1)

TOSFOS DH Eima Heicha d'Shachit she'Lo Lishman Lifselu (cont.)

תוספות ד"ה אימא היכא דשחיט שלא לשמן ליפסלו (המשך)

ואי פריך ליפסלו דנגמר מחטאת [ופסח] בהיקישא דזאת התורה כדפרישית בסמוך אי במה מצינו

(a)

Suggestion: Perhaps he asks that they should be Pasul, for we learn from Chatas and Pesach through the Hekesh of v'Zos ha'Torah, like I explained below (DH Ha), or through a Mah Matzinu (Binyan Av - just like Chatas or Pesach Lo Lishmah is Pasul, the same applies to Asham)!

איכא למיפרך שכן כרת

(b)

Rejection - part 1: We can challenge [the Mah Matzinu], for there is Kares (for one who neglects to bring Korban Pesach, and a Stam Chatas is for an Aveirah for which there is Kares for Mezid).

ואי בהקישא דזאת התורה א''כ ליכתוב חדא או לחטאת גרידא או פסח גרידא

(c)

Rejection - part 2: And if [he wants to learn] through the Hekesh of v'Zos ha'Torah, if so the Torah should have written one of them [twice, to teach that it is Me'akev, i.e.] only Chatas or only Pesach.

ואי נאמר דבכל דוכתא דמצרכינן שנה לעכב היינו מהכא [מדכתיב] מוצא שפתיך וגו' א''כ אתי שפיר הא דפריך וליפסלו כו'. ע''כ הג''ה

(d)

Answer #3: If we will say that everywhere [in Kodshim], that we require that something is written twice to teach that it is Me'akev, we learn from here, since it says Motza Sefasecha..., if so it is fine that he asked "they should be Pasul"! (The Makshan did not yet know that it is Me'akev only if it was written twice.) Until here is a comment.

2)

TOSFOS DH Hagahah Matzinu b'Ba'in Le'acher Misah she'Kesherin v'Ein Meratzin

תוספות ד"ה הג''ה (ברכת הזבח מוחק זה) מצינו בבאין לאחר מיתה שכשרין ואין מרצין

(SUMMARY: Tosfos justifies the Limud.)

וא''ת מי דמי הני לא עלו אבל באין לאחר מיתה עלו לגמרי לשם חובה

(a)

Question: There is different! These [Ashamos slaughtered with Shinuy Kodesh or Shinuy Ba'alim] do not count [for his obligation], but [Korbanos] brought after death count totally for the obligation!

דלמ''ד שיעבודא דאורייתא אם היה הקרבן נפסל היו היורשין זקוקין להביא אחר

1.

According to the opinion that Shibud mid'Oraisa, if the Korban was Pasul, the heirs would need to bring another [Korban].

ואפילו למ''ד לאו דאורייתא אם הפריש שנים (הגהת שיטה מקובצת כתב יד) לאחריות אם נפסל הראשון חייבין להקריב את השני נמצא דבאין לאחר מיתה מרצין לענין שעולין לשם חובה משא''כ בשינוי קודש

2.

And even according to the opinion that [Shibud] is not mid'Oraisa, if he separated two Korbanos for Achrayus, if the first became Pasul, [the heirs] must offer the second. It turns out that after death it is Meratzeh regarding that they count for the obligation. This does not apply to Shinuy Kodesh.

י''ל דמ''מ דמיא קצת להדדי לענין דאין מרצין ריצוי גמור דאין כפרה למת ולאו בר חיוב הבאה הוא אלא שנתחייב מחיים

(b)

Answer: In any case, they resemble each other somewhat, that they are not totally Meratzeh, for there is no Kaparah for a Mes, and he is not obligated to bring, just he was obligated [the Korban] in his lifetime;

ובשינוי קודש ובעלים נמי אין רצוי גמור

1.

Also Shinuy Kodesh and [Shinuy] Ba'alim, they are not totally Meratzeh.

וא''ת ומה ראיה מייתי מבאין לאחר מיתה אטו מי ילפינן מינה בכל מקום שלא שנה הכתוב דאינו אלא למצוה דנימא כשרין ולא עלו

(c)

Question: What was the proof from [Korbanos] brought after death? Do we learn from it in every place that [something] was not written twice to teach that it is Me'akev, that it is only l'Chatchilah, that we should say that [if it was not done] they are Kosher and do not count?

