1)

THE PLACE AND DIMENSIONS OF THE MIZBE'ACH

אמר רב יוסף לאו היינו דתניא (עזרא ג) ויכינו <את> המזבח על מכונותיו שהגיעו לסוף מדותיו
(a)

Answer #3 (Rav Yosef (he retracted from his first answer) - Beraisa): "Va'Yachinu ha'Mizbe'ach Al Mechonosav" - (in the days of Ezra) they realized how large the Mizbe'ach may be.

והכתיב (דברי הימים א כח) הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל
1.

Question: "Ha'Kol bi'Chsav mi'Yad Hash-m Alai Hiskil" (Hash-m taught David the dimensions of the Mikdash. Any change requires a procedure including the Urim v'Tumim, which was not in Bayis Sheni!)

אלא אמר רב יוסף קרא אשכח ודרש (דברי הימים א כב) ויאמר דויד זה הוא בית ה' האלהים וזה מזבח לעולה לישראל כי בית מה בית ששים אמה אף מזבח ששים אמה
2.

Answer (Rav Yosef): They expounded "Zeh Hu Beis Hash-m ha'Elokim v'Zeh Mizbe'ach l'Olah" - the Mizbe'ach is like Beis Hash-m (the Heichal), i.e. it is (at most) 60 Amos long.

בשלמא בית מינכרא צורתו
(b)

Question: Granted, those who built Bayis Sheni could tell where to rebuild the Heichal, they could see the foundations of the (destroyed) walls;

אלא מזבח מנא ידעי
1.

How did they know where to put the Mizbe'ach?

אמר רבי אלעזר ראו מזבח בנוי ומיכאל השר הגדול עומד ומקריב עליו
(c)

Answer #1 (R. Elazar): They saw (with Ru'ach ha'Kodesh) the Mizbe'ach built (in its proper place) and (the angel) Micha'el offering Korbanos on it.

ור' יצחק נפחא אמר אפרו של יצחק ראו שמונח באותו מקום
(d)

Answer #2 (R. Yitzchak Nafcha): They saw the ashes of Yitzchak (Hash-m considers it as if Avraham slaughtered and burned him like an Olah) in its place.

ור' שמואל בר נחמני אמר מכל הבית כולו הריחו ריח קטרת משם הריחו ריח אברים
(e)

Answer #3 (R. Shmuel bar Nachmani): Everywhere else in the Mikdash, they smelled Ketores. In that place they smelled (burning) meat.

אמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן שלשה נביאים עלו עמהם מן הגולה אחד שהעיד להם על המזבח ואחד שהעיד להם על מקום המזבח ואחד שהעיד להם שמקריבין אף על פי שאין בית
(f)

Answer #4 (Rabah bar bar Chanah): Three prophets (Chagai, Zecharyah and Malachi) accompanied them from Bavel. One testified that the Mizbe'ach may be up to 60 Amos, one testified where the Mizbe'ach should be, and one testified that we may bring Korbanos (if the Mizbe'ach is in the proper place) even without the Beis ha'Mikdash.

במתניתא תנא ר"א בן יעקב אומר שלשה נביאים עלו עמהן מן הגולה אחד שהעיד להם על המזבח ועל מקום המזבח ואחד שהעיד להם שמקריבין אף על פי שאין בית ואחד שהעיד להם על התורה שתכתב אשורית
(g)

(Beraisa - R. Eliezer ben Yakov): Three prophets accompanied them from Bavel. One testified that the Mizbe'ach may be up to 60 Amos and where it should be, one testified that we may bring Korbanos even without the Mikdash, and one permitted them to write the Torah in Ashuris (the letter forms that we use today).

2)

REQUIREMENTS OF THE MIZBE'ACH

ת"ר קרן וכבש ויסוד וריבוע מעכבין
(a)

(Beraisa): The following are Me'akev (essential for) Kashrus of the Mizbe'ach: it must have Keranos, a ramp, a Yesod, and it must be square;

מדת ארכו ומדת רחבו ומדת קומתו אין מעכבין
1.

The following are not Me'akev - its length, width and height.

מנה"מ
(b)

Question: What is the source of this?

אמר רב הונא אמר קרא (שמות כז) המזבח כל מקום שנאמר המזבח לעכב
(c)

Answer (Rav Huna): Wherever it says "ha'Mizbe'ach", it is Me'akev.

