1)

THE BLOOD OF THE PESACHIM

והלא דם התמצית מעורב בו
(a)

Question: The blood that spilled is mixed with a much greater quantity of Dam Tamtzis (blood that exudes before or after the animal dies). It is Batel!

רבי יהודה לטעמיה דאמר דם התמצית קרי דם
(b)

Answer: R. Yehudah holds that Dam Tamtzis is also considered blood.

דתניא דם התמצית באזהרה
1.

(Beraisa): A Lav forbids Dam Tamtzis;

רבי יהודה אומר בכרת
2.

R. Yehudah says, it is Chayvei Kerisus.

והאמר ר' אלעזר מודה רבי יהודה לענין כפרה שאינו מכפר
(c)

Question: R. Elazar taught that R. Yehudah admits that Dam Tamtzis is not Mechaper!

שנאמר (דברים יב) <כי הדם הוא הנפש> [כי הדם הוא בנפש יכפר] דם שהנפש יוצאה בו קרוי דם שאין הנפש יוצאה בו אין קרוי דם
1.

"B'Nefesh Yechaper" - only Dam ha'Nefesh (that exudes when the animal is dying) is Mechaper.

אלא רבי יהודה לטעמיה דאמר אין דם מבטל דם
(d)

Answer: We know (from elsewhere) that R. Yehudah holds that blood is not Mevatel blood (because it is Min b'Mino).

אמר להם רבי יהודה לדבריכם למה פוקקין העזרה
(e)

R. Yehudah: According to you, why do they plug up the Azarah (to keep the blood inside)?

אמרו לו שבח הוא לבני אהרן שיהלכו עד ארכובותיהן בדם
(f)

Chachamim: This shows the praise of Kohanim. They are up to their knees in blood.

והא דם הוי חציצה
(g)

Question: The blood is a Chatzitzah between the Kohen and the floor!

לח הוא ולא הוי חציצה
(h)

Answer: It is wet, so it is not a Chatzitzah.

דתנן הדם והדיו והדבש והחלב יבישין חוצצין לחין אין חוצצין
1.

(Mishnah): The following are a Chatzitzah if they are dry, not if they are wet - blood, ink, honey, and milk.

והא קא מיתווסי מאנייהו
(i)

Question: The Bigdei Kehunah will get dirty!

ותנן היו בגדיו מטושטשין ועבד עבודתו פסולה
1.

(Mishnah): If a Kohen served with dirty clothes, the Avodah is Pasul.

וכי תימא דמדלו להו
2.

Suggestion: The Kohanim lift their garments.

והתניא (ויקרא ו) מדו כמדתו שלא יחסר ושלא יותיר
3.

Rejection: "Mido" - his garments must be like his Midah (size). They cannot be too long or short.

בהולכת אברים לכבש דלאו עבודה היא
(j)

Answer #1: Their clothes may be dirty when they take the limbs to the ramp. This is not Avodah.

ולא והתניא (ויקרא א) והקריב הכהן את הכל זו הולכת אברים לכבש
(k)

Rejection (Beraisa): "V'Hikriv ha'Kohen Es ha'Kol" refers to taking limbs to the ramp. (It is called Hakravah, which is Avodah!)

אלא בהולכת עצים למערכה דלאו עבודה היא
(l)

Answer #2: Rather, their clothes may be dirty when they bring wood to the Ma'arachah (the pile on the Mizbe'ach). This is not Avodah.

ולעבודה היכי אזלי
(m)

Question: The Kohanim who do Avodah must keep their garments clean. How can they do this (if they are up to their knees in blood)?!

אזלי אאיצטבי:
(n)

Answer: They stand on platforms. (They are like the floor, so they are not Chatzizos.)