וי''ל דדוקא שנוי קודש ושנוי בעלים מדמי דהוי בשינוי בעלים כבאין (הגהת שיטה מקובצת) לאחר מיתה שאין לו בעלים

(d)

Answer: Only regarding Shinuy Kodesh and Shinuy Ba'alim we compare them, for Shinuy Ba'alim is like offering after death, for there is no owner;

וכמו שלשם כשר ואינו מרצה כמו כן כאן ששנה אותו מבעליו והוי כאין לו בעלים

1.

Just like there [after death] it is Kosher and it is not Meratzeh, also here that he changed it from its owner, it is as if it has no owner. (Shitah Mekubetzes adds that we learn also Shinuy Kodesh from Shinuy Ba'alim.)

3)

TOSFOS DH Olasah u'Mesah Lo Yavi'u Yorshin Chatasah

תוספות ד"ה עולתה ומתה לא יביאו יורשין חטאתה

(SUMMARY: Tosfos discusses whether Olah offered before Chatas is Kosher.)

משמע אבל אם היתה חיה יכולה להביא חטאתה אחר עולתה ועלתה (הגהת שיטה מקובצת וצאן קדשים) לה עולתה לשם עולה

(a)

Inference: However, if she were alive, she could offer her Chatas after her Olah, and her Olah counted for her [Chiyuv to bring an] Olah.

וכן משמע בתורת כהנים בפרשת אשה כי תזריע שאם הביאה עולתה תחילה תביא חטאתה ממין עולתה וכן במס' קינים (ספ''ב)

(b)

Support: Toras Kohanim in Parshas Tazri'a connotes like this. If she brought her Olah first, she brings her Chatas from the same species as her Olah (if she brought a Tor, she may not bring a Yonah, and vice-versa). Also Maseches Kinim [connotes like this].

ותימה דבפרק תמיד נשחט (פסחים דף נט.) אמרי' זה בנין אב שכל חטאות קודמות לעולות (הגהת שיטה מקובצת) אפי' חטאת העוף לעולת בהמה

(c)

Question: In Pesachim (59a), we say "this is a Binyan Av. All Chata'os come before Olos, even Chatas ha'Of comes before Olas Behemah";

ואפי' דיעבד קאמר דפסול מדמשני שאני עולת מצורע דרחמנא אמר והעלה שהעלה כבר

1.

Even b'Di'eved (if the Olah was offered first), it says that it is Pasul, for it answers 'Olas Metzora is different, for the Torah said "v'He'elah [ha'Kohen Es ha'Olah]" - he already offered it';

והיינו דיעבד דלכתחילה חטאת קודמת כדכתיב בהדיא בקרא ש''מ דבעלמא דיעבד לא

2.

This refers to b'Di'eved, for l'Chatchilah, the Chatas is first, like it says explicitly in the verse. This teaches that elsewhere, even b'Di'eved no (it is Pasul)!

ותירץ ה''ר חיים דה''ה דבעלמא כשר דיעבד

(d)

Answer #1 (R. Chayim): Likewise, elsewhere it is Kosher b'Di'eved;

והא דבעי קרא במצורע

1.

Implied question: [If so] why do we need a verse for Metzora?

משום דכתיב ביה הוויה זאת תהיה בהוויתו יהא דמשמע עיכובא כדאמר פ''ק דמנחות (דף ה.)

2.

It is because it is written Havayah - "Zos Tihyeh", it must be b'Havayaso (the way the Torah specified), which connotes that it is Me'akev, like it says in Menachos (5a).

ונראה לי דילפי' חטאת ועולה של יולדת מחטאת ועולה של מצורע דגילה הכתוב דאם עשה עולה תחלה כשירה מוהעלה כדאיתא בפ' תמיד נשחט (פסחים נט.)

(e)

Answer #2: I say that we learn Chatas and Olah of a Yoledes from Chatas and Olah of a Metzora. The Torah revealed that if he offered the Olah first, it is Kosher, from "v'He'elah", like it says in Pesachim (59a);

ואי לא קרא דוהעלה דמכשר היה פוסל בכל מקום מטעם דיש מחוסר זמן לבו ביום שאמר הכתוב להקריב חטאת קודם לעולה

1.

