1)

WHEN MAY WE CAUSE KODSHIM TO BE WASTED?

ולכתחילה לא
(a)

Question: Indeed, he allows this l'Chatchilah!

איתיביה אביי (דף עו,א) וכולן רשאין כהנים לשנות באכילתן לאכלן צלויין שלוקין ומבושלין ולתת לתוכן תבלי חולין ותבלי תרומה דברי ר' ישמעאל
(b)

Question #1 (Abaye - Mishnah #1 - R. Yishmael (some texts - R. Shimon)): Kohanim may eat Kodshim however they want, e.g. roasted, overcooked or cooked. They may mix in spices of Chulin or Terumah.

אמר ליה הנח לתרומת תבלין דרבנן
(c)

Answer (Rava): Terumah of spices is only mid'Rabanan, therefore, we are not concerned lest it becomes Pasul.

איתיביה אין לוקחין תרומה בכסף מעשר מפני שממעט באכילתה
(d)

Question #2 (Abaye - Mishnah #2): We may not buy Terumah with money of Ma'aser Sheni, for this limits the consumption (Rashi - now, the Terumah must be eaten in Yerushalayim; Tosfos - now, only Kohanim may eat the Ma'aser);

ור' שמעון מתיר
1.

R. Shimon permits this.

אישתיק ליה
2.

Rava could not answer.

כי אתא לקמיה דרב יוסף
(e)

Abaye reported this dialogue to Rav Yosef.

אמר ליה אמאי לא תותביה מהא
(f)

Rav Yosef: You could have asked from another Mishnah!

אין מבשלין ירק של שביעית בשמן של תרומה שלא יביאו קדשים לבית הפסול
1.

(Mishnah #3): We may not cook Shemitah vegetables in Terumah oil, lest the Terumah become Pasul.

ור' שמעון מתיר
2.

R. Shimon permits this.

א"ל אביי ולאו מי אותביתיה מהא דתבלין ואמר לי הנח לתרומת תבלין דרבנן הכא נמי <תרומה> תרומת ירק דרבנן
(g)

Abaye: I asked from Mishnah #1, and he answered that Terumah of spices is different, for it is only mid'Rabanan. He would answer Mishnah #3 similarly, that it discusses Terumah mid'Rabanan (Shitah Mekubetzes - e.g. sesame oil).

אי הכי איפכא מיבעיא ליה למיתני ירק של תרומה בשמן של שביעית
(h)

Rav Yosef: If Mishnah #3 discussed Terumah of vegetables (which is always mid'Rabanan) and Shemitah oil, you would be right. However, it discusses Terumah oil (which is usually from olives, which is mid'Oraisa) and Shemitah vegetables!

ולאו מי אותביתיה ממתני' דמתיר רבי שמעון ואמר לי דאיערב הכא נמי דאיערב
(i)

Abaye: Rabanan asked (end of 75b) from our Mishnah, and he answered that R. Shimon permits only if they already became mixed. He would answer Mishnah #3 similarly, that it discusses Terumah and Shemitah that were already mixed!

אי דאיערב מאי טעמייהו דרבנן מידי דהוה אאשם ושלמים
(j)

Objection (Rav Yosef): If they were already mixed, why do Chachamim forbid cooking them together? Do they equate this to an Asham mixed with a Shelamim?!

מי דמי התם אית ליה תקנתא ברעייה הא לית ליה תקנתא ברעייה
1.

That is different, for there is a solution (Ro'im), therefore we do not cause Kodshim to be wasted. Here, in any case the Terumah must be eaten with the stringencies of Shemitah!

הא לא דמי אלא לחתיכה שבחתיכות דכיון דלית תקנתא דאוכל כחמור שבהן
2.

This case (Terumah mixed with Shemitah) is like a mixture of pieces of Kodshei Kodoshim and Kodshim Kalim. All agree that all must be eaten with the stringencies of the more stringent one!

מתקיף לה רבינא מי דמי חתיכה שבחתיכות לית לה תקנתא כלל האי אית ליה תקנתא בסחיטה
(k)

Question (Ravina): A mixture of pieces of Kodshei Kodoshim and Kodshim Kalim is different, for there is no alternative. If Terumah oil was mixed with Shemitah vegetables, the oil can be squeezed out of the vegetables!

ורב יוסף היכי נסחוט
(l)

Answer: Rav Yosef holds that it is not feasible to squeeze out the oil;

נסחוט טובא קא מפסיד בשביעית
1.

If we squeeze out a lot (to get out all the oil), this will ruin the vegetables (and one may not ruin Shemitah produce);

נסחוט פורתא סוף סוף איערובי מיערב
2.

If we squeeze out a little, some Terumah oil will remain, and it might become wasted (when Bi'ur comes)!

