TOSFOS DH Ein Dam Mevatel Dam
תוספות ד"ה אין דם מבטל דם
(SUMMARY: Tosfos explains why Zerikah is permitted.)
ודם התמצית זרק ליה לשם מים כרבי אליעזר דפ' התערובות (לקמן דף עז.) דאית ליה רואין
Explanation: He throws the Dam Tamztis as if it were water, like R. Eliezer (below, 77a), who says [that if Chatas and Olah limbs became mixed, we are Maktir them, and] "we view" [the Chatas limbs like wood].
וסבר נמי (הגהת עולת שלמה, יד בנימין) כרבי אליעזר דאמר נתערב בדם התמצית כשר
He also holds like R. Eliezer, who says that if [Dam ha'Nefesh] became mixed with Dam Tamtzis, it is Kosher.
TOSFOS DH veha'Tanya Mido k'Midaso
תוספות ד"ה והתניא מדו כמדתו
(SUMMARY: Tosfos points out that the Makshan holds like one opinion above.)
הך פירכא אליבא דמ''ד אבנט מיגז גייז לעיל בפרק שני (דף יח.)
Observation: This question is according to the opinion above (18a) that the Avnet cuts. (If one ties the Avnet tight to hold up the Kesones, and it does not reach down as far as it should, it is as if the Kesones is too short, and he is Mechusar Begadim.)
TOSFOS DH Pigel b'Zevach Nispagel Shalil
תוספות ד"ה פיגל בזבח נתפגל שליל
(SUMMARY: Tosfos explains R. Elazar's opinion.)
כיון דאיכא אינשי דאכלי ליה חייב כרת דירך אמו הוא כו' שאין דרכו לאכול כו' כך פי' בקונטרס
Explanation #1 (Rashi): Since there are people who eat [a fetus], he is Chayav Kares, for it is like a thigh of its mother... What is not normal to eat (is not Mefagel the Korban).
וכענין זה גבי מוראה דלא חזיא לאכילה דפירשא בעלמא היא הלכך מחשבה דידה לא מיפגלא
The same applies to the crop (innards of a bird), which is not proper to eat, for it is a mere secretion. Therefore, intent for it is not Mefagel.
ומיהו היכא דנתפגל העוף ע''י דבר אחר כיון דאיכא אינשי דאכלי חייב עליו כרת
However, when he was Mefagel a bird through something else, since there are people who eat it, he is Chayav Kares for it.
ושם דחק בחנם דאפילו חזיא כשאר בשר אינה מפגלת את העוף דמוראה לבית הדשן אזלא (הגהת שיטה מקובצת) ואין בה לא אכילת אדם ולא אכילת מזבח
Rebuttal: There was no need [for Rashi] to say so [about the crop]. Even if it were like other meat (that everyone eats), it is not Mefagel the bird, since the crop goes to Beis ha'Deshen (it is burned with ashes of the Mizbe'ach), and people or the Mizbe'ach do not consume it.
והיינו טעמא דחישב בפרים לא נתפגלו אימורים
Support: This is the reason why intent for Parim (inner Chata'os, in which the meat is burned outside) is not Mefagel Eimurim.
אבל בשליל לא אפשר לומר כך
Distinction: However, one cannot say so about a fetus.
דאע''ג דבפ' כיצד מערימין (תמורה דף כה:) גבי שוחט את החטאת ונמצא בה בן ארבעה חי תני חדא נאכל לכל אדם ובכל מקום ולעולם
Implied question: In Temurah (25b), regarding one who slaughtered a Chatas and found inside a live four-month fetus (a Nefel), one Beraisa teaches that anyone may eat it, anywhere, at any time (it is Chulin);
וא''כ הייתי יכול לומר דהיינו טעמא דלא פסלא ביה מחשבה משום דלאו גופיה דזיבחא הוא
If so, I could say that the reason intent does not disqualify is because it is not part of the Korban itself!
אבל ע''כ ר''א סבירא ליה דגופה דזיבחא הוא דהא אמר פיגל בזבח נתפגל שליל
Answer: You are forced to say that R. Elazar holds that it is part of the Korban itself, for he said that if he was Mefagel the Korban, the fetus became Pigul;
וסבר לה כאידך ברייתא דתניא התם דאין נאכל אלא לזכרי כהונה ליום ולילה לפנים מן הקלעים והתם נמי משני להו
He holds like the other Beraisa there (in Temurah), which teaches that only male Kohanim may eat it, for one day and a night, within the curtains (the Azarah). Also there we answer them. (The Gemara suggested that they argue about whether or not one can be Meshayer (if a fetus is not part of the mother, one could be Makdish an animal without its fetus). We reject and say that all could hold that one can be Meshayer. The mother was Hukdash, and then became pregnant. The Beraisos argue about whether the fetus becomes Kodesh in the womb, or not until it is born. Alternatively, the Tana of both Beraisos holds that it is Kodesh when it is born. In one Beraisa he was Makdish a pregnant animal. In the other, it became pregnant after he was Makdish it.)