2)

PIGUL OF THINGS NOT NORMALLY EATEN

( משנה) השוחט את הזבח לאכול דבר שאין דרכו לאכול ולהקטיר דבר שאין דרכו להקטיר כשר
(a)

(Mishnah): If one slaughtered a Korban with intent to eat (or to be Lehaktir) something not normally eaten (or burned on the Mizbe'ach) Chutz li'Zmano or Chutz li'Mkomo, the Korban is Kosher;

ורבי אליעזר פוסל
(b)

R. Eliezer says, it is Pasul (if he intended Chutz li'Zmano, it is Pigul).

לאכול דבר שדרכו לאכול ולהקטיר דבר שדרכו להקטיר פחות מכזית כשר
(c)

If he intended to eat (or burn) less than a k'Zayis of something normally eaten (or burned), it is Kosher;

לאכול כחצי זית ולהקטיר כחצי זית כשר שאין אכילה והקטרה מצטרפין
(d)

If he intended to eat half a k'Zayis and to be Lehaktir half a k'Zayis, it is Kosher, for eating and burning do not join.

השוחט את הזבח לאכול כזית
(e)

If one slaughtered a Korban with intent to eat a k'Zayis of any of the following, it is Kosher (for they are not normally eaten, or they are not considered to be the Korban itself);

מן העור ומן הרוטב ומן הקיפה ומן האלל ומן העצמות ומן הגידין ומן הקרנים ומן הטלפים חוץ לזמנו וחוץ למקומו כשר
1.

The skin, Rotev (sauce in which it was cooked), Kipah (spices and bits of meat that collect at the bottom of the pot), Alal (Rashi - a hard sinew in the neck; Tosfos - meat that comes off when flaying the animal), bones, sinews, horns and hooves.

ואין חייבין עליהן משום פיגול ונותר וטמא
2.

Pigul, Nosar and Tamei do not apply to these.

השוחט את המוקדשין לאכול שליל או שיליא בחוץ לא פיגל
(f)

If one slaughtered a (female) Korban with intent to eat the fetus or fetal sac (Chutz...), it is Kosher (because some people eat it)

המולק את התורין לאכול ביציהן בחוץ לא פיגל
(g)

(To offer a bird, in place of Shechitah, Melikah is done. The Kohen presses his thumbnail to cut the Simanim.) If one did Melikah with intent to eat the eggs (Chutz...), it is Kosher;

חלב מוקדשין וביצי תורין אין חייבין עליהן משום פיגול ונותר וטמא:
(h)

Pigul, Nosar and Tamei do not apply to eggs and milk.

3)

WHAT DOES PIGUL APPLY TO?

אמר רבי אלעזר פיגל בזבח נתפגל השליל
(a)

(Gemara - R. Elazar): If a Korban became Pigul, (the Lav and Kares for) Pigul applies to the fetus and fetal sac;

בשליל לא נתפגל הזבח
1.

If one was Mefagel in (intended to eat (or to be Lehaktir) Chutz li'Zmano) a fetus or fetal sac, the Korban does not become Pigul (because most people do not eat it).

פיגל באלל נתפגלה מוראה במוראה לא נתפגל אלל
(b)

If one was Mefagel in Alal, Pigul applies to the bird's crop. If he was Mefagel in crop, Pigul does not apply to Alal.

פיגל באימורין נתפגלו פרים בפרים לא נתפגלו אימורים
(c)

If one was Mefagel in the Eimurim (of Parim ha'Nisrafim, i.e. bulls that are totally burned), Pigul applies to the meat. If he was Mefagel in the meat, Pigul does not apply to the Eimurim.

לימא מסייע ליה ושוים שאם חישב באכילת פרים ובשריפתן לא עשה ולא כלום
(d)

Support (Beraisa): (R. Shimon and Chachamim) both agree that if one was Mefagel in the meat of Parim ha'Nisrafim, this does not take effect (because the meat is not eaten).

מאי לאו הא חישב באימורים נתפגלו פרים
1.

Inference: If he was Mefagel in the Eimurim, Pigul applies to the meat!