2)

TAHARAH OF A SAFEK METZORA

איתיביה רבי שמעון אומר למחרת מביא אשמו ולוגו עמו ואומר
(a)

Question (Beraisa - R. Shimon): (A Nazir became Safek Tamei Mes. Additionally, he was a Metzora Muchlat (he was declared fully Tamei due to Tzara'as, and now it healed), but he is unsure if he must perform Taharas Metzora or if he already fulfilled it. He brings Tziporim (birds) today for the first step of Taharah. On day 30, he shaves all his hair.) The next day, he brings a (lamb for) Asham Metzora and a Log of oil, and stipulates:

אם של מצורע הרי זה אשמו וזה לוגו (דף עו,ב) ואם לאו אשם זה של שלמי נדבה
1.

If I need to bring Asham Metzora, this is the Asham and the oil that must be brought with it. If I need not bring it, this lamb is a Shelamim;

76b----------------------------------------76b
ואותו אשם טעון שחיטה בצפון ומתן בהונות וסמיכה ונסכים ותנופת חזה ושוק
2.

It must be slaughtered in the north (perhaps it is an Asham). Some of the blood must be put on his ear, thumb and toe (like Asham Metzora). It requires Semichah (some say that he does not do a proper Semichah, for Asham Metzora does not require Semichah mid'Oraisa, so he may not lean on the Korban), Nesachim (an accompanying flour and wine offering. Semichah and Nesachim are needed whether it is an Asham Metzora or Shelamim) and Tenufah (waving) of Chazeh v'Shok (the chest and thigh, in case it is a Shelamim);

ונאכל ליום ולילה
3.

It may be eaten for only one day and the following night (in case it is an Asham. Shelamim should be permitted for two days!)

תקוני גברא שאני
(b)

Answer: (Normally, R. Shimon does not permit wasting Kodshim l'Chatchilah.) This is an exception. It is permitted for his Tikun. (There is no other way for him to become absolutely Tahor to eat Kodshim).

התינח אשם לוג מאי איכא למימר
(c)

Question: This explains why we may offer the Asham. Why may we do (Safek) Avodah with the oil? Perhaps it is unnecessary, and this is Chulin b'Azarah!

דאמר לוג זה יהא נדבה
(d)

Answer: He stipulates that if he does not need Taharas Metzora, the oil is Nedavah.

ודילמא לאו מצורע הוא ובעי מקמץ
(e)

Question: If it is Nedavah, a Kometz must be taken!

דמקמיץ
(f)

Answer: Indeed, we take a Kometz.

ודילמא מצורע הוא ובעי מתן שבע
(g)

Question: If he is a Metzora, seven Haza'os of oil are required!

דיהיב
(h)

Answer: We do seven Haza'os.

והא חסר ליה
(i)

Question: [Since Kemitzah was taken,] a full Log does not remain!

דמייתי פורתא ומלי ליה
(j)

Answer: We add more to restore the Shi'url

דתנן חסר הלוג עד שלא יצק ימלאנו
1.

(Mishnah): If the Log is diminished before putting on the ear, thumb and toe, we add more to restore the Shi'ur.

והא בעי הקטרה
(k)

Question: If it is Nedavah, we must burn the Kometz on the Mizbe'ach!

דאקטר ליה
(l)

Answer: Indeed, we burn it.

אימת
(m)

Question: When do we burn it?

אי בתר מתנות שבע הוו להו שיריים שחסרו בין קמיצה להקטרה ואין מקטירין את הקומץ עליהן
1.

If this is after the Haza'os, some of the Shirayim (leftovers) after Kemitzah are missing before Haktarah. Haktarah is forbidden in such a case!

אי קודם מתנות שבע כל שממנו לאישים הרי הוא בבל תקטירו
2.

Version #1 (Rashi): If this is before the Haza'os, this forbids doing Haza'ah, for (Haza'ah is like Haktarah, and) "Lo Saktiru" (do not burn) applies to Shirayim of anything that is partially burned on the Mizbe'ach!

[[אי קודם מתנות שבע כל שממנו לאישים הרי הוא בבל תקטירו ]]
3.

Version #2 (Tosfos): (Even) before the Haza'os, we may not burn the Kometz. Since we will do Haza'os, the oil is like a Korban, and "Lo Saktiru" applies to it (according to R. Akiva). (end of Version #2)

אמר רב יהודה בריה דר"ש בן פזי דמסיק להו לשם עצים
(n)

Answer (Rav Yehudah brei d'R. Shimon ben Pazi): He burns it, and stipulates that if this is unnecessary, it is l'Shem Etzim (like burning wood on the Mizbe'ach, i.e. not an obligatory Avodah. Rashi - this means that he sprinkles with intent 'if this is unnecessary, this is like sprinkling water.')

דתניא רבי אליעזר אומר (ויקרא ב) לריח ניחוח אי אתה מעלה אבל אתה מעלה (דף עז,א) לשם עצים
1.

(Beraisa - R. Eliezer): "L'Re'ach Nicho'ach" - you may not offer (Chametz or honey (i.e. any sweet derivative of fruit) on the Mizbe'ach) to fulfill Hash-m's will, but they may be burned l'Shem Etzim.