TOSFOS DH Nasantan l'Kohen v'Einah Yoda'as Mah Nasnah
תוספות ד"ה נתנתן לכהן ואינה יודעת מה נתנה
(SUMMARY: Tosfos disagrees with Rashi's Perush.)
בחנם דחק הקונטרס לאוקמה בשקבעה נדרה עם חובתה
Explanation (Rashi): The case is, she fixed her vow with [to be the same species as] her obligatory [Ken].
דהך בבא מיתוקמא שפיר בשלא קבעה
Objection: There was no need to explain so. It is properly established when she did not fix!
TOSFOS DH keshe'Hu Chai Kolo Echad keshe'Hu Mes Kolo Zayin
תוספות ד"ה כשהוא חי קולו אחד כשהוא מת קולו ז'
(SUMMARY: Tosfos discusses what the horns are used for.)
מפרש במסכת קינין (פ''ג מ''ו) קרניו לחצוצרות משמע דבאות שלא מן הכסף
Explanation: In Kinim (3:6) it explains that it horns are for Chatzotzeros (trumpets in the Mikdash). This implies that [the Chatzotzeros] are not of silver.
וכן משמע בפרק כל הצלמים (ע''ז דף מז. ושם) דבעי רמי בר חמא המשתחוה לבהמה קרניה מהו לחצוצרות
Support: Also Avodah Zarah (47a) connotes like this. Rami bar Chama asked, if one bowed to an animal [to worship it], are its horns Kosher for Chatzotzeros?
ותימה דבהקומץ רבה (מנחות דף כח.) תניא חצוצרות היתה באה מן העשת של כסף
Question: In Menachos (28a), a Beraisa teaches that Chatzotzeros come from a chunk of silver!
מיהו מההיא לא קשה כולי האי דהתם בשל משה שלא היו כשרות לדורות כדמשמע התם
Answer: That is not so difficult. There it discusses Moshe's Chatzotzeros. They were not Kosher for all generations.
אבל קשה ממסכת תמיד (דף לג:) דתנן ושתי חצוצרות של כסף בידם משמע דאף לדורות בשל כסף
Question: In Tamid (33b), a Mishnah teaches that [two Kohanim stood by the marble table near the Mizbe'ach, and] two silver Chatzotzeros were in their hands. This connotes that even for generations, they are of silver!
ותירץ ר''ת דשני ענייני חצוצרות היו של כהנים בשל כסף ושל לוים בשל קרני בהמה לכלי שיר
Answer #1 (R. Tam): There are two matters of Chatzotzeros. Those of Kohanim were of silver, and those of Leviyim were from animal horns, for music.
ועוד י''ל דחצוצרות דקינים ודמסכת ע''ז היינו שופר כדאמר בסוף במה מדליקין (שבת דף לו.) ובפרק לולב הגזול (סוכה דף לד.) דאישתני שמהתייהו חצוצרתא שיפורא שיפורא חצוצרתא
Answer #2: The Chatzotzeros [mentioned] in Maseches Kinim and in Avodah Zarah are Shofaros, like it says in Shabbos (36a) and in Sukah (34a) that the names Chatzotzeres and Shofar switched. (What we call now Shofar was initially called Chatzotzeres, and vice-versa);
ובסוף במה מדליקין (שבת דף לו.) איכא ברייתא שקוראה לחצוצרות שופר
In Shabbos (36a) there is a Beraisa that calls Chatzotzeros "Shofar".
ומיהו קשה דבמסכת עבודה זרה איירי במכשירי קרבן כדאמר התם ועל הקרבן לא היו תוקעין בשופר אלא בחצוצרות כדכתיב ותקעתם בחצוצרות על עולותיכם ועל זבחי שלמיכם (במדבר י)
Question: In Avodah Zarah it discusses what is needed for the Korban, like it says there 'during [Hakravah of] the Korban they did not blow the Shofar, rather, Chatzotzeres, like it says "u'Skatem ba'Chatzotzeros Al Oloseichem v'Al Zivchei Shalmeichem"!' (Tzon Kodoshim - rather, we must say like Answer #1.)
TOSFOS DH Eimar d'Amar R. Yehoshua Le'afukah mi'Ydei Me'ilah...
תוספות ד"ה אימר דא''ר יהושע לאפוקה מידי מעילה...
(SUMMARY: Tosfos discusses why it helps only for Me'ilah.)
