1)

DAVAR SHE'EINO MISKAVEN

בדבר שאין מתכוין סבר לה כר"ש במלאכה שאינה צריכה לגופה סבר לה כרבי יהודה
(a)

Answer: Shmuel holds like R. Shimon regarding Davar she'Eino Miskaven. He holds like R. Yehudah regarding Melachah she'Einah Tzerichah l'Gufah. (Rashi - he does not gain from the Melachah; at most, he avoids a loss. Tosfos - it is not done for a purpose similar to the use of the Melachah in the Mishkan.)

2)

BURNING TAMEI NESACHIM

אמר רב הונא נסכים שנטמאו עושה להן מערכה בפני עצמן ושורפן משום שנאמר (ויקרא ו) בקודש באש תשרף
(a)

(Rav Huna): If Nesachim became Teme'im, we make a separate Ma'arachah for them and burn them (Rambam - on the Mizbe'ach; Rashi - on the floor of the Azarah) - "ba'Kodesh... ba'Esh Tisaref."

תניא נמי הכי הדם והשמן והמנחות והנסכים שנטמאו עושה להן מערכה בפני עצמן ושורפן
(b)

Support (Beraisa): If blood, oil, Menachos or Nesachim became Tamei, we make a separate Ma'arachah for them and burn them:

א"ל שמואל לרב חנא בגדתאה אייתי לי בי עשרה ואימא לך קמייהו נסכים שנטמאו עושה להן מערכה בפני עצמן ושורפן:
(c)

Shmuel gathered 10 people and taught Rav Huna's law (to publicize it).

PEREK DAM CHATAS
3)

WHICH DAM CHATAS MUST BE LAUNDERED?

מסכת זבחים פרק יא (דף צב,א משנה) דם חטאת שנתז על הבגד הרי זה טעון כיבוס
(a)

(Mishnah): If Dam Chatas splashed on a garment, it must be laundered (in the Azarah);

אע"פ שאין הכתוב מדבר אלא בנאכלות שנאמר (ויקרא ו) במקום קדוש תאכל אחד הנאכלות ואחד הפנימיות טעונות כיבוס
(b)

The Parshah (that teaches this) discusses Chata'os that are eaten - "b'Makom Kadosh Te'achel." Even so, it applies to those that are eaten (outer Chata'os) and those that are not eaten (inner Chata'os).

שנאמר תורת החטאת תורה אחת לכל החטאות
1.

We learn from "Toras ha'Chatas" - there is one law for all Chata'os.

חטאת פסולה אין דמה טעון כיבוס בין שהיתה לה שעת הכושר ובין שלא היתה לה שעת הכושר
(c)

Dam of a Pasul Chatas need not be laundered (i.e. from a garment it splashed onto), whether or not it had Sha'as ha'Kosher (was once Kosher for Zerikah):

איזו היא שהיתה לה שעת הכושר שלנה ושנטמאה ושיצאת
1.

Cases of Sha'as ha'Kosher are when (after Kabalah,) the blood became Pasul due to Linah, Tum'ah or Yotzei (it left the Azarah);

ואיזו היא שלא היתה לה שעת הכושר שנשחטה חוץ לזמנה וחוץ למקומה ושקיבלו פסולין <וזרקו> את דמה:
2.

Cases when there was not Sha'as ha'Kosher are when it was slaughtered (with intent) Chutz li'Zmano or Chutz li'Mkomo, or Pesulim received (or threw - Rashi deletes this from the text, but Tosfos defends it) its blood.

דם חטאת <שמתה> [שניתז] כו' ואי תורה אחת לכל חטאות אפילו חטאת העוף נמי
(d)

(Gemara) Question: If "Toras ha'Chatas" teaches that there is one law for all Chata'os, even Chatas ha'Of should be included (but it is not)!

אלמה תניא יכול תהא דם חטאת העוף טעון כיבוס
1.

(Beraisa) Suggestion: Perhaps blood of Chatas ha'Of must be laundered!

ת"ל (ויקרא ו) זאת
2.

Rejection: "Zos (Toras ha'Chatas)" excludes Chatas ha'Of.

אמר ר"ל משום בר קפרא אמר קרא (ויקרא ו) תשחט בנשחטות הכתוב מדבר
(e)

Answer #1 (Reish Lakish): In the Parshah it says "Tishachet". This shows that it discusses a Behemah.

ואימא בנאכלות הכתוב מדבר כדכתיב במקום קדוש תאכל אבל פנימיות לא
1.

Question: In the Parshah it also says "b'Makom Kadosh Te'achel." This should exclude inner Chata'os (they are not eaten!)