35b----------------------------------------35b
לא (דף לה,ב) הא חישב באימורין נתפגלו אימורין עצמן:
(e)

Rejection: No, if he was Mefagel in the Eimurim, Pigul applies to the Eimurim.

ת"ש פרים הנשרפים ושעירים הנשרפים מועלין בהן משהוקדשו
(f)

Support (for R. Elazar - Beraisa): Me'ilah applies to Parim and Se'irim ha'Nisrafim from the time they are made Hekdesh;

נשחטו הוכשרו ליפסל בטבול יום ובמחוסר כיפורים ובלינה
1.

After Shechitah, they have full Kedushas Mizbe'ach. They become Teme'im if a Tevul Yom or Mechusar Kipurim touched them. Linah (being left overnight) disqualifies them.

מאי לאו לינת בשר וש"מ מגו דפסלה בלינה פסלה בה מחשבה
2.

Suggestion: Because Linah of the meat disqualifies the meat, similarly, intent to do Linah (i.e. Pigul) in the meat also disqualifies it!

לא לינת אימורים
(g)

Rejection: No, the Beraisa discusses Linah of the Eimurim.

הא מדקתני סיפא כולן מועלין בהן על בית הדשן עד שיותך הבשר
(h)

Question (Seifa): Me'ilah applies to them even in Beis ha'Deshen, until the meat melts.

מכלל דרישא לינת בשר
1.

Since the Seifa discusses the meat, also the Reisha!

מידי איריא הא כדאיתא והא כדאיתא רישא אימורים וסיפא בשר
(i)

Rejection: No, the Seifa discusses the meat, but the Reisha discusses the Eimurim.

מותיב <רבא> [רבה] ואלו שאין מפגלין ואין מתפגלין
(j)

Question (Rabah - Beraisa): (Improper intents in) the following do not make a Korban Pigul, and they do not become (forbidden due to) Pigul:

צמר שבראשי כבשים ושער שבזקן תיישים והעור והרוטב והקיפה והאלל והמוראה והעצמות והגידין והקרנים והטלפים והשליל והשיליא וחלב המוקדשין וביצי תורין
1.

Wool on the head of a sheep, hair in a goat's beard, skin, Rotev, Kipah, Alal, crop, bones, sinews, horns, hooves, a fetus, a fetal sac, milk and eggs.

[כולן] לא מפגלין ולא מתפגלין ואין חייבין עליהן משום פיגול נותר וטמא
2.

They do not make Pigul, they do not become Pigul, and one is not liable for them for Pigul, Nosar and Tamei.

והמעלה מהן בחוץ פטור
3.

One who offers from (any of) these outside the Mikdash is exempt.

מאי לאו לא מפגלין הזבח ולא מתפגלין מחמת זבח
4.

Suggestion: The Beraisa teaches that intent for any of these does not make the Korban Pigul. If the Korban became Pigul (e.g. through intent in the meat), the Isur of Pigul does not apply to them!

לא לא מפגלין את הזבח ולא מתפגלין מחמת עצמן
(k)

Answer: No, it teaches that intent for any of them does not make the Korban Pigul, and even the matter he intended for is not Pigul. (However, if he was Mefagel in the meat, the entire Korban is Pigul, including these things.)

א"ה הא דקתני סיפא כולן לא מפגלין ולא מתפגלין הא תו למה לי
(l)

Question: The Seifa repeats 'they do not make Pigul, and they do not become Pigul.' Surely, this is to teach that even if the Korban is Pigul, Pigul does not apply to them!

וליטעמיך אין חייבין עליו משום פיגול הא תו למה לי
1.

Counter-question: Why does the Seifa repeat 'one is not liable for them for Pigul, Nosar and Tamei'?

אלא איידי דבעי למיתנא נותר וטמא תנא פיגול
2.

