TOSFOS DH l'Makom she'Yehei Meshulash b'Dam uv'Basar v'Eimurim
תוספות ד"ה למקום שיהא משולש בדם ובבשר ואימורים
(SUMMARY: Tosfos brings five explanations, and questions all of them.)
פירש בקונטרס פרט למחשב לאכול בהיכל דלא פסול דבעינן שחישב על מקום המשולש בדם ובשר ואימורים דהיינו חוץ לעזרה בשעת היתר הבמות
Explanation #1 (Rashi): This excludes one who intends to eat in the Heichal. It does not disqualify, for we require intent in a place of blood, meat and Eimurim, i.e. outside the Azarah at the time when Bamos were permitted;
לאפוקי היכל שאין בו הקטרת אימורים ולא אכילת בשר
This excludes the Heichal. There is no Haktarah of Eimurim there, and meat is not eaten there.
ובזה לא דק בקונטרס דאכילת בשר מצי משכחת בהיכל כדאמר לקמן (דף סג.) שאם הקיפו עובדי כוכבים את כל העזרה שכהנים נכנסים בהיכל ואוכלין שם ק'' ק
Objection #1: Rashi erred about this. We find that meat is eaten in the Heichal, like it says below (63a) that if Nochrim surround the entire Azarah, Kohanim enter the Heichal and eat Kodshei Kodoshim there.
ועוד קשה לפירוש הקונטרס מאי קפריך תיפוק לי מקרא קמא מדאפקיה רחמנא בלשון שלישי
Objection #2: What was the question 'we should know this from the first verse, since the Torah used the word "Shelishi"!'?
הא האי שלישי לאו בחוץ למקומו כתיב אלא בחוץ לזמנו ומקום משולש לא שייך בחוץ לזמנו אלא בחוץ למקומו
This Shelishi is not written regarding Chutz li'Mkomo, rather, Chutz li'Zmano, and a place of [all] three (blood, meat and Eimurim) does not apply to Chutz li'Zmano, rather, to Chutz li'Mkomo!
ועוד דקמשני הוה אמינא שלישי פרט הא האי שלישי בחוץ לזמנו למקום (גירסת שלום רב, מספר ישן) משולש כתיב
Objection #3: [Rav Masnah] answers "one might have thought that Shelishi is a Prat." This Shelishi is written about Chutz li'Zmano, [to teach] about a place of three!
ויש מפרשים דמקום משולש היינו דלא פסלה מחשבה אלא במזבח החיצון ששלשתן כשירין בו לאפוקי מזבח הפנימי שאין נותנין בו רק דם
Explanation #2: "A place of three" means that intent disqualifies only on the outer Mizbe'ach, where all three of them are Kosher. This excludes the inner Mizbe'ach, on which we put only blood.
וזה אי אפשר דמתנות הפנימיות פלוגתא דר' שמעון ורבנן דרבנן מחייבין בפיגולן כרת
Rejection: This cannot be. The inner Matanos (i.e. on the inner Mizbe'ach), R. Shimon and Rabanan argue about them (43a). Rabanan obligate Kares for Pigul of them;
וכן ר''מ ורבנן סברי בפ' בית שמאי (לקמן דף מב:) גבי ארבעים ושלש של יום הכיפורים
Also R. Meir and Rabanan hold like this below (42b) regarding the 43 [Haza'os] of Yom Kipur;
ולעיל בפ''ק (דף יד.) גבי הולכת חטאות (הגהת הרש"ש) הפנימיות דאמרינן דפסול מק''ו
And above (14a), regarding Holachah of inner Chata'os [with improper intent], we say that it is Pasul, from a Kal v'Chomer.
ואמר נמי בגיטין (דף נד:) כהן גדול ביום הכפורי' יוכיח דכי אומר פגול מהימן
And also in Gitin (54b), we say that a Kohen Gadol on Yom Kipur is Yochi'ach. If he says that he was Mefagel, he is believed.
ובמקום שאינו משולש אפילו פסול ליכא כדמוכח לקמן בפ' כל הפסולים (דף לו.)
Summation of rejection: In a place that does not have all three, there is not even a Pesul, like is proven below (36a).
וי''מ דמקום משולש היינו דבעינן שיעמוד המחשב (הגהה בגליון) במקום משולש פרט לעומד חוץ בעזרה ושוחט בסכין ארוכה
Explanation #3: "In a place of three" means that the one having intent (Chutz li'Zmano or Chutz li'Mkomo) must stand in a place of three (where all three are Kosher). This excludes one who stands outside the Azarah and slaughters with a long knife.
ולפירוש זה נמי (הגהת שיטה מקובצת) קשה ממתנות הפנימיות דלאו מקום משולש הוא והוי פיגול
Question: Also according to this Perush, it is difficult from inner Chata'os. It is not a place of three, and there is Pigul!