אלא מעתה כיור לרבי וסובב לרבי יוסי ברבי יהודה הכי נמי דמעכב
(d)

Question: If so, Rebbi should say that Kiyur (pictures) is Me'akev, and R. Yosi b'Rebbi Yehudah should say that the Sovev is Me'akev!

דכתי' (שמות כז) ונתתה אותה תחת כרכוב המזבח מלמטה ותניא איזהו כרכוב רבי אומר זה כיור
1.

(Beraisa - Rebbi): "V'Nasatah Osah Tachas Karkuv ha'Mizbe'ach" refers to pictures on the top half of the Mizbe'ach;

רבי יוסי ברבי יהודה אומר זה הסובב
2.

R. Yosi b'Rebbi Yehudah says, it refers to the Sovev.

אין
(e)

Answer: Indeed, they say this!

דתניא אותו היום נפגמה קרן מזבח והביאו בול של מלח וסתמוהו
1.

(Beraisa): (The Tzedukim (a sect that did not accept Torah she'Ba'al Peh) denied the Mitzvah to pour water on the Mizbe'ach on Sukos. Once, a Tzeduki poured the water on his feet. Everyone threw (rocks and) Esrogim at him.) The Mizbe'ach became dented, and they sealed it with salt;

ולא מפני שכשר לעבודה אלא שלא יראה מזבח פגום
2.

This was not Machshir Avodah. It was in order that the Mizbe'ach not appear deficient.

שכל מזבח שאין לו קרן וכבש ויסוד וריבוע פסול
3.

The Mizbe'ach is Pasul unless it has Keranos, a ramp, a Yesod, and is square.

רבי יוסי ברבי יהודה אומר אף הסובב
4.

R. Yosi b'Rebbi Yehudah says, it must also have a Sovev. (Likewise, Rebbi would require pictures.)

ת"ר איזהו כרכוב בין קרן לקרן מקום הילוך רגלי הכהנים אמה
(f)

(Beraisa): The Karkuv is between the Keranos, where the Kohanim walk, an Amah wide.

אטו הכהנים בין קרן לקרן הוו אזלי
(g)

Objection: The Kohanim do not walk between the Keranos! (If they did, they would not be able to turn the corner.)

אלא אימא ומקום הילוך רגלי הכהנים אמה
(h)

Correction: Rather, (the Karkuv is between the Keranos) and the Amah-wide walkway of the Kohanim.

והכתיב (שמות לח) תחת כרכובו מלמטה עד חציו
(i)

Question: "Tachas Karkuvo mi'Lmatah Ad Chetzyo" shows that it was on the outside of the Mizbe'ach!

אמר רב נחמן בר יצחק תרי הוו חד לנוי וחד לכהנים דלא נשתרקו
(j)

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak): There were two Karkuvim. One was (a protrusion around the Sovev) for decoration. The other was a rim around the walkway (which was sunken), in order that the Kohanim not slip.

מדת ארכו ומדת רחבו ומדת קומתו אין מעכבין
(k)

(Beraisa): The length, width and height of the Mizbe'ach are not Me'akev.

א"ר מני ובלבד שלא יפחתנו ממזבח שעשה משה
(l)

(R. Mani): However, they cannot be less than Moshe's Mizbe'ach.

וכמה
(m)

Question: What was the length (this is also the width, for it was square) of Moshe's Mizbe'ach?

אמר רב יוסף אמה
(n)

Answer (Rav Yosef): It was an Amah.

מחכו עליה (שמות כז) חמש אמות ארך וחמש אמות רוחב רבוע יהיה המזבח
1.

People laughed at this. It says "Chamesh Amos Orech v'Chamesh Amos Rochav Ravu'a Yihyeh"!

אמר ליה אביי דלמא מקום מערכה קאמר מר
2.

Abaye: Perhaps you mean that the place of the Ma'arachah was an Amah (the Keranos occupied one Amah on each side, and also the walkway)!

א"ל מר דגברא רבה הוא ידע מאי קאמינא קרי עלייהו (דף סב,ב) (בראשית כה) בני קטורה
3.

Rav Yosef: A great person (like yourself) understands what I meant. Those who laughed are like Bnei Keturah (inferior descendants of Avraham).

62b----------------------------------------62b
בני אחתיה דרבי טרפון הוו יתבי קמיה דרבי טרפון פתח ואמר (בראשית כה) ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה יוחני
(o)

R. Tarfon was teaching. His nephews were listening silently. He (mis)cited a verse (to break their silence) 'va'Yosef Avraham va'Yikach Ishah u'Shmah Yuchni.'

