TOSFOS DH Mah li'Zevichah she'Chen Posel she'Lo l'Shem Ochlin b'Pesach
תוספות ד"ה מה לזביחה שכן פוסל שלא לשם אוכלין בפסח
(SUMMARY: Tosfos discusses why we do not learn to Zerikah.)
וא''ת זריקה נמי תפסול מק''ו דשחיטה שאינו פוסל בשינוי בעלים אלא על מנת לזרוק ופוסלת על מנת שלא לשם אוכלין
Question: Also Zerikah should disqualify from a Kal v'Chomer. Shechitah disqualifies through Shinuy Ba'alim only with intent to throw [for a different owner], and it disqualifies with intent for people who cannot eat it;
ק''ו זריקה שפוסלת בזורק שלא לשם בעלים שתפסול שלא לשם אוכלין
All the more so Zerikah, which disqualifies when he throws not for the owner, should disqualify with intent for people who cannot eat it!
וי''ל דאיכא למיפרך מה לזביחה שכן טעונה צפון וישנה בחטאות הפנימיות
Answer #1: We can challenge this. You cannot learn from Shechitah, for it requires the north (for Kodshei Kodoshim), and it applies to inner Chata'os [unlike Zerikah]!
מיהו אכתי לא קמא ליה הך פירכא עד בסמוך
Objection: We did not know this challenge until below!
לכך י''ל דהכא לא פריך (הגהת רע"א) מזביחה אלא קבלה והולכה. ברו''ך.
Answer #2 (R. Baruch): Here we ask [that we cannot learn] from Shechitah only Kabalah and Holachah. (Indeed, now we think that we learn Zerikah from the Kal v'Chomer.)
ועוד נראה דבפ' תמיד נשחט (פסחים דף סא.) ממעט שאר עבודות שלא [פסול] לשם אוכלין
Answer #3: In Pesachim (61a) it excludes other Avodos in which intent for people who cannot eat does not disqualify.
Note: I.e. our Sugya is like Rabah, who expounds there (61b) that she'Lo l'Ochlav does not disqualify Zerikah. Perhaps a Kal v'Chomer teaches that it does not disqualify Kabalah and Holachah. Rav Chisda argues there about Zerikah.
TOSFOS DH li'Zerikah she'Chen Chayav Aleha Zar v'Chulei
תוספות ד"ה לזריקה שכן חייב עליה זר כו'
(SUMMARY: Tosfos explains why we needed separate Drashos.)
וא''ת ונילף קבלה והולכה משחיטה וזריקה
Question: We should learn from Kabalah and Holachah from Shechitah and Zerikah!
וי''ל מה להנך שכן חייבין בחוץ כדלקמן בשמעתין
Answer: We cannot learn [from Shechitah and Zerikah], for one is liable for them outside the Mikdash, like below (4b) in our Sugya.
TOSFOS DH d'Holachah Lo Tafka mi'Chlal Kabalah
תוספות ד"ה דהולכה לא תפקה מכלל קבלה
(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot derive Zerikah from the others.)
וזריקה לא אתיא מכולהו שישנן בחטאות הפנימיות
Observation: We cannot learn Zerikah from all of them, since [the other three] apply to inner Chata'os.
TOSFOS DH Ba Lelamed Todah she'Shachtah l'Shem Shelamim Kesherah
תוספות ד"ה בא ללמד תודה ששחטה לשם שלמים כשרה
(SUMMARY: Tosfos explains why we are able to expound another law from this verse.)
תימה דבסוף כל הפסולין (לקמן דף לו.) דרשי' מיניה מנין לרבות שלמי נזיר ושלמי פסח ת''ל שלמיו פי' דנאכלין ליום ולילה
Question: Below (36a) we expound from this "what is the source to include Shalmei Nazir and Shalmei Pesach? It says Shelamav." I.e. [we learn that] they are eaten for one day and a night!
וי''ל דהתם דריש מדכתביה גבי אכילה
Answer: There we expound from that it was written regarding eating.
TOSFOS DH Shma Minah Tartei
תוספות ד"ה ש''מ תרתי
(SUMMARY: Tosfos justifies why we learn both.)