תימה מ''ש זו מזו
Question: Why is [Me'ilah] different than [fulfilling one's obligation? If it drawn to become a Chatas to uproot Me'ilah, it must be totally Kosher!]
וי''ל דכי האי גוונא אשכחן פ''ק דמנחות (דף יב.) דשירים שחסרו בין קמיצה להקטרה שאסורין באכילה והקטרתן מוציאן מידי מעילה (הגהה בגליון, מצאן קדשים)
Answer #1: We find like this in Menachos (12a) that if Shirayim became Chaser (lacking) between Kemitzah and Haktarah, one may not eat them, but Haktarah [of the Kometz] uproots Me'ilah from them;
וזריקה מועלת ליוצא ופיגול כדאמרינן (הגהה בגליון, מצאן קדשים) בפ''ק דמעילה (דף ג:) דמפקא מידי מעילה אע''ג דלא עלה לשם חובה
And Zerikah helps for Yotzei and Pigul, like we say in Me'ilah (3b) that it uproots Me'ilah, even though [the Korban] did not fulfill [the owner's] obligation.
וי''מ דמדאורייתא נמשכה ונעשה חטאת גמורה ותקנתא דרבנן היא דאינו עולה לשם חובה
Answer #2: Some say that mid'Oraisa, it is drawn and becomes a Chatas totally. It is an enactment mid'Rabanan that it does not fulfill his obligation.
וצ''ל דקסבר ר' יהושע אין שחיטה לעוף מן התורה וחולין בעזרה לאו דאורייתא
Possibility #1: [If so,] R. Yehoshua must hold that the Torah does not require Shechitah for birds (the owner will bring another Chatas ha'Of, and the Kohen will eat it even though it is Chulin that was killed through Melikah, without Shechitah) and [the Isur of] Chulin b'Azarah is not mid'Oraisa;
כדאמר בנזיר (דף כט.) גבי מדיר בנו בנזיר למ''ד כדי לחנכו במצות
This is like it says in Nazir (29a) about one may put a vow of Nezirus on his [minor] son in order to train him in Mitzvos.
ואי נמי קסבר חולין בעזרה דאורייתא חיה ועוף לאו דאורייתא
Possibility #2: Alternatively, he holds that Chulin b'Azarah is mid'Oraisa [for Behemos, but for] a Chayah or bird it is not mid'Oraisa;
כדאשכחן גבי ר''ש בפ' כיסוי הדם (חולין דף פה:) דקסבר דאורייתא ואפ''ה חיה ועוף לאו דאורייתא
This is like we find about R. Shimon in Chulin (85b). He holds that [Chulin b'Azarah] is mid'Oraisa, and even so for a Chayah or bird it is not mid'Oraisa;
ולית ליה ההיא דרשה בפ''ב דקדושין (דף נז: נח.) דמרבה בעופות
He disagrees with the Drashah in Kidushin (57b-58a) that includes birds.
וא''ת למ''ד לאו דאורייתא למאי איצטריך קרא לחטאת העוף באה על הספק
Question: According to the opinion that [Chulin b'Azarah] is not mid'Oraisa, why do we need a verse to teach that Chatas ha'Of may be brought amidst Safek?
דהא ר' יוסי בר חנינא דאמר לאו דאורייתא כדמוכח בנזיר ומצריך קרא לחטאת העוף באה על הספק
R. Yosi bar Chanina says that it is not mid'Oraisa, like is proven in Nazir, and he requires a verse for Chatas ha'Of brought amidst Safek!
וי''ל דאתא קרא למימר דחייב (כן הוא בדפוס ישן) להביא על הספק כמו בבהמה אשם תלוי
Answer: The verse teaches that one must bring it amidst Safek, just like regarding a Behemah one brings Asham Taluy [if it is a Safek if he is Chayav Chatas].
TOSFOS DH Malak bi'Smol Oh ba'Laylah Ein Metam'in b'Beis ha'Bli'ah
תוספות ד"ה מלק בשמאל או בלילה אין מטמאין בבית הבליעה
(SUMMARY: Tosfos discusses who taught our Mishnayos.)