אמרי ליה קטורה כתיב
1.

His nephews: It says "Keturah"!

קרי עליהם בני קטורה
2.

R. Tarfon: You are like Bnei Keturah.

אמר אביי בר הונא אמר רב חמא בר גוריא גזירין שעשה משה אורכן אמה ורוחבן אמה ועוביין כמחק גודש סאה
(p)

(Abaye bar Huna): The woods that Moshe made for the Ma'arachah were one square Amah (each), the thickness was like a Machak (the rod used to even off a measure) of a Se'ah (it has a standard thickness. If it is too heavy (or light), it will sag too much (or not enough) into the measure.)

אמר רבי ירמיה באמה גדומה
(q)

(R. Yirmeyah): They were slightly less than a square Amah (our text, Rashi; Aruch - slightly more than a square Amah.

אמר רב יוסף ולאו היינו דתניא (ויקרא א) על העצים אשר על האש אשר על המזבח שלא יהו עצים יוצאין מן המזבח כלום
(r)

Objection (Rav Yosef - Beraisa): "Al ha'Etzim Asher Al ha'Esh Asher Al ha'Mizbe'ach" teaches that the wood may not leave the Ma'arachah at all. (Aruch - according to R. Yirmeyah, they could not fit in the Ma'arachah! Rashi (according to Shitah Mekubetzes) - there is no reason to make the woods less than a full Amah. Rashi (according to Tzon Kodoshim) - Rav Yosef supports R. Yirmeyah.)

3)

THE RAMP

תנן התם כבש היה לדרומה של מזבח אורך שלשים ושתים על רוחב שש עשרה
(a)

(Mishnah): The ramp was on the south of the Mizbe'ach, it was 32 Amos long and 16 Amos wide.

מנא ה"מ
(b)

Question: What is the source of this?

אמר רב הונא אמר קרא (ויקרא א) ושחט אותו על ירך המזבח צפונה שיהא ירך בצפון ופניו בדרום
(c)

Answer #1 (Rav Huna): "V'Shachat Oso Al Yerech ha'Mizbe'ach Tzafonah" - the leg of the Mizbe'ach is in the north. It follows that its face (the side that we approach) is in the south.

אימא ירך בצפון ופניו בצפון
1.

Question: Perhaps the leg and face are both in the north!

אמר רבא רמי גברא אאפיה
2.

Answer (Rava): When one lies down, his leg and face are in opposite directions.

א"ל אביי אדרבה תריץ ואותיב גברא
3.

Question (Abaye): When one sits, his leg and face are in the same direction!

א"ל (שמות כז) רבוע כתיב
4.

Answer (Rava): It says "Ravu'a" (this is close to 'Ravutz', lying).

והא מיבעי ליה דמרבע רבועי
5.

Question: We need this to teach that it must be square!

מי כתיב מרובע
6.

Answer: If so, it should have said 'Meruba'.

וליטעמיך מי כתיב רבוץ
7.

Question: If the Torah wanted to teach that we consider one lying down, it should have said 'Ravutz'!

א"ל רבוע כתיב דמשמע הכי ומשמע הכי
8.

Answer: It says "Ravu'a", which is close to 'Ravutz' and 'Meruba', allowing us to learn both.

ותנא מייתי לה מהכא דתניא רבי יהודה אומר (יחזקאל מג) ומעלותיהו פנות קדים כל פינות שאתה פונה לא יהו אלא דרך ימין למזרח
(d)

Answer #2 (Beraisa - R. Yehudah): "U'Ma'alosehu Penos Kadim" - its ramps (are situated so that when you) turn to (your right, this is to the) east.

ואימא שמאל למזרח
(e)

Question: Perhaps when you turn to your left, this is eastward!

לא ס"ד דתני רמי בר <יחזקיה> [יחזקאל] ים שעשה שלמה עומד על שנים עשר <עמודים> בקר שלשה פונים צפונה ושלשה פונים ימה ושלשה פונים נגבה ושלשה פונים מזרחה
(f)

Rejection (Rami bar Yechezkeil - Beraisa): Shlomo's Yam (Mikveh) rested on 12 supports - "Sheloshah Ponim Tzafonah u'Sheloshah Ponim Yamah... Ponim Negbah... Ponim Mizrachah" (the verse lists them in the order of one who starts in the north and circles around to his right);

כל פינות שאתה פונה לא יהו אלא דרך ימין למזרח
1.