וא''ת ואימא כוליה [להכי] הוא דאתא שתהא זביחה לשם תודה
Question: We should say that [the verse] comes only for this, that Shechitah must be l'Shem Todah!
וי''ל דאיכא לרבויי חטאת ואשם מדכתיב גבי (הגהה בגליון) אכילה
Answer: We include Chatas and Asham, since it was written regarding eating.
TOSFOS DH v'Yeshnan l'Acher Misah
תוספות ד"ה וישנן לאחר מיתה
(SUMMARY: Tosfos discusses whether or not all agree that Shinuy Kodesh applies after death.)
אבל שינוי בעלים אינן לאחר מיתה
Distinction: However, Shinuy Ba'alim is not after death.
בפסחים (דף סא.) הקשה רבינו דלמאן דאמר (הגהה בגליון) דשיעבודא לאו דאורייתא כמו כן אין שינוי קודש לאחר מיתה
Question (Rabbeinu, in Pesachim 61a DH v'Yeshno): According to the opinion that Shibud is not mid'Oraisa, likewise Shinuy Kodesh does not apply after death!
דמאי נפקא מינה דלא עלו לשם חובה הא לא מיחייבי יורשין להביא אחר
What is the relevance [of Shinuy Kodesh] - that the owner did not fulfill his obligation? The heirs are not obligated to bring another [Korban]!
דפלוגתא היא בקדושין בפ''ק (דף יג:) גבי האשה שהביאה חטאתה ומתה יביאו יורשין עולתה
This is an argument in Kidushin (13b) regarding a woman who brought her Chatas and died. Her heirs bring her Olah;
דקאמר שמואל והוא שהפרישתה מחיים ורב אשי אמר אפי' שלא הפרישתה מחיים
Shmuel said that this is only if she separated it in her lifetime. Rav Ashi said that it is even if she did not separate it in her lifetime;
והל''ל הכא למ''ד שיעבודא [לאו] דאורייתא שאין שנוי קודש לאחר מיתה תרתי מיהא דווקא
Summation of question: [The Gemara] should have said her "according to the opinion that Shibud is not mid'Oraisa, there is no Shinuy Kodesh after death! However, two [stringencies of Shinuy Kodesh over Shinuy Ba'alim] always apply."
ויש לומר דנפקא מינה אם הפריש שתי שלמים או שתי עולות לאחריות ופירש שאם אחת מתה או אבודה השניה תהיה קריבה עולה כדין הראשונה ואם קרבה הראשונה כתקונה השניה תהיה חולין
Answer #1: It is relevant if he separated two Shelamim or two Olos for Achrayus, and stipulated that if one dies or is lost, the other will be offered for an Olah, like the law of the first, and if the first is offered properly, the second will be Chulin;
וכי מתו בעלים ועשה יורש אחת שלא לשמה הרי היא כאילו נאבדה וקרבה שניה תחתיה ואם עשה הראשונה כתיקנה אז השניה חולין
When the owner died and the heir offered one Lo Lishmah, it is as if it was lost, and the other is offered in place of it. If [the heir] offered the first properly, then the second is Chulin.
אבל אם לא פירש כלום אלא סתם הפריש שתים לאחריות אז אפילו נעשית הראשונה כתיקנה הוי שניה רועה ודמיה קרבי עולה
Distinction: However, if he did not specify anything, just Stam he separated two for Achrayus, then even if the first was offered properly, the second is Ro'eh (grazes until it becomes blemished. We sell it,) and its [redemption] money is offered for an Olah;
כמו גבי מפריש שתי חטאות לאחריות כדאיתא לקמן (דף יא:) מותר חטאת קרב עולה והכי נמי הוי בהפריש שתי שלמים או שתי עולות לאחריות
This is like one who separated two Chata'os for Achrayus, like it says below (11b) that Mosar (leftover) Chatas is offered for an Olah. The same applies to one who separates two Shelamim or two Olos for Achrayus.
