TOSFOS DH v'Lo Al Gabei Mechilos
תוספות ד"ה ולא על גבי מחילות
(SUMMARY: Tosfos explains why the Shitin could be underneath.)
בור של שיתין לא היה חשוב מחילה כיון דהוא צורך מזבח
Explanation: The pit of Shitin was not considered a tunnel, for it was a need of the Mizbe'ach.
TOSFOS DH Af Mizbe'ach Shishim Amah
תוספות ד"ה אף מזבח ששים אמה
(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Chulin.)
והא דאמר (בסוף) [בריש] כיסוי הדם (חולין דף פג:) קמוסיף אבניין
Implied question: It says in Chulin (83b, that we cannot leave earth permanently on the Mizbe'ach for the sake of Kisuy ha'Dam of Melikah, for this) adds to the Binyan (it will be Batel to the Mizbe'ach. Here we permit adding!)
היינו כשהיה המזבח עד ששים
Answer #1: There it discusses when the Mizbe'ach is already 60 (the maximum allowed).
א''נ מגובה פריך התם
Answer #2: We ask there from [the Isur to add to] the height.
אי נמי פריך קמוסיף שלא יהא רבוע שעל כל מליקת עוף אין יכולת לתת עפר בכל סביביו כדי לרבעו כמשפטו
Answer #3: We ask that he adds, and it will not be square. One cannot add earth on all sides around after every Melikah to make it square, like it must be!
TOSFOS DH Echad she'He'id Lahem Al ha'Mizbe'ach
תוספות ד"ה אחד שהעיד להם על המזבח
(SUMMARY: Tosfos explains why this was needed.)
תימה קרא כתיב ביחזקאל (מג) והאריאל שתים עשרה אמות אלמא מקום המערכה כ''ד על כ''ד ומהאי קרא דרשינן במתני' דמדות (פ''ג מ''א)
Question: A verse in Yechezkel says "veha'Ari'el Shteim Esrei Amos... [El Arba'as Reva'av]" - this shows that the area of the Ma'arachah was 24 by 24 (12 by 12 in each quadrant), and from this verse we expound in Midos (3:1)! (Why did they need a Navi for this when building Bayis Sheni?)
וי''ל דאי לאו עדות היינו מפרשי' עם מקום קרנות שלא לשנות ממזבח שלמה
Answer: If not for testimony, we would have explained that this is with the Keranos, lest it be different than Shlomo's Mizbe'ach (the place of the Ma'arachah was 20 by 20 - Shitah Mekubetzes).
TOSFOS DH v'Echad she'Makrivin Af Al Pi she'Ein Bayis
תוספות ד"ה ואחד שמקריבין אע''פ שאין בית
(SUMMARY: Tosfos explains that this depends only on Kedushas ha'Bayis.)
דקדושת בית קידשה לשעתה ולעתיד
Explanation: This is because Kedushas ha'Bayis was permanent.
ולא דמי לקדושת הארץ דקי''ל דבטלה כדמוכח בפ''ק דחולין (ו:) גבי בית שאן שיש חילוק ביניהם כדפרישית לעיל (סא. ד''ה מאי)
This is unlike Kedushas ha'Aretz, which we hold that it was Batel, like is proven in Chulin (6b) regarding Beis She'an (R. Meir ate Yerek there without tithing it), for there is a difference between them, like I explained above (61a DH Mai).
TOSFOS DH Midas Archo u'Midas Rachbo Ein Me'akvin
תוספות ד"ה מדת ארכו ומדת רחבו אין מעכבין
(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Chulin.)
והא דכתיב הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל ומיירי אף גבי מזבח כדאיתא פרק כיסוי הדם (חולין פג:) דמה בית ששים אף מזבח ששים
Implied question: It says "ha'Kol bi'Chsav mi'Yad Hash-m Alai Hiskil" even regarding the Mizbe'ach, like it says in Chulin (83b) - just like the Bayis (length of the Heichal) is 60 [Amos], also the Mizbe'ach is 60!
היינו שיהא קדוש עד ששים אם ירצו להרחיבו ולא שיהא חובה לעשות כן:
Answer: It means that it is Kadosh up to 60 if they want to widen it, but there is no obligation to do so.
62b----------------------------------------62b
TOSFOS DH b'Amah Gedumah
תוספות ד"ה באמה גדומה
(SUMMARY: Tosfos brings two versions of this.)
חסירה
Version #1: This is a deficient [Amah].
ובערוך פירש גרומה ברי''ש כמו נותן לו את גירומיו (ב''ב פח:)
Version #2: The Aruch explained that it is Gerumah, with a Reish, like "he gives Girumav" (what heaps above the top of the Kli);
ורב יוסף פריך ממתניתא שלא יהו עצים (הגהה בגליון משיטה מקובצת) יוצאים
Rav Yosef asked from a Beraisa that teaches that wood may not stick out [from the place of the Ma'arachah].
TOSFOS DH Avir Karka Mafsiko
תוספות ד"ה אויר קרקע מפסיקו
(SUMMARY: Tosfos points out that this is not precise.)
קרקע לאו דוקא שהיה פורח אמה על יסוד ואמה על סובב
Observation: "Ground" is not precise, for [the gap] towered above the Amah of the Yesod and the Amah of the Sovev.
ובלאו קרא היה צריך אויר משום שנאמר סביב כדבסמוך
Implied question: Even without this verse, we would need air because it says Saviv, like below (it must be possible to surround the Mizbe'ach, i.e. nothing touches it)!
אלא דסגי במשהו אבל הכא בעינן אויר גדול וניכר שהוא לצורך אויר
Answer: Mashehu (any amount) suffices [for Saviv]. However, here we require much air, and evident that it is for the sake of air.
TOSFOS DH d'Arich v'Katan
תוספות ד"ה דאריך וקטין
(SUMMARY: Tosfos questions this Havah Amina.)
והא דכתיב חמש אמות אורך וחמש אמות רוחב
Implied question: It is written "Chamesh Amos Orech v'Chamesh Amos Rochav" (it must be square)!
למצוה והאי קרא לעכב
Answer: That is l'Chatchilah. This verse teaches that [squareness] is Me'akev.
ומיהו קשה דלעכב מהמזבח נפקא
Question: We know that it is Me'akev from "ha'Mizbe'ach"!
TOSFOS DH Shitin v'Dalet Havu
תוספות ד"ה שיתין וד' הוו
(SUMMARY: Tosfos points out that this is like Levi.)
היינו כלוי דאמר לעיל (דף נד.) בדמים
Observation: This is like Levi, who said above (54a that there was a physical Yesod on all sides, but in the south and east it was not considered a Yesod) for blood;
ונקיט כוותיה משום תרגום דידן דמתרגמינן באחסנתיה יתבני מקדשא
[Our Gemara] holds like him due to our Targum (of "Binyamin Ze'ev Yitrof...") - Mikdesha (a place sanctified to receive blood) will be built in his portion;
אבל לרב דלא הוה ליה יסוד בבנין הוה ליה מזבח מן הצפון ולדרום ל''א וכבש ל''ב הרי ס''ג ה''ל לשנויי שהיה פורח על הסובב אמה
However, according to Rav, that there was no built Yesod (in the south), the Mizbe'ach was only 31 Amos from north to south, and the ramp was 32, i.e. 63 in all. [The Gemara] should have answered that [the ramp] towered above [only] the Amah of the Sovev.