לכאורה כולה מתניתין ר''ש היא דאמר לקמן בפרק המזבח מקדש (דף פד.) שכל שפסולו בקודש אם עלה לא ירד
Opinion #1: It seems that our entire Mishnah (including the previous Mishnah) is R. Shimon, who says below (84a) that anything that is Pesulo b'Kodesh, Im Alah Lo Yered;
דהא אמרינן בגמרא דמליקה המתרת את האיסור פי' דאם עלה לא ירד אינה מטמאה בבית הבליעה
Source #1: We say in the Gemara (69a) that Melikah that permits the Isur, i.e. Im Alah Lo Yered, [the bird] is not Metamei b'Beis ha'Bli'ah;
ומליקת לילה לר' יהודה תרד כדאמר בפ' המזבח מקדש (שם) פרט לנשחטה בלילה
Melikah done at night, according to R. Yehudah [Im Alah] Yered, like it says below (84a) "this excludes what was slaughtered at night." (Melikah corresponds to Shechitah.)
וכן לעיל דתנן וכולן אין מטמאין בבית הבליעה והיינו כשחיטת (הגהה בגליון, משיטה מקובצת) דרום דתרד לר' יהודה כדאמר בשמעתין קמייתא דמעילה (דף ב:) אלא מתניתין ר''ש היא
Source #2: Above (66b), the Mishnah says "all of these are not Metamei b'Beis ha'Bli'ah." [Melikas Olas ha'Of done below] is like Shechitah [of Kodshei Kodoshim] in the south, about which R. Yehudah says Yered, like it says in Me'ilah (2b). Rather, our Mishnah is R. Shimon.
ותימה אי כר' שמעון האמר דמליקת שמאל מליקה גמורה היא למאי דגרס ר''ת לעיל בפ''ב (דף כד:) מלק בשמאל פסול ורבי שמעון (הגהה בגליון, משיטה מקובצת) מכשיר
Question: If it is like R. Shimon, he said that Melikah bi'Smol (with the left hand) is full Melikah, according to R. Tam's text above (24b) "if he did Melikah bi'Smol, it is Pasul, and R. Shimon is Machshir"!
וי''ל דסבר ליה כוותיה בחדא ופליג עליה בחדא
Answer: [Our Tana] holds like R. Shimon about one matter (anything that is Pesulo b'Kodesh, Im Alah Lo Yered), and argues with him about one (Melikah bi'Smol).
א''נ מודה ר' יהודה בעוף דכל שפסולו בקודש אם עלה לא ירד דהנך תלתא מיעוטי דלקמן בבהמה כתיבי
Opinion #2: (Our Mishnah is like R. Yehudah.) R. Yehudah agrees about a bird that anything that is Pesulo b'Kodesh, Im Alah Lo Yered. The three exclusions below (84a) are written [only] about a Behemah.
ומיהו על כרחין חד מינייהו בעוף דלא תימא כל פסולי דעוף אם עלה לא ירד
Disclaimer: However, you are forced to say that one of them refers to a bird. If not, any Pesul of a bird, Im Alah Lo Yered!
TOSFOS DH Schachat Chulin Bifnim v'Kodoshim b'Chutz
תוספות ד"ה שחט חולין בפנים וקדשים בחוץ
(SUMMARY: Tosfos gives the source that these are not Metamei b'Beis ha'Bli'ah.)
בגמ' נפקא לן דשום (הגהת שיטה מקובצת) שחיטה אינה מטמאה בבית הבליעה אע''ג דאינה מתרת את האיסור
Source: In the Gemara (69a) we derive this, because no Shechitah is Metamei b'Beis ha'Bli'ah, even if it does not permit the Isur.
TOSFOS DH Malak b'Sachin
תוספות ד"ה מלק בסכין
(SUMMARY: Tosfos gives three explanations why this is Chaladah.)
פירש בקונטרס דמחליד לפי שנועץ ראשו של סכין משום דאינו רוצה לחתוך רוב בשר קודם הסימנין
Explanation #1 (Rashi, Kesav Yad): This is Chaladah (one of the Pesulim of Shechitah), because he inserts the end of the knife because he does not want to cut most of the meat before the Simanim.
ואי אפשר לומר כן בפ' קמא דחולין (דף כ:) דהתם קרי ליה מחליד אע''ג דסלקא דעתך שחותך רוב בשר
Rejection: One cannot say so, for in Chulin (20b) it calls this Chaladah, even though we were thinking that he cuts the majority of flesh!