ועי''ל דלאחר מיתה הוי [איסור] בשינוי קודש כשמשנהו אבל ליכא איסורא בשינוי בעלים כיון דליכא בעלים
Answer #2: After death there is an Isur of Shinuy Kodesh when he changes it, but there is no Isur of Shinuy Ba'alim, since there is no owner.
מיהו אכתי לא ידע דרשא דמוצא שפתיך דמינה נפקא איסור לשינוי קודש מדמייתי לה בסמוך . הגה''ה
Question: However, [the Gemara] did not yet know the Drashah of "Motza Sefasecha", from which we derive the Isur of Shinuy Kodesh, since we bring it below (4b). This is a comment.
TOSFOS DH v'Yeshnan b'Tzibur
תוספות ד"ה וישנן בציבור
(SUMMARY: Tosfos explains why this does not apply to Shinuy Ba'alim.)
משא''כ בשינוי בעלים דאם שחט לשם היחיד (הגהה בגליון, מברכת הזבח) הרי הוא בעליו
Distinction: This does not apply to Shinuy Ba'alim. If he slaughtered [a Korban Tzibur] for an individual, he is the owner;
ואפי' לשם עובד כוכבים לא מיפסיל דבעינן חבירו דומיא דידיה מחוייב כפרה כמותו. ברו''ך:
And even l'Shem a Nochri it is not disqualified, for we require a colleague like himself, who needs a Kaparah like himself. This is from R. Baruch.
4b----------------------------------------4b
TOSFOS DH Machshavah b'Alma
תוספות ד"ה מחשבה בעלמא
(SUMMARY: Tosfos distinguishes between different kinds of intent.)
ואפי' יהא צריך דיבור כיון דליכא מעשה הוי כמחשבה בעלמא
Explanation: Even if speech is required, since there is no action, it is like mere thought.
ויש תימה דהכא משוי להו ובפ' תמיד נשחט (פסחים סב:) משמע שיש חילוק
Question: Here we equate them, and in Pesachim (62b) it connotes that there is a difference!
דמפרש מה בין לשמן לשלא לשמן לאוכליו ושלא לאוכליו זה פסולו בגופו וזה אין פסולו בגופו
It explains there "what is the difference between Lishmah and Lo Lishmah (both intents in one Korban Pesach, which is Pasul), and l'Ochlav and Lo l'Ochlav (he intended that it will be eaten by people permitted to eat it, and also people forbidden to eat it)? [The former] is a Pesul in the Korban itself. [The latter] is not a Pesul in the Korban itself;
וי''ל דכיון דלא מיפסיל אלא מפני שאין יכול לאכול כזית כגון לשם חולה וזקן חשיב טפי פסולו בקודש מחמת דבר אחר כיון דאם היה יכול לאכול היה כשר
Answer: Since [Lo l'Ochlav] disqualifies only because he cannot eat a k'Zayis, e.g. [intent] for a sick or old person, it is considered more Pesulo b'Kodesh due to another matter, since if he was able to eat it, it would be Kosher.
וקשה דעל כרחין שלא למנוין ולערלים ולטמאין צריך לומר דלא חשיבי פסולן בגופו כי היכי דלא תיקשי לן נמי מה בין לשמן ושלא לשמן למנוין ושלא למנוין למולין ולערלים לטמאין ולטהורים
Question: You are forced to say that "Lo li'Mnuyav (for people who do not own a share), for Arelim and for Temei'im" is not considered a Pesul in the Korban itself, lest it be difficult "what is the difference between Lishmah v'Lo Lishmah, and li'Mnuyav v'Lo li'Mnuyav, for Mulim and Arelim, or for Temei'im and Tehorim?"
וי''ל דשינוי בעלים חשבינן פסולו בגופו משום דתלוי בזריקה (הגהת שיטה מקובצת)
Answer #1: Shinuy Ba'alim is considered a Pesul in the Korban itself because it depends on Zerikah;
אבל שלא לאוכלין ושלא למנויין תלוי בשחיטה ואין שם בעלים על השחיטה
However, Lo l'Ochlav and Lo li'Mnuyav depends on Shechitah, and the name of the owner is not on the Shechitah.
