זבחים דף צ"ב ע"ב
חטאת העוף או חטאת בהמה שהכניס דמה בצוארה להיכל או שנכנס מאליו, או שהוציאו או שיצא מאליו באופנים דלהלן, מה דינו?
בפנים | מחוץ לצפון [1] | מחוץ לקלעים | |
בחטאת העוף | נכנסה מאליה: כשרה הכניסה: ספק דר' אבין |
כשרה | פסולה |
בחטאת בהמה | כשרה [2] | כשרה | פסולה |
דם חטאת בהמה שנתקבל בכלי כדינו ונשפך על הרצפה - ומשם ניתז לבגד, או ניתז מהכלי לבגד ומשם לבגד אחר, האם הבגד השני טעון כיבוס?
מהריצפה לבגד [3] | מבגד לבגד | |
לרבנן | טעון כיבוס | למ"ד אוספו כשר [4]: טעון כיבוס למ"ד אוספו פסול: אין טעון כיבוס |
לר' (עקיבא) [יעקב] | טעון כיבוס | טעון כיבוס [5] |
-------------------------------------------------
[1] ומבואר בגמ' שכשרה בכל ענין, בין הוציאה ובין יצאה לבד, ואפי' לא החזירה, דאין מחיצה בצפון להפסל ביוצא.
[2] דאיכא מיעוטא: וכל חטאת אשר יובא מדמה וכו', ולא בבשרה.
[3] בזה לכו"ע טעון הבגד כיבוס, דכיון שאפשר לאוספו מהריצפה לכלי ולהזות אותו הרי שנקרא דם וחייב בכיבוס.
[4] דס"ל דאף אם נזדקק לכיבוס לא בטל מתורת דם כל זמן שלא כיבסו ויכול לאוספו ולזורקו, וא"כ הוי כנשפך על הריצפה ואספו וניתז על הבגד שטעון הבגד השני כיבוס.
[5] הואיל והיתה לו שעת הכושר ואח"כ נפסל, והכי ס"ל נמי לרבי, שבאופן שהיה לו שעת הכושר ואח"כ נפסל טעון כיבוס.