(תוספות) ויש לומר חוץ לעזרה אין שלשתן כשרין שהרי דם ואימורין נפסלין שם
Comment - Answer: Outside the Azarah, all three are not Kesherim (i.e. at most one is Kosher), for blood and Eimurim are disqualified there;
אבל היכל יש דם שלא נפסל שם כגון דם פנימי ואימורין אם הכניסן שם לא נפסלו בכך
However, [all three are Kosher inside. Tosfos brought above that sometimes meat is eaten inside, and] some blood is not disqualified in the Heichal, e.g. blood of inner [Chata'os], and Eimurim, if they were entered there, are not disqualified through this.
מיהו אין נראה דשילהי כל הפסולין (לקמן דף לו.) קאמר מחשב לניתנין בחוץ שינתנו (הגהת שיטה מקובצת כתב יד) בפנים דאינו פסול משום דאינו מקום משולש הג''ה ע''כ
Rebuttal: This is wrong. Below (36a), it says that if one intended for [blood] that should be put outside, to put it inside, it is not Pasul, for it is not a place of three. Until here is a comment.
והרב ר' יום טוב מפרש דמקום משולש היינו שיחשוב לזרוק במקום שדם ובשר ואימורין פסולין כגון מחשב לזרוק דם (הגהת שיטה מקובצת) קדשים קלים חוץ לירושלים
Explanation #4 (R. Yom Tov): "A place of three" is that he intends for Zerikah in a place where blood, meat and Eimurim are Pasul, e.g. he intends to throw blood of Kodshim Kalim outside of Yerushalayim;
אבל מחשב לזרוק בירושלים לא דאין שום פסול בבשר
However, if one intends to throw in Yerushalayim, no (it does not disqualify), for there is no Pesul of meat.
וקדשי קדשים אפילו בירושלים כיון דבזה הקרבן (הגהה בגליון) שלשתן פסולין שם
And Kodshei Kodoshim, [intent to throw] even in Yerushalayim [disqualifies], since for this Korban, all three of them are Pasul there.
ולהאי פירושא ניחא הא דקשיא לן לעיל אברייתא דחישב ליתן את הניתנין למטה למעלה למעלה למטה לאלתר כשר דמשמע דאי שלא במקומו לאו כמקומו דמי ניחא
Support: According to this, it is fine what was difficult to us above (27a) about the Beraisa of one who intended to put what should be put below above or vice-versa, [if he intended] immediately it is Kosher. It connotes that if not in its place is not like in its place, it is fine;
ויתיישב לפי' זה משום דלאו מקום משולש הוא
According to Explanation #4, it is because it is not a place of three (nothing is disqualified above or below).
ומיהו קשה אם כן למחר פסול אמאי לאו מקום משולש הוא
Question: However, if so, why is it Pasul when he intends for tomorrow? It is not a place of three!
וכי תימא מידי דהוי אמחשבת הינוח ואליבא דר' יהודה
Suggestion: This is just like we find about intent to leave over, according to R. Yehudah.
הא משמע לעיל דלא צריך להאי טעמא אלא למאי דמסקינן שלא במקומו כמקומו דמי
Rejection: It connotes above that we need that reason only according to the conclusion that not in its place is like in its place!
וי''מ דשלישי בחוץ לזמנו איירי ובעינן שיחשוב לזרוק ליום ששלשתן פסולין אפילו לאכול הבשר היינו ליום שלישי
Explanation #5: We discuss Shelishi regarding Chutz li'Zmano. We require intent to throw blood on a day that all three of them are Pasul, even to eat the meat, i.e. on the third day;
דאם חישב לזרוק דם שלמים למחר לא פיגל עד שיהא משולש באכילה דהיינו לשלשה ימים
If he intended to throw blood of a Shelamim tomorrow, he was not Mefagel until it is three-fold in eating, i.e. for three days.
והוא הדין בקדשי קדשים לזרוק דמן למחר פיגל דזמן אכילתו לאו (הגהת שיטה מקובצת) למחר אלא דקרא בשלמים כתיב דזמנו ליום שלישי
The same applies to Kodshei Kodoshim, [if he intended] to throw their blood tomorrow he made Pigul, for the time of their eating is not tomorrow. However, the verse is written about Shelamim, whose time [to become Pasul] is the third day.
והכי קאמר ההוא מיבעי ליה למקום משולש דאם חישב לזרוק דם שלמים (הגהת חק נתן) ליום הג' פיגל אבל קודם השלישי לא פיגל
[Rava] said "we need [Shelishi] to teach a place Meshulash", i.e. if he intended to throw blood of Shelamim on the third day, he made Pigul, but before the third day, he did not make Pigul.