If not for the verse "v'He'elah", which is Machshir, it would be Pasul everywhere, because there is Mechusar Zman (it is not yet time to offer the Korban) on the same day (i.e. even if one may offer it later today), for the verse said to offer the Chatas before the Olah;

אפי' בעלמא דליכא תהיה דמשמע עיכובא

i.

[We would disqualify] even elsewhere, where it does not say "Tihyeh" to teach that it is Me'akev.

תדע דתניא בפ''ק דמנחות (דף ה.) הקדים חטאתו לאשמו לא יהא אחד ממרס בדמו אלא תצא לבית השריפה

(f)

Support: In Menachos (5a), it says that if one [slaughtered a Metzora's] Chatas before his Asham, one does not stir the blood (to prevent coagulation, and offer the Asham before Zerikas ha'Chatas). Rather, [it is totally Pasul, and] it is burned;

וקאמר הא דמיפסיל לאו משום תהיה דהא לא קאי אשחיטה משום דלאו עבודה היא אלא מטעם דיש מחוסר זמן לבו ביום שאמר הכתוב להקדים אשם תחילה

1.

It says that the reason it is disqualified is not due to Tihyeh, for that does not refer to Shechitah, for it is not an Avodah. Rather, it is because Mechusar Zman applies on the same day. The verse said to do the Asham first.

וזה הטעם למה לא יהיה גבי חטאת ועולה בעלמא ולכך איצטריך והעלה במצורע להכשיר וגמרינן מיניה בעלמא (פסחים דף נט.) להכשיר אם הקדים עולה לחטאת

2.

Why shouldn't this reason apply to a Chatas and Olah in general? (Surely, it does!) Therefore, "v'He'elah" is needed regarding Metzora to be Machshir, and we learn from it in general to be Machshir if he offered the Olah before the Chatas.

אבל לא גמרינן מיניה בחטאת ואשם כי אם קרבנות כמותם. ברוך

(g)

Limitation: However, we do not learn from it Chatas and Asham, only Korbanos like [Chatas and Olah]. This is from R. Baruch.

4)

TOSFOS DH Lo Yavi'u Yorshin Chatasah

תוספות ד"ה לא יביאו יורשין חטאתה

(SUMMARY: Tosfos points out that the text in Toras Kohanim is mistaken.)

הגירסא משובשת בתורת כהנים ופירשתי במנחות בפ''ק (דף ד:)

(a)

Remark: The text is errant in Toras Kohanim. I explained it in Menachos (4b DH Lo. It should say that one might have thought that if one brought his Olah but not his Chatas, and died, his heirs bring the Chatas. "Echad l'Chatas" teaches that this is not so. This is an Asmachta, for a tradition from Sinai teaches that if the owner of a Chatas dies, the Chatas must die.)

5)

TOSFOS DH Asham d'Lo Asa Le'acher Misah Mina Lan

תוספות ד"ה אשם דלא אתא לאחר מיתה מנא לן

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot learn from Olah and Shelamim.)

תימה כיון דעולה ושלמים ניחא ליה נילף אשם מינייהו בהיקישא דזאת התורה ולמה לי מוצא שפתיך

(a)

Question: Since he was not bothered about Olah and Shelamim (that even if there was Shinuy Kodesh, they are Kosher), he should learn Asham from it through the Hekesh of v'Zos ha'Torah. Why do we need Motza Sefasecha?

וי''ל דאדרבה הוה אמינא איפכא דנילף שאר קדשים מאשם דלא אתו כלל

(b)

Answer: Just the contrary, one might have thought oppositely, that we learn other Korbanos from Asham, that they do not come at all (Shinuy Kodesh disqualifies them)!

6)

TOSFOS DH Asham Lo Leisei Klal

תוספות ד"ה אשם לא ליתי כלל

(SUMMARY: Tosfos points out that this is a retraction.)

תימה הא לא איצטריך מוצא שפתיך כלל אלא לאשם דלשאר קדשים אתו מסברא כדאמרינן דלא צריכי קרא דהא אתו לאחר מיתה

(a)

Question: He did not need Motza Sefasecha at all, only for Asham, for other Kodshim we know from reasoning, like we say "we do not need the verse [for an Olah, or for similar Korbanos], for they can be brought after death"!