Answer: You must say that since the Tana had to teach that one is not liable for Nosar and Tamei, he also taught Pigul;

הכא נמי איידי דבעי למיתני המעלה מהן בחוץ תנא נמי וכולן לא מפגלין ולא מתפגלין
(m)

Answer: Likewise, since he had to teach that one is exempt for offering them outside the Mikdash, he repeated 'they do not make Pigul, and they do not become Pigul.'

רבא אמר אף אנן נמי תנינא השוחט את המוקדשים לאכול שליל או שיליא בחוץ לא פיגל והמולק את התורים לאכול ביציהם בחוץ לא פיגל
(n)

Support (for R. Elazar - Rava - our Mishnah): If one was Mefagel in a fetus or fetal sac during Shechitah, it is Kosher. If one was Mefagel in eggs during Melikah, it is Kosher;

והדר תני חלב המוקדשין וביצי תורים אין חייב עליהן משום פיגול נותר וטמא
1.

Pigul, Nosar and Tamei do not apply to eggs and milk.

הא שליל ושיליא חייבים:
2.

Inference: Pigul, Nosar and Tamei do apply to a fetus or fetal sac.

אלא לאו ש"מ כאן מחמת הזבח כאן מחמת עצמן ש"מ
3.

Conclusion: He is Chayav for eating a fetus or fetal sac if the Korban became Pigul; intent for any of them does not make the Korban Pigul.

4)

OFFERING A PASUL ANIMAL

תנן התם ובעלי מומין
(a)

(Mishnah): If a Ba'al Mum was brought up on the Mizbe'ach, we take it down;

ר"ע מכשיר בבעלי מומים
(b)

R. Akiva is Machshir (we offer it).

א"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן לא הכשיר ר"ע אלא בדוקין שבעין הואיל וכשירים בעופות
(c)

(R. Chiya bar Aba): R. Akiva allows this only regarding Dukin (a film over the eye) (or other small blemishes), for a bird with this may be brought l'Chatchilah;

והוא שקדם הקדישה את מומה
1.

This is only if it became blemished after it was Hukdash. (If he was Makdish a Ba'al Mum, it is not Kodesh like a Korban.)

<א"ר חייא בר אבא> ומודה רבי עקיבא בעולת נקבה דכמאן דקדם מומה להקדישה דמי
(d)

R. Akiva admits about a female that was Hukdash for an Olah, for the Pesul preceded the Hekdesh.

מתיב רבי זירא המעלה מהן בחוץ פטור
(e)

Question (R. Zeira - Beraisa): If one offered from these (among them, a fetus or fetal sac) outside the Mikdash, he is exempt.

הא מאימן חייב והיכי משכחת לה בעולת נקבה
1.

Inference: (This is because they are not considered part of the mother.) If he offered (meat of) the mother outside the Mikdash, he would be liable! (The mother must be an Olah, for one is liable only for something acceptable in the Mikdash.)

אי אמרת בשלמא קסבר רבי עקיבא עולת נקבה אם עלתה לא תרד הא מני ר"ע היא
2.

If R. Akiva is Machshir a female Hukdash to be an Olah, we could establish the Beraisa to be R. Akiva;

אלא אי אמרת אם עלתה תרד הא מני
i.

However, if he disqualifies it, like whom is the Beraisa?

אימא המעלה מהן בחוץ פטור הא מאימורי אימן חייב
(f)

Answer #1: Rather, we infer, if he offered the Eimurim of the mother outside the Mikdash, he would be liable. (The Beraisa discusses Korbanos that can be females. Their Eimurim are offered in the Mikdash.)

והא מהן קתני ואימן דומיא דידהו
(g)

Rejection: The Beraisa says `if one offered (any part) from these outside the Mikdash, he is exempt.' Correspondingly, he is liable for (any part of) the mother!

אלא אימא המעלה מאימוריהן בחוץ פטור הא מאימורי אימן חייב:
(h)

Answer #2: The Beraisa exempts for offering (even) the Eimurim of a fetus or fetal sac outside. We infer that if he offered the Eimurim of the mother outside the Mikdash, he would be liable