רבי רחמנא תורת
2.

Answer: "Toras" includes them.

אי הכי אפילו חטאת העוף נמי
3.

Question: We should say that it also includes Chatas ha'Of!

מיעט רחמנא זאת
4.

Answer: "Zos" excludes it.

ומה ראית
5.

Question: (The verse that includes does not specify what to include.) Why do we include inner Chata'os and heed the verse excluding Chatas ha'Of? Perhaps we should include Chatas ha'Of and heed the verse excluding inner Chata'os!

מסתברא דחטאת [בהמה] פנימיות ה"ל לרבויי שכן
6.

Answer: It is more reasonable to learn the first way, for inner Chata'os resemble outer Chata'os in the following ways:

בהמה שחיטת צפון וקבלת כלי (דף צב,ב) וקרן ואצבע וחודה ואישים
i.

Both are Behemos, they are slaughtered, they require (Shechitah and Kabalah) in the north, Kabalas Dam must be in a Kli Shares, the blood must be put on the Keren (according to R. Elazar b'Rebbi Shimon - Rebbi says that it is put on the edge of the Mizbe'ach), the blood is put with the finger, and part is Huktar.

92b----------------------------------------92b
אדרבה חטאת העוף הוה ליה לרבויי שכן חוץ כמותה ואכילה כמותה
7.

Question: Perhaps we should include Chatas ha'Of, for it resembles outer Chata'os in two ways. Both are offered on the outer Mizbe'ach, and both are eaten!

הנך נפישין
8.

Answer: There are more similarities to inner Chata'os.

רב יוסף אמר אמר קרא (ויקרא ו) יאכלנה לזו ולא לאחרת בנאכלות מיעט הכתוב
(f)

Answer #2 (Rav Yosef): "Yochlenah (they will eat it)" excludes another Chatas that is eaten, i.e. Ofos.

ואלא זאת ל"ל
1.

Question: What does "Zos" exclude?

אי לאו זאת הוי אמינא יאכלנה אורחיה דקרא קמ"ל
2.

Answer: Had it not said "Zos", we would not have expounded "Yochlenah", for the whole Parshah is written in the singular.

רבה אמר אמר קרא (ויקרא ו) אשר יזה בהזאות הכתוב מדבר
(g)

Answer #3 (Rabah): "Asher Yizeh" discusses a Chatas whose blood is sprinkled, i.e. an inner Chatas.

והתניא אע"פ שאין הכתוב מדבר אלא בנאכלות לענין מריקה ושטיפה אבל לענין כיבוס אשר יזה כתיב
1.

Support (Beraisa): Even though regarding Merikah u'Shtifah (scouring and rinsing), the Parshah discusses Chata'os that are eaten, regarding laundering blood from a garment, it says "Asher Yizeh." (Blood of inner Chata'os is sprinkled.)

2.

("Toras ha'Chatas" includes outer Chata'os.)

אי הכי אחד הנאכלות ואחד הפנימיות אחד הפנימיות ואחד הנאכלות מיבעי ליה
(h)

Question: If so, why does the Mishnah say 'it applies to outer Chata'os and inner Chata'os'? Rather, it should say 'inner Chata'os and outer Chata'os' (since we learn outer from inner)!

תני אחד הפנימיות ואחד הנאכלות
(i)

Answer: Indeed, the text should say inner Chata'os and outer Chata'os.

אי הכי חטאת העוף נמי
(j)

Question: "Toras ha'Chatas" should include also Chatas ha'Of!

מיעט רחמנא זאת
(k)

Answer: "Zos" excludes Chatas ha'Of.

אי הכי חיצונה נמי לא
(l)

Question: It should also exclude outer Chata'os!

ריבה רחמנא תורת
(m)

Answer: "Toras" includes them.

ומה ראית
(n)

Question: Why do we include outer Chata'os and exclude Chatas ha'Of, and not vice-versa?

מסתברא חטאת בהמה הוה ליה לרבויי שכן בהמה שחיטת צפון וקבלת כלי וקרן ואצבע וחודה ואישים
(o)

Answer: We learn this way due to the many similarities of inner and outer Chata'os (listed above) - Behemos, Shechitah, Tzafon, Kli, Keren or the edge of the Mizbe'ach, the finger, and Haktarah.

אדרבה חטאת העוף הו"ל לרבויי שכן הזאה כמותה
(p)

Question: We should include Chatas ha'Of, for we are Mazeh its blood, like inner Chata'os!

הנך נפישין
(q)

Answer: There are more similarities to outer Chata'os.