This teaches that whenever we circle around, it is to the right.

ההוא מיבעי ליה לגופיה
(g)

Question: The verse teaches about the supports, we cannot learn anything else from it!

א"כ פונים פונים למה לי
(h)

Answer: It was not necessary to repeat "Ponim" each time. The repetition teaches that we always circle to the right.

שאל רבי שמעון בן יוסי בן לקוניא את ר' יוסי אומר היה ר"ש בן יוחי אויר יש בין כבש למזבח
(i)

Question (R. Shimon ben Yosi ben Lekunya): Did R. Shimon say that there is a space between the ramp and the Mizbe'ach?

אמר לו ואתה אי אתה אומר כן והלא כבר נאמר (דברים יב) ועשית עולותיך הבשר והדם מה דם בזריקה אף בשר בזריקה
(j)

Answer (R. Yosi): Don't you agree? "V'Asisa Olosecha ha'Basar veha'Dam" - just like blood of an Olah is thrown (on two edges of the Mizbe'ach), also the meat is thrown (across the space, to the fire).

אמר לו שאני אומר עומד בצד מערכה וזורק
(k)

Question (R. Shimon ben Yosi): I say that (there is no space;) he stands next to the Ma'arachah and throws the meat!

א"ל כשהוא זורק למערכה דלוקה הוא זורק או למערכה שאינה דלוקה הוא זורק הוי אומר למערכה דלוקה הוא זורק התם משום דלא אפשר
(l)

Answer #1 (R. Yosi): Obviously, he must throw to a part of the Ma'arachah that is aflame! It is impossible (for the flame to reach to where the Kohen stands. Rather, the verse teaches that he throws over a space.)

רב פפא אמר כי דם מה דם אויר קרקע מפסיקו אף בשר אויר קרקע מפסיקו
(m)

Answer #2 (Rav Papa): You cannot say that he stands next to the Ma'arachah and throws. The verse equates meat to blood, which is thrown through air over the ground.

אמר רב יהודה שני כבשים קטנים יוצאין מן הכבש שבהן פונים ליסוד ולסובב
(n)

(Rav Yehudah): Two small ramps emerged from the main ramp. One led to the Yesod, and the other led to the Sovev;

ומובדלין מן המזבח מלא נימא משום שנאמר סביב
1.

They did not touch the Mizbe'ach. They were separated by a hair's breadth, for it says "Saviv". (It must be possible to put something around the Mizbe'ach, i.e. nothing touches it externally.)

ורבי אבהו אמר רבוע
2.

(R. Avahu): We learn this from "Ravu'a".

ואיצטריך למכתב סביב ואיצטריך למכתב רבוע
(o)

The Torah needed to say "Saviv" and "Ravu'a";

דאי כתב רחמנא סביב הוה אמינא דעגיל מעגל כתב רחמנא רבוע
1.

Had it said only "Saviv", one might have thought that the Mizbe'ach may be round;

ואי כתב רחמנא רבוע הוה אמינא דאריך וקטין כתב רחמנא סביב
2.

Had it said only "Ravu'a", one might have thought that the Mizbe'ach may be long and thin (as long as it is rectangular).

תנן התם הכבש והמזבח ששים ושתים
(p)

(Mishnah): The ramp and the Mizbe'ach (together) occupied 62 Amos.

הני שיתין וארבעה הוו
(q)

Question: Together they occupy 64! (Each of them was 32 Amos),

נמצא פורח אמה על יסוד ואמה על סובב
(r)

Answer: The ramp overlaps one Amah that the Yesod juts out, and one Amah of the Sovev.

(דף סג,א) אמר רמי בר חמא כל כבשי כבשים שלש אמות לאמה חוץ מכבשו של מזבח שהיה שלש אמות ומחצה ואצבע ושליש
(s)

(Rami bar Chama): All ramps in the Mikdash, for every three Amos (horizontally; Shitah Mekubetzes - along the diagonal), the ramp rises one Amah, except for the ramp to the Mizbe'ach. It rose one Amah for every three and a half Amos and a one and a third fingers. (It was less steep so that Kohanim would not slip, for they had to ascend carrying limbs, which are heavy);

אצבע בזכרותא:
1.

'Fingers' refers to Zachrusa (the thick part of the thumb; some texts - Zutrasa, i.e. pinkies, a sixth of a Tefach).