והתם פי' בקונטרס דלאחר שנתפרקו פירקי העצם נינעץ הסכין תחת העצם והויא חלדה
Explanation #2: There, Rashi explained that after the parts of the bone came apart, the knife is inserted under the bone, and this is Chaladah.
ולפי' זה לא איירי בסכין רחבה
Consequence: According to this, we do not discuss a wide knife.
ונראה דחשיב חלדה לפי ששוחט הסימנין ממטה למעלה ואפילו בסכין רחבה:
Explanation #3: It seems that it is considered Chaladah because he cuts the Simanim from below to above, and even with a wide knife.
68b----------------------------------------68b
TOSFOS DH veshe'Nismeis Einah
תוספות ד"ה ושניסמית עינה
(SUMMARY: Tosfos explains that it is missing an eye.)
היינו שנחטטה דמחוסר אבר וממעטינן לה בפ''ק דקידושין (דף כד:) מדכתיב מן העוף ולא כל העוף פרט לשיבש גפה
Explanation: This means that the eye was gouged out. It is missing a limb. We exclude this in Kidushin (24b) because it is written "Min ha'Of", and not any bird, to exclude if the wing dried [so much that it will fall off].
ולא כמו שפירש בקונטרס משום הקריבהו נא לפחתך
This is unlike Rashi explained, that it is due to Hakrivehu Na l'Fechasecha.
וא''ת ל''ל קרא למחוסר אבר הא אפילו לבני נח אסור כדדרשינן לקמן פ' בתרא (דף קטז.) ופ''ק דע''ז (דף ה:) הבא בהמה שחיין ראשי איברים שלה
Question: Why do we need a verse for Mechusar Ever (a Korban missing a limb)? Even for Bnei Noach it is forbidden, like we expound below (116a) and in Avodah Zarah (5b), bring an animal whose outermost limbs are intact!
וי''ל דאי לאו דכתיב קרא בישראל הוה מוקמינן קרא דבני נח לישראל ולא לבני נח
Answer #1: If no verse were written about Yisrael, we would establish the verse of Bnei Noach for Yisrael, and not for Bnei Noach;
כדאמר בפ' ד' מיתות (סנהדרין דף נט.) כל מצוה שנאמרה לבני נח ולא נשנית בסיני לישראל נאמרה ולא לבני נח
This is like it says in Sanhedrin (59a), that any Mitzvah said to Bnei Noach and was not repeated at Sinai, it was said to Yisrael, and not to Bnei Noach.
א''נ הוה אמינא דכיון דאישתרי בעל מום בעופות לישראל טפי מבהמה אישתרי אפי' מחוסר אבר
Answer #2: One might have thought that since a Ba'al Mum was permitted to Yisrael for birds more than for Behemos, and Mechusar Ever is permitted.
א''נ הוה מוקמינן מכל החי דכתיב בבני נח דדוקא בהמה שמצינו שנאסר בה מום לישראל
Answer #3: We would establish "mi'Kol ha'Chai" written about Bnei Noach only to Behemah, in which we find that a Ba'al Mum was forbidden to Yisrael.
TOSFOS DH Amar Rav Smol v'Laylah
תוספות ד"ה אמר רב שמאל ולילה כו'
(SUMMARY: Tosfos discusses when there is Tum'ah and when Yered.)
כולה הך סוגיא כר''ש כדפרישית במתני' ושמאל ולילה דאין מטמאין דאם עלו לא ירדו
Explanation #1: This entire Sugya is like R. Shimon, like I explained in our Mishnah (68a DH Malak). [Melikah done with] bi'Smol or at night, which are not Metamei, Im Alah Lo Yered;
וזר וסכין דמטמאין (ירדו) לר''ש דכיון דאירע פסול בשחיטה (הגהת שיטה מקובצת) כמו דחנקינון דמי וירדו דאין פסולן בקודש שלא נתקדש בכלי
[Melikah done through] a Zar or knife, which are Metamei, descend according to R. Shimon. Since a Pesul occurred in Shechitah, it is as if he choked it, and Yered, for Ein Pesulo b'Kodesh, for it was not Mekudash in a Kli;
וכל שפסולו בקודש דלא ירד היינו שאירע פסול משנשחט ונתקדש בקדושת כלי
Anything that is Pesulo b'Kodesh, which Lo Yered, i.e. a Pesul occurred after Shechitah and it became Kodesh through a Kli.