אי נמי שלא לאוכלין יכול לקיים מחשבתו בהיתר אם יהיו מנויין עליו מי שאינם (הגהת חמדת דניאל, ובטהרת שקודש בשינוי קל) חולים וזקנים
Answer #2: Lo l'Ochlav, he can fulfill his intent b'Heter if will be appointed on it people who are not sick or old. (One may slaughter for a group even if some of them cannot eat. This shows that even though one may not slaughter just for those who cannot eat, this is not a Pesul in the Korban itself);
אבל שלא לשמה אינו יכול לקיימו לכך קרוי פסולו בגופו
However, Lo Lishmah he cannot fulfill. Therefore it is called a Pesul in the Korban itself.
TOSFOS DH Hagahah
תוספות ד"ה הגה''ה
(SUMMARY: Tosfos cites the text in Megilah.)
ה''ג במגילה (דף ח.) מאי [משמע] אמר רב יצחק בר אבדימי
Reference: The text in Megilah (8a) is "how is this implied? Rav Yitzchak bar Avdimi said..."
TOSFOS DH Rav Ashi Amar miv'Nirtzeh Lo ka'Amar
תוספות ד"ה רב אשי (אמר) מונרצה לו קאמר
(SUMMARY: Tosfos questions the need for a verse.)
תימה למה לי קרא לשינוי בעלים בזריקה הא אפי' שאר עבודות לא מיפסלי אלא בשוחט על מנת לזרוק כ''ש זורק עצמו שלא לשם (הגהת שיטה מקובצת, ברכת הזבח) בעלים
Question: Why do we need a verse for Shinuy Ba'alim in Zerikah? Even other Avodos, [Shinuy Ba'alim] disqualifies only if he slaughters (or does Kabalah or Holachah) with intent to throw (with Shinuy Ba'alim). All the more so in [Zerikah] itself not l'Shem Ba'alim [disqualifies]!
TOSFOS DH she'Chen Avodah v'Chayavim
תוספות ד"ה שכן עבודה וחייבים
(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to Chiyuv outside the Mikdash.)
פירוש עבודה שחייבין עליה בחוץ
Explanation: It is Avodah for which one is liable outside.
TOSFOS DH Shekulim Hem v'Yavo'u Shneihem
תוספות ד"ה שקולים הם ויבאו שניהם
(SUMMARY: Tosfos resolves this with a case in which we do not learn Shekulim.)
אע''ג דהכא תרתי והכא חדא חשיב להו שקולין
Observation: Even though here there are two (Avodos. We learn from Holachah with Kabalah), and here there is one, he considers them equal.
והקשה הרב רבי חיים דהשתא משמע דהיכא דלא ידע הי מינייהו לרבויי מרבי תרוייהו
Question (R. Chayim): Now it connotes that when we do not know which to include, we include both;
וכן בריש ב''ק (דף ג.) דמרבי מושלח שן ורגל משום דשקולין הן וכן בפ''ק דערכין (דף ד:) גבי נפשות
Similarly in Bava Kama (3a), we include, from v'Shilach, Shen and Regel (damage through an animal eating or walking), for they are equal, and likewise in Erchin (4b) regarding Nefashos (we include a woman who was Ma'arich a man, and a Menuval and Mukas Shechin).
ואילו בפרק כל האסורים (תמורה דף כח:) ופרק שור שנגח ארבעה וה' (ב''ק דף מ:) דרשינן מן הבהמה להוציא את הרובע ומן הצאן להוציא את הנוגח
Whereas in Temurah (28b) and in Bava Kama (40b), we expound "Min ha'Behemah" to exclude Rove'a (an animal that had Bi'ah with a person), and "Min ha'Tzon" to exclude Noge'ach (an animal that killed a person);
וקאמר מפני שיש ברובע מה שאין בנוגח ויש בנוגח מה שאין ברובע הוצרך לומר רובע והוצרך לומר נוגח
[The Gemara] says that because there is [a stringency] in Rove'a not found in Noge'ach, and there is in Noge'ach [a stringency] not found in Rove'a, the Torah needed to write [Min ha'Behemah to exclude] Rove'a and [Min ha'Tzon to exclude] Noge'ach. (Had the Torah written one, we do not know which to include, and we would include both!)