והא דאמר בפ' איזהו מקומן (לקמן דף נו:) דקדשים הנאכלין ליום ולילה מחשבים בדמן משתשקע החמה
Implied question: It says below (56b) that Kodshim that are eaten for one day and a night, intent for their blood after Shki'ah [disqualifies, even though still they may be eaten]!
ההוא כמאן דלית ליה מקום משולש דפלוגתא דתנאי היא בפ' כל הפסולין (לקמן דף לו:)
Answer: That is like the opinion that does not require a place Meshulash. Tana'im argue about this below (36b).
ופי' זה לא יתכן כלל דכולה שמעתא מיירי במקום שיהא משולש
Rejection: This Perush is not possible at all. Our entire Sugya discusses a place that is Meshulash!
TOSFOS DH v'Kivan she'Ra'u Sasru
תוספות ד"ה וכיון שראו סתרו
(SUMMARY: Tosfos explains that this is after immersing on day seven.)
פי' הקונטרס דזב וזבה שפסקו והתחילו למנות ימי ספורן ומנו ארבעה או חמשה ימים
Explanation #1 (Rashi): A Zav or Zavah ceased [seeing emissions] and began counting [seven clean days], and counted four or five days.
וקשה דאין זה קרוי חזקת טהרה
Question: This is not called Chezkas Taharah!
אלא נראה דמיירי בשביעי שלהן לאחר שטבלו
Explanation #2: Rather, we discuss on their seventh day, after they immersed.
(תוספות) דזב וזבה טבילתן ביום ואם טבלו בשביעי ואחר כך נגעו בטהרות או שמשו וראו לאח''כ (או) קודם הערב שמש טמאים למפרע
A Zav or Zavah immerses during the day. If they immersed on their seventh day, and afterwards touched Taharos or had Bi'ah and saw [an emission] afterwards before nightfall, they are Tamei retroactively;
ואם המתינה לשמש עד הלילה ואח''כ ראתה אינה טמאה אלא מכאן ולהבא (הג''ה ע''כ)
If she waited to have Bi'ah until night, and afterwards saw, she is Temei'ah only from now and onwards.
ומיהו רבי יוסי דאמר פ' כיצד צולין (פסחים דף פא.) דלא מטמא למפרע לא יתכן
Limitation: However, according to R. Yosi, who says in Pesachim (81a) that he is not Tamei retroactively, this cannot be.
TOSFOS DH v'Ein Me'acher Nidro b'Lo Yeratzeh
תוספות ד"ה ואין מאחר נדרו בלא ירצה
(SUMMARY: Tosfos questions why we need a verse for this.)
יש תימה דלמה לן קרא דמהיכא תיתי לן דהוי בלא ירצה דאיצטריך קרא (הגהת שיטה מקובצת) למעוטיה
Question: Why do we need a verse? What is the source that Lo Yeratzeh should apply, that we need a verse to exclude it?!
TOSFOS DH Nafka Lan mid'Acherim
תוספות ד"ה נפקא לן מדאחרים
(SUMMARY: Tosfos explains why R. Eliezer needs a verse.)
תימה הא רבי אליעזר נמי דריש שאינו נפסל בשלישי ואפילו הכי צריך פסוק שאין כהן נפסל
Question: Also R. Eliezer expounds that it is not disqualified on the third day, and even so he needs a verse that a Kohen is not disqualified!
וי''ל דרבי אליעזר כיון דלא דריש לא יחשב לומר במחשבה הוא (מכאן מעמוד ב) נפסל איכא למימר שהוא לשון חשיבות ואתא למימר שאף הכהן נפסל אי לאו דמעטיה קרא בהדיא
Answer: Since R. Eliezer does not expound Lo Yechashev to teach that it is disqualified through intent, we can say that it is an expression of importance (he will not be esteemed), and comes to say that even the Kohen is disqualified, if not that a verse explicitly excludes this.
29b----------------------------------------29b
אבל בן עזאי דדריש לא יחשב לשון מחשבה ממילא שמעינן דלאו בכהן מיירי
However, Ben Azai expounds Lo Yechashev to be an expression of intent. Automatically, it does not discuss the Kohen.
TOSFOS DH Ela Im Ken Mevakshin Mimenu Mamon v'Ein Lo
תוספות ד"ה אלא אם כן מבקשין ממנו ממון ואין לו
(SUMMARY: Tosfos concludes that this refers to delaying offering vows.)
פי' בקונטרס ממון שגזל
Explanation #1 (Rashi): This refers to money that he stole.