ולא כמו שפי' בקונטרס לקמן בפ' המזבח מקדש (דף פד.) אין פסולו בקודש שאירע פסול קודם ביאתו לעזרה כגון רובע ונרבע
Explanation #2: This is unlike Rashi explained below (84a) that Ein Pesulo b'Kodesh means that a Pesul occurred before it came to the Azarah, e.g. bestiality.
דנרבע בעזרה מאי איכא למימר
Rebuttal #1: If a man had Bi'ah with it in the Azarah, how can [Rashi] explain [why this is called Ein Pesulo b'Kodesh? It was Kosher when it came to the Azarah!]
ועוד דשחיטת דרום ר''ל במעילה דתרד לר''ש ולאו דוקא נקט (הגהת שיטה מקובצת) ר''ש רובע ונרבע דה''ה זר במליקה ובקמיצה תרד
Rebuttal #2: Shechitah in the south, [the Gemara] in Me'ilah (2b) wanted to say that Yered according to R. Shimon, and R. Shimon did not mention specifically bestiality, for likewise if a Zar did Melikah or Kemitzah, Yered;
דעל כרחיך למאי דבעי למימר רבה דשחיטת דרום תרד לר''ש ושמאל ולילה דאין מטמאין בבית הבליעה ואם עלו לא ירדו
Source: You are forced to say that according to what Rabah wanted to say that Shechitah in the south, according to R. Shimon Yered, and Smol or at night, which are not Metamei Begadim b'Beis ha'Bli'ah, and Im Alah Lo Yered...
טעמא בכל מקום כדמפרש הכא שמאל דאית ליה הכשר' ביום הכפורים ולילה לאיברים ופדרים
The reason everywhere is like it explains here. Smol is Kosher on Yom Kipur, and night is Kosher for limbs and Chelev.
ורבי יהודה ממעט לילה אע''ג דאית ליה הכשר' ושמאל נמי ה''ל הכשר' וממעט
R. Yehudah excludes night, even though it has a Hechsher. Also Smol has a Hechsher, and he excludes it.
דאין לומר דלא ממעט אלא ג' דברים משום דתלתא מיעוטי כתיבי
Implied suggestion: He excludes only three things, before three exclusions are written.
דהא מלקה זר ובעל מום תרד לר' יהודה וכן שחיטת דרום
Rejection: If a Zar did Melikah, or a Ba'al Mum, Yered according to R. Yehudah, and the same applies to Shechitah in the south!
וא''ת ומה בין שחיטת דרום לרבי יהודה לפסח וחטאת שלא לשמו דרום נמי כשר בשאר קדשים
Question: According to R. Yehudah, what is the difference between Shechitah in the south and Pesach and Chatas Lo Lishmah? Also the south is Kosher for other Kodshim!
וי''ל דדרום דמי לנשחט בחוץ דתרוייהו פסולי מקום ומהאי טעמא היה רוצה לומר רבה לר''ש דתרד
Answer: The south is as if it was slaughtered outside, for both of them are a Pesul due to place. This is the reason why Rabah wanted to say that Yered according to R. Shimon.
וא''ת דהכא משמע דלרב לא הוי פסול זר כפסול שמאל ובפ''ק דמנחות (דף ו:) משווה להו לענין אם קמץ יחזיר
Question: Here it connotes that according to Rav, the Pesul of Zar is unlike the Pesul of Smol, and in Menachos (6b) he equates them regarding if he did Kemitzah, he returns [it to the Minchah and proper Kemitzah is done]!
וי''ל דהתם אין תלוי בהכשר דהא מכשר ר' יהודה בן בתירא בכל הפסולין כולן.
Answer: There it does not depend on Hechsher, for R. Yehudah ben Beseira is Machshir all Pesulim.
הגה''ה נ''ל פירוש דכל שפסולו בקודש היינו כל שפסולו כשר בעלמא בקודש
Comment - Explanation #3: It seems to me that "anything that Pesulo b'Kodesh" means anything that its Pesul is Kosher elsewhere in Kodesh.
דהא לשון זה תנן לקמן בפ' המזבח מקדש (דף פד.) גבי אם עלו לא ירדו והתם נמי מפרש לכל אותם שלא ירדו היכן כשרים בעלמא
Source: This expression is taught below (84a) regarding Im Alah Lo Yered, and also there it explains all those that do not descend, where they are Kosher elsewhere;
ולעיל פ''ה (דף נא.) מפרש להו לן בדם כשר שהרי לן כשר באימורים וכן כולהו
Above (51a) it explains them. Linah of blood is Kosher, because land of Eimurim is Kosher, and similarly all of them.