וי''ל דהשתא הדר ביה מההוא טעמא

(b)

Answer: Now he retracts from that reason;

דאע''ג דאמר ליה מודינא לך בעולה לא היה אומר כן אלא מתוך דוחק

1.

Even though [Reish Lakish] said [to R. Elazar] I agree with you about an Olah", he said so only amidst difficulty.

7)

TOSFOS DH Ha She'ar Kol ha'Kodoshim Afilu she'Lo Lishman Kesherin

תוספות ד"ה הא שאר כל הקדשים אפילו שלא לשמן כשירין

(SUMMARY: Tosfos questions the need for this Drashah.)

ואם תאמר ל''ל אותה הא מדצריכי קראי לעכב בפסח וחטאת מכלל דשאר קדשים כשרין

(a)

Question: Why do we need "Osah"? Since we need verses to teach that [Shinuy Kodesh] is Me'akev (disqualifies b'Di'eved) Pesach and Chatas, this implies that other Korbanos are Kosher!

וכי תימא נילף מינייהו

1.

Suggestion: We would learn from them (if not for Osah)!

מה להנך שכן צד כרת

2.

Rejection: We cannot learn from [Pesach and Chatas], because they pertain to Kares.

ובהיקישא דזאת התורה

3.

Implied suggestion: We should learn [other Korbanos] from the Hekesh of v'Zos ha'Torah!

נמי לא אתו דא''כ לא ליכתוב עיכובא אלא באחד בפסח או בחטאת ואידך לייתו מהיקשא

4.

Rejection: Also from there we cannot learn, for if we could, the Torah would have written only one Ikuv, regarding Pesach or Chatas, and we would learn the other from the Hekesh.

8)

TOSFOS DH Mah l'Shelamim she'Chen Te'unin Nesachim

תוספות ד"ה מה לשלמים שכן טעונין נסכים

(SUMMARY: Tosfos discusses whether or not the text says also "Semichah".)

לא גרסינן סמיכה דאשם נמי טעון סמיכה כדאמר לקמן בפירקין (דף יא.)

(a)

Opinion #1: The text does not say "Semichah", for also Asham requires Semichah, like it says below (11a).

וה''ר חיים פירש דמשום אשם מצורע מצי למינקט סמיכה למ''ד בריש כל הפסולים (לקמן דף לג.) סמיכת אשם מצורע (הגהת שיטה מקובצת) לאו דאורייתא

(b)

Opinion #2 (R. Chayim): The text can say "Semichah" due to Asham Metzora, according to the opinion below (33a) that Semichah on Asham Metzora is not mid'Oraisa.

9)

TOSFOS DH Todah Yochi'ach (it should say "she'Chen Yeshno b'Tzibur")

תוספות ד"ה תודה יוכיח (הגהה בגליון - הד"ה צריך להיות שכן ישנו בציבור)

(SUMMARY: Tosfos explains how we know that the Tzibur cannot bring Todah.)

אע''ג דאשכחן עולה שבאה בנדבת ציבור שמקייצין בהן את המזבח

(a)

Implied question: We find that Olah comes for Nedavah of the Tzibur. [The Tzibur] offers Olos on the Mizbe'ach (when it is idle. Perhaps the Tzibur can bring also Todah for Nedavah! - Shal-m Rav)

תודה ושלמים לא אתו בנדבת ציבור דהא ממעטינן להו בתורת כהנים בפרשת ואם מן הצאן קרבנו לזבח שלמים:

(b)

Answer: Todah and Shelamim do not come for Nedavah of the Tzibur. We exclude them in Toras Kohanim, in Parshas "v'Im Min ha'Tzon Korbano l'Zevach Shelamim."

5b----------------------------------------5b

10)

TOSFOS DH Chatas Nami Mikrav Karvah Mosrah

תוספות ד"ה חטאת נמי מיקרב קרבה מותרה

(SUMMARY: Tosfos explains that Mosar Chatas is offered for an Olah, like Mosar Asham.)

ואפי' הכי פסולה שלא לשמה כיון דאינה באה לאחר מיתה לשם חטאת כי אם לשם עולה

(a)

Explanation: And even though (we offer also Mosar Chatas), it is Pasul Lo Lishmah, since it does not come after death for Chatas, rather, for Olah;

אשם נמי כיון דאינו קרב להדיא לשם אשם אלא לשם עולה לא דמי לשאר קדשים

1.