הלכך צריך לפרש הטעם כמו שפי' בקונט'
Conclusion: Therefore, one must explain like Rashi.
ויש דוחקים כאן לפרש משום דדרשינן בתורת כהנים בפרשת צו גבי נותר הזבח פרט לשליל ולשיליא
Explanation #2: Some give a difficult explanation. We expound in Toras Kohanim in Parshas Tzav regarding Nosar, "ha'Zevach" excludes a fetus and a fetal sac;
ועל כרחין שייך נותר בשליל כדאיתא בתמורה בפרק כיצד מערימין (גם זה שם) גבי שליל שבחטאת דאין נאכל אלא ליום ולילה
Question: You are forced to say that Nosar applies to a fetus, like it says in Temurah (25b) regarding a fetus in a Chatas, that it is eaten only for one day and a night!
הילכך אם אינו ענין לנותר תנהו ענין למחשבת נותר
Answer: Therefore, Im Eino Inyan (if it need not teach) about Nosar, we expound it to teach about intent for Nosar.
ואין נראה פירוש זה דמנא ליה לתנא הא דלמא איצטריך לגופיה למעוטי שליא מנותר
Rebuttal: What is the Tana's source for this? Perhaps we need it for it itself, to exclude a fetal sac from Nosar!
ונראה דמדין שריפה קממעט שליל ושיליא דשריפה כתיבא בקרא
It seems that [Toras Kohanim] excludes a fetus and fetal sac [that became Nosar] from the law of burning, for burning is written in the verse.
TOSFOS DH Pigel b'Alal Nispaglah Mora'ah
תוספות ד"ה פיגל באלל נתפגלה מוראה
(SUMMARY: Tosfos explains what is Alal.)
בפ' העור והרוטב (חולין דף קכא.) מודו כו''ע דפלטתו סכין היינו אלל ובההוא (הגהה בגליון) מיירי הכא
Explanation: In Chulin (121a), all agree that meat that comes off the knife (and sticks to the skin) when flaying the animal, this is Alal. We discuss that here;
Note: There, Reish Lakish said that this is Alal. Tosfos explains that even R. Yochanan, who said that Alal is Marteka (sinews of the spine or neck), means that also Marteka is Alal. The next line of Tosfos explains how Alal applies to birds, which are not flayed, and also Melikah is done with the fingernail, without a knife.
ובעולת העוף (הגהת צאן קדשים) איירי שקודר להסיר המוראה בנוצתה דאי אפשר שלא יקח מן הושט עם המוראה
We discuss Olas ha'Of, in which he bores through to remove the crop with its feathers. It is impossible not to take some of the foodpipe with the crop.
TOSFOS DH b'Achilas Parim uvi'Sreifasan Lo Asah v'Lo Klum
תוספות ד"ה באכילת פרים ובשריפתן לא עשה ולא כלום
(SUMMARY: Tosfos explains why intent does not take effect.)
דמחשבת אכילה לא מהניא בהו דדבר שאין דרכו לאכול הוא
Explanation: Intent for eating does not help for them, for it is something not normally eaten;
ומחשבת שרפה נמי לא דאמחשבת אכילת מזבח קפיד רחמנא אבל שרפה לאו לשון אכילה הוא
Also intent for burning [does not help for them], for the Torah was adamant about intent for consumption of the Mizbe'ach, but burning is not an expression of eating.
ואע''ג דאמרינן בפירקין לעיל (דף לא.) חישב שתאכלהו אש למחר דהוי פיגול (הגהת שיטה מקובצת)
Implied question: We said above (31a) that if one intended that fire consume it tomorrow it is Pigul!
הני מילי דחישב בלשון אכילה כדאוקימנא התם כך פירש בקונטרס
Answer #1 (Rashi): That is when he intended in an expression of eating, like we established it there.