ובשמעתא נמי מפרש מ''ש שמאל דאינו מטמא דאית ליה הכשיר' ביוה''כ ולילה באיברים ופדרים וזר וסכין מטמאין דלית להו הכשיר' בעלמא
Also in our Sugya it explains why Smol is different, that it is not Metamei, because it has a Hechsher on Yom Kipur, and night has a Hechsher for limbs and Chelev, and a Zar a knife are Metamei, for they do not have a Hechsher elsewhere;
ור' יוחנן דאמר מליקת זר אין מטמאה משום דאית ליה הכשירא או בשחיטה או בבמה
R. Yochanan says that Melikah of a Zar is not Metamei because [Avodas Zar] has a Hechsher, in Shechitah or on a Bamah;
וכן בהמה בעלת מום דלא תרד לר''ע בדוקין שבעין הואיל וכשר בעופות
And similarly in an animal Ba'al Mum, Lo Yered according to R. Akiva regarding a cataract (a crust over the eye), since it is Kosher in birds (below, 85b);
ולרבנן נמי אי משכחת ליה בבהמה הכשירא לא תרד
Also according to Rabanan, if a Hechsher is found in a Behemah, Lo Yered.
ולרבי שמעון נמי בעי הכשירא בעלמא דהיינו פסולו בקודש
Also according to R. Shimon, he requires a Hechsher elsewhere. This is Pesulo b'Kodesh!
ולהכי תנן גבי אתנן וכלאים ירדו דלית להו הכשירא בעלמא
This is why the Mishnah says about Esnan and Kil'ayim that Yered, because they have no Hechsher elsewhere.
והא דר' יהודה בעצמו אומר מפני מה לן בדם כשר שכשר באימורין [ולן] באימורין [שכשר] בבשר
Implied question: Why did R. Yehudah himself say "why is Linah of blood Kosher? It is because Linah of Eimurim is Kosher, and Linah of Eimurim is Kosher due to [Linah of] meat"? (Chak Nasan - he should have said that Linah of blood and of Eimurim is Kosher, because Linah of meat is Kosher!)
לאורויי דשאר עבודות ילפינן מלכתחילה או מבמה אבל עבודות דם לא
Answer: This is to teach that we learn other Avodos [b'Di'eved] from [what is] l'Chatchilah, or from a Bamah, but not Avodos Dam;
ולהכי קאמר ירדו בג' דמכשירן ר''ש דאינו חושש הא (הגהת צאן קדשים) דמשכח הכשירא בשום מקום
Therefore he says Yered for the three that R. Shimon is Machshir. [R. Yehudah] is not concerned that we find a Hechsher for them in some other place;
אבל עבודות דם שפיר יליף ר' יהודה מעבודות דם אפי' מהכשירן ולהכי שלמעלה למטה שבפנים בחוץ (הגהה בגליון) לא ירד
However, Avodos Dam R. Yehudah properly learns from Avodos Dam, even [b'Di'eved] from their proper way. Therefore, if [blood that should be put] above was put below, or [what should be put] inside was put outside, Lo Yered;
וטריפה דירד (הגהת צאן קדשים) אפי' לר''ש אפי' לר''ע דיליף בהמה מעוף אע''ג דאשכחן הכשירא בעוף טריפה במליקה
Implied question: Why is a Tereifah Yered even according to R. Shimon, according to R. Akiva, who learns Behemah from birds, even though we find a Hechsher for a Tereifah bird through Melikah?
אם תתרץ התם מצוותו בכך
Suggestion: There, that is the Mitzvah [to make it Tereifah through Melikah. Therefore, we do not learn from it.]
הא ילפינן שמאל לא ירד מהכשר דיוה''כ
Rebuttal: We learn that Smol Lo Yered from the Mitzvah [other use the left hand for Avodah] on Yom Kipur!
י''ל דתרתי לא ילפי בהמה מעוף וגם שלא בהכשרו ממצוותו בכך
Answer #1: We do not learn both Behemah from a bird and not the proper way from the proper way.