Also Asham, since it is not offered l'Shem Asham, rather, l'Shem Olah, it is unlike other Kodshim (and it is Pasul Lo Lishmah, like Chatas).

11)

TOSFOS DH Chatas Af Al Gav d'Karav Mosrah Mi'et Rachmana

תוספות ד"ה חטאת אע''ג דקרב מותרה מיעט רחמנא הוא (הגהת צאן קדשים)

(SUMMARY: Tosfos concludes that this is all from Rav Sheshes.)

למסקנא זו משמע שעומד מוקשה דלימא ליה ר' אלעזר (הגהת הרש"ש) אשם נמי כו'

(a)

Explanation #1: According to this conclusion, it connotes that it is left difficult. R. Elazar should say that also Asham (Lo Lishmah is Pasul)!

נ''ל דגרס וחטאת בוי''ו וכל זה מדברי רב ששת וה''פ

(b)

Explanation #2: It seems that the text says "v'Chatas", with a Vov, and all of this is from Rav Sheshes' words. It means as follows;

וחטאת אע''ג דקרב מותרה מיעט רחמנא הוא שלא תכשירנה מדאתיא לאחר מיתה כמו מחיים

1.

And Chatas, even though we offer its Mosar, the Torah excluded "Hu", lest you be Machshir it since it comes after death, just like in his lifetime;

ומשום הכי איצטריך לריש לקיש לעיל אותה

2.

This is why above, Reish Lakish needed "Osah".

והא דפריך אשם נמי כתיב ביה הוא לאו לסתור דבריו של רב ששת קאתי אלא הכי קאמר

(c)

Explanation #2 (cont.): The question 'it says "Hu" also regarding Asham!' was not to refute Rav Sheshes' words. Rather, it means as follows;

היכי ממעטת ליה מפסול שלא לשמן מאותה הא כתיב בה הוא לפוסלן

1.

How can you exclude it from a Pesul Lo Lishmah from "Osah" (only Chatas is Pasul Lo Lishmah)? It says regarding [Asham] Hu, to disqualify it [Lo Lishmah]!

12)

TOSFOS DH Mi'et Rachmana Hi

תוספות ד"ה מיעט רחמנא היא

(SUMMARY: Tosfos discusses the need for additional Drashos to disqualify.)

בכמה מקומות משמע דמדכתיב היא בחטאת נפקא לן עיכובא

(a)

Observation: In several places it connotes that since it says "Hi" regarding Chatas, we learn that [Lishmah] is Me'akev;

דלקמן בגמ' (דף י:) דרבי אליעזר אומר אף האשם א''ל ר' יהושע חטאת נאמר בה היא בשחיטה [וכו']

1.

Below (10b), R. Eliezer says "even Asham." R. Yehoshua said to him 'regarding Chatas, it says "Hi" regarding Shechitah...'

ובפ''ק דמנחות (דף ד.) חטאת טעמא מאי דכתיב בה היא

2.

And in Menachos (4a), it says 'what is the reason for Chatas? It says about it "Hi".'

ותימה דלקמן בפירקין (דף ז:) אמר חוץ מן הפסח והחטאת ויליף (הגהת צאן קדשים) לה מקראי אחריני

(b)

Question: Below (7b), it says "except for Pesach and Chatas", and we learn from different verses!

וה''ר חיים מפרש דצריכי תרי קראי חד לחטאת ששחטה לשם עולה וחד לחטאת חלב ששחטה לשם חטאת נזיר ומצורע

(c)

Answer #1 (R. Chayim): We need two verses, one for a Chatas slaughtered l'Shem Olah, and one for a Chatas [to atone for eating] Chelev slaughtered l'Shem Chatas Nazir or Metzora;

אע''ג דכולן שמן חטאת מ''מ פסולה כיון דאינן באין לכפר דינן כמו עולות כדאמרינן לקמן ולא דמי לחטאת חלב ששחטה לשם חטאת [דם] דכשרה

1.

Even though all of them are called Chatas, since they do not come to atone, their law is like Olah, like we say below (9b). It is unlike Chatas Chelev slaughtered l'Shem Chatas Dam, which is Kosher.