ובחנם דחק דלעיל מיירי במידי דראוי לאכילת אדם ומחשב שתאכלהו האש דהוי פיגול
Rebuttal (and Answer #2): There was no need to give this poor answer. Above, we discuss something proper for man, and he intended that fire consume it. It is Pigul;
אבל האי לא שייך ביה לא אכילת אדם ולא אכילת מזבח:
However, this (inner Chata'os) consumption of man or the Mizbe'ach does not apply to them. (They are burned outside the city.)
35b----------------------------------------35b
TOSFOS DH u'Shma Minah Migo d'Paslah Bah Linah Paslah Bah Machshavah
תוספות ד"ה וש''מ מיגו דפסלה בה לינה פסלה בה מחשבה
(SUMMARY: Tosfos points out that below we do not say so.)
תימה דלישני כדמשני לקמן פרק טבול יום (דף קד:) דלמא מחשבה לא פסלה לינה פסלה
Question: We should answer like we answer below (104b), that perhaps intent does not disqualify, but Linah disqualifies!
וי''ל משום דלא בעי למפשט הא דבעי ר' ירמיה פ' טבול יום לינה מהו שתועיל בפרים הנשרפים
Answer #1: [We did not] because we do not want to resolve the question of R. Yirmeyah [there], whether or not Linah disqualifies Parim ha'Nisrafim.
ועוד י''ל דקסבר הש''ס דאי לינה מועלת מועיל פיגול לענין דאם פיגל באימורים פיגל הבשר לכל הפחות
Answer #2: The Gemara holds that if Linah helps, Pigul helps, so that if he was Mefagel in the Eimurim, at least the meat became Pigul.
TOSFOS DH Le'echol Shalil Oh Shilya b'Chutz Lo Pigel
תוספות ד"ה לאכול שליל או שיליא בחוץ לא פיגל
(SUMMARY: Tosfos explains that also Chutz li'Zmano does not disqualify.)
הוא הדין למחר
Remark: The same applies to [intent to eat] tomorrow.
TOSFOS DH Ha Shalil v'Shilya Chayavin Ela Shma Minah Kan Machmas Zevach...
תוספות ד"ה הא שליל ושליא חייבין אלא ש''מ כאן מחמת זבח כו'
(SUMMARY: Tosfos explains that really, one is exempt for Nosar and Tamei.)
וא''ת אכתי נותר וטמא קשיא דמשמע הכא (דוקא) [דיוקא] דאשליל ושיליא חייבין משום נותר וטמא וברייתא דלעיל קתני ואין חייבין עליהם משום פיגול ונותר וטמא
Question: Still, Nosar and Tamei are difficult, for it connotes here that the inference is that one is liable for a fetus or fetal sac for Nosar and Tamei, and the Beraisa above teaches that one is not liable for them for Pigul, Nosar and Tamei!
וי''ל דלעולם אין חייבין אשליל ושיליא משום נותר וטמא והאי (דשירייה) [דשיירינהו] משום פיגול
Answer: Really, one is not liable for a fetus or fetal sac due to Nosar and Tamei. They were omitted due to Pigul. (Pigul applies to them, if one was Mefagel in the mother. Regarding Nosar there is an exclusion 'ha'Zevach", like I explained above. We learn Pigul and Tamei from Nosar. However, we do not learn from Nosar to exempt for a fetus and fetal sac if one was Mefagel in the mother.
TOSFOS DH Ela b'Dukin sheb'Ayin Ho'il v'Kesherim b'Ofos
תוספות ד"ה אלא בדוקין שבעין הואיל וכשרים בעופות
(SUMMARY: Tosfos explains that the same applies to other blemishes, but not to Mechusar Ever.)
לאו דוקא דוקין שבעין דה''ה שאר מומין שאינן מחוסרי אבר כדאמר בפרק קמא דקדושין (דף כד:) דוקא יבש גפה ונסמית עינה
Explanation #1: This is not only for Dukin (a film over the eye). The same applies to other blemishes in which no limb is missing, like it says in Kidushin (24b) that only if the wing dried or the eye was blinded (it is Pasul).
אי נמי שאר מומין פסלי מדרבנן
Explanation #2: Other blemishes disqualify mid'Rabanan.
ומה שפי' בקונטרס דמחוסר אבר פסול בעוף משום הקריבהו נא לפחתך
Explanation (Rashi): A bird missing a limb is Pasul due to "Hakrivehu Na l'Fechasecha" (one would not give such a gift to a governor to favor in his eyes).
בחנם פירש דבהדיא דריש לה בקדושין (ג''ז שם) מדכתיב מן העוף ולא כל העוף
Rebuttal: There was no need to explain so. We explicitly expound in Kidushin (24b) from the verse "Min ha'Of", but not all birds.