אי נמי לא ילפינן פסול של קודם שחיטה כגון טריפה ממליקה שאינו דוגמתו שלא (הגהת שיטה מקובצת) אירע קודם שחיטה וכמדומה לי שכן פירש לנו רבינו הקדוש נ''ע ולא כמו שבפנים
Answer #2: We do not learn a Pesul before Shechitah such as Tereifah from Melikah, which is unlike it, for it did not occur before Shechitah. It seems to me that Rabbeinu ha'Kadosh explained like this to us, unlike inside (what Tosfos wrote).
וא''כ אין מטמאין בגדים אבית הבליעה וגם אם עלו לא ירדו דהא (הגהת צאן קדשים) בהא תליא
If so, it is not Metamei Begadim b'Beis ha'Bli'ah and also Im Alah Lo Yered, for these depend on each other;
דהא לישנא דכל שפסולו בקודש גבי תרווייהו תנן לה ובריש מעילה (דף ב:) נמי מדמה להו לתרווייהו
Source: The expression "anything that Pesulo b'Kodesh" was taught in the Mishnah regarding both of them, and also in Me'ilah it equates them to each other.
ושחיטת עוף קדשים בפנים דאמרינן בסמוך אין מטמאין אע''ג דתרד כדמוכח בפרק השוחט והמעלה (לקמן דף קיא.)
Implied question: Below (69a), we say that Shechitah of a Kodshim bird inside is not Metamei, even though Yered, like is proven below (111a)!
דפטר ליה אם העלהו אחרי כן בחוץ ואם לא ירדו בפנים היה חייב בחוץ כדאיתא בפ''ב
Source: He exempts him if he offered it outside afterwards. If Lo Yered inside, he would be liable outside, like it says there (109a)!
הכא (הגהת צאן קדשים) איכא קרא בסמוך למימר אין מטמאין
Answer: Here there is the verse below (69a, "Neveilah u'Tereifah") to teach that they are not Metamei.
והא דאמרינן בשחיטת דרום דירדו לרבי יהודה פ''ק דמעילה (דף ב:) אע''ג דאית ליה הכשירא דקדשים קלים ודמים שלמטה למעלה לא ירד אף לר' יהודה
Implied question: It says that what was slaughtered in the south, according to R. Yehudah Yered, in Me'ilah (2b), even though it is Kosher for Kodshim Kalim, and blood [that should be put] below was put above Lo Yered even according to R. Yehudah!
מ''מ כיון דשחיטתן חוץ למקומן חשיבי כשוחט חוץ והוו כמאן דחנקינהו דמי
Answer: Even so, since they were slaughtered outside of their place, they are like one who slaughtered outside, and they are like one who choked them.
ומליקת פסול דקאמר בסמוך אין מטמאה אין נ''ל (הגהת שיטה מקובצת) כפירש''י שפירש בעל מום
Opinion #1: Below (69a), it says that Melikah of a Pasul is not Metamei. Rashi explained that a Ba'al Mum [did Melikah]. I disagree.
דלא אשכחן כהן בעל מום שכשר לעבודה ואפילו בבמה
Rebuttal: We do not find a Ba'al Mum Kosher for Avodah, even on a Bamah!
כדמוכח (הגהת שיטה מקובצת) לעיל ריש פ''ב (דף טז.) דפריך מה להצד השוה שבהן שכן לא הותרו בבמה
Source: This is proven above (16a. The Gemara) asked "you cannot learn from the Tzad ha'Shavah (of a Ba'al Mum and a Tamei), for they are not permitted on a Bamah."
אבל מליקת פסול היינו או אונן או טמא או פסול אחר דאישתרי בעלמא
Opinion #2: Rather, it discusses Melikah of a Pasul, i.e. an Onen or Tamei or another Pesul that is permitted elsewhere;
ונשפך דמה מן הצואר דלא ירדו משום דכבר נעשית כל השחיטה כהוגן. ברו''ך
And when the blood spilled from the neck, Lo Yered because the entire Shechitah was already done properly. This is from R. Baruch.
TOSFOS DH d'Eis Lei Hechsheirah b'Yom ha'Kipurim
תוספות ד"ה דאית ליה הכשירה ביוה''כ
(SUMMARY: Tosfos points out that there is another Hechsher for the left hand.)
הוה מצי למימר בהולכת אברים
Implied question: [The Tartzan] could have said that [Smol] is Kosher for bringing limbs!