ותירץ דהיכא דאיכא משמעות בריבוי מרבינן כל השקולים כי הכא דזבח משמע לרבויי כעין זביחה כל שהיא עבודה וכן ושלח יש במשמע רגל ושן ונפשות נמי משמע הכל
Answer (R. Chayim): When there is a connotation for an inclusion, we include all matters that are equal, like here, that "Zevach" connotes to include like Shechitah everything that is an Avodah, and Shen and Regel are connoted in v'Shilach, and also Nefashos connotes everything;
אבל מן לא משמע למעוטי שניהם
However, "Min" does not connote to exclude both [Rove'a and Noge'ach].
TOSFOS DH Eima Heicha d'Shachit she'Lo Lishman Lifselu
תוספות ד"ה אימא היכא דשחיט שלא לשמן ליפסלו
(SUMMARY: Tosfos discusses the basis of the question.)
תימה הא בכל דוכתא בעינן בקדשים [שינה] לעכב והכא לא שינה
Question: Everywhere, in Kodshim we require that something is written twice to teach that it is Me'akev. Here, it was not repeated!
וי''ל דפריך משינוי קודש דאיכא תרי קראי ואמרי' לעיל אם אינו ענין לשינוי קודש תנהו ענין לשינוי בעלים
Answer #1: [The Makshan] asks from Shinuy Kodesh, for which there are two verses, and we said above "since we do not need this to teach about Shinuy Kodesh, we use it to teach about Shinuy Ba'alim";
ופריך דהשתא אימר תרוייהו בשינוי קודש ולעכב
Now he asks that we should say that both teach about Shinuy Kodesh, and to be Me'akev.
וקשה מאי משני אמר קרא מוצא שפתיך דלמא ההוא קרא אתא לשינוי בעלים דלא אשכחן ששינה בהן הכתוב
Question: What was the answer 'the verse says "Motza Sefasecha..."?' Perhaps that verse comes for Shinuy Ba'alim, for we do not find that [Shinuy Ba'alim] was repeated!
ולא קשה מידי דמוצא שפתיך לא משמע שינוי בעלים.
Answer: This is not difficult at all. "Motza Sefasecha" does not connote Shinuy Ba'alim.
[הג''ה] ונראה דפריך מכח סברא כעין קושיא דר''ל דלקמיה דאימא דליפסלו כיון דאמרת דלא עלו לשם חובה או נימא דיעלו דאם כשרין הן ירצו ואם אין מרצין למה באין
Answer #2: It seems that [the Makshan] asked based on reasoning, like Reish Lakish's question below (5a) "they should be Pasul, since you say that he did not fulfill his obligation, or we should say that they count [for his obligation], for if they are Kosher, they should be Meratzeh. If they are not Meratzeh, why do they come?!"
[ומיהו] לא דמי דריש לקיש פריך יהו כשרין גמורין כמו שאר קדשים דלא שנה לעכב או (הגהת שיטה מקובצת) ליפסלו
Retraction: However, it is different. Reish Lakish asked that they should be totally Kosher, like other Kodshim for which [the Torah] did not repeat [the Isur] to make it be Me'akev, and to be Pasul. (Reish Lakish had no source to disqualify. He only said that since there is no source to disqualify, they should be totally Kosher. And if you have a source that he is not Yotzei through them, they should be Pasul.)
והכא לא הוה ליה למיפרך שלא לשמה ליפסלו אלא הוה ליה למימר וליתכשרו ויעלו לחובה כשאר (מכאן מדף הבא) קדשים שלא שנה לעכב כל כמה דאכתי לא ידע קרא דמוצא שפתיך
And here, [if the Makshan held like Reish Lakish] he should not have asked that Lo Lishmah should be Pasul. Rather, he should have said "they should be Kosher and count for his obligation, like other Kodshim for which [the Torah] did not repeat [the Isur] to make it be Me'akev, as long as he did not know [the Drashah from] the verse Motza Sefasecha.