4)

OTHER THINGS THAT DISQUALIFY BLOOD

בעי רבי אבין חטאת העוף שהכניס דמה בצוארה בפנים מהו
(a)

Question (R. Avin): If blood inside the neck of Chatas ha'Of entered the Heichal (after Melikah), what is the law?

צוארה ככלי שרת דמי ומיפסיל
1.

If its neck is like a Kli Shares (since the Torah did not require 'another' Kli for Kabalah), this is like Dam Chatas (Behemah) that entered the Heichal in a Kli. It is Pasul;

או דלמא כצואר בהמה מדמה אמר רחמנא ולא בשרה
2.

Or, perhaps the Torah forbids "mi'Damah" only when Dam enters by itself, but not when it enters inside the flesh!

ת"ש פירכסה ונכנסה לפנים וחזרה כשירה
(b)

Answer (Beraisa): If Chatas ha'Of quivered after Melikah and entered the Heichal and came back out, the blood is Kosher (for Haza'ah).

הא הכניסה פסולה
1.

Inference: Had one brought it in (in order to atone), it would be Pasul!

וליטעמיך גבי קדשי קדשים דקתני פירכסה ויצאה לדרום וחזרה כשרה
2.

Counter-question (Beraisa): If Kodshei Kodoshim quivered after Shechitah and moved to the south and returned to the north, it is Kosher.

הא הוציאה פסולה
i.

Will you infer that had one brought it to the south, it would be Pasul?! (Surely it is not, for it did not cross a Mechitzah. As long as Kabalah is in the north, it is Kosher!)

אלא האי יצתה לחוץ איצטריכא ליה
3.

Answer: You must say that the inference is not true. The Beraisa merely teaches that a Korban is not Nifsal if it left.

ה"נ יצתה לחוץ איצטריכא ליה
(c)

Rejection: Here also, the inference is not true. The Beraisa merely teaches that Chatas ha'Of is not Nifsal if it entered the Heichal!

בעי רבי אבין נשפך על הרצפה ואספה מהו
(d)

Question (R. Avin): If blood spilled from the neck of Chatas ha'Of (after Melikah) to the floor and it was gathered in a Kli, what is the law?

אצרוכיה הוא דלא אצרכיה רחמנא כלי שרת והלכך אוספו וכשר
1.

The Torah did not require a Kli for Kabalah (the neck is in place of a Kli). This is like Dam of a Zevach that spilled after Kabalah in a Kli (which is Kosher for Zerikah);

או דלמא מיפסל פסל ביה רחמנא כלי שרת והלכך אוספו ופסול
2.

Or, perhaps the Torah forbids using a Kli for Kabalah. The blood must come straight from the neck to the Mizbe'ach, it is Pasul!

אמר רבא ת"ש יכול יהא דם חטאת העוף טעון כיבוס
(e)

Answer (Rava - Beraisa) Suggestion: Perhaps blood of Chatas ha'Of must be laundered!

תלמוד לומר זאת
1.

Rejection: "Zos" excludes Chatas ha'Of.

ואי ס"ד מיפסל פסיל ביה רחמנא תיפוק לי דהא אפסיל לה באויר כלי
2.

If the blood must come straight from the neck, once it splashed into the airspace of the garment it became Pasul. We would not need a verse to exempt from laundering!

אמר רב הונא בריה דרב יהושע במדביק כלי בצוארה
(f)

Rejection (Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): We need a verse to teach about a garment that was right next to the neck. (The blood went straight from the neck to the garment.)

בעא מיניה לוי ניתז מבגד לבגד מהו
(g)

Question (Levi): If blood splashed onto a garment, and from that garment to another garment, what is the law?

מבגד קמא אידחי ליה לכיבוס
1.

From the moment it splashed onto the first garment, we were obligated to launder it. The blood was Nidcheh (permanently disqualified for Zerikah, therefore we need not launder the second garment);

או דלמא לא
2.

Or, perhaps it is not Nidcheh (and the second garment must be laundered)!

א"ל זו שאלה טעון כיבוס ממה נפשך
(h)

Answer (Rebbi): This is a good question. Either way you say, it must be laundered!

אי אוספו וכשר הא כשר
1.

If the blood is still Kosher (it could be gathered and sprinkled on the Mizbe'ach), surely the garment must be laundered;

ואי אוספו ופסול אנא כרבי עקיבא ס"ל דאמר היתה לו שעת הכושר ונפסלה דמה טעון כיבוס
2.

Even if you will say that the blood is Pasul, I hold like R. Akiva (Shitah Mekubetzes, based on Tosefta - R. Yakov), who says (93a) that blood that had Sha'as ha'Kosher and became Pasul (and splashed on a garment) must be laundered.