וקצת קשה מהא דפריך בריש מנחות (דף ג:) גבי חטאת חלב לשם חטאת נזיר ומצורע ליתכפר דכתיב זאת תורת

2.

Question: In Menachos (3b), it asks about a Chatas Chelev slaughtered l'Shem Chatas Nazir or Metzora "it should atone, for it says Zos ha'Torah!";

ומאי פירכא והלא גלי קרא דכתיב בה היא

i.

What was the question? The Torah revealed (that it does not atone when it was slaughtered for a Chatas that is not for Kaparah), for it says "Hi"!

ונראה דאיצטריך היא גבי חטאת לגלויי אמנחת חוטא ואמנחת קנאות דכתב בהו הוא כמו בחטאת (הגהת שיטה מקובצת) וכמו בפסח

3.

Answer: We need "Hi" to reveal about Minchas Chotei (in Oleh v'Yored, a very poor person brings flour for his Chatas) and Minchas Kena'os (of a Sotah), for it says "Hu" regarding them, just like regarding Chatas and Pesach;

(והיינו) דאמר לקמן גבי פסח אלא הוא למה לי לכדתניא כל מקום שנאמר בו הוא כו'

i.

It says below (7b) about Pesach 'why does it say "Hu"? This is like a Beraisa teaches, wherever it says Hu...'

ורבינו ש''י מוחקו משום דליתיה בברייתא דלקמן ובחנם מחק דשמא היא ברייתא בתוספתא

ii.

Remark: Rashi deleted this from the text, because it is not in the Beraisa below. There was no need to do so. Perhaps it is a Beraisa in the Tosefta!

ומיהו קצת תימה אמאי צריך תרי קראי חד לחטאת וחד לפסח

(d)

Question: This is a little astounding. Why do we need two verses, one for Chatas and one for Pesach?

וה''ר יצחק מפרש חד לחטאת נקבה דלא אתי מותרה גופה עולה אלא תרעה עד שתסתאב ויביא בדמיה עולה ולהכי פסולה בשנוי קודש

(e)

Answer #2 (Ri): One is for a female Chatas. Its Mosar cannot itself be brought for an Olah (which must be male), rather, it is Ro'eh (graze) until it is blemished, and he brings an Olah with its [redemption] money. Therefore, it is Pasul due to Shinuy Kodesh;

וחד בשעיר נשיא דהוי זכר ומותרו גופיה הוי עולה כי הפריש שתים לאחריות ואימא דלא ליפסול בשלא לשמן

1.

And one is for a [Chatas] Nasi, a male goat. Its Mosar is itself an Olah, when he separated two for Achrayus, and I would say that it is not Pasul when it is she'Lo Lishman;

ויש שום צריכותא דלא מצינן למילף חד מחבריה דאי הוי כתיב בנשיא בדידיה סגי וצ''ע

(f)

Question: There is some Tzerichusa (reason) why we cannot learn one from the other, that had it written [only] about a Nasi, it would [not] suffice. This requires investigation.

13)

TOSFOS DH Hagahah Nitak Iyn Lo Nitak Lo Amar Kra Hu b'Havayaso Yehei

תוספות ד"ה הגה''ה ניתק אין לא ניתק לא אמר קרא הוא בהוייתו יהא

(SUMMARY: Tosfos discusses whether or not this is mid'Oraisa.)

משמע הכא דניתק לרעייה דאורייתא

(a)

Explanation #1 - Inference: Nitak l'Re'iyah (it grazes until it gets a Mum) is mid'Oraisa.

ותימה דבפסחים בסוף אלו דברים (דף עג.) משמע דהוי דרבנן דמפרש התם דוקא שחטו סתם דיעבד אבל לכתחלה לא גזירה לאחר כפרה אטו לפני כפרה

(b)

Question: In Pesachim (73a) it connotes that it is mid'Rabanan, for it explains there that this is only if he slaughtered it Stam, b'Di'eved. However, l'Chatchilah one may not [slaughter it itself]. This is a decree after Kaparah (he offered a different animal for his Asham) due to before Kaparah;

ולא קאמר גזירה לאחר ניתוק אטו קודם ניתוק

1.

It does not say that it is a decree after Nituk due to before Nituk! (I.e. mid'Oraisa, even before Nituk one may slaughter it itself.)