אלא כיון דמשכח יוה''כ בעבודה דמעכב כפרה נקטיה
Answer: Since he finds on Yom Kipur [that Smol is Kosher] in an Avodah that is Me'akev Kaparah, he mentioned this.
TOSFOS DH Shechitah Lav Avodah Hi
תוספות ד"ה שחיטה לאו עבודה היא
(SUMMARY: Tosfos explained above why Shechitah is not an Avodah.)
פירשתי לעיל בסוף פ''ק (דף יד:)
Reference: I explained this above (14b. Some say that it is because all Pesulim are Kosher for it, or because it need not be Lifnei Hash-m. Tosfos preferred to say that it is because it is the same in Chulin and in Kodshim.)
TOSFOS DH v'Neilaf mi'Bamah
תוספות ד"ה ונילף מבמה
(SUMMARY: Tosfos explains why he did not give a different answer.)
פי' כיון דמכשרת לילה אע''ג דאין פסולו בקודש משום דאית ליה הכשירא א''כ זר נמי כיון דאית ליה הכשירא
Explanation: Since you are Machshir night, even though it is not Pesulo b'Kodesh, because it has a Hechsher [for limbs and Chelev], if so also a Zar [should be Kosher], since he has a Hechsher [on a Bamah]!
והוה מצי לשנויי דאתיא כמ''ד (לקמן דף סט.) דאין מנחה ועופות בבמה וברייתא דתניא לקמיה כרבי יוחנן לא קשיא לדידיה דאתיא כמ''ד דיש מנחה
Implied question: [the Tartzan] could have answered that this is like the opinion (below, 69a) that Menachos and birds cannot be offered on a Bamah, and the Beraisa that teaches below (69a) like R. Yehudah is not difficult for him, for it is like the opinion that Menachos [and birds] are [offered on a Bamah]!
ושמא משמע ליה דאי ילפא מבמה ילפינן אפי' מנחה ועופות כיון דאיכא הכשירא מיהא לזר
Answer: It connotes to him that if we learn from a Bamah, we learn even from Menachos and birds, since there is a Hechsher for a Zar.
TOSFOS DH v'Chi Teima mi'Bamah Lo Yalif veha'Tanya Minayin l'Yotzei v'Chulei
תוספות ד"ה וכי תימא מבמה לא יליף והתניא מנין ליוצא כו'
(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)
אע''ג דהך ברייתא כר' יהודה בפ' המזבח מקדש (לקמן דף פד:)
Implied question: This Beraisa is like R. Yehudah below (84b)!
מ''מ כיון דר' יהודה דמחמיר יליף מבמה כל שכן ר''ש
Answer: In any case, since R. Yehudah, who is stringent, learns from a Bamah, all the more so R. Shimon [does].
ומשני אזאת תורת העולה סמיך דמרבינן כל דבר שיש לו הכשר אע''ג דלית ליה הכשר אלא בבמה
Explanation: [The Gemara] answers that he relies on Zos Toras ha'Olah. We include everything with a Hechsher, even if it has a Hechsher only on a Bamah;
מיהו עבודת הדם לא יליף ר' יהודה דהא ממעט נשחטה בלילה ויצא דמה וכן שחיטת דרום
However, R. Yehudah does not learn Avodas ha'Dam [from a Bamah], for he excludes what was slaughtered at night, and Yotzei, and similarly Shechitah [of Kodshei Kodoshim] in the south.
TOSFOS DH Ela l'Rav Le'asuyei Mai
תוספות ד"ה אלא לרב לאתויי מאי
(SUMMARY: Tosfos explains why it does not include Pesulim due to intent.)
וליכא למימר לאתויי חוץ לזמנו וחוץ למקומו ושלא לשמו דלא תני במתניתין
Implied suggestion: Perhaps it includes Chutz li'Zmano, Chutz li'Mkomo, and Lo Lishmah, which were not taught in our Mishnah!
דהא מקל וחומר אתו דמליקת לילה דלרבי יהודה תרד אינה מטמאה כל שכן הנך דלא תרד לר' יהודה דלא מטמו:
Rejection: We learn these from a Kal v'Chomer. R. Yehudah holds that if Melikah was done at night, Yered, and it is not Metamei. All the more so these, for which Lo Yered, according to R. Yehudah they are not Metamei!