ונראה דמיירי בנדר כדאמר בפ' שני דשבת (דף לב:) דבעון נדרים אשתו של אדם מתה שנאמר למה יקח משכבך מתחתיך
Explanation #2: It seems that it discusses a vow, like it says in Shabbos (32b) that a man's wife dies due to the sin of vows, for it says "Lamah Yikach Mishkavcha mi'Tachtecha."
והא דדריש הכא בך חטא ולא באשתך חטא
Implied question: [Ben Azai] expounds here "sin in you, but not in your wife (she will not die due to this)"!
מיירי במשלם אחר כן אלא שעבר על בל תאחר
Answer: We discuss when he fulfilled [his vow] afterwards, but he transgressed Bal Te'acher.
TOSFOS DH Machlokes bi'Shtei Avodos
תוספות ד"ה מחלוקת בשתי עבודות
(SUMMARY: Tosfos concludes that this is one Avodah like two Avodos.)
פי' בקונטרס כגון שחיטה והולכה
Explanation #1 (Rashi): E.g. [he had improper intent in] Shechitah and Holachah.
והא דקאמר בתר הכי מדרישא בשתי עבודות סיפא נמי בשתי עבודות פי' בקונטרס דהאי דהדר נקיט ליה לאשמועינן צירוף בחצי זית דלא אשמועינן ברישא וזהו דוחק
Below, it says "since the Reisha discusses two Avodos, also the Seifa discusses two Avodos." Rashi says that [the Seifa] returned to discuss [two Avodos] to teach the law of joining a half-k'Zayis, which we do not learn from the Reisha. This is difficult. (Since the Chidush is about joining, the Seifa itself would have sufficed!)
והיה נראה לפרש שתי עבודות כי ההוא דפ''ק דמעילה (דף ד.) דמפרש סימן ראשון חוץ לזמנו וסימן שני חוץ למקומו כעין שתי עבודות ועבודה אחת היינו סימן אחד
Explanation #2: It seems that two Avodos is like in Me'ilah (4a). It explains that the first Siman (foodpipe or windpipe, he cut with intent) Chutz li'Zmano, and the second Siman Chutz li'Zmano. This is [one Avodah] like two Avodos. One Avodah is one Siman.
וצריך לומר לפירוש זה דאילפא ס''ל ישנה לשחיטה מתחילה ועד סוף ומפגלין בחצי מתיר
Consequence: According to this, we must say that Ilfa holds that Shechitah applies from the beginning to the end (from when he begins cutting until it is finished, i.e. when the majority of both Simanim are cut, all of this is considered Shechitah), and one can be Mefagel in half a Matir;
דאי אינה לשחיטה אלא לבסוף כך (יש) לי מחשב בשני סימנים כמו מחשב בסימן אחד כיון דאין המחשבה חלה אלא בגמר רוב שחיטה
If he held that Shechitah applies only at the end (the moment Shechitah is finished), intent in two Simanim is like intent in one Siman, since the intent takes effect only at the completion of Shechitah of the majority.
אבל ר' יוחנן יכול לסבור כאביי דאמר בלחצות מודה רבי מאיר דתרווייהו חיילי דלא שייך ביה הקדמה
Distinction: However, R. Yochanan can hold like Abaye, who says that R. Meir agrees about "l'Chatzos", that both of them take effect. Precedence (of one intent before the other) does not apply;
אבל כזית למחר כזית בחוץ אפילו בסימן אחד פליגי ושייך ביה הקדמה בתחילת סימן ובסופו
However, "a k'Zayis tomorrow and a k'Zayis outside", even regarding one Siman, they argue, and precedence applies at the beginning of a Siman and at its end.
ולקמן דאמר אביי סימן ראשון וסימן שני נקט דבר המסויים ואליבא דאילפא
Below, (30a) Abaye said "the first Siman... the second Siman." He mentioned something specific, and according to Ilfa;
אבל לר' יוחנן הוי מצי למנקט בסימן אחד בתחילתו ובסופו דהא ר' יוחנן סבר ישנה לשחיטה מתחילה ועד סוף פ' השוחט (חולין כט:) א''כ סובר הכא בסימן אחד נמי מחלוקת
However, according to R. Yochanan, he could have mentioned one Siman at its beginning and its end, for R. Yochanan holds that Shechitah applies from the beginning to the end, in Chulin (29b). If so, he holds here that they argue also about one Siman!
ויכול לסבור ר' יוחנן נמי כרבא בלחצות נמי פליגי וכל שכן בסימן אחד דפליג דשייך ביה הקדמה דסבר רבי יוחנן ישנה לשחיטה מתחילה ועד סוף. הג''ה:
R. Yochanan could also hold like Rava, that they argue also about "l'Chatzos", and all the more so about one Siman he argues, for precedence applies to one Siman, since Shechitah applies from the beginning to the end. This is a comment.