וי''ל דה''פ בהווייתו יהא קודם כפרה הלכך אחר (הגהת שיטה מקובצת, ובגליון) כפרה נמי בעי ניתוק גזירה אטו לפני כפרה

(c)

Answer: [Our Gemara] means as follows. B'Havayaso Yehei (it retains its status, i.e. Asham) before Kaparah. Therefore, also after Kaparah, Nituk is needed, due to before Kaparah.

ור''ת לא גריס כאן ניתק אין לא ניתק לא וכן בפ''ק דמנחות (דף ד.) ולקמן ליתיה בפ' פרת חטאת (קטו:) ולא בתמורה פ' ואלו קדשים (דף יח.)

(d)

Explanation #2: R. Tam's text does not say here "if Nitak, yes. If not Nitak, no." Also in Menachos (4a) and below (115b) and in Temurah (18a) it is not [in the text];

אלא גרסי' אשם פי' שמתו בעליה או שנתכפרו באחר ושחטה סתם כשר לעולה הוא בהווייתו יהא עולה כיון שמתו בעליה או שנתכפרו באחר (הגהת שיטה מקובצת)

1.

Rather, the text says 'Asham, i.e. its owners died or they atoned through another [animal], and he slaughtered it Stam, it is Kosher for an Olah. "Hu" - b'Havayaso Yehei Olah, once its owners died or atoned through another.'

וכ"ת והלא גמירי (הגהת שיטה מקובצת) דבאשם רועה

(e)

Question: A tradition teaches that [in such a case that a Chatas must die,] an Asham is Ro'eh;

ומפרש משום דכתיב הוא דמשמע בהווייתו יהא פירוש בהווייתו מה שסופו להיות דהיינו עולה שסופו עומד לכך כשיסתאב ויפלו דמיו לנדבה

(f)

Answer (R. Tam): that it is because it says "Hu", which connotes b'Havayaso Yehei. Havayaso is what it is destined to be, i.e. an Olah, which it is destined to be in the end, when it will be blemished and its money will fall to Nedavah.

ואין לחוש אי קאי קרא אהלכתא

(g)

Implied question: Does the verse teach about a tradition?!

דכי האי גוונא אשכחן בפ' הלוקח עובר פרתו (בכורות דף טז.) דאיצטריך קרא ואיצטריך הלכתא

(h)

Answer: This is not difficult if the verse refers to a tradition. We find like this in Bechoros (16a) that we need a verse, and we need a tradition.

והשתא הא דנקט בכל דוכתא כל שבחטאת מתה באשם רועה לא נקט רעיה אלא לפי שתיקנוה חכמים

(i)

Consequence: Now, what we say everywhere that in every case that a Chatas must die, an Asham is Ro'eh, it mentioned Re'iyah only because Chachamim enacted this;

וכי גמירי הכי גמירי כל שבחטאת מתה באשם קרב עולה דרעיה דרבנן היא

1.

The tradition is that in every case that a Chatas must die, an Asham is offered for an Olah, for Re'iyah is only mid'Rabanan.

14)

TOSFOS DH Nefesh Amar Rachmana

תוספות ד"ה נפש אמר רחמנא

(SUMMARY: Tosfos points out that really, we expound "Korbano".)

ומשמע דמנפש קדריש

(a)

Inference: He expounds from Nefesh.

וכן בסוף המנחות והנסכים (מנחות קד:) קתני הכל בא בשותפות חוץ ממנחה דכתיב נפש

(b)

Support: also in Menachos (104b) it teaches that everything comes in partnership, except for a Minchah, for it says Nefesh.

ותימה דבתורת כהנים דריש נפש ולא ציבור קרבנו ולא שותפין

(c)

Question: In Toras Kohanim it expounds "Nefesh", and not a Tzibur. "Korbano", and not partners!

ונראה דרישא דקרא מייתי בכל מקום

(d)

Answer: In every place (i.e. here and in Menachos) it brings the beginning of the verse.

15)

TOSFOS DH v'Lo Kanya Lehu veha'Amar R. Yochanan

תוספות ד"ה ולא קניא להו והאמר רבי יוחנן

(SUMMARY: Tosfos points out that we could have asked a contradiction.)

דרבי יוחנן אדרבי יוחנן הוי מצי לאקשויי:

(a)

Observation: We could have asked about a contradiction in R. Yochanan.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF