ruva Elyonim

תוספות ד"ה הא אוקימנא ברובא עליונים

(SUMMARY: Tosfos discusses whether we can infer that Mekom Olah Mekom Shirayim.)

פי' בקונטרס והאי דיהיב למטה לשם שירי חטאת הוא דקיהיב אבל עולה לא מתכשרא דהא יהיב למעלה שיעור תחתונים ועוד

(a)

Explanation #1 (Rashi): He puts below for the sake of Shirei Chatas, but this is not Machshir Olah, for he puts above more than the amount of lower blood. (Perhaps all the Dam Olah was put above.)

א''נ מוקמת לה בתערובת חטאת ועולה לא שמעת מינה (לא) מקום עולה מקום שירים דכיון דעולה לא מתכשרא לא זריק להו במקום עולה אלא באצטבאות

(b)

Explanation #2: Even if you establish it to discuss a mixture of Chatas and Olah, you may not derive that the place of Olah is the place of Shirayim, for since it is not Machshir Olah, he does not throw in the place of Olah (against the northeast and southwest edges), rather, [he pours] on the top of the Yesod;

וקשה דלרבנן דאמרי יש בילה והויא לה עולה כשרה ויש דם עולה שנשאר למטה וראוי לזריקה

(c)

Question: According to Rabanan, who say that Ein Bilah, and it is a Kosher Olah, and Dam Olah remains below and it is proper for Zerikah (we learn that the place of Olah is the place of Shirayim! Shitah Mekubetzes answers that the Sugya above holds that the place of Olah is the place of Shirayim. Our Sugya argues; also according to Chachamim, he is Yotzei this and this, i.e. initial Chatas and its Shirayim.)

7)

TOSFOS DH Nasan b'Chutz la'Aretz v'Acher Kach Nasan Bifnim Kosher

תוספות ד"ה נתן בחוץ ואחר כך נתן בפנים כשר

(SUMMARY: Tosfos explains that he intends that the wrong blood be l'Shem water.)

וכגון דיהיב דמים הפנימים בחוץ לשם מים דאי לאו הכי היאך חוזר ונותן בפנים והלא כבר נתכפר לשמואל לפי מה שפירשתי לעיל בפ' שני (כו: ד''ה אמר) דמזבח חיצון לדמים הפנימיים כמקומן דמי

(a)

Explanation: The case is, he put inner blood outside l'Shem water. If not, how could he return to put inside? He already atoned according to Shmuel, based on what I explained above (26b) that the outer Mizbe'ach is considered like the place of inner blood!

ובכי האי גוונא מיירי סיפא בפנים ונתן בחוץ שהכניס דמים החיצונים לשם מים

1.

The Seifa discusses such a case, that he put [blood of the mixture] inside, and the outside. He entered the outer blood l'Shem water.

וק''ק אמאי פסול כשמכניס לשם מים דלכפר כתיב:

(b)

Question: Why is it Pasul when he enters it l'Shem water? It is written "Lechaper"!

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF